Polresnice in branje med vrsticami

27. 3. 2010
Deli
Vinko Kernc

Svet je kot mehiška žajfnica; ves čas smo priča lažem, polresnicam, prevaram in prikrivanju.

Izgubljeni v poplavi novosti, tehničnih in modnih, le redko pomislimo na polpreteklo avtomobilsko zgodovino. Kot bi bilo včeraj, se spomnim (takrat še ne prav starega) vinsko rdečega dizelskega Golfa II pred ljubljansko strojno fakulteto, ki je – 'znorel'.

Vrtljaji so sami od sebe ušli v rdeče. Vzrok? Okvara centrifugalnega (ali lepše slovensko, tehnično pa prav smešno sredobežnega) regulatorja vrtljajev. Tehniki vedo: dve kroglici na vzmeteh se s povečanjem vrtljajev vse bolj razmikata, in ko dosežeta mejno vrednost, nekaj naredita. Pri starih dizlih sta prekinili možnost naraščanja vrtljajev. Tisti Golf ni bil edini, ki sem ga videl tako zbezljati. In nihče ni nikogar tožil.

Še bolj sveže se spominjam trenutkov, ko sem desno nogo odmaknil od stopalke plina, ta pa je ostala tam, torej do konca pritisnjena. Vzrok? Nepritrjen tepih ali gumasta podlaga pod nogami, ki se je med vožnjo pomaknila naprej, pri tem pa s svojo višino blokirala stopalko plina. In ne, ni (le) iz časov Stoenk, še danes se tu in tam pri katerem od testnih avtomobilov zgodi. A zato ne zapeljemo v zid.

Dobro je, da človek ve, kaj počne. Ja, absolutno stojim na strani tehnike, ki mora biti iz dneva v dan boljša, zanesljivejša. Brez tega ni napredka. Obenem pa trdim, da se mora voznik zavedati nastale situacije in jo na podlagi pridobljenega znanja poskušati rešiti ali obiti.

Pri omenjeni stopalki, da se tole ne spremeni v rubriko »kaj pa, ko«, je dovolj, da s petama odmaknete tepih za centimeter, dva proti sebi. Lahko poskusite z desno nogo odmakniti stopalko nazaj v osnovni položaj. Lahko tudi stisnete sklopko in pretaknete v prosti tek; resda s tem tvegate okvaro motorja, je pa to vseeno bolje kot zapeljati v gručo prek ceste hodečih ljudi.

Če se pri tem spomnite še rahlega zasuka ključa, ravno toliko, da motor izgubi elektriko (in bog ne daj toliko, da zaklenete volan, a to se znova navezuje na prvi stavek tega odstavka), ste rešili tudi motor. Ups, kaj pa če ima gumb? Veliko pomaga tudi poln pritisk na stopalko zavore – cel kup rešitev vodi iz nastale zagate. Dokaz za to smo tule pričujoči, vsi še vedno živi.

Pri marsikateri zadevi resnice ne boste nikoli poznali. Nič hudega. Imate tri možnosti: 1) da mislite, da živite v svetu resnic in iskrenosti (ne priporočam, a navsezadnje niti ni slabo); 2) da se zavedate neresnic ter laži in se s tem strašno obremenjujete (ne priporočam); in 3) da se tega zavedate in si pomagate tako, da berete med vrsticami in se s tem, razen če se ni dotaknilo vas osebno in to s tragičnimi posledicami, ne obremenjujete. Priporočam.

Za avtogeni trening pa nekaj domačih nalog razmišljanja: Toyote niso edine, ki se jim zatakne stopalka plina, in vsi z njo ter z njeno stopalko plina povezani primeri niso resnični, Zemljino ozračje pa se ne segreva, ampak se ohlaja.

Vinko Kernc

vinko.kernc@adriamedia.si