Husqvarna TE 410 E in LT 610 E

7. 4. 2000
Deli

Še čutim na sebi zabodene poglede, ko sem pred desetimi leti v tovarni KTM neprevidno zinil, zakaj nimajo električnega zaganjalnika na motorjih.

Da je gumb le za »fantke«, mi je bilo kasneje razloženo ob pivu!

Hja, ob tej definiciji preprosto nisem imel dovolj močnega protiargumenta. Da bi mahal z letvijo iz plota, to mi ni ljub način komunikacije.

V času, ki je potekel, so cele generacije endurovcev navdušeno »kurblale« . . klele . . nastavljale motor v zvezdam ugodnejši položaj in kar je še teh trikov črne magije, da bi končno stekel.

Morda je bilo Husqvarno res laže zagnati kot KTM, v to debato se ne bi spuščal. Gospod Zupin, ki je od nekdaj poslovno in športno stal ob Husqvarni in na njej, jo je demonstrativno zaganjal kar v natikačih ali v usnjenih čeveljcih, kakor je že naneslo.

Vendar se osebno o prednostih brcanja ne dam prepričati! Ko hudič crkne sredi križišča in imaš še sopotnico za hrbtom, se znajdeš v scenariju, vrednem najhujše more. Skratka, preveč časa je minilo v trmoglavljenju prepričanih endurovcev, da električni zaganjalnik ni potreben. Da je le nekoristno dodajanje mase, ko pa je cilj pravega enovaljnika čim manj kilogramov: lažji ko je, boljši je - pa čeprav ga voznik potem do nezavesti zaganja. No ja, moram biti pošten in poudariti, da težko stečejo slabo vzdrževani stroji, toda . .

Ko sva pred leti z Zupinom na pol pooblaščeno brskala med novostmi Husqvarninih razvojnikov v Schirrani (Varese, Italija) in ko sem videl prototip z električnim zaganjalnikom, se mi je milo storilo. In upal sem, da pri končnem odločanju ne bo prevladala trda struja - saj vemo, da je bila Husqvarna desetletja dolgo prispodoba pravega dirkalnega žrebeta, s katerim nisi imel kaj iskati v mestu ali na potepih.

Čas pa prinaša spremembe. Zadnji dve leti, ko se je tudi na dirkalnih štiritaktnikih že udomačil električni zaganjalnik, sta ta motoristični razred preobrazili in ga približali povprečnemu človeku. Ko si potešiš željo po izjemnih hitrostih in dirkalnem neudobju, takrat prideš na okus. Tu se sedaj odpira mnogim povsem nov pogled na svet, okolje in čas. Tudi modno je postalo, da se človek umakne iz utesnjenosti mesta v naravo.

Saj ne rečem, da mora biti to ravno srce Triglavskega parka, dovolj je že slabo asfaltirana ali proti prahu s starim motornim oljem prelita vaška cesta, ki odstre nov svet hribovskih krajev. In navsezadnje ima tudi v mestu takle čistokrvni enovaljnik serijo prednosti pred drugimi motocikli. Če drugega ne, daje tak motocikel s svojo podobo in občutki, ki jih prižiga v vozniku, življenju novo barvo. Pa tudi dvigne samozavest.

Krajše druženje z novimi Husqvarnami smo udejanjili pri podjetju ZUPIN MOTO SPORT, ki pri nas prodaja to znamko. Odločitev je padla na dva bolj civilizirana motocikla v Husqvarnini štiritaktni ponudbi. Oba sta bližje vsakdanjemu motoristu kot pa ortodoksnemu endurovcu, ki ima pač merila, uporabna zgolj v terensko-tekmovalnem okolju. Skratka, za obe Husqvarni smo našli skupni imenovalec, da sta dobra odločitev za vsakdanjo rabo. Od tod naprej se začenjajo razlike.

Husqvarna TE 410 E je klasičen enduro, še vedno namenjen predvsem terenski in manj cestni vožnji, obogatili pa so ga z električnim zaganjalnikom. Dober argument je tudi ta, da je motocikel povsem enak močnejšemu TE 610 E. Torej je zaradi manj moči tudi mehanika manj obremenjena in je stroju dolgo življenje zagotovljeno. Osebno mi je ta motocikel zelo blizu, čeprav se človek med argumenti hitro zmede.

Cena je namreč le za 130.000 tolarjev nižja kot za model TE 610 E, in ker Slovenci še vedno radi zajamemo več, kot lahko pogoltnemo, nam je močnejši stroj bližji, zanimivejši. Toda 399-kubični enovaljnik je ravno pravšnji za voznika, ki ni mojster terenskih voženj. Tudi sam se prištevam bolj k vajencem, ki imajo na brezpotju veliko opraviti sami s sabo, z motorjem in s terenskimi pastmi. Zato imam raje, da me motor zaradi presežka moči ne razmetava po sedežu in meče po tleh.

