Večkrat se vprašam, katero od današnjih superhiperturbotehno motovozil bi vzel s seboj na zares dolgo pot, recimo tisto najkrajšo okoli sveta. Kljub sodobni tehniki, ki nam jo ponujajo, odgovor ni ravno preprost. Več ko je delov, več je možnosti, da se eden od teh obrne proti vam in vam zagreni vsakdan. Veste, kje sem ga našel?
Nisem elektronski tip človeka, sem eden tistih, ki k problemu najraje pristopi s kladivom. Vzgojen sem v nasprotju z današnjimi časi, ko se problemi rešujejo s pinceto in spajkalnikom, seveda v prostoru, ki se mu reče pooblaščeni servis. Si predstavljate, koliko sklopov ima povprečen motor in koliko centrala za nadzor tega in onega? Mogoče celo poznate strica Murphyja in ne verjamete v srečna naključja?
V dobri veri, da bom z najmanjšim naporom našel preprost motor za malo denarja, a kljub vsemu ne znamke Enfield. Listam po hišnem motokatalogu, a mi vedno odpade ena od postavk, ko me dvokolesni, istoimeni urednik povpraša, kaj menim o novem MZ-ju. »A še obstajajo? « je moje prvo vprašanje kljub temu, da se spomnim prototipa izpred nekaj let s sejma v Milanu. Iz avtomobilističnega dela uredništva se zasliši drrrrn-dn-dn-dn, sledi pa mu smeh tudi iz drugih koncev. Dovolj! Zaničevanja v tej smeri ne prenesem, saj je prav MZ eden tistih, ki je v ’starih časih’ skrbel za popularizacijo motociklizma in motoroznanstva, saj se spomnite nAPiljenN4-Elektronik-MZ vrstni red tistih, ki so prisegali na hitrost. Z idejo si častno prislužim pot v tovarno v nemškem Zschopauu in zdaj so časi 4-taktni.
V hladnem meglenem jutru nas pričakata aduta, nekoč mogočne, danes zares prikupne tovarne. Temnejši 1000S in živi 1000SF. Kot je že v navadi, številka označuje prostornino motorja, črka pa v prvem primeru pomeni Sport, v drugem pa StreetFighter, osnova je v bistvu enaka. Na prvi pogled me prepriča SF z ravnejšim krmilom in posebno obliko, ki izstopa od trendov in je letošnja novost. Prednja maska je unikatne oblike in ne daje vtisa že videnega, mimogrede ji je do oblike pomagal vetrovnik in namen umiriti vrtinčenja, ki sprožajo premikanje čelade. Izdelava je na stopnji boljših evropskih proizvajalcev in ne daje vtisa površnosti (halo, TNT? ). Unikatnost je na prvem mestu tudi glede barv in kombinacij. Izbor med šestimi osnovnimi barvami plus izbor stilskih grafik (vzdolžne črte na posodi za gorivo, kolesnih obročih) je dovolj, da najdete pravo, po vašem okusu.
Položaj za krmilom je domač in z možnostjo nastavitve stopalk in krmila dodatno prilagodljiv. Nastavljivi sta tudi ročici sklopke in zavore, le-ta nadzoruje Nissinovi čeljusti, ki objemata 243-milimetrska koluta, svoje delo opravljajo temeljito. Kolesna obroča sta zgodba zase in izdelek tovarne. Izjemno lepa oblika in majhna teža (prednji 4, zadnji 6, 5 kilograma) sta na strani voznikov in voznih lastnosti. Okvir mostne konstrukcije iz dvojnih cevi in odlitka v točki vpetja nihajke, narejen iz krommolibdenovih jeklenih cevi, tehta le 11, 2 kg in je primerljiv z aluminijastimi okvirji, a 20 % bolj vzvojno trden.
Armaturna plošča je opremljena z vsemi potrebnimi informacijami na analognima merilnikoma vrtljajev in hitrosti ter digitalnim za uro ter števcem prevoženih kilometrov, količine goriva, temperature motorja, . . in stikala za vklop varnostnih smernikov. Preverim, ali jih ni popadla ideja bavarskih bratov, a so stikala na pravih mestih, doma. Posežem po tistem za zaganjač in motor se oglasi z značilnim ’twin’ zvokom, dve odmični gredi, po štirje ventili na valj, popoln elektronski nadzor vbrizga in 117 konjičev je pripravljenih za napad. Pri nizkih vrtljajih je motor kljub protivibracijski gredi malce nemiren, a se nad 4000 umiri, razumljivo, saj so se pri MZ-ju namenoma odločili za dva valja v vrsto, ker kot pravijo, nima posebnega predznaka (italijanski V), omogoča kompaktnejšo zasnovo in s tem več prostora za recimo 20-litrsko posodo goriva.
40-stopinjski naklon valjev skrbi za nizko težišče in posledično boljšo lego v ovinkih, k dobrim rezultatom pripomorejo tudi prednje Paiolijeve vilice, zadnji Sachsov blažilnik (oba nastavljiva) in zadnja alu cantilever nihajna roka. Ker dež ni dovoljeval natančnejšega preizkusa, se zanašam na občutek, ki je sorazmerno odvisen od hitrosti, višja ko je, lahkotnejše je upravljanje. Pretikanje menjalnika je natančno in ob dejstvu, da je menjalnik izvlečen kasetni MZ, zopet pušča prostor individualnosti posameznega uporabnika ali pač njegovemu tehničnemu znanju in željam po modifikacijah samih.
Sama tehnična zasnova MZ-ja je preprosta, toda sodobna, surova, a pristna brez olepšav, prav taka, kot jo gojijo na Saškem že zadnjih 80 let (o. p.: MZ je dediščina DKW-ja, zato tudi podobnost logotipov). 1000SF in 1000S sta motorja za tiste, ki verjamejo v enostavnost, vzdržljivost in vrednost izdelka, pravi ’Smart-Buy’ za pot okoli sveta , ki je mimogrede rešena, in tako se lahko posvetim kateremu od vsakdanjih opravil, recimo iskanju motorja za . . MZ is back!
Cena osnovnega modela: 2.484.000 SIT
Motor: 4-taktni, 999 cm3, 2-valjni vrstni, tekočinsko hlajen, 117 KM pri 9.000/min, 98 Nm pri 7.000/min, el. vbrizg goriva, 6-stopenjski kasetni menjalnik, veriga
Okvir: cevni jeklen, medosna razdalja 1.445 mm
Višina sedeža od tal: 825 (810) mm
Vzmetenje: spredaj nastavljivi USD 43 mm, zadaj enojni nastavljivi blažilnik
Zavore: spredaj 2-krat kolut premera 320 mm, zadaj kolut premera 243 mm
Gume: spredaj 120/70 R 17, zadaj 180/55 R 17
Posoda za gorivo: 20 l
Masa brez goriva: 209 kg
Prodaja: Motor Jet, d. o. o., Ptujska cesta 176, 2000 Maribor, tel.: 02/460 40 54
HVALIMO IN GRAJAMO
+ videz
+ motor
+ izdelava
+ cena
- nekaj nemirnosti v motorju do 4.000 vrt/min
Peter Slavič, foto: Tovarna