Izkoristiti visoke prodajne številke modela F 650, razširiti bazo kupcev in hkrati biti uspešen s tekmovalnim strojem F 650RR na rallyju Granada-Dakar. To so bila vodila, ki so botrovala nastanku enovaljnega BMW-jevega modela Dakar, kloniranega iz osnovnega modela GS z dodanim ščepcem športnega terenskega stroja.
Ne samo dvovaljnega tehnika, tudi en valj je zaznamoval BMW. Že leta 1925 je model R 39 brnel v ritmu osamljenega valja, leta 1966 pa je bil model R39 zadnji enovaljni BMW. Za 27 let. Leta 1993 se je kot otrok njegove naveze z Aprilio in Rotaxom rodil model F 650 GS.
Preprost in za rokovanje nezahteven motocikel hudo prepoznavnih potez. Postal je hit med motoristi začetniki in osvajalec ženskih (motorističnih) src. Toda naveza ni trajala dolgo. Aprilia je s svojim Pegasom in bratskim agregatom namreč odšla svojo pot in se tako kot Nemci odločila poskusiti srečo sama.
Po Dakarju Dakar
Leta 1999 je BMW z modelom F 650 RR slavil na rallyju, ki se je tega leta raztezal od Granade do Dakarja. Bavarci so premišljeno kombinirali njegov uspeh s prodajnimi številkami modela GS in rodil se je Dakar, nekakšna športna izvedenka osnovnega modela. Slednjemu je na moč podobna v tehničnem smislu, medtem ko ju na zunaj loči agresivnejši Dakarjev dizajn. Ta je kopija zmagovitega puščavskega motocikla.
Agregat je pri obeh modelih enak, podobna sta si delovni prostor voznika in oprema. Kljub identičnosti pa se Dakar od temeljnega modela vendarle nekoliko razlikuje. Predvsem pri vzmetenju. Gib sprednjih teleskopskih vilic je tako iz 170 povečan na 210 mm. Prav takšen je tudi gib zadnjega kolesa, ki je pri osnovnem GS-u samo 165 mm.
Dakarjeva medosna razdalja je daljša za 10 mm in tudi sicer je daljši za 15 mm. Drugačnih mer je ožje sprednje kolo, kar je narekovalo tudi spremenjen blatnik. Sprednja maska je kopija tiste, ki jo najdemo na tekmovalnem modelu RR. Če so motociklistke tiste, ki prisegajo na GS-a tudi zaradi nizkega sedišča, je zgodba z Dakarjem drugačna. Sedež od tal loči kar 870 mm.
Razlike potrjujejo trditev, da so Bavarci, ki izdelujejo oba modela v tovarni v Berlinu, Dakarja namenili vozniku, željnemu vožnje zunaj urejenih asfaltnih površin in po nezahtevnem brezpotju. Zato ABS, tudi kot možnost, ni na voljo.
Na terenu in na cesti
V pasje vročih dnevih se potep iz zapečene ljubljanske doline v pogorje Karavank prileže celo bolj kot namakanje v morju ali poležavanje v debeli senci. Na od hudourniških potočkov razriti gorski cesti Dakar pokaže svoje vrline. Tam čvrst okvir iz dveh jeklenih nosilcev in nastavljivo vzmetenje zagotavljata občutek stabilnosti. Obvladovanje motocikla je zaradi pokončnega voznikovega položaja lahko in igrivo, zavore so kljub enemu sprednjemu kolutu solidne, kar pa ne velja za menjalnik in tresoča vzvratna ogledala.
Motorne zmogljivosti so za povprečnega ljubitelja brezpotij popolnoma zadostne, tudi če leze v kakšen zahteven vzpon. Pri tem bo vendarle zaznal, da je pri nižjih vrtljajih agregat nekoliko šibak. Še posebno, če je poleg sopotnik.
