Erzberg: železna gora slabih 30 kilometrov severozahodno od nam bližnjega Gradca je ta hip poligon za najtežji
preizkus zmogljivosti človeka in stroja.
Seveda si na ekstremno dirko, po kateri slovi Erzbergov ‘rodeo’, nismo drznili, ne nazadnje naš namen ni bil metati po tleh dveh lepih izdelkov italijanske tehnologije. No, je pa zabavno povzpeti se po strmem, 100- ali 200-metrskem klancu, kjer lahko motor zadiha na polno in pokaže, kaj zmore.
Vštric smo tako postavili Aprilio RXV 450, dvovaljni štiritaktni stroj, ki je nenavaden, ko pomislimo na hard enduro, a obenem stroj, ki se je uspešno udomačil v supermotu, in Husqvarno WR 250! Drznili smo si pljuniti v obraz štiritaktnikom s trditvijo, da so dvotaktniki tudi danes še kako konkurenčni.
Še več. Poglejte malo čez mejo v Italijo in ugotovili boste, da se dvotaktnikom vračata nekdanji čast in slava. Skoraj zanemarljivi stroški vzdrževanja in nizka začetna cena (vsaj za 20 do 25 odstotkov nižja) v primerjavi s štiritaktniki ter majhna masa so še kako pomembni atributi v tem boju.
Pa začnimo pri masi. Razlika se občuti takoj. Aprilia naj bi suha tehtala 119 kilogramov, v čemer se ne razlikuje preveč od tekmecev, prostorninsko enako velikih štiritaktnih agregatov. Res je, da je najtežja izmed vseh, a zaradi svoje geometrije, nizkega težišča in manjših vrtečih se mas v motorju v rokah deluje lahkotno.
Do prvega strmega vzpona, ko je treba sesti z motocikla in ga pririniti na vrh! No, tu je Husqvarna mojstrica. Tehta deset kilogramov manj, kar po celem dnevu na težko prevoznem terenu pride še kako prav. Je tudi zelo lahkotna ob hitrem spreminjanju smeri in v zraku, ko poletiš prek hrbta skakalnice.
Ko je debata o agregatih in pospeških ter večjih hitrostih na dolgih makadaskih ravninah, pa korak naprej stopi Aprilia. Na ravninah doseže večjo hitrost, predvsem pa ima največjo prednost pri pospeševanju na slabo oprijemljivi podlagi, in to makadam vsekakor je. RXV dobesedno blesti na tekočih makadamskih cestah in tudi na zahtevnejših ‘singletrackih’ oziroma ozkih poteh, širokih le toliko, kot meri zadnja guma.
Tu je stabilen in prijeten za vožnjo. Da se Husqvarnina moč učinkoviteje prenese na slabo oprijemljivo podlago (da je manj vrtenja kolesa v prazno), je treba imeti več znanja in izkušenj, začetnik pa na Aprilii tu ne more zgrešiti.
Podobno velja tudi za dolge vzpone, kjer agregat pokaže vse, kar zmore, a tu sta oba motocikla presenetljivo izenačena. Kar Husqvarna izgubi na račun moči, pridobi z manjšo maso, za Aprilio pa velja obratno. Ko pa je treba na hitro splezati iz luknje po nemogočem terenu, se dvotaktnik pokaže v svoji najboljši luči.
Hipna odzivnost na plin takoj prenese moč na kolo, ta pa na podlago in z nekaj občutka na plinu ga pravzaprav ni klanca, ki ga WR ne bi mogel preplezati.
Kateri bo pravi za vas, boste morali presoditi sami. Pretehtajte pluse in minuse, predvsem pa to, kje se nameravate voziti, in odločitev bo zagotovo lažja.
Dirka: Red Bull hare scramble
Lani je Taddy Blazusiak z zmago na tej prestižni dirki udaril kot strela z jasnega, letos pa je z dvotaktnim KTM-om, s katerim je dosegel neverjeten čas uro in 20 minut, le še potrdil primat. Rezultat je še bolj neverjeten, če pomislimo, da so organizatorji in strokovnjaki določili čas dve uri kot najhitrejši možni čas, v katerem bi prvi tekmovalec prišel na cilj. Poljak je tako povzročil kar nekaj panike, saj je bil skorajda prehiter celo za organizatorje.
Drugo presenečenje je pripravil BMW z nemškim mojstrom Triala Andreasom Lettenbicklerjem; ta je vodil do tretje kontrolne točke, nato pa je zaradi odlomljene stopalke in prestavne ročice menjalnika upočasnil tempo. BMW G 450 X, ki bo v trgovine zapeljal to jesen, se je tako dokazal kot izredno lahkoten in vzdržljiv enduro motocikel.
