Primerjalni test: Hard enduro 450

27. 1. 2008
Deli

Zrak, voda in zemlja so trije osnovni elementi, ki nas obdajajo. In kateri je potem četrti? Prosti čas morda? !

Oglejte si video s testiranja.

Recimo, da je tako, in recimo, da imamo na voljo relativno malo prostega časa, čeprav bi kdo sicer lahko rekel, da ga imaš točno toliko, kolikor si ga vzameš. Torej je to, kako ga preživiš, zelo pomembno!

Komur so blizu motocikli, adrenalin, zabava, druženje, narava in pa seveda šport ter napori, ki sodijo zraven, je na dobri poti, da postane zasvojen z endurom.

Vsak ekonomist bo zatrdil, da je boljša od skokovite rasti tista dolgoročnejša in z nekoliko bolj umirjeno rastočo, a kljub temu odločno vzpenjajočo se krivuljo prodaje. In v svetu motociklizma je prav ta značilna za enduro.

Danes nisi največji šminker, če se pred lokal pripelješ blaten in z motociklom, obutim v ‘krampe’. Kdor išče trenutni blišč, mora sesti na tisočkubičnega športnika, po možnosti kakšnega, ki so ga vzgojili v kraju Borgo Panigale (Ducati, seveda). A pravi enduraš ne išče blišča, bliže mu je odmaknjenost od množice, v kateri ob vsaki vožnji doživlja novo avanturo.

Če ste skeptični, se dogovorite za testno vožnjo, nažicajte prijatelja za preizkus. Obljubimo vam, da se ne boste dolgočasili.

Mi smo se ob tokratnem primerjalnem testu hard enduro motociklov, ki je v tem letnem času postal že kar tradicionalen, zelo zabavali. Tri klene in pri nas najbolj aktualne 450-kubične športnike smo zapeljali po otoku Rabu, kjer premorejo kar dve stezi za motokros in prijazne domačine. Pod drobnogled smo vzeli preizkušenega Husaberga FE 450 E, popolnoma novo in z elektronskim vbrizgom podkrepljeno Husqvarno TE 450 in prav tako popolnoma prenovljenega KTM-a EXC-R 450.

V boj za prvo mesto smo želeli potegniti še novo Aprilio RXV 4.5 in vsaj še Yamaho WR 450, ki bi lepo zaokrožili paleto homologiranih hard enduro motociklov na našem trgu, pa žal tokrat ni šlo. Pa drugič! Kawasaki KLX-R in Honda CRF-X 450 sta sicer še dva zelo zanimiva japonska izdelka, a ju v boj nismo vključili, ker pri nas žal nimata pravice do registrske tablice.

Tehtanje s polno posodo za gorivo je postreglo z zanimivimi podatki, vsekakor pomembnimi pri enduru. Špartanska gradnja je kljub stari zasnovi na prvo mesto postavila Husaberga s 118 kilogrami (7, 5 litra goriva), drugi najlažji je bil KTM s 119, 5 kilograma (9 litrov goriva), s 126 kilogrami (7, 2 litra goriva) pa je bila najtežja Husqvarna.

Ker je tih izpuh najboljši izpuh za enduro, smo merili tudi glasnost, ki pa je (to poudarjamo) merjena z nestandardizirano napravo in ne more biti referenca v primerjavi s podatki iz homologacije. Ampak vseeno lahko zatrdimo: najtišji je bil KTM, najglasnejša Husqvarna, Husaberg pa je bil v zlati sredini. Razveselilo nas je to, da glasnost pri najglasnejšem motociklu ni presegla 94 decibelov ob nekaj manj kot do polovice privitem plinu.

Ko smo že pri ekologiji, ne moremo mimo dejstva, da je Husqvarna najbolj ‘zelena’ oziroma do okolja prijazna. To so Nemci (se je malce težko navaditi, da si Husqvarno po novem lasti BMW, kajne? ) dosegli z elektronskim vbrizgom goriva. Preostala dva se za zdaj napajata prek uplinjača, a vsekakor ne za dolgo. Kogar recimo moti, da mora KTM-a ali Husaberga najprej ‘odpreti’, torej odstraniti vse blokade, ki sicer ustrezajo homologaciji, nikakor pa ne terenski vožnji, ima na voljo le Husqvarno.