Parček je Dakar sicer voljan prevažati, a zahteva primerno nastavljeno vzmetenje. Agregat zadovolji na cesti, kjer na območju predvsem srednjega režima delovanje pokaže svojo živahnost glede na vzmetenje in stabilnost. Če Dakarja silimo s preveliko hitrostjo v dolge hitre ovinke, z nemirnostjo takoj oznani, da mu takšno početje ni všeč.
A to ni razlog, da si ga ne bi privoščili, se med tednom z njim vozili v službo in po opravkih, med vikendom pa se z njim zakopali v blato brezpotja. Uživala bosta oba. Dakar in vi.
Cena: 7.045, 43 EUR (Tehnounion Avto, Ljubljana)
Tehnični podatki
Motor: 4-taktni - 1-valjni - tekočinsko hlajen - gred za dušenje vibracij - 2 odmični gredi, veriga - 4 ventili na valj - vrtina in gib 100 × 83 mm - kompresija 11, 5 : 1 - vbrizg goriva - neosvinčeni bencin (OŠ 95) - akumulator 12 V, 12 Ah - alternator 400 W - električni zaganjalnik
Prostornina: 652 cm3
Največja moč: deklarirana največja moč 37 kW (50 KM) pri 6.500/min
Največji navor: deklariran največji navor 60 Nm pri 5.000/min
Prenos moči: primarni zobniški prenos, večploščna sklopka v oljni kopeli - 5-stopenjski menjalnik - veriga
Okvir in vzmetenje: dva jeklena nosilca, privijačene spodnje palice in paličje sedeža - medosna razdalja 1489 mm - spredaj teleskopske vilice Showa f 43 mm, gib 210 mm - zadaj nihajne vilice, sredinski blažilnik z nastavljivo prenapetostjo vzmeti, gib kolesa 210 mm
Kolesa in gume: spredaj kolo 1, 60 × 21 z gumo 90/90-21 54S - zadaj kolo 3, 00 × 17 z gumo 130/80-17 65S, znamka Metzeler
Zavore: spredaj 1 × kolut f 300 mm s 4-batno čeljustjo - zadaj kolut f 240 mm
Mere in masa: dolžina 2189 mm - širina z ogledali 910 mm - širina krmila 901 mm - višina sedeža od tal 870 mm - posoda za gorivo 17, 3 l, 4, 5 l rezerva - masa (z gorivom, tovarna) 192 kg - nosilnost 187 kg
Naše meritve
Prožnost od 60 do 130 km/h:
IV. prestava: 12, 0 s
V. prestava: 16, 2 s
Poraba: 4, 08 l/100 km
Masa s tekočinami: 198 kg
Naša ocena: 4, 5/5
Besedilo: Primož Jurman
Foto: Mateja Potočnik
Motor: | 4-taktni - 1-valjni - tekočinsko hlajen - gred za dušenje vibracij - 2 odmični gredi, veriga - 4 ventili na valj - vrtina in gib 100 × 83 mm - kompresija 11,5 : 1 - vbrizg goriva - neosvinčeni bencin (OŠ 95) - akumulator 12 V, 12 Ah - alternator 400 W - električni zaganjalnik |
---|---|
Navor: | deklariran največji navor 60 Nm pri 5.000/min |
Prenos moči: | primarni zobniški prenos, večploščna sklopka v oljni kopeli - 5-stopenjski menjalnik - veriga |
Okvir: | dva jeklena nosilca, privijačene spodnje palice in paličje sedeža - medosna razdalja 1489 mm - spredaj teleskopske vilice Showa f 43 mm, gib 210 mm - zadaj nihajne vilice, sredinski blažilnik z nastavljivo prenapetostjo vzmeti, gib kolesa 210 mm |
Zavore: | spredaj 1 × kolut f 300 mm s 4-batno čeljustjo - zadaj kolut f 240 mm |
Teža: | dolžina 2189 mm - širina z ogledali 910 mm - širina krmila 901 mm - višina sedeža od tal 870 mm - posoda za gorivo 17,3 l, 4,5 l rezerva - masa (z gorivom, tovarna) 192 kg - nosilnost 187 kg |