Svoboda je največji zaklad. Kdor jo izgubi, ne najde sreče v življenju. Toda ta se skriva za naslednjim ovinkom v pravi spontanosti sprejemanja odločitev. Kam naj zavijem: na pot, ki jo že poznam, ali na novo, še neodkrito? Takrat, ko izberemo neznano pot, se začne avantura, pot osvobajanja.
Ni naključje, da je KTM svoj veliki potovalni enduro motocikel poimenoval z besedo Adventure. V tem trenutku namreč ni bolj vsestranskega motocikla na planetu od tega, ki naravnost obožuje avanturistične izlete.
Spomin na našega supertestnega KTM-a 950 Adventure je seveda še zelo svež, zato smo polni vtisov z nestrpnostjo pričakovali, kakšen bo novi Adventure z večjim, 990-kubičnim motorjem.
Posebne predstavitve motocikel zato verjetno ne potrebuje, saj je v treh letih njegova priljubljenost med motoristi le rasla. A kljub temu na kratko: gre za koncept potovalnega enduro motocikla z dvovaljnim motorjem, ki še danes velja za najbolj kompaktnega in najlažjega v svojem razredu. Prav KTM pa je temu motociklističnemu segmentu vrnil nekaj, kar se je v zadnjih letih izgubilo. Motociklom, ki so se razvili iz dakarskega relija in so nekdaj zmogli premagati celo zahtevnejše terene, je povrnil besedo enduro. Torej tisti kanček terenskosti, na katerega je konkurenca pozabila.
KTM namreč povezuje dva sicer težko združljiva svetova - asfaltirano cesto in brezpotja. S svojimi dvesto kilogrami suhe mase seveda ni peresno lahek, a je kljub temu precej lažji od najbližjega tekmeca. Njegov okvir ni cenen odlitek, ampak močna mrežna konstrukcija iz jeklenih krom-molbidenovih cevi, ki se sicer uporabljajo pri dirkalnih kros in enduro motociklih. Ker pa vse to ne bi pomenilo nič brez kakovostnega podvozja, so pri KTM-u poskrbeli tudi za to. Vzmetenje WP je namreč polno nastavljivo (! ! ! ) in dovolj močno, da ublaži tudi udarce z razritega terena ali celo manjše skoke. To je njegova največja posebnost in prednost. Cestno-terenske Pirellijeve gume Scorpion ter močna 21- in 18-palčna platišča pa le še povečujejo vzdržljivost na dolgih potovanjih po brezpotju.
A da ne bo pomote, KTM Adventure ni samo terenski motocikel, odlično se znajde tudi na cesti.
Da se z njim odlično potuje, smo vedeli že do sedaj, zaradi solidne vetrne zaščite (žal nima po višini nastavljivega vetrnega ščita) je potovanje tudi pri hitrostih nad 130 kilometrov na uro še dovolj prijetno. Motocikel mirno in natančno sledi ukazom voznika, ki ga lahko kot po tirnicah spusti skozi serijo ovinkov. Nad njegovo zanesljivostjo oziroma povratnim občutkom o tem, kaj se z motociklom dogaja v ovinku, smo bili navdušeni. Iskanje meja zato ni naporno ali nepredvidljivo, še manj nevarno. Tudi pomisleki zaradi cestno-terenskih gum in klasičnih enduro velikosti platišč so odveč. Zaradi odlične uravnoteženosti motocikla in nizkega težišča so lahko nagibi skoraj tako skrajni kot pri Supermotu 950 ali Superduku 990. To pa sta že stroja za podiranje rekordov na najljubših ovinkih in ne potovalna motocikla.
Tudi na asfaltu vzmetenje dobro sledi podlagi in daje zaupljiv občutek nadzora.
Vsem, ki nameravajo s tem motociklom voziti predvsem po asfaltu, priporočamo osnovno različico, ki je na voljo v antracitno črni in oranži barvi. Njeno vzmetenje z gibom 210 mm je namreč primernejše za hitro vijuganje po asfaltnih serpentinah, poleg tega je zaradi nižjega sedenja (sedež je znižan v voznikovem predelu) in posledično nižjega težišča lažje vodljiv. Višina sedeža od tal je sedaj že na razumnih 860 milimetrih. Medtem pa različica S (S kot Sport) pomeni dirkaške modro-oranžne barve z velikim logotipom dakarskega relija na obeh straneh, vzmetenje z daljšim 245-milimetrskim gibom in višino sedeža od tal na 895 milimetrih. To pomeni, da bodo motoristi nižje rasti imeli nekaj težav z doseganjem tal, a kot rečeno, to je lahko težava le pri bolj ’hard’ izvedbi z oznako ’S’.
