BMW F 650 GS

Dokler človek vidi le vejo ali drevo, gozda pa ne, sta aktivna varnost in pomembnost razvajanja kupca po prodaji le govorjenje v veter.

Do te prelomne točke je motor le masa kovine, konj strastno primerjan proti konju in sto tolarskih tisočakov nižja cena pomembno velika prihranjena vsota denarja za dvesto, morda tristo litrov piva.

6. 10. 2000

BMW je že desetletja edini, ki poudarja varnost motorista. Torej tudi potnika. Torej tudi ljudi na cesti, če okoljevarstvo ta hip odmislimo. BMW je vidno inovativen in tako je prvi stavil na aerodinamično zaščito voznika, na z ABS dopolnjene zavore, na elektronski vbrizg goriva . .

Morda so tako usmerjeni zaradi domačega razvoja v neprimerljivo večjem avtomobilskem delu te znamke, ki pomeni približno 97 odstotkov celotne proizvodnje.

BMW zelo domiselno prihaja človeku nasproti z varnostnimi komponentami, ne pa zgolj z izpopolnjevanjem hardvera za ostrejši kot nagiba v ovinku ali z večjimi zavornimi koluti za bolj ostro ustavljanje. Seveda to veliko šteje. Še vedno pa ostaja človek, se pravi voznik, ki tehnike ne zna ali ne zmore izkoristiti!

Zato BMW aktivno pomaga vozniku peljati in ustaviti motocikel. Recimo: neprekosljive in nepogrešljive zavore z ABS; ali pa varnostne utripalke s stikalom na dosegu prsta, ali električno ogrevane ročice, da voznik v večernem hladu ne otrpne za krmilom. Ali šola dobre vožnje, ki človeku prežene strah, napetost ali zmanjša pretirano samozaverovanost. In če k seštevku dodamo še bogato butično ponudbo, ki motorista kakovostno obleče od nog do glave v oblačila »z znamko«, je argument zelo glasen.

BMW že sedmo leto postavlja proizvodne in prodajne rekorde - letos bodo izdelali 70 tisoč motociklov. Tudi letos so zrasli za skoraj deset odstotkov, čeprav je nemški trg motociklov ravno za toliko upadel. Zelo korenito predelan F 650 z oznako GS so svetu predstavili šele letošnjega marca, pa ga že tako dobro prodajajo, da so v tovarni uvedli še drugo izmeno! Le zakaj je BMW F 650/GS tudi tretji najbolje prodajani motocikel v Sloveniji v minulem letu?

Hja, vstop v tretje tisočletje se je začel s spremembami. Če ste morda preslišali, BMW je končal sedemletno sodelovanje z Aprilio, ki je rodilo 65 tisoč motociklov prve generacije F 650. Sedaj Nemci razvijajo in delajo vse sami. GS prihaja na trg iz Berlina. Ima tudi nekaj slovenskih delov, ki nastajajo v Tomosu. To so valj motorja z galvansko trdino proti obrabi sten valja, oljni rezervoar, kolesna pesta, parkirno stojalo.

Znani enovaljni motor s suhim karterjem in novo štiriventilsko glavo, dodelano po vzoru BMW M3, seveda še vedno dobavlja avstrijski Bombardier - Rotax. Namesto uplinjača ima motor vbrizg goriva in pripadajočo elektroniko za nadzor, ki obvladuje tudi tristezni katalizator. Motor sedaj zmore več moči, trdijo in navajajo številko 50 KM pri 6.500/min. Pri Akrapoviču smo jih izmerili na kolesu 44, 6, kar je dobra mera.

Motor ima tudi ugodno raztegnjeno krivuljo moči, vseskozi tekoče vleče in se (za)vrti do 7.500/min, ko mu elektronika odvzame gorivo. Z novo potisno ploščo ojačana sklopka in petstopenjski menjalnik dobro sodelujeta in se v vsem dovolj spodobno odzivata, čeprav me je zgodnja točka prijemanja sklopke vseskozi motila in dajala vtis slabo nastavljene zračnosti. Občutek pač.

Nasploh je motor posrečena in trpežna kombinacija. Ima pa eno opazno slabo lastnost. Motor potrebuje zelo dolgo zaganjanje, da oživi. Vbrizg goriva (njegova elektronika) in bencinska črpalka potrebujeta nekaj časa, da se postavita v pripravljenost. Vrtenje zaganjalnika je morda dolgo le tri, štiri sekunde. Vsekakor preveč, da bi ne bilo moteče, ko pa vemo, kako v hipu je vžigal stari motor.

Prvič je na enovaljniku in v tem cenovnem razredu na voljo (za doplačilo) tudi ABS. Je nekoliko cenejši in težak le 2, 1 kilograma, prav tako pa ga je razvil Bosch. Malce počasneje deluje kot na večjih motociklih, toda njegova pomoč je pri ostrem zaviranju, na spolzkem asfaltu in v paniki neprecenljiva.

