Vinko Kernc: Zgodbe iz ozadja

Nikoli dokončane zgodbe!

18. 1. 2013

Čeprav tule preizkusimo lepo število avtomobilov, se je treba zavedati nečesa: da so ti avtomobili novi, z največ 15 tisoč prevoženimi kilometri in dobro servisirani. In ko pri njih iščemo slabosti, moramo pazljivo ločiti med tistimi, ki kažejo na splošne pomanjkljivosti, in drugimi, ki so naključnostne narave. Pri zadnjih na osnovi enega preizkušenega primerka ne moremo sklepati o celotni populaciji.

Zgodbe iz ozadja pa povedo nekaj več. Nekemu povprečnemu družinskemu avtomobilu pogosto poka izpušni kolektor pri 100 in več tisoč prevoženih kilometrih. Nerodno je, ko je avtomobil star, a zgledno vzdrževan, nekdo ga kupi rabljenega, ker nima za novega, odšteje kakega jurčka, potem ga pa zadene nepričakovan strošek 300 evrov za menjavo kolektorja. To je resen strošek pri tej nabavni ceni.

Še nedavno so bile jeklene vzmeti iz takšnega jekla, ki se je s časom (recimo pet in več let) trajno deformiralo v tolikšni meri, da se je avtomobil vidno znižal. Ljudem menda to ni bilo všeč, zato so nekatere znamke začele uporabljati vzmetno jeklo, ki se s časom manj trajno deformira. A tu je zdaj druga plat: takšne vzmeti potem veliko prej počijo. Ne le da je strošek nepričakovan, zadeva je tudi do neke mere nevarna!

Neki družini dizlov spoštovane blagovne znamke nagajajo vbrizgalne šobe. Nerodno je, ko je avtomobil rabljen, a zgledno vzdrževan, nekdo ga kupi rabljenega, ker nima za novega, odšteje nekaj jurčkov, potem mora pa odšteti tretjino nabavne cene za šobe in vse pripadajoče kose pa še za vgradnjo in nastavitev sistema. Neprijetna reč.

Ne kupujejo vsi novega avtomobila za dve ali tri leta; nekateri ga kupijo tudi za njegovo celotno življenjsko dobo. Kupijo tistega, za katerega ljudje pravijo, da je zanesljiv izdelek in zanesljiva naložba. Potem po treh letih 'crkne' motor. Garancije ni več, kulance ne priznajo. To ni več šala. Nov motor lahko stane tudi več, kot je vreden cel avtomobil.

Vsega tega mi ne moremo preveriti. S tem se ukvarjajo posebne organizacije, ki vodijo različne statistike okvar in (ne)zadovoljstva strank, a tudi tu – preverjeno – prihaja do opaznih razhajanj glede na izhodišča, začenši s tem, kje je raziskava opravljena. V Veliki Britaniji, denimo, nemški avtomobili sploh niso več tako zanesljivi kot v Nemčiji.

Tako da je s tega zornega kota nakup avtomobila, tako novega kot rabljenega, še vedno do neke mere tvegana reč. Nekateri v tem celo uživajo, jih to privlači, večini pa bolj ali manj para živce.