Ko že govorimo o sedenju, moramo pohvaliti očiten napredek. Položaj za novim Renthalovim krmilom je preprosto popoln. Drža oziroma sedenje na udobnem sedežu je sproščeno in pokončno, kar omogoča neutrudljivo celodnevno vožnjo. Bolečine v zadnjici so na 990 Adventure zgodovina, prav tako pretrd sedež. Lahko rečemo, da ima KTM trenutno enega najboljših sedežev med velikimi potovalniki.
Seveda pa sta poleg vseh naštetih novosti k udobnosti potovanja pripomogli še dve bistveni spremembi. Najprej ABS, ki ga je KTM razvil skupaj s podjetjema Brembo in Bosch. Če ste morda tudi vi imeli občutek, da so pri KTM-u malce čakali ali celo zamujali z namestitvijo sistema ABS za kakšno leto, lahko rečemo le eno: splačalo se je počakati! ABS deluje brezhibno, z njim pa bodo opremili motocikel že serijsko, kar pomeni, da bo edini KTM 990 Adventure brez ABS-a le veliki ’S’. Sistem je zasnovan tako, da deluje ločeno na sprednjo in zadnjo zavoro, seveda pa omogoča izklop na terenu, če voznik to želi. A kot je pokazala naša vožnja na hitrih makadamskih cestah in peščenih obalah Fuertaventure, prav velike potrebe po njegovem izklopu ni. Morda bi bilo treba sistem izklopiti le ob spustu s kakšnega zares strmega in spolzkega klanca (blato, kotaleče se kamenje …).
Drugi pomembni novosti pa sta povečanje prostornine motorja na 990 kubičnih centimetrov in elektronski vbrizg goriva (sedaj izpušni plini izpolnjujejo emisijske norme Euro III). Pri tem je treba poudariti, da ne gre za preprosto zamenjavo prejšnjega agregata s tistim iz Superduka 990, saj tisti motor ne bi bil primeren za potovalni motocikel. Tako je moč ostala pod mejo 100 KM, natančneje - agregat sedaj zmore 98 KM pri 8.500 vrtljajih na minuto, poleg tega pa je še prožnejši pri nizkih vrtljajih in navoru. 95 Nm tako doseže pri 6.500 vrtljajih.
Na cesti to pomeni, da je motor sedaj prijaznejši do voznika, saj dopušča vožnjo tudi v recimo prestavi previsoko. Opravka s sicer zelo natančnim in športnim menjalnikom boste tako imeli še manj kot prej.
Novi KTM 990 Adventure, ki bo kmalu že pri pooblaščenih trgovcih, ima torej precej novega. Poleg sistema ABS in izboljšanega motorja še kup malenkosti, ki so ga postavile stopnico višje v evolucijskem ciklusu. Ob vsem tem nas veseli, da ni prestopil meje treh milijonov tolarjev. Če se cena komu kljub temu zdi previsoka in ga mika cenejša japonska konkurenca, svetujemo le, da dobro razmislite glede tega, kakšna bo vaša naslednja avantura. Po uhojeni ali novi poti? KTM kljub vsemu le ni tako drag. Kje najdete kakovostnejše vzmetenje, Renthalovo krmilo s kakovostnimi ščitniki rok, več športnosti, bolj edinstven videz, večjo uporabnost po urejenih in neurejenih cestah?
Da, nikjer! Brezkompromisnost KTM-a se pokaže tudi pri tem; na njem ni cenenega izdelka, le kakovostna in priznana oprema. Ta pa ima svojo ceno.
KTM LC8 990 Adventure/S
Cena testnega vozila: 2.997.000 SIT
Tehnični podatki
Motor: 4-taktni, dvovaljni, tekočinsko hlajen. 999 cm3, elektronski vbrizg goriva, 72 kW pri 8500/min, navor 95 Nm pri 6500/min
Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga
Vzmetenje: nastavljive vilice USD, zadaj enojni nastavljivi hidravlični blažilnik PDS
Gume: spredaj 90/90 R21, zadaj 150/70 R18
Zavore: ABS, spredaj 2 x kolut premer 300 mm, zadaj kolut premera 240 mm
Medosna razdalja: 1570 mm
Višina sedeža od tal: 860 mm/ 895 mm
Posoda za gorivo: 22 l
Suha masa (brez ABS): 199 kg
Prodaja: Axle, d. o. o., Koper (www.axle.si), Habat Moto Center, Ljubljana (www.hmc-habat.si), Motor Jet, d. o. o., Maribor (www.motorjet.com), Moto Panigaz, d. o. o., Kranj (www.motoland.si)
Hvalimo
uporaben na terenu in cesti
prepoznavnost, športnost
terenska oprema
osrednje in stransko stojalo
kakovost izdelave in komponent
motor, ABS
Grajamo
vetrna zaščita ni prilagodljiva
besedilo: Peter Kavčič
foto: Herwig Peuker, Manfred Halwax, Gary Freeman