V kritičnih trenutkih tudi dobro izkušen motorist zagrabi zavore z vso močjo in takrat kolo zagotovo blokira in odpelje v nesrečo. Le redki so sposobni nadzorovano zavirati v takšnih trenutkih, ko zmanjkuje časa in prostora. ABS je preprosto pametnejši in učinkovitejši: stisneš in pohodiš »zavore« in ABS uredi, da se zadeva izteče malone idealno. Za vožnjo na makadamu pa je mogoče in nujno ABS izklopiti, sicer motocikel slabo ustavlja.

Tam, kjer je na običajnih motociklih posoda za gorivo, je na GS le maska, ki pokriva akumulator, zračni filter, električno napeljavo in posodo za olje, ki ima tokrat tudi okence za kontrolo količine, kar pri motorju s suhim karterjem močno olajša kontrolo.

Zakaj so regulator napetosti vtaknili na izpostavljeno mesto ob ohišje motorja, sicer za aluminijevim ščitnikom motorja, ne bi vedel. Da pa je plastična posoda za gorivo sedaj pod sedežem in odprtina za nalivanje na desnem boku kot pri avtomobilu, je lep in zanimiv detajl. Vozniki z občutkom bi smeli reči, da je 17, 3 litra goriva zaznavno pomaknilo težišče nižje k tlom in tako olajšalo vožnjo motocikla.

Sedi se stabilno, le 780 mm od tal, z nogami solidno v stiku s tlemi in telesom v dobrem stiku z motociklom. To je pomembno, saj motorist usmerja motocikel tudi z gibi telesa, pritiskom lastne teže na stopalke ali ob bok motocikla. Po tej plati je GS za vožnjo zelo prijazen in nezahteven motocikel, tudi izredno primeren za ženske in začetnike.

Na treningu varne vožnje je pokazal, da za premagovanje počasnega slaloma med stožci mišice sploh niso potrebne in da ga je mogoče usmerjati s takšno lahkoto kot moped. Tehtnica sicer s polno posodo za gorivo pokaže maso 197 kilogramov, kar za enovaljnik ni malo. Tak motocikel bi lahko gladko imel dvajset kilogramov manj. Z nekaj vaje dobi tudi začetnik tisti nujni občutek za ravnotežje motocikla, da ga lahko varno prestavlja, parkira (ima sredinsko in bočno stojalo) ali vozi počasi. Če koga moti, da zelo sedi v motociklu in da je zato prednji del visok, je to cena nizko postavljenega sedeža.

Povsem nov okvir iz štirikotnih jeklenih profilov je videti kot dvojna ščipalka za perilo, ki ima privijačene cevi ob motorju in tiste, ki nosijo sedež. Zelo ravne linije v teoriji zagotavljajo potrebno togost, pa tudi v vožnji ni mogoče zaznati nenormalnih reakcij.

Tudi ob najbolj ostrih nagibih, ki jih dopušča, je motocikel vseskozi stabilno s kolesi v smeri. Tudi zaradi spodobnega vzmetenja. Prednja vilica Showa ima dodatni ojačitveni mostiček nad kolesom, da se ob zaviranjih z ABS ne bi podajala. Zadnji sredinski blažilnik ima nastavljivo prednapetost vzmeti z na desni bok motocikla vgrajenim kolescem. Tu se po nekaj pranjih pojavi sitnost, da nalepke z oznakami za nastavitev trdote vzmeti odpadejo.

Z dvema dušilcema hrupa pod sedežem, visokim prednjim blatnikom, s pikastim rastrom na posodi za gorivo, z zanimivo oblikovanimi plastikami in žarometom, nad katerim se boči maska, je F 650 GS zelo prepoznaven motocikel.

Oblikovalci so spet opravili dobro delo, čeprav nekaterih odklonov tudi ne razumem. Recimo električna stikala. Z velikimi plastičnimi tipkami so videti cenena, toda v obup me je spravljala premestitev stikala troblje na klasično mesto stikala smernih kazalcev. Vsakič, ko sem dokaj avtomatizirano želel nakazati smer, sem otipal trobljo.

Morda je v tej oblikovalski potezi tudi kaj soli, da pač glasno trobljenje rešuje življenje? Rad bi vedel odgovor. No, lastnik motocikla se bo na stikala privadil, tako kot smo se vsi privadili na še bolj nenavadna stikala, ki jih je prinesla serija K že pred dvajsetimi leti.

Da je s korenito predelavo cena opazno porasla, pa je dejstvo.

