Šok in zmeda! Nikoli si ne bi mislil, da mi bodo na motociklu ponudili avtomobilsko zasnovane zavore.
Skratka - servo integralni ABS? Na ravnici pošteno »zabremzam« le s polnim pritiskom na stopalko zadnje zavore. Pričakujem pulziranje le-te, ko naj bi se vklopil ABS. Toda v hipu obe kolesi zabije v asfalt; prednje vilice potegne skupaj in malo je manjkalo, da nisem čelade pribil na steklo oklepa. Uf, kaj je zdaj to za ena madona? Popolno presenečenje, vam povem.
Na našem testu razvozlam, da sistem pač narekuje drugačno razmišljanje, kot ga zahtevajo povsem klasično sestavljeni motocikli. Najboljši zavorni učinek pri klasičnih zavorah motorist doseže, če uporabi obe zavori: kakšnih 70 ali 80 odstotkov prednje in kakšnih 20 do 30 odstotkov zadnje.
Toda redki so junaki, ki to matematiko natančno obvladajo na cesti, ko se položaj zaplete. Zato BMW omogoča, da motorist pohodi in zagrabi vse, kar ima na voljo - in to z vso močjo telesa. Da se zaviranje najbolj učinkovito izide, skrbi tehnika. Ta deluje in tudi najbolj okorel motorist zmore obrniti položaj v svoj prid, če le prilagodi razmišljanje in občutke.
V tehničnih podatkih najdem, da so na vsako kolo nataknili servoojačevalnik, sestavljen iz elektromotorja in hidravlične črpalke. Ta naprava skrbi, da tlak v zavornem sistemu hitreje naraste, kot bi sicer pri klasičnih zavorah. Zato so lahko zavorne razdalje krajše: pri 100 km na uro je za 0, 1 sekunde hitrejši reakcijski čas sistema, merljiv v tri metre krajši zavorni razdalji.
Osnova novih zavor je ABS tretje generacije, ki je za 1, 5 kilograma lažji (vse skupaj tehta 4, 36 kg) in hitreje reagira. Dopolnili so ga s serijo elektrohidravličnih ventilov in elektronike, ki dovoljujejo, da voznik lahko zavira le z ročico ali stopalko, pa se istočasno vklopijo zavore na obeh kolesih - torej vsi trije zavorni koluti.
Evolucijo označuje oznaka EVO, ki odkriva nove rotorje premera 320 mm, privite brez vmesnih členov na kolo. Ročice imajo ugodnejše razmerje v hidravličnih črpalkah, tako da je potrebna kar za kakšnih 50 odstotkov manjša sila roke ali noge, da je učinek zavor občutno večji.
Ocenjujejo, da je zavorne moči že samo zaradi novih kolutov kar za 20 odstotkov več. Eno z drugim, motocikel pri zaviranju v sili ustavi prej in z manj tveganja, ker kolesi ne blokirata. To niti ni tako zelo očitno na suhem asfaltu in med lepo tekočo vožnjo. Na asfaltu s spreminjajočim oprijemom (suho - mokro, gladko - grobo) pa so zavore učinkovitejše od zelo dobrega motorista.
V praksi se izkaže, da je potrebna vaja, kajti integralni sistem deluje precej brez občutka in grobo, če voznik uporablja le stopalko, saj ta z vso silo aktivira tudi prednja koluta. Če voznik zavira le z ročico na krmilu, je reakcija zavor bolj predvidljiva, saj je učinek zadnjega koluta manj grob. Zato se tega zavedajte, če greste k prodajalcu vprašat za testni motocikel. Prvi občutki so čudni. Seveda motocikel (še) ni avtomobil, zato pozabite na zaviranje v nagibu, torej sredi ovinka ali med izogibanjem. Tu pa ne človek ne ABS ne prelisičita fizike.
Cene
Cena osnovnega modela motocikla: 13.139, 41 EUR
Cena testiranega motocikla: 13.483, 02 EUR
Informativno
Zastopnik: Tehnounion Auto Ljubljana
Garancijski pogoji: 12 mesecev
Oprema motocikla: Intergralni ABS, vodeni katalizator, hidravlično vodena sklopka, sredinska in bočna parkirna opora, luči za meglo, električno nastavljivo steklo oklepa, po višini nastavljiv sedež, prtljažnik s kovčkoma, radijski aparat, ogrevane ročice krmila, dvoglasna troblja, varnostne utripalke.
