Cestnine po butalsko

Pred nekaj leti je bila v sistemu cestnineja osebnih vozil uveljavljena čudovita stvar - vinjeta. Tole danes je pa burleska.

17. 10. 2012

Pri registraciji bo odslej nadomestilo za uporabo cest iz žepov voznikov nekaj evrov več kot doslej, ampak zaradi tega se ne bo nihče obesil. Podražitev je tudi logična. Ceste so eno leto starejše, stroški vzdrževanja so višji. Razumem.


S 1. novembrom pa se na lestvici 'cestne obdavčitve' uvajata dva nova razreda. Lastniki avtomobilov z motorji z delovno prostornino nad 3.000 oziroma nad 4.000 kubiki bodo plačevali 400,00 oziroma 500,00 evrov. Spet se zaradi tega ne gre metati ob tla, ampak ko sem po znižanju glob za nekatere prometne prekrške spet začel verjeti, da nam vladajo razumni ljudje, je po današnji napovedi občutek podoben tistemu - ko te konj brcne v jajca.

Prvič, nova uredba je neumna. Prostornina motorja nima nobene zveze z obrabo ceste in tudi nobene zveze z njeno uporabo. Velik motor je privilegij, praviloma vgrajen v drage in prestižne avtomobile. Take avtomobile kupujejo najprej premožni ljudje, rabljene malo manj premožni, izrabljene pa siromaki. Prvi bodo to plačali brez problema, zadnji bodo zaradi tega lačni. V državah kjer vsi sistemi delujejo kot morajo v državno blagajno že ob nakupu pride ogromno denarja. Pri nas naprimer ob nakupu avtomobila  z neto ceno 100.000€ plačamo 20% DDV-ja, pa še vsaj kakšnih  20% DMV-ja. In gre hitro 40 jurčkov pa pa. Za enako vsoto davkov moramo reveži kupiti kakšnih 20 Cliotov. En Mercedes prevozi v 10 letih 300.000 kilometrov, dvajset Cliotov pa jih prevozi 2 miljona. In kdo zdaj bolj 'znuca' cesto?

Tisti, ki take avtomobile kupujejo, največkrat tudi kaj resnega delajo in od tega plačujejo vse davke, največkrat vsaj toliko na mesec, kot povprečen državljan zasluži v celem letu. Takega se ne kaznuje z višjo cestnino, takega se povabi na registracijo, ponudi se mu narezek in zmasira noge. Nato se mu podari vinjeto in ga lepo prosi naj bo še naprej tako uspešen in radodaren do te naše obubožane države.

Če menite, da je treba prestiž obdavčiti imate morda prav. Ampak pravega prestiža je na naših cestah praktično nič, tistih nekaj sto zares luksuznih vozil pa v glavnem stoji v garažah. Malo večje limuzine in SUV-i pač ne morejo predstavljati pravega luksuza, saj jih vozijo v glavnem kakšni vodovodarji, keramičarji, gostilničarji, kakšen diler pa tudi kakšen direktor. Ne rečem da to niso gospodje, ampak človeku, ki dobro dela tak avto enostavno pripada.

Drugič, sistem je že  zdaj nepravičen. Tale lepa bela Caravella na sliki z 2,8 litrskim motorjem tehta 1.800 kilogramov in ima osem sedežev. Cestnina po zdajšnji uredbi znaša 193 € (po novem 250 €), medtem pa cestnina za avtobus, ki tehta 12 ton in ima 50 sedežev znaša 150 € (po novem cca 200 €). Tukaj ni logike in tukaj ni pravice.

Tretjič, sistem tudi po novem ni smiselen in pravičen. Za Volkswagnov Touareg z osnovnim 5-valjnim TDI motorjem bo cestnina stala 135 €, za praktično enak avto z 10-valjnim TDI motorjem pa 500 €. In take prodajalci rabljenih vozil že za sedem, osem jurjev mečejo za vami. Za dobrega jurja pa domov odpeljete staro BMW-jevo sedmico ali pa Audi A8. A je to kakšen luksuz?

No, pa imamo. 90 butalcev in drage cestnine.