Tu in tam, kadar se znajdem s podrtim ravnotežjem v težavah, se pač nerodno loveče zagrabim tudi za ročico plina in takrat rad vidim, da se na zadnjem kolesu ne dogaja nič sunkovitega. Trdim, da je povprečen voznik s tem strojem na vozniško zahtevnem terenu lahko hitrejši in manj utrujen kot enako ročen voznik močnejšega stroja.

Vzmetenje in geometrija motocikla sta izbrana po zakonih terenskih voženj. Kakšnih 140 kg mase je idealna količina, da jo je mogoče v vsakem trenutku obvladati, čeprav to pomeni tudi rinjenje na roke iz blata ali tesne garaže. Sedi se pokončno, telo je v stiku s posodo za gorivo, noge so na širokih jeklenih stopalkah in v rokah je ugodno razprto krmilo.

Zaradi te ergonomije in majhne mase daje motocikel varen občutek. Tak, da bo zanesljivo ostal na kolesih, saj tudi drsenje na mokrem asfaltu med zaviranjem postane igriva reč. Velik gib zaznavno blaženega vzmetenja pomeni na terenu zanesljiv stik gum s podlago, na asfaltu pa udobje in dovoljeno pobalinskost, če je že treba prevoziti rob pločnika za varnejše parkiranje.

Na asfaltu se 410 giblje dovolj živahno in tekoče, da se do hitrosti 120 km/h ni kaj pritoževati. Tu pa je meja, kjer se čuti manjša moč motorja, če motorist prehiteva ali želi pospeševati. A kdor kupuje tak motocikel, zagotovo ne razmišlja, da bo večino časa preživel na avtocesti med Ljubljano in Hamburgom.

Če pa se bo peljal iz Ljubljane v Piran po stari cesti, je kupil razumno spodobnega konja. Jemanje ostrih ovinkov je igrivo početje, pospeševanje je mogoče dobro nadzorovati, in čeprav je zavorni paket bližje terenskim zahtevam, je kos razmeram tudi na asfaltu. Skratka, sem za.

Husqvarna LT 610 E pa pomeni neko tretjo zgodbo enovaljnega motorja. Bolj meščansko ali turistično obarvano, čeprav ta Husa na prvi pogled zavaja - videti je enaka kot enduro - športna TE 610 E. Toda če se sklonite h kolesom, opazite bolj cestni vožnji in nežnemu brezpotju naklonjene gume, ki tudi trajajo dalj časa kot tekmovalne enduro. Čeprav oboje na asfaltu zagotavljajo zelo dober oprijem.

Prednje kolo ima tudi večji zavorni kolut, namesto 260 mm namreč meri v premeru 320 mm. To jasno priča, da je motocikel namenjen predvsem cestnim vožnjam, zato sta dobrodošla tudi prtljažnik za sedežem in naj pripet kovček Husqvarninih barv. In če brskate še naprej, boste pod bočnima plastikama odkrili plastično posodo za gorivo, ki drži namesto klasičnih devetih litrov kar spodobnih 17, 5 litra. To pa je že dovolj za spodobno dolg izlet. Ko ste z gorivom na koncu, vas opozori rumena lučka, ki se (za nadzor delovanja žarnice) prižge tudi v prostem teku. Hja, to so malenkosti, ki so mi všeč!

Enovaljnik s prostornino 576 ccm je tak kot celotna nova generacija motorjev TE/E z električnim zaganjalnikom. Ta generacija je dobila na novo oblikovano motorno ohišje, ki ima tudi oljno črpalko, da motor z manj muke preživi dolgotrajno vožnjo z odprtim plinom - na primer po avtocesti, kar je bila šibka stran tekmovalno usmerjenih Husqvarninih motorjev.

Če osvežimo spomin: Husqvarna je štiritaktni motor naredila tako, da so na blok dvotaktnika nataknili valj in glavo štiritaktnika, mazanje pa rešili z verigo za pogon odmične gredi v glavi, ki je ob sodelovanju z lamelnim ventilom v karterju pobirala mazalno olje in ga nosila v glavo. Pokazalo se je kot preprosto in učinkovito mazanje za terensko in dirkalno rabo.

Husqvarna LT nosi nadimek »travelling adventure«, kar jasno govori, da je namenjena vsakdanji rabi in izletom v dvoje. Pravzaprav je tako postala podobna japonskim enovaljnikom generacij KLR ali XT, toda z bolj kleno noto športnika in z manjšo maso, saj ne bi smela tehtati kaj dosti več kot 150 kg.

Tresljaji enovaljnika? Pravzaprav se jih ne spomnim. Zmogljivosti? Gladko gre po zadnjem kolesu in skoči več kot 150 km/h. Ekologija? Katalizirani izpušni sistem in neosvinčeni bencin. Hrup? Nič več toliko, kot ga je bilo včasih. Vzmetenje? Kapo dol. Udobje? Sedi se v motociklu in ne na njem, ne voznik ne sopotnik se ne sme pritoževati. Cena? Hej, to je Husqvarna!

