Motošport je drag. Ampak nekaj je pa v življenju treba početi.
Zavrteli smo telefone nekaterih slovenskih motošportnikov, ki uničujejo kavčuk na domačih in svetovnih stezah ter jih povprašali, koliko stane ta špas. Da se boste potencialni svetovni prvaki lažje odločili, kaj početi v 2011 in, spoštovani podjetniki, da boste morda do konca prebrali kakšno prošnjo po sponzoriranju.
Enduro
Jaka Seles (Racing Klub Slovenija)
DP razred E3, 1. mesto
Motocikel: KTM EXC 300, 7.400 EUR (z 10-odstotnim dirkaškim popustom)
Gume: Michelin Enduro Competition, 120 EUR
Startnina: 60 EUR
Jaka je na pamet izstrelil vse stroške, ki so ga stali za osvojitev državnega prvaka. Poleg motocikla, ki ga KTM v Sloveniji po novem dirkačem z licenco ponuja z 10-odstotnim popustom, ter dodatne opreme v vrednosti približno 1.500 evrov (izpuh, zaščita motorja in izpuha, stopalke, ročke, krmilo, sedež, mousse . . ), tak dvotaktnik zahteva servise na deset delovnih ur. V letu 2010 jih je naredil približno 150, kar pomeni 15 litrov motornega olja, enkrat je menjal bat in vsa tesnila ter uničil tri komplete sekundarnega prenosa (veriga in verižnika).
Na dirko porabi približno 30 litrov mešanice za dvotaktnike, kar čez palec stane 50 evrov. Velike razlike med stroški amaterskih in profesionalnih dirkačev v enduru ni – morda le pri ceni motocikla, če si nekdo privošči rabljenega, ali pri izbiri gum.
Supermoto
Luka Pleško (AMK Atom)
DP razred junior, 2. mesto
Alpe Adria, 4. mesto
Evropsko prvenstvo, 13. mesto (po 4/5 dirk)
Motocikel: Husqvarna SM 450 RR, 14.900 EUR
Gume: Bridgestone, 290 EUR
Startnina: 65 EUR na DP, 300 EUR na EP
Luka je mlad, a zelo nadarjen dirkač, ki je lani začel na amaterskem prvenstvu z 250-kubično Husqvarno, letos pa je presedlal na tovarniški dirkalnik (zato predelave sploh niso potrebne) in pod mentorstvom državnega prvaka Uroša Nastrana močno napredoval. Enkrat tedensko trenira motokros (kar ga stane približno stotaka) ali supermoto (400 EUR brez stroškov za prevoz do dirkališča), dirka na evropskem prvenstvu pa stane od 1.800 do 2.500 evrov.
Letos je za servis dirkalnika zapravil že približno pet tisočakov, saj Huska novo olje in filter zahteva po treh do štirih urah, po 15 pa se menjajo ojnični ležaji, ojnica, ventili, bat in vsa tesnila. Na rezervi je treba imeti še dežne gume, ki so za 20 evrov dražje od klasičnih. Luka nas je razsvetlil še glede stroškov pridobitve licence: opraviti je treba zdravniški pregled (52 EUR), se zavarovati (77 EUR) ter pridobiti licenci za državno (35 EUR) in evropsko prvenstvo (171 EUR). Koliko časa vzame dirkanje? Tista za EP približno teden dni, domače ‘le’ podaljšan konec tedna.
Marko Vovk (AMK Atom)
Supermoto S Amater, 11. mesto
Motocikel: Aprilia SXV 450, 8.321 EUR (s 15-odstotnim dirkaškim popustom)
Gume: Dunlop in Bridgestone, pribl. 100 EUR komplet rabljenih
Startnina: 55 EUR
Na amaterskem prvenstvu je strošek dirkaškega konca tedna lahko veliko cenejši. Marko je na motociklu zamenjal le izpušni sistem (500 EUR za rabljenega) in zapravil še stotaka za dirkaški sedež in za plastiko, ki nadomesti prednjo luč.
Tako (ne)predelan motocikel ne zahteva dragega vzdrževanja: po odpeljanih desetih urah je menjal le olje in filtre (50 EUR), po treh dirkah in nekaj treningih pa zavorne ploščice (70 EUR). Poleg startnine, stroškov prevoza in prehrane (ampak jemo pa tudi doma, kajne? ) je treba dodati še desetlitrsko posodo za gorivo – in če boste odpeljali brez padca in polomljenih ročic in stopalk, je to to. Mare pravi: »Ko imate motocikel, drugo ni tako drago, kot bi sprva mislili. Vsekakor je vredno prelepega vikenda. Pa še dirkaška družba je zakon.«
CHD
Marko Jerman (MD Depala vas)
Supersport: državni in
Alpe Adria prvak, EP – 2. mesto
Motocikel: Triumph Daytona 675, 21.490 EUR
Gume: Dunlop, 350 EUR
Startnina: 300 EUR
Letos je Marko z Daytono (serijska stane 11.490, k temu smo prišteli še deset tisočakov za material za predelavo) odpeljal kar 25 dirk, zato niti ni bilo časa za treninge. Motor obnavljajo po dveh ali treh dirkah, kar stane tisočaka – in to le material, saj je delo, ki ga opravijo kar v domači delavnici (mimogrede, če ste zvili kako aluminijasto platišče, so Jermani pravi naslov), težko ovrednoti.