TE 450 je tudi edini hard enduro z dveletno garancijo, če ga seveda vozite na pooblaščen servis. Za nas je to zelo pomemben podatek o motociklu, ki te olajša za osem tisočakov in pol, kolikor pač stanejo danes te igrače. Cena je vsekakor velik minus za prav vsakega izmed trojice, a takšne so žal cene sodobnih štiritaktnikov za na teren.

Sicer pa že bežen pogled razkrije, da pri opremljanju s kakovostnimi komponentami niso varčevali. KTM in Husaberg si delita marsikateri kos (vzmetenje, zavore, krmilo, nekaj plastičnih delov …), saj prihajata iz iste hiše ? vse je torej v duhu zniževanja stroškov ob ohranjanju vrhunskih komponent. Husqvarna ima namesto vzmetenja WP vilice Marzocchi in blažilnik Sach, krmilo pa je namesto Renthala priskrbel Tommaselli; skratka, znamke so še vedno ugledne. Vsi pa imajo denimo enake kolesne obroče (Excel), najboljše in najtrpežnejše, kar premore trg za hard enduro motocikle.

No, čeprav na papirju delujejo podobno, so med njimi razlike. Te je ugotavljala ekipa tesnih voznikov (sodelovali smo s hrvaško revijo Moto Puls), ki so jo sestavljali profesionalni motokrosist, profesionalni enduraš, nekaj resnih rekreativcev in tudi dva začetnika.

Vtise smo strnili takole: Prvo mesto je šlo prepričljivo v roke KTM-u, ki je najbolj dodelan 450-kubični hard enduro ta hip. Motor je preprosto referenca; nabit je z močjo in navorom, a ravno prav kultiviran in prožen, da je z njim lahko hiter tako profesionalec kot začetnik. Menjalnik in sklopka sta odlično usklajena in daleč najboljše so tudi zavore. Te ustavljajo kot za šalo, a zahtevajo nekaj več pozornosti in znanja.

Zanimivo je bilo primerjati mnenja o vzmetenju ? oba profesionalca sta bila navdušena nad njegovim delovanjem, medtem ko so rekreativci priznali, da je nekoliko utrujajoče, saj je stik s tlemi zelo neposreden, torej se hitro čuti manjše grbine. KTM 450 EXCR se je izkazal tudi kot najbolj odporen proti padcem, kamenju in vejevju, saj je pravzaprav neprebojen.

Drugo mesto je v tesnem dvoboju pripadlo Husqvarni. V primerjavi s KTM-om je izgubila predvsem zaradi značaja motorja in zavor. Pogrešali smo več navora in moči v nižjem območju motornih vrtljajev, hitrejšo odzivnost na ročico plina in pa močnejše zavore. Pohvaliti pa moramo serijsko zaščito karterja (edina izmed trojice), saj je pri enduru zelo pomembno, da vožnja ni brutalno prekinjena na previsoki skali. Rekreativcem je bilo zelo všeč še vzmetenje, ki dopušča tudi nekoliko udobnejšo vožnjo kot druga dva, ki imata zadnji blažilnik vpet neposredno na nihajko. Pozdravljamo tudi to, da je pravzaprav edini hard enduro, ki ga ni treba predelovati, da se sploh lahko pelješ po terenu, in pa pogumno odločitev za dveletno garancijo.

Tretje mesto je pripadlo Husabergu, ki se mu leta že poznajo. Čeprav so nanj namestili še boljše komponente, kot jih je imel doslej, je to tiste vrste motocikel, ki te ali navduši ali pa se z njim boriš. Najraje ima natančno zarezane linije in je odlično orožje za tekoče in ravne kros teste. V tehnično zahtevnejšem okolju pa deluje nekoliko okorno in zato dobro opravlja delo le v rokah odlično tehnično in fizično pripravljenega voznika. Motor ima rad priganjanje in se z veseljem vrti v najvišje vrtljaje, kjer ta ‘Berg’ tudi najbolje kaže svoje prednosti. Pri njem ni toliko vprašanje, ali je motor dober, ampak ali je voznik kos tej zasnovi in filozofiji motocikla.