BMW F 650 GS

TEHNIČNI PODATKI

Motor: 4-taktni - 1-valjni - tekočinsko hlajen - gred za dušenje vibracij - 2 odmični gredi, veriga - 4 ventili na valj - vrtina in gib 100 × 83 mm - prostornina 652 cm3 - kompresija 11, 5 : 1 - deklarirana največja moč 37 kW (50 KM) pri 6.500/min - deklariran največji navor 60 Nm pri 5.000/min - vbrizg goriva - neosvinčeni bencin (OŠ 95) - akumulator 12 V, 12 Ah - alternator 400 W - električni zaganjalnik

Prenos moči: primarni zobniški prenos, razmerje 1, 521, večploščna sklopka v oljni kopeli - 5-stopenjski menjalnik - veriga

Okvir: dva jeklena nosilca, privijačene spodnje palice in paličje sedeža - kot glave okvirja 29, 2 stopinje - predtek 113 mm - medosna razdalja 1479 mm

Vzmetenje: spredaj teleskopske vilice Showa f 41 mm, gib 170 mm - zadaj nihajne vilice, sredinski blažilnik z nastavljivo prenapetostjo vzmeti, gib kolesa 165 mm

Kolesa in gume: spredaj kolo 2, 50 × 19 z gumo 100/90-19 57S - zadaj kolo 3, 00 × 17 z gumo 130/8-17 65S, znamka Metzeler

Zavore: spredaj 1 × kolut f 300 mm s 4-batno čeljustjo - zadaj kolut f 240 mm; ABS za doplačilo

Mere in masa: dolžina 2175 mm - širina z ogledali 910 mm - širina krmila 785 mm - višina sedeža od tal 780 mm - razdalja med stopalkami in sedežem 500 mm - posoda za gorivo 17, 3 l, 4, 5 l rezerva - masa (z gorivom, tovarna) 193 kg - nosilnost 187 kg

Zmogljivosti (tovarna): Pospešek 0-100 km/h: 5, 9 s, največja hitrost 166 km/h, poraba goriva pri 90 km/h: 3, 4 l/100 km, pri 120 km/h: 5, 0 l/100 km

INFORMATIVNO

Zastopnik: Av­to Ak­tiv d.o.o., Ce­sta v Mest­ni log 88a (01/280 31 00), Ljubljana

Garancijski pogoji: 1 leto, brez omejitve kilometrov

Predpisani servisni presledki: prvi na 1000 km, naslednji na vsakih 10.000 km

Barvne kombinacije: rdeča; titan modra in rumen sedež; mandarin oranžna

Originalna dodatna oprema: ura, varnostne utripalke, merilnik vrtljajev

Število pooblaščenih prodajalcev/serviserjev: 5/5

CENA

Cena osnovnega modela motocikla: 5.983.47 EUR

Cena testiranega motocikla: 6.492.08 EUR

NAŠE MERITVE

Moč na kolesu: 44, 6 KM pri 6.300/min

Masa s tekočinami: 197 kg

Poraba goriva: Testno povprečje: 5, 37 l/100 km

NAPAKE MED TESTOM

- počasen zagon motorja

- slabo vpet pokrov prtljažnika za sedežem

KONČNA OCENA

Prepoznavna oblika! V rokah je GS toliko drugačen od motociklov tega razreda, da zahteva privajanje na nizko sedenje. Zoprno počasen zagon motorja. Močan argument je možnost ABS.

HVALIMO

+ ABS

+ občutek lahkosti

+ stabilnost pri vseh hitrostih

+ karakteristike motorja

+ dodatna oprema

+ malo poškodb pri padcih

GRAJAMO

- masa motocikla

- pogrešamo klasični razpored stikal ob ročicah

Mitja Gustinčič

FOTO: Uroš Potočnik

  • Tehnični podatki

    Motor: 4-taktni - 1-valjni - tekočinsko hlajen - gred za dušenje vibracij - 2 odmični gredi, veriga - 4 ventili na valj - vrtina in gib 100 × 83 mm - prostornina 652 cm3 - kompresija 11,5 : 1 - deklarirana največja moč 37 kW (50 KM) pri 6.500/min - deklariran največji navor 60 Nm pri 5.000/min - vbrizg goriva - neosvinčeni bencin (OŠ 95) - akumulator 12 V, 12 Ah - alternator 400 W - električni zaganjalnik
    Prenos moči: primarni zobniški prenos, razmerje 1,521, večploščna sklopka v oljni kopeli - 5-stopenjski menjalnik - veriga
    Okvir: dva jeklena nosilca, privijačene spodnje palice in paličje sedeža - kot glave okvirja 29,2 stopinje - predtek 113 mm - medosna razdalja 1479 mm
    Zavore: spredaj 1 × kolut f 300 mm s 4-batno čeljustjo - zadaj kolut f 240 mm; ABS za doplačilo
    Vzmetenje: spredaj teleskopske vilice Showa f 41 mm, gib 170 mm - zadaj nihajne vilice, sredinski blažilnik z nastavljivo prenapetostjo vzmeti, gib kolesa 165 mm
    Teža: dolžina 2175 mm - širina z ogledali 910 mm - širina krmila 785 mm - višina sedeža od tal 780 mm - razdalja med stopalkami in sedežem 500 mm - posoda za gorivo 17,3 l, 4,5 l rezerva - masa (z gorivom, tovarna) 193 kg - nosilnost 187 kg