Tomaž Porekar: Cena tehnološkega napredka

9. 10. 2013
Deli
Tomaž Porekar: Cena tehnološkega napredka

Da si ne moremo več predstavljati novega avtomobila brez protiblokirnega zavorne- ga sistema (ABS) ali sistema za stabilizacijo avtomobila (ESP), ni zasluga izdelovalcev avtomobilov ali njihovega iznajditelja Boscha, ampak zakonodajalcev iz Bruslja, ki so ju predpisali kot obvezno opremo. Podobno, jasno, velja tudi za varnostne pasove, katerih 50. obletnico od uveljavite prav letos praznuje Volvo.

Zdaj so v naših krajih popolnoma samoumevni sestavni deli avtomobila. To pa pravzaprav velja za vso avtomobilsko tehniko od njegovega začetka.

Kam nas bo razvoj pripeljal, ne vemo, ker vseh novosti, ki jih bodo imeli avtomobili v prihodnosti, niti ne poznamo. Se pa že kar nekaj izdelovalcev resno trudi, da bi poudarili svojo vodilno vlogo pri snovanju avtomobilov brez voznika ali pa samovozečih (čeprav je nekaj takega vsebovano že v besedi 'avto mobil'). Audiju in Nissanu se je pri doseženih uspehih v tej novi tehnologiji pridružil tudi Google. Vse pa za zdaj zadržujejo pri preizkušanju številni zakoni, katerih skupni imenovalec je zahteva, da mora avtomobil nekdo upravljati. Prvi, ki so omogočili legalizacijo poskusov, so bili v Nevadi, najbrž bo še kdo kje drugje kmalu sledil.

V avtomobilih pa najdemo že številne sestavne dele te tehnološko najzahtevnejše in popolnoma nove stopnje razvoja, tako da ni razloga, da avtomobilskim izdelovalcem takšen veliki met ne bi uspel. Tudi vprašanje, ali res potrebujemo, da bodo stroji v prometu povsem samostojni in ne bodo več odvisni od človeškega nadzora, je neupravičeno. Vse, kar je dopolnilo in dopolnjuje avtomobile, omogoča, da so ti vse manj nevarni za voznika, sopotnike in predvsem okolje.

Če bodo avtomobili vozili sami, bo iz enačbe o nevarnosti, da se zgodi prometna nesreča, izločen pomemben člen – človek.

Drugo vprašanje pa je prav tako zanimivo: ali si bo človek takšen avtomobil še lahko privoščil. Vsaka tehnološka novost v začetku namreč
kar precej stane, predvsem vlaganje v njen razvoj in konstrukcijo. Zato jih tudi najprej vgradijo v največje in najdražje premijske avtomobile. A tako kot se sčasoma pošteno zniža cena vseh elektronskih naprav, to velja tudi za avtomobilske tehnološke dodatke.

Toda kljub vsemu vsa tehnologija nekaj stane in cene avtomobilov se tudi zaradi zakonskih zahtev višajo, zato je treba vprašanje, ali si jih bomo lahko privoščili, obrniti.

Ko si bomo lahko privoščili vzdržen politični in gospodarski sistem, nam tudi tehnološke novosti v avtomobilih ne bodo več povzročale težav glede sprejemljivosti njihove cene.

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja