Zakaj šele leta 2009? Res me čudi, da niso česa podobnega ustvarili že prej. Kot kažejo prvi kilometri, ki smo jih prevozili na novem Husabergu, njihova čarovnija z obrnjenim agregatom učinkuje!
A ni zanimivo? Do včeraj smo stalno poslušali, kako pomembno je nizko težišče. Znižali so to, spustili ono, zdaj motor ima nižje težišče in je oh in sploh boljši od predhodnika. Kaj pa porečete na to, da so središčno točko mas pri novem Husabergu dvignili? Zakaj?
Razlaga je preprosta: vrteče mase so želeli premakniti bližje težišču in ta največja vrteča masa v motorju je glavna gred. Ta je po novem nad menjalnikom in ne pred njim kot pri klasični zasnovi motocikla. Za 10 centimetrov višje in za kar 16 centimetrov bolj nazaj, če primerjamo z lanskim Husabergovim motorjem.
Če še vedno ne veste, čemu te čira čare, snemite 'feltno' s svojega bicikla, jo zavrtite, primite z obema rokama in jo premikajte levo-desno. V rokah boste čutili upor, ki ga pri mirujočem kolesu ni, no, in daljša kot je razdalja (ročica) do osi, težje jo premikamo. Poleg tega so tako pridobili nekaj višine pod motorjem, tako da novi FE lažje pleza čez skale in podrta drevesa.
Nova je tudi Keihinova vbrizgalna elektronika z odprtino premera 42 milimetrov. Vbrizgalna enota in zračni filter sta nameščena nad agregatom, tam nekje pod voznikovimi, dragulji. Za zamenjavo filtra je treba le s pritiskom vzvoda odstraniti sedež, zaradi visoke namestitve pa Husaberg lahko brede po globlji vodi.
Nova hard enduro brata po novem nimata nožnega zaganjalnika, seveda zaradi shujševalne kure. Agregat z delovno prostornino 450 kubičnih centimetrov naj bi tehtal 31 kilogramov, večji pa je za pol kilograma težji. V motorju so le eno mazalno olje, en filter in dve črpalki.
Prek nadzorne elektronike lahko izbiramo med kar 10 različnimi karakteristikami, od katerih so tri nastavljene serijsko (začetna, standardna in profesionalna), druge 'mappinge' pa si lahko zahtevni uporabniki programirajo sami.
Novosti pa se pri agregatu še ne končajo. Poglejte fotografijo slečenega zadnjega konca, kjer namesto kovinskih elementov zadnji del motocikla podpira plastika. Podoben sistem so uporabili tudi KTM-ovci (ki si, mimogrede, Husaberga lastijo) pri modelih 690 enduro in SMC, s tem da pri Husabergu ta plastični element ni posoda za gorivo.
Odprtina za dolivanje goriva je še vedno na starem mestu, le da je posoda oblikovana tako, da je večina goriva pod sedežem, torej čim bližje težišču motocikla. In rezultat vsega tega koncentriranja mase okrog višje postavljene gredi?
Eno samo veselje! Za prvi pozitiven vtis je dovolj, da prevozite nekaj deset metrov na terenu, in občutili boste, da se novi FE pelje izrazito lahkotno. Pri vožnji v stoje ga zlahka usmerjamo z nogami, torej s prenašanjem teže na stopalkah. V ovinek gre brez oklevanja, zaradi izredno odzivnega motorja v nižjem območju vrtljajev pa odpušča, ko želimo pospešiti v previsoki prestavi. Še posebno traktorski navor ima močnejši model, ki presenetljivo ni agresiven in oster. Vleče dobesedno od prostega teka dalje (preizkušeno pri speljevanju iz grabna v strm klanec) in se, po besedah lastnika lanskega modela, manj vzpenja na zadnje kolo kljub ogromni zalogi moči.
Za manj 'navožene' enduraše vseeno priporočamo 450-kubični motor, ki manj utruja roke in zapestja, v zakup pa je treba vzeti, da iz nizkih vrtljajev pospešuje manj agresivno.
