ATV YAMAHA YFB 250/Timberwolf

25. 1. 2001
Deli
ATV YAMAHA YFB 250/Timberwolf

Posestnik, ki ne skrbi za meje in površine svoje imovine, je slab gospodar. Naj bo to kmet, vinogradnik, lovec ali pa država. Izgovori, da se ne da obvladati terena ali da je (pre)drago, so priročni, toda prazni. Najcenejši Yamahin ATV nam je dokazal, da gre z lahkoto do konca - in naprej.

Na vasi redno oblezem meje, izvire in travnike. Že dolgo mi ni vseeno, če v potok ali gozdič kdo odloži sode s kemično svinjarijo, zvoženo stoenko, akumulatorje. Tudi ne vidim rad trum italijanskih (avan)turistov, ki brez reda ali pozdrava zasedejo vsako gozdno pot in očistijo gozd kostanjev in gob.

Še iz Benitovih časov ohranjajo spomin, da so bili oni gospodar. In ker se po zeleni Sloveniji nemoteno sprehaja tri tisoč prebežnikov na mesec, me tudi resno skrbi, kaj se dogaja za hrbtom. Tudi za sosedovim, saj se obema lahko zgodi, da najdeva razbita vhodna vrata in počiščene predale. Američani so se samozaščitno organizirali v »Neighbourhood watch« in drug drugemu pazijo posest, otroke in kar je še teh reči, ki so nam globoko pri srcu in policiji predaleč od oči.

No, in tukaj tiči bistvo tokratnega testa in z njim zgodbe, ki jo prinaša s seboj takšno lahko in okretno štirikolesno vozilo, ki v Sloveniji sploh še nima uradnega imena. ATV je angleška okrajšava za »multi - purpose all terain vehicle«. Po domače gre za večopravilnega »hrošča«, »traktorček« ali, preprosto rečeno, »tisto čudo«, kot rečeš na koncu, ko nič pametnejšega ne zdrsne z jezika.

ATV se je po svetu udomačil. Seveda ne v mestih, ker tam ni kaj pametnega početi z njim. Idealen je na podeželju. Na urbanem obrobju, kjer garaža meji na travnik, gozd, polje. Ljudje, ki so sposobni racionalizirati svoj čas in moči, so v ATV našli orodje za lažje življenje in delo. Natančno tako, kot so prepotrebni dobri čevlji, oster nož, električni vrtalnik. In mobilni telefon. Brez pomoči tehnike ni življenja.

Toda Slovenci ATV ne poznajo. Tudi policija in vojska ne, čeprav se veliko vozita tudi po brezpotjih. Recimo na zeleni meji. Toda stari življenjski obrazci so še vedno premočno navzoči, elektrikarji denimo raje izsekajo poti skozi gozd in z gradbenim strojem zlomijo kamen, da odprejo tovornjačku pot k daljnovodu. Z ATV in pripeto prikolico bi prišli do žic, da še srne ne bi vedele zanje.

Tako človek sklene, ko z ATV porabi nekaj posod bencina. Šele v spopadu z vsakodnevnimi problemčki se zaveš, da sploh ne potrebuješ več avtomobila; da ne gnjaviš več soseda za čas in traktor. Saj si dobil podaljšane noge.

Pripneš potrebno prtljago na prtljažnike, skočiš na ATV in jo po uhojeni bližnjici mahneš naravnost, kamor je pač treba. Med testom je bilo toliko deževja, da so se slabe makadamske ceste spremenile v neprevozna korita. Od mošta, jabolk, gobarske sezone do zmrzali in prvih centimetrov snega sem imel možnost izkusiti prednosti zasnove, v katero se zlivajo traktor, terenski avtomobil, delovni stroj in motocikel.

Voznikov položaj! Lahko sede, lahko stoje. Kot na konju, le udobneje. Samo z nogama in le na širokih mrežastih stopalkah, da voznik ne povozi samega sebe. Na vsaki neravnini je počutje na ATV nizko pri tleh ugodnejše in varnejše kot visoko na traktorju ali znotraj nagibajočega se terenskega avtomobila. Prednosti v primerjavi s terenskim avtomobilom, ki je predrag in preveč neroden, da bi ga človek gnal med ostrimi skalami, debli, globokimi kolesnicami, vdirajočim se blatom in prek varljivih strmin, so izrazite.