Tehnični podatki
Motor: 4-taktni - 2-valjni, bokserski - zračno hlajen + 2 oljna hladilnika - 2 odmični gredi pod glavo, veriga - 4 ventili na valj - vrtina in gib 101 × 70, 5 mm - prostornina 1130 cm3 - kompresija 11, 3 : 1 - deklarirana največja moč 70 kW (95 KM) pri 7.250/min - deklariran največji navor 100 Nm pri 5.500/min - vbrizg goriva Motronic MA 2.4
Prenos moči: enoploščna suha sklopka - 6-stopenjski menjalnik - kardan,
paralever
Okvir: dvodelno jekleno paličje s sodelujočim motorjem - kot glave okvirja 27, 1 stopinje - predtek 122 mm - medosna razdalja 1487 mm
Vzmetenje: spredaj telelever, nastavljiv sredinski blažilnik, gib 120 mm - zadaj nihajna roka Paralever, nastavljiv sredinski blažilnik, gib kolesa 135 mm
Gume: spredaj 120/70ZR17 - zadaj 170/60ZR17
Zavore: spredaj 2 × plavajoči kolut EVo f 320 mm s 4-batno čeljustjo - zadaj kolut f 276 mm; Integralni ABS
Mere in masa: dolžina 2230 mm - širina 898 mm - višina sedeža od tal 805/825/845 (za manjše voznike opcijka 780/800/820) mm - posoda za gorivo 25, 2 - masa (z gorivom, tovarna) 279 kg
Zmogljivosti (tovarna):
Pospešek 0-100 km/h: 4, 3 s
Največja hitrost: 200 km/h
Poraba goriva
pri 90 km/h: 4, 5 l/100 km
Pri 120 km/h: 5, 7 l/100 km
Naše meritve
Poraba goriva na testu:
Najmanjša: 6, 5
Največja: 8, 3
Težave na testu: izklapljanje menjalnika med vožnjo
Hvalimo:
+ zavorni sistem in ABS
+ udobje
+ varnostne utripalke
+ ogrevanje ročic na krmilu
Grajamo:
- glasen menjalnik s predolgimi hodi
- težavno odmerjanje zavornega učinka
Ocena: Zelo udoben, zelo bogato opremljen in impozantnega videza. S tem, da je dobil med seboj povezane zavore s servo ojačevalnikom, je postal skorajda avtomobil. Z nekaj malega vaje ga razmeroma dobro obvlada tudi ne-motorist.
Končna ocena: 4/5
Besedilo: Mitja Gustinčič
Foto: Rafael Marn, Uroš Potočnik
Motor: | 4-taktni - 2-valjni, bokserski - zračno hlajen + 2 oljna hladilnika - 2 odmični gredi pod glavo, veriga - 4 ventili na valj - vrtina in gib 101 × 70,5 mm - prostornina 1130 cm3 - kompresija 11,3 : 1 - deklarirana največja moč 70 kW (95 KM) pri 7.250/min - deklariran največji navor 100 Nm pri 5.500/min - vbrizg goriva Motronic MA 2.4 |
---|---|
Navor: | 200 km/h |
Prenos moči: | enoploščna suha sklopka - 6-stopenjski menjalnik - kardan, |
Okvir: | dvodelno jekleno paličje s sodelujočim motorjem - kot glave okvirja 27,1 stopinje - predtek 122 mm - medosna razdalja 1487 mm |
Zavore: | spredaj 2 × plavajoči kolut EVo f 320 mm s 4-batno čeljustjo - zadaj kolut f 276 mm; Integralni ABS |
Vzmetenje: | spredaj telelever, nastavljiv sredinski blažilnik, gib 120 mm - zadaj nihajna roka Paralever, nastavljiv sredinski blažilnik, gib kolesa 135 mm |
Teža: | dolžina 2230 mm - širina 898 mm - višina sedeža od tal 805/825/845 (za manjše voznike opcijka 780/800/820) mm - posoda za gorivo 25,2 - masa (z gorivom, tovarna) 279 kg |