Na leto porabi približno 60 kompletov gum, katere zmes izbira glede na trenutne razmere. Strošek treninga na dirkališču je med 1.500 in dvema tisočakoma, vključujoč najem steze in 60 litrov goriva (100-oktanski OMV ali Shell V Power). Zaradi odlično končane sezone drugo leto razmišlja o nemškem ali celo svetovnem prvenstvu, kjer pa bo ‘za dober dan’ treba zbrati 150.000 evrov.
Dejan Šenk (Inotherm Racing Team)
TORDIS CUP, Italija – 11. mesto
Motocikel: Honda 250 GP, letnik 2008, 50.000 EUR
Gume: Dunlop, 360 EUR
Startnina: 300 EUR
Na 250-kubični Hondi Dejana Šenka, enega zadnjih ljubiteljev cestnega hitrostnega dirkanja z dvotaktnikom, je treba po vsakih 300 kilometrih zamenjati bata (motor je dvovaljni) in obročke, sklopka se menja po vsaki dirki, pogonska gred na 2.000 kilometrov (3.000 EUR), valja pa enkrat na sezono in le en originalen HRC stane dva tisočaka. Pa verige, zobniki, zavorne ploščice, svečke, tesnila . .
Vsekakor drag, tale ‘cvajtaktar’, ki ga za Dejana vzdržuje Boštjan Mikec, eden redkih v Sloveniji, ki se odlično spozna na delovanje stroja 250GP. Povprečen trening na Grobniku stane približno 200 evrov (prevoz, mehanik), k temu pa je poleg kompleta gum (ali tri do štiri za dirkaški konec tedna), uporabnine dirkališča (150 EUR) in potrošnega materiala treba prišteti še gorivo: poraba znaša 10 litrov na 100 km, liter bencina Magigas X-Flame pa stane štiri evre.
Rally
Miran Stanovnik (Inotherm racing team)
Dakar 2011
Motocikel: KTM 450 Rally, 50.000 EUR
Gume: Michelin Desert + mousse, 630 EUR
Startnina: 14.000 EUR
Miran je po naši želji za informacije o svojih stroških za reli najprej vprašal, ali imamo na voljo dovolj prostora, saj so stroški naravnost astronomski. Za leto 2011 so se zaradi novega pravilnika namreč še povišali, saj cena 50 tisočakov vključuje še dva rezervna motorja. Temu je treba prišteti 8.500 evrov za logistično asistenco, 2.500 za mehanika, 3.000 za KTM-ov servisni paket (to je le ‘vstopnica’ v njihovo potujočo trgovino z rezervnimi deli! ), ladijski in letalski prevoz in . .
No, vsaj strošek desetih hektolitrov goriva je vštet v startnino. Pod črto se bo letošnji budžet ustavil pri številki več kot sto tisočakov evrov za 14 dni dirkanja po skalah in pesku. Januarja bomo držali pesti, da bo naložba uspešna!
Minimotard
Dejan Kmet (AMD Orjaki)
DP Minimotard, 2. mesto
Motocikel: Dream pit bike – MBS Racing, 2.500 EUR
Gume: Sava, 80 EUR
Startnina: 40 EUR
Čeprav osnovna cena niti ni tako visoka, nekateri dirkanje s temi ‘pit bajki’ vzamejo precej resno. Dva tisočaka stane predelava motorja (glava, elektronika, glavna in odmična gred, valj, uplinjač in izpušni sistem), dodatnega tisočaka pa boljše vzmetenje. Gume se menjajo po vsaki dirki, prav tako motorno olje, trikrat v sezoni pa še bat, ventili, ležaji in tesnila, kar znese približno 250 evrov.
Minimoto
Nejc Šipek (AMD Orjaki)
Minimoto open
Motocikel: DM Factory 2009, 5.000 EUR
Gume: Sava, 95 EUR
Startnina: 40 EUR za DP, 240 EUR za EP
Cena dirkalnika znaša toliko kot soliden rabljen ‘ta pravi’ motocikel, oprema z izjemo čevljev je podobna tisti za CHD, slovenska licenca stane 90 evrov, mednarodna pa 210 evrov. Menjavo gum in potrošnega materiala (za pribl. 70 evrov) pričakujte po vsaki dirki, štirikrat na leto pa je treba menjati tesnila, bat in ležaje, kar nanese dobrega stotaka.