Yamahin ATV je dovolj ozek, da kolesi vozita znotraj traktorskih ali tovornjaških kolesnic! Ker se na ATV sedi kot na motociklu, je s premikanjem telesa in s tem prenašanjem teže ohranjanje ravnotežja vozila igrača. Tudi za vožnjo manj nadarjen voznik se opravilu priuči v pol ure. Zato ATV v tujini vozilo posojajo turistom in obiskovalcem parkov. Tudi za gibanje na igriščih za golf.

Motoristično krmilo omogoča dober prijem in daje hkrati oporo telesu na razriti poti in v ostrem zavoju. ATV zmore strmine in prelome, na katerih se prej ustraši voznik, kot odneha tehnika. Brez tveganja pa je te kote bolj težko izmeriti. Navzdol pelje ATV po tako strmem klancu, da zmrzne kri. Le pravokotno smer je treba ubrati, pomakniti telo čim bolj nad zadnji kolesi in v najnižji prestavi z občutkom za zaviranje ugrizniti v spust. Dokler kolesi na blatu ne zdrsneta kot sanke na snegu, gre ATV elegantno kot pajek. Vožnja navzgor zahteva ostrenje občutka.

Pomembna je dovolj nizka prestava v menjalniku, da je moči na kolesih dovolj, pomik telesa naprej in čim manj brutalnosti. Kajti zaletavanje v hrib odnese človeka in vozilo na hrbet. Za vožnjo po brezpotju vedno velja, da si pot prej ogledamo in se je lotimo previdno. Sicer se pripeti, da voznika z ATV vred odnese voda, če je potok na prehodu globlji od 35 centimetrov. Gume so nizkotlačne, balonaste in ATV v (pre)globoki vodi preprosto splava.

Kaj pravzaprav prekrivajo nezlomljivi plastični blatniki z zavesicami na vseh straneh? Pod plastiko je iz jeklenih cevi ukrojena kletka, ki nosi motor, sedež, kolesa in do 165 kilogramov tovora. Prednji del se opira na posamično obešena kolesa. Torej na trikotnih vodilih in vzmetnih nogah - kot preprostejši avtomobil. Zadaj ima togo os s kardanskim prenosom moči. Ta sklop nosi nihajna vilica in na sredi vpet blažilnik. Kar spominja na motocikel. Iz motorizma prihaja zračno hlajen enovaljni štiritaktni motor z uplinjačem, ki so mu namenili avtomatsko sklopko in petstopenjski menjalnik motorističnega tipa. Ročice za sklopko torej ni, menjalnik upravlja leva noga: prosti tek je na začetku giba prestavne ročice; prestave si sledijo takole: N-1-2-3-4-5. Na prosti tek opozori zelena lučka. Na vzvratno prestavo, ki jo vklopi poseben vzvod na levem boku motorja, pa rdeča. Kontaktni ključek nadzira elektriko za vžig in luči. Merilnikov ni. Niti za gorivo. Toda poraba je majhna, zato je ena posoda dovolj neverjetno dolgo.

Za zelo obvladljivo vožnjo v razgibanem terenu ima veliko zaslugo tudi razporeditev zavornih ročic. Desna ročica na krmilu upravlja prednji dve bobnasti zavori, leva ročica na krmilu vklopi zadnjo bobnasto zavoro. Kar lahko naredi sočasno ali pa samo tudi desna noga, saj pletenici z ročice in s stopalke vodita k isti zavori. Zelo dobra ideja, kar se izkaže takrat, ko ima voznik na grbinah preveč dela s svojim ravnotežjem. Zaviranje je učinkovito in dovolj močno, tako da kolesa le stežka blokirajo in zato ATV ne odnaša iz smeri. Leva ročica ima tudi zaponko, s katero je mogoče ATV parkirati na klancu.

220 kilogramov težko vozilo, ki ga lahko redno hranjen človek dvigne spredaj ali zadaj s tal kot Krpan svojo kobilico, je zaradi ugodne mase, vzvratne prestave, velike okretnosti in širokih gum, ki dobesedno plavajo čez teren, okretno natančno tako kot prebivalci gošče.