To, da se na sam vrh tako težke dirke, ki je bližje trialu kot enduru, zavihti 450-kubični štiritaktnik, je vsekakor senzacija. Prvič v 14-letni zgodovini pa je na cilj pripeljal tudi dvovaljni motor ? za ta zgodovinski dogodek so poskrbeli pri Aprilii, saj je njihov tovarniški voznik Nicolas Paganon dosegel 12. mesto.
Na cilju smo prvič videli tudi Slovenca. Miha Špindler se je iz motokrosista več kot odlično prelevil v ekstremnega enduro voznika. Najprej je šokiral z enajstim mestom na prologu, ki služi kot sito za 1.500 voznikov, prijavljenih na dirko, naprej na dirko pa jih gre le 500.
In običajno imajo le dirkači v prvi in drugi vrsti (50 + 50 voznikov) realne možnosti, da vidijo cilj. Miha je s svojim Husabergom zaostal pičli dve sekundi za dakarskim zmagovalcem in velezvezdnikom Cyrilom Despresom, prehitel pa je šestkratnega svetovnega prvaka v enduru, Italijana Giovannija Salo.
Kljub številnim padcem in odlomljeni prestavni ročici menjalnika je Mihu na nedeljski finalni dirki z borbenostjo, talentom in izjemno željo le uspelo priti na cilj. In njegov trud je bil poplačan, saj so ga kmalu povabili na še eno ekstremno dirko, na Red Bull Romaniacs, ki bo v začetku septembra v Romuniji.
Tam se bo z elito potegoval za še višje mesto. Do cilja je prišel tudi državni prvak Omar Marko AlHiasat, ki je za eno minuto ujel dovoljeni čas in dirko končal na 37. mestu. Brez kančka dvoma je to dokaz, da enduro šport v Sloveniji kljub mačehovskim razmeram skokovito napreduje.
Rezultati dirke Red Bull hare scramble:
1. Taddy Blazusiak (POL, KTM), 1.20:13
2. Andreas Lettenbichler (NEM, BMW), 1.35:58
3. Paul Bolton (VB, Honda), 1.38:03
4. Cyril Despres (AND, KTM), 1.38:22
5. Kyle Redmond (ZDA, Christini KTM), 1.42:19
6. Geoff Aaron (ZDA, Christini KTM), 1.45:32
7. Gerhard Forster (NEM, BMW), 1.46:15
8. Chris Birch (NZL, KTM), 1.47:35
9. Juha Salminen (FIN, KTM), 1.51:19
10. Mark Jackson (VB, KTM), 2.04:45
22. Miha Špindler (SLO, Husaberg) 3.01:15
37. Omar Marko Al Hiasat (SLO, KTM) 3.58:11
Husqvarna WR 250
Cena testnega vozila: 6.999 EUR
Motor, menjalnik: enovaljni, dvotaktni, 249 cm? , uplinjač, nožni zaganjalnik, 6-stopenjski menjalnik.
Okvir, vzmetenje: jeklen cevni krom-molbiden, spredaj nastavljive vilice USD - Marzocchi, zadaj enojni nastavljivi blažilnik Sachs.
Zavore: spredaj kolut premera 260 mm, zadaj 240 mm.
Medosna razdalja: 1.456 mm.
Posoda za gorivo: 9, 5 l.
Višina sedeža od tal: 975 mm.
Masa: 108, 3 kg brez goriva.
Kontakt: www.zupin.de.
Hvalimo in grajamo
+ majhna masa
+ cena in vzdrževanje
+ plezalne lastnosti gamsa
- treba je mešati olje v bencin
- več vrtenja zadnjega kolesa v prazno pri močnem pospeševanju
- prednja zavora bi lahko bila malce močnejša
Aprilia RXV 450
Cena testnega vozila: 9.099 EUR
Motor, menjalnik: V 77°dvovaljni, štiritaktni, 449 cm? , el. Vbrizg goriva,
el. zaganjalnik, 5-stopenjski menjalnik.
Okvir, vzmetenje: alu perimetralni, spredaj nastavljive vilice USD - Marzocchi, zadaj enojni nastavljivi blažilnik Sachs.
Zavore: spredaj kolut premera 270 mm, zadaj 240 mm.
Medosna razdalja: 1.495 mm .
Posoda za gorivo: 7, 8 l.
Višina sedeža od tal: 996 mm.
Masa: 119 kg brez goriva.
Kontakt: www.aprilia.si.
Hvalimo in grajamo
+ velika moč motorja
+ največja hitrost
+ oblikovna drugačnost
- masa
- mehko vzmetenje
- cena
Peter Kavčič, foto:? Matevž Hribar, Matej Memedovič, KTM