Motokros
Matevž Irt (AMD Sitar racing team)
Svetovno prvenstvo MX3, 3. mesto
Motocikel: Husqvarna TC 250 i.e., 7.799 EUR (cena serijskega modela)
Gume: Pirelli Scorpion MT32, 110 EUR
Startnina: 30 EUR na DP, 300 EUR na SP
Ker Matevž vozi v tovarniški ekipi, mu motor priskrbi Husqvarna, sicer pa se cena na dirko pripravljenega motocikla vsaj podvoji, saj dirkači na taki ravni menjajo vzmetenje, krmilo, križe, valje in bat, izpuh, hladilnike, cevi za vodo, zavorne kolute, dodajajo različne ščitnike za vilice in motor . .
Cena leto dni rabljenega vrhunskega tovarniškega dirkalnika je lahko tudi 45.000 evrov! Olje se menja vsakih pet ur (12 EUR za liter), na 30 ur se opravi manjši servis (pribl. 200 EUR). Gume za manj profesionalni nivo se lahko uporablja dve dirki in še za trening. Celodnevni trening na stezi pri nas stane 15 evrov, tritedenske priprave na Sardiniji pa so Matevža in brata Jerneja stale približno 2.500 evrov.
Skuter
Nejc Hebrle (AMD Domžale)
PP Skuter, 3. mesto
Motocikel: Piaggio Zip, 3.000 EUR
Gume: Dunlop, 110 EUR
Startnina: 45 EUR
Skuteristi so pred leti vozili istočasno s supermoto dirkami, zdaj pa tekmujejo na ločenem pokalnem prvenstvu, ki pri nas poteka v Krškem, Ljubečni, Vrtojbi in na Vranskem. Cena že predelanega rabljenega skuterja se giblje med dvema in tremi tisočaki, zato velja za cenejšo zvrst dirkanja, čeprav se ob namestitvi vrhunskega vzmetenja, zavor in ‘v nulo’ sfriziranega 70-kubičnega dvotaktnika lahko še dvigne. Najpogosteje se vozi z Zipi, v poštev pa pridejo tudi drugi skuterji (Runner, Aerox, Jog-R, Quarz . . ). Poleg gladkih gum je treba imeti na zalogi še dežne – Nejc uporablja Savine Monsun (70 EUR).
V motorju se pogosto menjajo jermen, valjčki, lamele, olje v prenosih, bat z obročki, enkrat na sezono pa zagotovo tudi glavna gred in drugi ležaji ter tesnila v motorju. Trening na Racelandu stane 25 evrov (od 9. do 16. ure), vedno je mogoče trenirati tudi v soboto pred dirko (prav tako 25 EUR). 100-oktanskemu bencinu je treba dodati olje za mešanico (Malossi 7.1), a gorivo ni velik strošek, saj ga za dirkaški konec tedna (sobotni in nedeljski trening, dirka) porabi le deset litrov.
Speedway
Beno Lipnik (AMTK Ljubljana)
Državno prvenstvo, 9. mesto
Motocikel: Jawa JRM, 10.000 EUR
Gume: Mitas, 160 EUR
Startnina: organizator plača dirkaču
Beno je v svetu drseče vožnje brez zavor začetnik, zato je letos odpeljal 12 dirk, medtem ko jih profesionalci, kot je Matej Žagar, tudi 70 ali več. Kot že rečeno, na dirko pripravljen motocikel stane približno deset tisočakov, pametno je imeti še rezervni motor (5.000 EUR). Servis se opravi po 150 do 200 krogih in stane vsaj 500 evrov. Guma se menja le zadnja (dve do tri na dirko), prednja navadno zdrži vso sezono, pa tudi rabljene z dirk so dobre še za trening. Večji strošek kot sicer j e gorivo, saj enovaljniki ‘kurijo’ metanol (2 EUR/liter), in to kar liter na prevoženi kilometer. Stroški z nivojem dirkanja seveda rastejo v nebo, a za začetek je spidvej ugodna možnost, saj dirkalnik za uporabo priskrbi kar klub.
Matevž Hribar, foto: Grega Gulin, Arhiv tekmovalcev, Matevž Hribar, Matej Memedovič
Opomba: Cene motociklov, gum in najema dirkališč so informativne narave. Več informacij o pravilnikih v posameznih kategorijah, koledarjih in o pridobivanju dirkaške licence lahko najdete na www.amzs-sport.com.
Novo na Metroplay: Ajda Rotar Urankar in David Urankar iskreno o zakonu in težki življenjski preizkušnji