Husqvarna je postala prijaznejša do voznika in sopotnice. Naš fotograf, ki ima izkušnje s KLR, je menil, da bi bila Husa LT 610 zanj primerna izbira, ker se rad vozi na morje. Le cena in žena sta odločilni dejavnik.

Meni, ki se vse raje vozim na izlete s turbodizlom, je bližje TE 410 E, ker je primernejša za športne dneve. Ali pa Supermoto SM 610 S, o kateri smo pisali v lanski 19. številki AM.

Tehnični podatki

Husqvarna TE 410 E

Motor: 1-valjni - 4-taktni - tekočinsko hlajen, 2 hladilnika - 1 odmična gred v glavi (SOHC) - 4 ventili - uplinjač Dell'Orto PHF 36 DS, gorivo eurosuper OŠ 95 - 2 oljni črpalki

Vrtina × gib: 91 × 60, 8 mm

Prostornina: 399, 5 cm3

Kompresija: 10, 5 : 1

Prenos moči: večploščna sklopka v oljni kopeli - 6-stopenjski menjalnik - veriga

Okvir: enojni jeklen cevni - medosna razdalja 1485 mm

Vzmetenje: spredaj teleskopske vilice Marzocchi f 45 mm, gib 280 mm - zadaj aluminijaste nihajne vilice, centralni blažilnik, gib 285 mm

Gume: spredaj 90/90 - 21, zadaj 140/80 - 18, znamka Metzeler MCE

Zavore: spredaj 1x kolut Brembo 260 mm z 2-batno čeljustjo - zadaj kolut 220 mm z 1-batno čeljustjo

Mere in masa: dolžina 2175 mm - širina 835 mm - višina sedeža od tal 900 mm - posoda za gorivo 9, 1 l - masa (tovarna) 137 kg

Cena: 1.199.000 SIT (Moto Zip Trgovina, Kranj)

Husqvarna LT 610 E

Motor: 1-valjni - 4-taktni - tekočinsko hlajen, 2 hladilnika z električnim ventilatorjem - 1 odmična gred v glavi (SOHC) - 4 ventili - uplinjač Dell'Orto PHF 36 DS, gorivo eurosuper OŠ 95 - 2 oljni črpalki

Vrtina × gib: 98 × 76, 4 mm

Prostornina: 576, 28 cm3

Kompresija: 9 : 1

Prenos moči: večploščna sklopka v oljni kopeli - 6-stopenjski menjalnik - veriga

Okvir: enojni jeklen cevni - medosna razdalja 1485 mm

Vzmetenje: spredaj teleskopske vilice Marzocchi f 45 mm, gib 280 mm - zadaj aluminijaste nihajne vilice, centralni blažilnik, gib 285 mm

Gume: spredaj 90/90 - 21, zadaj 130/80 - 17, znamka Pirelli MT60

Zavore: spredaj 1x kolut Brembo 320 mm z 4-batno čeljustjo -

zadaj kolut 220 mm z 1-batno čeljustjo

Mere in masa: dolžina 2200 mm - širina 800 mm - višina sedeža od tal 880 mm - posoda za gorivo 17, 5 l - masa (tovarna) 143, 5 kg

Cena: 1.450.000 SIT (Moto Zip Trgovina, Kranj)

Mitja Gustinčič

Foto: Uroš Potočnik

Osnovni podatki
Cena osnovnega modela: 1.450.000 SIT (Moto Zip Trgovina, Kranj) €
Tehnični podatki
Motor: 1-valjni - 4-taktni - tekočinsko hlajen, 2 hladilnika z električnim ventilatorjem - 1 odmična gred v glavi (SOHC) - 4 ventili - uplinjač Dell'Orto PHF 36 DS, gorivo eurosuper OŠ 95 - 2 oljni črpalki
Prenos moči: večploščna sklopka v oljni kopeli - 6-stopenjski menjalnik - veriga
Okvir: enojni jeklen cevni - medosna razdalja 1485 mm
Zavore: spredaj 1x kolut Brembo 320 mm z 4-batno čeljustjo -
Vzmetenje: spredaj teleskopske vilice Marzocchi f 45 mm, gib 280 mm - zadaj aluminijaste nihajne vilice, centralni blažilnik, gib 285 mm / spredaj teleskopske vilice Marzocchi f 45 mm, gib 280 mm - zadaj aluminijaste nihajne vilice, centralni blažilnik, gib 285 mm
Teža: dolžina 2200 mm - širina 800 mm - višina sedeža od tal 880 mm - posoda za gorivo 17,5 l - masa (tovarna) 143,5 kg