Doslej je bilo dobro skrito dogajanje v avtomobilski industriji, ki razloži začudenje ob kupčevem plačevanju računov nadomestnih delov najrazličnejših servisnih storitev. Skoraj vsakdo se je že začudil, kako drago zaračunajo izvirne nadomestne dele, pa pri tem sploh ni pomembno, za katero avtomobilsko znamko gre.
Marsikdaj se da takšno prakso pooblaščenih servisnih delavnic prelisičiti in dobiti enak del kar od pravega izdelovalca posameznega dela. Toda tu se nepoznavalec lahko znajde v močvirju drugačnih nečednih podjetnikov – kupi ponarejen nadomestni del.
A ostanimo pri običajnih dobaviteljih sestavnih delov avtomobilov. V zadnjem času so namreč južnokorejski in kitajski protimonopolistični organi z visokimi kaznimi oglobili tako avtomobilske izdelovalce kot tudi dobavitelje sestavnih avtomobilskih delov.
Podatke o tem, koliko kazni so morali dobavitelji plačati zaradi medsebojnega dogovarjanja o cenah izdelkov, ki so jih dobavljali avtomobilskim znamkam po dogovorjenih – in seveda previsokih – cenah, so pred kratkim objavili v ameriškem Automotive News. In podatki so zgovorni.
Na Japonskem je moralo 12 domačih podjetij od januarja 2012 plačati nekaj več kot 300 milijonov evrov kazni. Samo pretekli mesec so kitajski organi izrekli za okoli 175 milijonov evrov kazni nekaj več kot desetim dobaviteljem, katerih lastniki so japonska podjetja. Tudi ameriško pravosodno ministrstvo je postreglo s podatki, da so v zadnjih letih večinoma japonskim dobaviteljem zaračunali za dve milijardi evrov kazni. Zaradi podobnih prekrškov je evropska komisija pred kratkim štiri japonske dobavitelje kaznovala s 182 milijoni evrov.
Res je sicer, da se med zadnjimi vpletenimi največkrat pojavljajo japonski dobavitelji, toda tudi za marsikatere druge je znano, da so že bili obsojene stranke v postopkih proti monopolskim združbam.
Tako ni čudno, da marsikateri dobavitelj lahko posluje z odličnimi rezultati. Denso, na primer, največji japonski dobavitelj delov, je lansko poslovno leto končal z 9,2-odstotnim donosom na kapital, nekaj manjši Aisin Seiki ter korejski Hyundai Mobis pa s po 6-odstotnim donosom. Ti trije so v lasti največjih japonskih in južnokorejskih avtomobilskih izdelovalcev, Toyote, Nissana in Hyundaia, ki imajo vsi precej nižji donos.
Koliko lahko avtomobilski izdelovalci cene dobaviteljev še znižajo, sicer iz tega ne izhaja. Je pa tudi jasno, da se nižje cene ne bodo odrazile na prodajnih cenah avtomobilov. Najbrž se bo le donos kapitala pri izdelovalcih malce povečal