Poudarili bi še, da na testu nismo zabeležili nikakršnih težav ali okvar. Sodobni štiritaktniki ne puščajo olja, so sprejemljivo tihi, ne tresejo, se ne pregrevajo, žarnice ne pregorijo tako hitro kot včasih, plastični deli so odporni, predvsem pa odlično vžigajo s pritiskom na gumb električnega zaganjalnika.

Peter Kavčič, foto: Željko Puščenik

1. KTM EXC-R 450

Cena testnega vozila: 8.500 EUR

Motor, menjalnik: enovaljni, 4-taktni, 449 cm? , uplinjač Keihin FCR-MX39, el. zagon + nožni zaganjalnik, 6-stopenjski menjalnik.

Okvir, vzmetenje: jeklen cevni, krom-molbiden, spredaj nastavljive vilice USD ? WP, zadaj enojni nastavljivi blažilnik PDS WP.

Zavore: spredaj kolut premera 260 mm, zadaj 220 mm.

Medosna razdalja: 1.490 mm.

Posoda za gorivo: 9 l.

Višina sedeža od tal: 925 mm.

Masa: 119, 4 kg brez goriva.

Kontakt: www.hmc-habat.si, www.axle.si.

Hvalimo in grajamo

+ je najbolj univerzalen

+ voznost

+ najboljši agregat v razredu

+ kakovostne komponente

+ zmogljive zavore

+ izdelava in trpežnost

+ vzmetenje

- širok med koleni in na področju posode za gorivo

- nima zaščite karterja

2. Husqvarna TE 450

Cena testnega vozila: 8.399 EUR

Motor, menjalnik: enovaljni, 4-taktni, 449 cm? , el. vbrizg goriva Mikuni 39, el. zagon + nožni zaganjalnik, 6-stopenjski menjalnik.

Okvir, vzmetenje: jeklen cevni, krom-molbiden, delno perimetralen, spredaj nastavljive vilice USD ? Marzocchi, zadaj enojni nastavljivi blažilnik Sachs.

Zavore: spredaj kolut premera 260 mm, zadaj 240 mm.

Medosna razdalja: 1.495 mm.

Posoda za gorivo: 7, 2 l.

Višina sedeža od tal: 963 mm.

Masa: 112 kg brez goriva.

Kontakt: www.zupin.de.

Hvalimo in grajamo

+ sveža oblika, inovativnost

+ ekološki agregat

+ najbolje vžiga

+ vzmetenje

+ kakovostne komponente

+ garancija

- je velik in visok motocikel, kar se mu med vožnjo tudi pozna

- inercija motorja

- zavore bi lahko bile boljše

- zaznali smo nekaj tresljajev na stopalkah pri večjih hitrostih

3. Husaberg FE 450 E

Cena testnega vozila: 8.800 EUR

Motor, menjalnik: enovaljni, 4-taktni, 449 cm? , uplinjač Keihin FCR 39, el. zagon + nožni zaganjalnik, 6-stopenjski menjalnik.

Okvir, vzmetenje: jeklen cevni, krom-molbiden, spredaj nastavljive vilice USD ? WP, zadaj enojni nastavljivi blažilnik PDS WP.

Zavore: spredaj kolut premera 260 mm, zadaj 220 mm.

Medosna razdalja: 1.490 mm.

Posoda za gorivo: 7, 5 l.

Višina sedeža od tal: 930 mm.

Masa: 109 kg brez goriva.

Kontakt: www.husaberg.com.

Hvalimo in grajamo

+ neposrednost, brezkompromisnost

+ kakovostne komponente

+ zavore

+ vzmetenje

- tog in okoren na tehničnem terenu

- inercija motorja