Vinko Kernc: Ritem. Avtomobilski.

Danes se nam zdi sedemletni cikel avtomobilskega modela za evropske in šestletni za japonske ter korejske avtomobile nekaj samoumevnega in od nekdaj danega. Če se ta cikel spremeni, smo vsi nekako vznemirjeni; če je krajši, se sprašujemo, kaj neki je s tem modelom narobe, in če je daljši, zakaj ga vendar že ne pošljejo v pokoj.

12. 8. 2012

Nekoč seveda ni bilo tako.

Recimo, da je bila druga svetovna vojna neke vrste prelomnica iz pretekle v sodobno avtomobilsko zgodovino, pa poglejmo od takrat naprej. Prvi povojni avtomobili so bili vsi še predvojni modeli in nekaj od njih se jih je na trgih obdržalo za današnje čase prav neverjetno dolgo. Hrošča so v Nemčiji izdelovali do leta 1974 (torej 28 let), v Mehiki pa celo do 1985. Zelo podoben primer je Spaček.

Bolj se je konec vojne oddaljeval, bolj so se razmere spreminjale. A ne pri vseh enako. Kar hitro se je sicer oblikoval povprečno sedemletni ritem, a bilo je tudi veliko izjem. Prav na vzhodu Evrope, da ga ne preskočim, so ohranili Hroščev vzor, na jugu so ga pogosto istega malo skrajšali, na severu pa so šli tudi v povsem drugo skrajnost. Po telegrafsko.

Citroën DS 55–75, CX 74–91, BX 82–94, AX 87–96.

Fiat 600 (Fičo) 55–69, 500 57–75, 850 64–72, 126 72–90, 127 72–83, 128 69–83.

Peugeot 404 60–75, 204 65–76, 504 68–79, 104 72–88, 205 83–98, 405 87–96.

Renault 4 61–92, 16 65–80, 12 70–79, 5 72–94, 18 78–86, 21 86–95.

Govorimo pretežno o avtomobilih, ki niso nišni posebneži, ampak bolj ali manj družinski samohodi. In kaj je bilo z njimi 'narobe', da jim je uspelo toliko časa vztrajati na trgu?

Poglejmo zdaj v Nemčijo. Ford Taunus I 48–51, Taunus III 60–64, Taunus IV 62–66, Taunus V 64–67, Taunus VI 67–70, Taunus VIIa 67–68 (ne, ni napaka!), Taunus VIIb 68–71 in tako naprej. Opel je še 'hujši'. Kapitän 48–53, Olympia Rekord 53–57, Olympia Rekord P1 58–60, Rekord P2 60–63, Kapitän P 58–59, Kadett A 62–65, Rekord A 63–65, Rekord B 65–66, Ascona A 72–75.

One južne je lahko razumeti: uspešen model pa vlečejo. Ta severni pa ... V tistem času je trajal razvoj – na roke, brez elektronike (in skoraj brez elektrike) – precej dlje kot danes, pa so vseeno na dve leti prihajali z novimi avtomobili na trge. Čemu?

Če me spomin ne vara, je red dokončno vpeljal – kdo drug kot – Volkswagen. Passata I (73–80) in II (80–87) so izdelovali skoraj natanko v sedemletnem ritmu.

Drugi so sledili.