Majhna teža in široke gume pomenijo zelo majhen pritisk na tla, zato tudi v močvirju ne pušča sledi. Gume pa so ranljive, če je trnje predolgo, nas je podučil vulkanizer Kastelic v Materiji in vsakemu kolesu namenil par zakrp. Pozoren pogled v konstrukcijo balonastih gum kaže, da je treba zelo dosledno upoštevati navodila o tlaku v gumah.

Zato je k orodju priložen tudi merilnik tlaka!

Pogon le na zadnji kolesi sploh ni omejitev. Nekoliko dražji (in močnejši) ATV Big bear ali Kodiak imata štirikolesni pogon. Ta omogoča, da se lažje izvlečete tudi iz strmih jarkov ali prek brežine jarka.

Človek težko verjame, da da 230 kubičnih centimetrov dovolj moči za premagovanje tudi takšnih strmin, na katerih odneha traktorist. Po ravnem švigne ATV s približno 65 kilometrih na uro, kar pa je zaradi toge zveze koles že hudo hitro in zato vožnja po asfaltu ni priporočljiva: gnetenje gum med zavijanjem lahko povzroči, da ATV neizkušenega voznika izstreli v jarek. Na vsak način je dobro prebrati zelo dobra navodila za uporabo in zahtevnost vožnje stopnjevati.

Tudi pri minus desetih stopinjah Celzija motor vžge iz prve. Če omaga akumulator, je na levi strani motorja tudi potezni vžig. Kot pri motorni žagi. Takoj zdravo poprime plin, ki ga upravlja palec desnice. Lepo ogret motor se zavrti do sedmih tisočakov, toda takšno priganjanje je nepotrebno. Moč in navor sta razporejena tako, da je vožnja na terenu najbolj tekoča s prvo polovico plina. Tega, da ima avtomatsko sklopko, pa med vožnjo sploh ni čutiti. Zvok motorja je umirjen, pridušen.

Med testom sem ubiral zelo nemogoče poti s specialko v razmerju 1 : 25.000. Za smer in prehode sem moral spraševati lokalne lovce in kljub pretežno deževnemu vremenu sva se z ATV vsakič vrnila z močjo motorja. Hočem poudariti, da nikoli nisem pešačil ali rinil. Tudi iz zelo odmaknjenih in pozabljenih grap ne, ki so jih ljudje pred vojno, ko so na hrbtu tovorili žito v mline, dosegli le peš, . Če pa bi imel tudi majhen vitel na prednjem odbijaču, bi bilo pa do konca zanimivo!

Izkazalo se je, da je mogoče dovolj hitro in brez napora obiskati velike površine. Skratka, z veliko zabave ima človek nadzor nad okolico. In tako vidi, da imamo tudi v težko prehodnih globelih že strahotno zanemarjeno pokrajino. Plastične kante gozdarskih »biorazgradljivih olj« in pločevinke piva so le droban vzorec nemarnega odnosa do okolja, v katerem živimo.

Cena motocikla: 4.360, 61 EUR

Tehnični podatki

Motor: 4-taktni - 1-valjni - zračno hlajen - 1 odmična gred v glavi (SOHC), veriga - 2 ventila na valj - vrtina in gib 71 × 58 mm - prostornina 229, 6 cm3 - kompresija 8, 7 : 1 - deklarirana največja moč 11, 7 kW (15, 9 KM) pri 7.000 vrt/min - deklariran največji navor 19 Nm pri 6.000 vrt/min - uplinjač Mikuni BST34 - neosvinčeni bencin (OŠ 91 ali več) - akumulator 12 V, 14 Ah - alternator 14V / 18 A - električni zaganjalnik - potezni zaganjalnik

Prenos moči: primarni zobniški prenos, razmerje 3, 318, avtomatska centrifugalna sklopka v oljni kopeli - 5-stopenjski menjalnik + vzvratna prestava z opozorilno lučko - kardan, sekundarno razmerje 4, 414

Okvir: dvojna zaprta kletka iz jeklenih cevi

Vzmetenje: spredaj posamično obešena kolesa, trikotna vodila, vzmetni nogi, gib kolesa 125 mm - zadaj nihajne vilice, sredinski blažilnik z nastavljivo prenapetostjo vzmeti (5 stopenj), gib kolesa 135 mm, toga os

