BMW F 800 S/ST

Vas zanima, kako se pelje novi dvovaljnik? Zelo beemvejevsko! Ampak preden se lotimo pomena te besede, preletimo nekaj dejstev.

27. 4. 2006

Da so BMW-ji nekaj posebnega v svetu motociklizma, je že dolgo znano. Tudi zato se z oznakami R, K in F, ki jih Bavarci uporabljajo za označevanje svojih agregatov, ne ukvarjajte. Zakaj? Zato ker vam tudi sami ne bodo znali pojasniti njihovih pomenov. Velja pa, da R označuje bokserski motor, K vrstnega in F enovaljnik. Vsaj veljalo je! Ampak v prihodnosti ne bo več tako. Novinca, ki ju vidite na slikah, nosita oznako F, a ju ne poganja enovaljni, temveč dvovaljni motor. In tudi ne bokserski, ampak paralelni dvovaljnik.

Še en dokaz, da je BMW nekaj posebnega, boste rekli. In imate prav. Paralelni dvovaljnik v svetu motociklizma ni prav pogost pojav. Toda pri BMW Motorradu ga imajo. Imajo pa tudi kup dobrih razlogov, zakaj so se določili zanj in ne za štirivaljni agregat. Pa tudi, zakaj je paralelni in ne bokserski. Prvič zato, ker bi bil štirivaljnik dražji, težji in večji, drugič, ker so hoteli navorsko zmogljiv agregat, in končno, ker je bokserski agregat manj aerodinamičen.

Te argumente načeloma lahko sprejmemo. Ampak s tem posebnosti, ki novinca ločijo od njunih tekmecev, še ni konec.

Druga prav tako zanimiva stvar se skriva pod oklepom. Posode za gorivo ne boste našli pred sedežem, kot je običajno, ampak pod njim. Prednosti te rešitve so predvsem nižje težišče motocikla, lažje dolivanje goriva (kadar je spredaj 'tank' torba) in učinkovitejše polnjenje motorja z zrakom. Tam, kjer je običajno posoda za gorivo, je namreč sistem za vsesavanje zraka. Novinca pa se lahko pohvalita še z eno posebnostjo - zobatim jermenom, ki nadomešča pogonsko verigo oziroma, ker govorimo o bavarskih motociklih, kardansko gred. Že videno? Tudi tokrat imate prav, pogonski jermen ni novost v svetu motociklizma - najdemo ga na Harley-Davidsonih in poganjal je že CS-a (F 650) - vseeno pa gre za konstrukcijsko precej zahtevnejši projekt kot pri enovaljniku, saj novi agregat zmore več navora in moči.

Zdaj ko smo spoznali osnovne tehnične značilnosti obeh novincev, je prav, da pogledamo, s kakšnima motocikloma imamo sploh opravka. K sreči so oznake, s katerimi Bavarci označujejo modele, bolj logične od oznak motorjev, zato nejasnosti tu ne bi smelo biti. S je kratica za 'Sport' in ST za 'Sport Touring'. Ampak po pravici povedano, gre za dva, precej podobna motocikla, pri katerih so razlike le minimalne. F 800 S hoče biti za odtenek bolj športen, kar pomeni, da ima spredaj prirezan oklep, nižji vetrni ščit, nižje nameščeno krmilo, ročaje namesto prtljažnika zadaj, drugačna platišča, črno obarvan prednji blatnik in agresivnejše zasnovan položaj sedenja.

Stvar, mimo katere ne moremo, je sprejemljivo nizko nameščen sedež, zaradi katerega bodo tla brez težav dosegli tudi manjši vozniki in predvsem voznice. To pa jasno namiguje, komu so namenili novo serijo F: tistim, ki prvič vstopajo v svet motociklizma, in vsem, ki se po mnogih letih vračajo vanj. In če pogledamo novinca s te plati, sta hudičevo dobra motocikla.

Že ko sedete nanju, vam postane jasno, da niste zajahali agresivnežev, ki bi vas hotela stresti s sedla. Ergonomija je izpopolnjena skoraj do potankosti. Krmilo je v obeh primerih ravno prav oddaljeno od telesa, odlična Beemvejeva stikala so ves čas na dosegu prstov, analogna merilnika hitrosti in števila motornih vrtljajev sta zlahka berljiva, zaslon iz tekočih kristalov pa je berljiv tudi, ko se vanj upre sonce. Mimogrede, na skrajnem jugu afriškega kontinenta, kjer smo preizkušali novinca, se je poletje šele umikalo jeseni, zato vam to lahko povem iz prve roke, saj sonca res ni manjkalo.

