Aprilia Atlantic 500

7. 2. 2002
Deli
Aprilia Atlantic 500

Ni treba v Rim ali Vatikan. Pojdite čisto blizu, v Trst ali Gorico. Na kavo. In nekaj časa opazujte ulico! Se vam zdi, da se starejše gospe, gospodje, dekleta in najstniki tam vozijo naokoli z mopedi in s skuterji samo zato, ker si ne morejo kupiti poštenega avtomobila?

Ja, Slovenec gre težko iz svoje kože. Na tej strani državne meje, ki jo obseva isto sonce in so temperature do stopinje enake kot na lahovski strani, se še vedno vsi prerivamo: na občini, na avtobusni postaji in z avtomobili.

Sočno preklinjamo, ker iz klinča ne znamo. No, v banki so nas sicer že naučili, da iz ene vrste čakajočih stopamo k okencem. Novi red nam je prihranil marsikatero sitnost. In isto je z vožnjo. A ne čakajte na županjo, da reši vaše skrbi. Ukrenite že kaj, kot Italijani, na primer. Oni že vrsto let k avtomobilu dokupijo skuter, sicer v mestni gneči stojijo.

Toda v Kopru, naši Gorici ali bognedaj v Ljubljani zrelih ljudi še ne boste videli voziti skuter. Morda bicikel, na katerem se znoji, kar je menda zdravo, ni pa najprimerneje.

Polovico avtomobila

Avto je v teh krajih še vedno zakon, pa naj stane, kolikor hoče. Zakaj bi preudaren človek sploh kupil skuter, ki stane toliko kot manjši avtomobil, se morebiti sprašujete? Če padeš, se udariš. Nevarno. Piha v kolena. Revma! Jeh, to je kratko razmišljanje iz časov razdeljevanja hlač na karte. Le odprite oči. Samo mehko kuhanemu jajčku zrak škodi - še iz šestdesetih let poznamo, da je bila Vespa uporabna, ker ni pihalo v kolena in so bili čevlji tudi v dežju dovolj suhi, da ni bilo sitnosti.

Italijanom je zaradi gneče že pred leti prekipelo in čeprav jih imamo po vojaški strani za reve in mehkužneže, se vozijo z dvokolesniki poleti in pozimi. Konstruktor najdražjega Apriliinega skuterja je možak srednjih let, ki se vsak dan vozi v tovarno nedaleč od Benetk. Po trideset kilometrov v eno smer. To je trideset minut, če gre vse gladko.

Za hude dni ima manjši Fiatov avtomobil brez omembe vredne opreme, le klimatsko napravo je dokupil. Kot mnogi Italijani je tudi on ugotovil, da v gneči z avtomobilom prevečkrat obstane. Da življenje preživlja v tovarni in na cesti.

Tudi Slovenci že vemo, da je varneje delati uro več kot uro manj. Torej se da čas prihraniti le na cesti.

Aprilia Atlantic stisne dobrih 150 km na uro. Velik skuter je danes tako zmogljiv kot srednje velik motocikel. Toda drvenje v zrelih letih ni več osnovni motiv.

Več pomeni prijaznost do uporabnika, da vozilo ni preveč zahtevno in utrujajoče za vožnjo. Atlantic je po tej plati povsem spodobno oskrbljen. Pod sedežem ima enovaljni 500-kubični motor, ki ga je razvil Piaggio. Tako so bili stroški razvoja manjši in je cena skuterja zelo ugodna, ni pa nizka: pripravite 6.666 evrov (to je manj kot v Nemčiji) ali 1.499.990 tolarjev.

Skuter je namenjen tistim, ki ne gledajo prav na vsak evro. Zato je zelo bogato odmerjen in dokaj bahaško izdelan, naličen s kromom. Niso pa ga opremili z novodobnimi tehničnimi dodatki, ki ceno takoj dvignejo.

Nima ABS-a, toda ima integralno povezane zavore. Nima električno ogrevanih ročic, ima pa dovolj široko karoserijo, da ščiti roke pred mrazom. Nima radijskega aparata, ima pa predal in električno vtičnico za polnjenje telefona. Ima zelo razkošno odmerjene reflektorje in zadnje luči. Voznik bo zagotovo opažen, kar je na cesti sedaj, ko vsi vozimo s prižganimi lučmi, zelo pomembno. Ima tudi varnostne utripalke. Končno!

Najprej udobje

Stegnem nogi, raztegnem hrbet in se zazrem z vrha serpentin šeststo metrov nižje na morsko obalo. Pot je vijugasta, toda telo ne čuti utrujenosti. V tem razredu igra pomembno in osnovno vlogo udobje. Za noge je dovolj prostora.

Sedi se dovolj pokončno, da hrbet ne trpi. In dovolj blizu tal, da noge varno dosežejo oporo. Sedež je pravzaprav udoben fotelj dvosed, na katerem vas po celodnevni vožnji ne bo mra vljinčilo. Sopotničin del sedeža ima tudi nižje naslonjalo, ki podpira hrbet. Atlantic je pač namenjen križarjenju v dvoje in izlet do Opatije bo mala malica.