Kolesa in gume: spredaj kolo 6 × 10 z gumo AT22 × 7 - 10 - zadaj kolo 8 × 10 z gumo AT22 × 10 - 10, znamka Dunlop KT701/KT705

Zavore: mehansko vodene, spredaj 2 × boben f 160 mm- zadaj 1x boben f 160 mm, zavorni ročici na krmilu in ob desni stopalki dodatno za zadnjo zavoro

Mere in masa: dolžina 1.940 mm - širina 1.080 mm - višina 1.118 mm - medosna razdalja 1.170 mm - višina sedeža od tal 780 mm - najmanjša razdalja od tal 150 mm - rajdni krog 2, 9 m - posoda za gorivo 12 l, 1, 6 l rezerva - masa (z oljem in gorivom, tovarna) 213 kg

Dovoljene obremenitve: nosilnost 165 kg - masa prikolice s tovorom 330 kg - dovoljena obremenitev na vlečno kljuko 15 kg - prtljažna škatla 2 kg - prednji prtljažnik 30 kg - zadnji prtljažnik 45 kg

Terenske zmogljivosti: za premagovanje vzpona in bočni nagib ni podatka - globina vode 35 cm

Naše meritve

Hitrost v km/h:

1. prestava 25

2. prestava 35

3. prestava 45

4. prestava 50

5. prestava 65

Hvalimo

+ upravljanje vozila

+ možnost premagovanja težkih terenov

+ dobro izbrane mere vozila

+ karakteristike motorja

+ avtomatsko sklopko v spregi s klasičnim menjalnikom

+ prostorni in zmogljivi prtljažniki

Grajamo

- neurejena možnost registracije

- nima ključavnice krmila

Končna ocena

ATV je na terenu najbolj uporabno, zmogljivo in z lahkoto obvladljivo vozilo. Prekosi terenski avtomobil in motocikel. Širom po svetu, prednjačijo ZDA in Nova Zelandija, je priročna oprema vsake hiše, ki meji na naravo. Da o kmetovalcih, vinogradnikih, lovcih in kar je še z naravo povezanih poklicev ne govorimo. Ocena: zelo za.

Besedilo: Mitja Gustinčič

Foto: Uroš Potočnik

Tehnični podatki
Motor: 4-taktni - 1-valjni - zračno hlajen - 1 odmična gred v glavi (SOHC), veriga - 2 ventila na valj - vrtina in gib 71 × 58 mm - prostornina 229,6 cm3 - kompresija 8,7 : 1 - deklarirana največja moč 11,7 kW (15,9 KM) pri 7.000 vrt/min - deklariran največji navor 19 Nm pri 6.000 vrt/min - uplinjač Mikuni BST34 - neosvinčeni bencin (OŠ 91 ali več) - akumulator 12 V, 14 Ah - alternator 14V / 18 A - električni zaganjalnik - potezni zaganjalnik
Prenos moči: primarni zobniški prenos, razmerje 3,318, avtomatska centrifugalna sklopka v oljni kopeli - 5-stopenjski menjalnik + vzvratna prestava z opozorilno lučko - kardan, sekundarno razmerje 4,414
Okvir: dvojna zaprta kletka iz jeklenih cevi
Zavore: mehansko vodene, spredaj 2 × boben f 160 mm- zadaj 1x boben f 160 mm, zavorni ročici na krmilu in ob desni stopalki dodatno za zadnjo zavoro
Vzmetenje: spredaj posamično obešena kolesa, trikotna vodila, vzmetni nogi, gib kolesa 125 mm - zadaj nihajne vilice, sredinski blažilnik z nastavljivo prenapetostjo vzmeti (5 stopenj), gib kolesa 135 mm, toga os
Teža: dolžina 1.940 mm - širina 1.080 mm - višina 1.118 mm - medosna razdalja 1.170 mm - višina sedeža od tal 780 mm - najmanjša razdalja od tal 150 mm - rajdni krog 2,9 m - posoda za gorivo 12 l, 1,6 l rezerva - masa (z oljem in gorivom, tovarna) 213 kg