Ko zaženete agregat, se oglasi skoraj enako kot bokser. Da se inženirji (tokrat so to bili možje iz avstrijskega Rotaxa) niso ukvarjali le z njegovo zasnovo, ampak tudi z zvokom, postane hitro jasno. Kako jim je uspelo, si lahko preberete v posebnem okvirju, velja pa, da podobnosti ne zasledimo le pri zvoku, ampak tudi pri tresljajih. Ni kaj, pri BMW Motorradu so se res trudili narediti izdelek, ki ga ne bi zamenjevali s konkurenco, in to jim je tudi uspelo. Dejstvo je namreč, da sta oba motocikla - tako S kot ST - v vožnji izredno lahkotna. Že skoraj igriva. Okvir je narejen iz trdnega aluminija in je dovolj tog, da bo zlahka zadovoljil tudi nekoliko agresivnejše voznike. Spredaj za požiranje neravnin skrbijo teleskopske vilice, zadaj osrednji blažilnik z nastavljivim blaženjem. Zavore so, tako kot se za BMW spodobi, nadpovprečne, povrh vsega si za doplačilo lahko omislite še ABS.

Povedano z drugimi besedami, F 800 S in ST sta skupek odličnih lastnosti, ki znajo odpuščati marsikatere napake. Celo v ovinkih, ko je hitrost prevelika, brez težav lahko posežete po ročici prednje zavore. In dokler to počnete z občutkom, se motocikel ne bo odzval na vaše reakcije. Le hitrost se bo zmanjšala. Ob pospeševanju iz ovinka se zdi, kot da delo med nogami opravlja dizelski motor in ne bencinski. Nobenih omahovanj, nobenih nepotrebnih sunkov, le zvezno naraščanje hitrosti. Navora je vedno in v vsakem trenutku dovolj. In ko se vam zahoče bolj športne vožnje, zadošča, da motor poženete nekoliko višje - proti številki 8.000 - kjer zaživi njegova moč: tovarniško obljubljenih 62 kW/85 KM. In če mislite, da je je premalo, se presneto motite. Celo na idilični gorski cesti, ki se strmo dviga nad mestecem Franschoek, približno 50 minut oddaljenem od Cape Towna, sta S in ST v celoti kljubovala vzponu in navduševala z vodljivostjo med ovinki. To pa so lastnosti, ki jih bodo manj vešči in vsi tisti, ki se po dolgih letih vračajo v svet motociklizma, zagotovo znali ceniti.

Podobno velja za agregat. Če z njim niste pregrobi, je lahko presenetljivo varčen. V običajnih pogojih vožnje porabi manj kot pet litrov na 100 prevoženih kilometrov. In po pravici povedano, tam se tudi najbolje počuti. Zaradi svojstvene zasnove se najraje vrti med 4.000 in 5.000 vrtljaji v minuti. Če ga vrtite višje, vas sčasoma začne motiti njegov precej nešporten zvok, v najnižjem delovnem območju pa vam bodo nagajali tresljaji, ki nastajajo na glavni gredi.

Ampak to je le še ena od stvari, ki je tako značilna za BMW-jeve motocikle, oziroma ena od tistih fatalnih sorodnosti, zaradi katerih teh dveh motociklov nikoli ne boste zamenjali s katero drugo znamko.

BMW F 800 S/ST

Ceni

  • BMW F 800 S: 2, 168.498 SIT
  • BMW F 800 ST: 2, 361.614 SIT

Tehnični podatki

Motor: 4-taktni, 2-valjni, paralelni, tekočinsko hlajen, 798 cm3, 62 kW/85 KM pri 8000/min, 86 Nm pri 5800/min, elektronski vbrizg in vžig (BMS-K)

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, zobati jermen

Vzmetenje in okvir: spredaj teleskopske vilice, zadaj aluminijasta nihajna roka, nastavljiv blažilnik, aluminijast okvir

Gume: spredaj 120/70 ZR 17, zadaj 180/55 ZR 17

Zavore spredaj: 2-krat kolut, premer 320 mm, zadaj kolut, premer 265 mm, ABS za doplačilo

Medosna razdalja: 1466 mm

Višina sedeža od tal: 820 (790) mm

Posoda za gorivo: 16 l

Masa motocikla (brez goriva): 204 / 209 kg

Pospešek 0-100 km: 3, 5 / 3, 7 s

Največja hitrost: prek 200 km/h

Poraba goriva (pri 120 km/h): 4, 4 l/100 km

Zastopnik: Avto Aktiv, Cesta v Mestni log 88a, Ljubljana, 01/280 31 00

Hvalimo

lahkotnost v vožnji

prožnost agregata

ergonomija

položaj sedenja (F 800 ST)

Grajamo

nešporten zvok dvovaljnika

utrujajoč položaj sedenja na dolgih poteh (F 800 S)

besedilo: Matevž Korošec

foto: Daniel Kraus