Ključavnice so centralno vodene. Sedež odklepa ključ iz kontaktne ključavnice, le prav ga je treba zasukati. V dvignjeni legi ga podpira plinski blažilnik, zato ima voznik obe roki prosti za zlaganje prtljage. To je pomembna podrobnost.

Pod sedežem je za 47 litrov prtljažnega prostora: da se stlačiti dve čeladi in kakšno vetrovko, ko gresta motorista prostih rok na sprehod. To je ugodno. Za povrh obstaja še kovček (za doplačilo), ki ga privijemo za sedežem. Voznik ima pred koleni zaklenjen predal in še manjši predalček za drobiž, očala ali listek za cestnino. Skratka, naj vas pomirim: s seboj lahko tovorite več, kot potrebujete.

Aprilia Atlantic je tako bogato ukrojena okoli voznika in sopotnika, da ji manjka samo streha, pa bi bila že avto. Ko sem jo v Italiji parkiral ob starega Fiata 500, je bil skuter večji. Tako si lahko zelo plastično zamišljate, kako udobna je vožnja. Tudi tiha in mirna. Plastična karoserija zelo učinkovito preusmerja zračni tok stran in nad voznika. Če je voznik tako toplo oblečen kot za na sprehod, ga tudi na skuterju ne zebe. To sem skusil pri slabih osmih stopinjah Celzija.

Kot v avtomobilu

Saj vem, da vas zvija prirojeni strah pred neznanim. Toda kdor obvlada bicikel, bo zmogel tudi skuter. Vožnja Atlantica je preprosto opravilo, ker sta obe zavorni ročici na krmilu, zavori pa sta med seboj povezani; ročico plina je mogoče zelo predvidljivo upravljati. Nič se ne zgodi sunkovito ali grobo, čeprav motor dobro vleče in zelo spodobno pospešuje.

Škoda, da imamo Slovenci tako neumen zakon o varnosti cestnega prometa, da si marsikdo ne bo mogel omisliti takšnega skuterja brez večkratnega opravljanja vozniškega izpita. Kdor pa že dolgo ni sedel na motociklu, potrebuje le kratko privajanje.

Atlantic ima za skuter veliki kolesi (spredaj 15 in zadaj 14 palcev premera), pod plastiko močan jeklen okvir iz jeklenih cevi in dokaj kakovostno vzmetenje, da brez nevarnosti pobere tudi grobe asfaltne vdrtine ali vzpetine. Sodobne gume dovoljujejo kar ostro, predvsem pa varno nagibanje pri veliki hitrosti. To je za skuter nova dimenzija in dokaz, da postaja križanec z motociklom, kar gre v prid varnosti in dobremu počutju.

Zato tudi pohvalim integralno povezane zavore: leva ročica na krmilu vklopi zadnji in en prednji kolut; tako ima voznik dober občutek tudi na spolzkih tleh, posledično pa so zavorne razdalje krajše. ABS, ki bi ta trenutek dvignil ceno za vsaj osemsto evrov, pa še razvijajo.

Cena: 6.259, 38 EUR (Avto Triglav, Ljubljana)

Tehnični podatki

Motor: 4-taktni -1-valjni -gred za dušenje tresljajev - tekočinsko hlajen - 4 ventili na valj -ena odmična gred v glavi - 92 x 69 mm - prostornina 460 cm3 - elektronski vbrizg goriva - katalizator - samodejna večploščna sklopka v oljni kopeli, klinasti jermen in sistem odpirajočih se jermenic, zobniški prenos na kolo

Največja moč: 29 kW (39 KM) pri 7.250/min

Največji navor: 40 Nm pri 5.500/min

Gume: spredaj 120/70 - 15 - zadaj 140/60-14

Zavore: spredaj 2x kolut f 260 mm - zadaj kolut f 220 mm, integralno povezane

Mere in masa: dolžina 2250 mm - širina 770 mm - medosna razdalja 1575 mm - višina sedeža od tal 780 mm

Posoda za gorivo: 16 litrov

Besedilo: Mitja Gustinčič

Foto: Mitja Gustinčič, Aprilia

Tehnični podatki
Motor: 4-taktni -1-valjni -gred za dušenje tresljajev - tekočinsko hlajen - 4 ventili na valj -ena odmična gred v glavi - 92 x 69 mm - prostornina 460 cm3 - elektronski vbrizg goriva - katalizator - samodejna večploščna sklopka v oljni kopeli, klinasti jermen in sistem odpirajočih se jermenic, zobniški prenos na kolo
Navor: 40 Nm pri 5.500/min
Zavore: spredaj 2x kolut f 260 mm - zadaj kolut f 220 mm, integralno povezane
Posoda za gorivo: 16 litrov
Teža: dolžina 2250 mm - širina 770 mm - medosna razdalja 1575 mm - višina sedeža od tal 780 mm