Tokratni razmislek bom razvil okrog Tilnovega poimenovanja dolgoročnega projekta naših, pa tudi evropskih ali še širše – zahodnih vladajočih pameti. Ne bojte se, ne bomo razglabljali o tajkunstvu, podkupovanju, integriteti, teh zadnje mesece silno priljubljenih temah. Debata bo o prometu.
S Tilnom, dobrim poznavalcem (in ljubiteljem) sredozemskih in arabskih dežel, smo konec februarja preživeli dober teden v Tuniziji. Med prehitevanjem v mestu, ki bi ga pri nas označili z 'v škarje', torej s tremi avtomobili naenkrat na dveh pasovih, je dejal, da so nas z vsemi temi kaznimi in omejitvami kastrirali.
Bo že držalo. Kontrast opaziš, ko se iz (sploh ne tako zelo divje) severne Afrike vrneš v civilizirano Evropo. Na cesti smo postali prestrašene ovčke z nenehno mislijo na zneske, ki se lahko pojavijo na položnici ob črn-beli fotografiji prehitrega avtomobila. Ni nas strah zvite pločevine, polomljenih kosti in ugasnjenih življenj. Počasi vozimo zaradi kazni, ki nam lahko proračun sklesti za znesek, namenjen počitnicam. Ali kompletu novih gum ali velikemu servisu motorja.
To ni prav.
Rešitev? Uzakonitev vožnje s hitrostjo, primerno trenutnim razmeram. V avtošolah se ne bi več učili pomena prometnih znakov, temveč bi mlade ume učili ocenjevati trenutne razmere.
Ali pogled na stransko cesto omejuje živa meja? Je asfalt gladek; je zrnato temen ali se 'zlizano' sveti? Nas voznik, ki se vključuje iz ulice, vidi ali mu pogled zastira B-stebriček v avtomobilu? Ali je dež ravnokar začel padati ali morda dežuje že vso noč? Kdaj je nazadnje deževalo pred tem – je asfalt zaradi suše masten in prašen? Sem kot voznik po dolgi vožnji še vedno spočit ali bi se morda prilegel četrturni spanec na počivališču? Kaj se dogaja z motociklom, ko v ovinku povozimo raztresen pesek? Se v dolgem nepreglednem ovinku v vratih avtomobila pred nami svetijo luči nasproti vozečega vozila? Kako dolga je zavorna pot pri hitrosti 30, 60 ... 180 kilometrov na uro? Pri katerih vrtljajih je varno pospeševati? Zakaj je pametno (pa ne le za dirko) pravilno nastaviti krmilo in ročici sklopke in zavore? Je čas oranja njiv in s tem traktorjev na cesti?
Takšno razmišljanje in šolanje bi nam razvijalo lastno pamet v nasprotju z zdajšnjim omejevanjem na binarni način razmišljanja. Znak 50: vozim 50 (ali manj). Znak stop: ustavim. Zelena: speljem. In tako naprej oziroma nazaj.
Niste nikdar razmišljali o absurdnosti svetlobnega napisa nad avtocesto 'pozor, spolzko vozišče' v dežju?
Če je kdo slep, pa naj ostane v varno ograjenem vrtu. Z ovčarjem.