Vzmetenje pri obeh modelih glede na standardno opremo in nastavitve deluje zelo dobro, občuti se tudi, da motocikel dobro drži smer pri hitri vožnji po luknjastem terenu, za kar gredo pohvale tudi čvrstemu okvirju. Zaradi ožje posode za gorivo med nogami ni več tako 'glomazen', kar je bila ena glavnih pomanjkljivosti prejšnjih Bergov. Pohvale vredna je tudi ideja, da napisi in grafike na plastiko niso več nalepljeni, ampak vtisnjeni, ter da je FE že serijsko opremljen z rezkanimi križi in ročico sklopke, ki se ob padcu umakne.
Ko sva se z Mihom vračala s predstavitve v daljni Slovaški, sva kar nekaj časa debatirala o tem, kaj bi lahko pri tem Husabergu sploh napisal pod 'grajamo'. V redu, ceno. Z visokim zneskom evrov, ki ga zahtevajo, in omejeno količino bi pač radi poskrbeli tudi za to, da rumeno-modri ne bi hodili preveč v zelje oranžnim, kar bi se glede na dober odziv prvih testnih voznikov lahko zgodilo.
No, pa tisti zajeten plastični ročaj pod sedežem se je izkazal kot ne najbolj pripraven, saj takrat, ko je motocikel treba ročno prestaviti, bolj pride prav zadnji del blatnika. Miha bi si na svojem želel močnejše vzmetenje, a moramo vedeti, da on ni ravno nedeljski šofer. Za večino so izdelki White Power na tem motociklu več kot dovolj dobri.
Fantje iz Husaberga si zaslužijo pohvale. Prvič zato, ker so imeli pogum razviti nekaj novega, in drugič zato, ker celoten paket učinkuje! Močno si želimo, da se bo novinec lahko prišel dokazat na naš vsakoletni primerjalni test, ker se nam zdi, da bi na vrhu lahko prišlo do preobrata.
Iz oči v oči . .
Miha Špindler: Všeč mi je, kako se Husaberg pelje po motokros stezi. Moj FE 550 letnik 2008 je na stezi težje vodljiv in ni tako stabilen, čeprav imam izboljšano vzmetenje. Nov 450-kubični motor lepo vleče iz najnižjih vrtljajev, zavrti pa se ne preveč rad. Močnejši, 570-kubični motor mi je še bolj všeč, ker ni tako zelo pomembno, v kateri prestavi je menjalnik, na ravninah pa se lepše zavrti kot 450. Vzmetenje zelo dobro deluje na manjših grbinah, na večjih luknjah in skokih pa bi za profesionalno uporabo želel izboljšavo. Po vsej verjetnosti bom v prihodnji sezoni vozil 570-kubični model, s tem da bomo izboljšali vzmetenje in zamenjali izpuh za Akrapovičevega.
Tehnični podatki
Husaberg FE 450: 8.990 EUR
Husaberg FE 570: 9.290 EUR
Motor: enovaljni, štiritaktni, 449, 3 (565, 5) cm? , elektronski vbrizg goriva
Največja moč: n. p.
Največji navor: n. p.
Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga.
Okvir: krom-molibden, dvojna kletka.
Zavore: spredaj kolut ? 260 mm, zadaj kolut ? 220 mm.
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice ? 48 mm, 300 mm giba, zadaj nastavljiv enojni blažilnik, 335 mm giba.
Gume: spredaj 90/90–21, zadaj 140/80–18.
Višina sedeža od tal: 985 mm.
Posoda za gorivo: 8, 5 l.
Medosna razdalja: 1.475 mm.
Teža: 114 (114, 5) kg.
Prodaja: Axle, d. o. o., Ljubljanska cesta 5, Koper, 05/6632377, www.axle.si.
Hvalimo in grajamo
+ inovativnost
+ prožen in močan motor
+ zavore
+ vzmetenje
+ lahkotnost
- cena
Matevž Hribar, foto: Viktor Balazs, Jan Matula, tovarna