Cilj je bil preprost, naloga pa izredno težka: določiti najboljši hard enduro motocikel v tem trenutku!
Tokrat smo drugo leto zapored zbrali pisano druščino motociklov za športnoterensko rabo. Lahko jim rečemo tudi adrenalinske fitnes oprema za zunanjo uporabo, saj to konec koncev tudi so: športni rekviziti za doživljanje prvinskosti motociklizma in sprostitev brez nadležnih skrbi pred radarskimi kontrolami ali tem, kdaj bo kateri izmed soudeležencev v cestnem prometu izsilil prednost. Zato so odlična alternativa vsem, ki se radi vozijo z motocikli, a jim prav vedno gostejši in počasnejši promet na naših cestah ne omogoča več prave sprostitve in zabave. Se strinjate, vas zanima? Potem pa dobrodošli v čudovitem svetu vožnje čez drn in strn!
Letos so se za prestižni naslov potegovali tako štiritaktni kot dvotaktni motocikli. V štiritaktni konkurenci so se znašli KTM 450 in 525 EXC, Husqvarni TE 450 in 510 ter eksotika na našem trgu, Honda CRF 450 X, ki pri nas za zdaj ni v prodaji in tudi nima ustrezne homologacije za cesto, a je v naši neposredni bližini (Italija) z nekaj dodelave vsekakor povsem dostojna konkurenca evropskim predstavnikom.
Seveda so na evropskem trgu tudi druge znamke (Aprilia, ki še ni bila na voljo, TM, Gas Gas, Sherco, Husaberg, Yamaha), a to so večinoma motocikli, ki jih pri nas vidimo poredko in so tudi nišni izdelek za posebne ljubitelje. Kot rečeno, letos smo se osredotočili na glavne akterje, ki so za zdaj tudi edini pravi tekmeci. Obema dvotaktnima KTM-oma (250 in 300 EXC) bi se sicer morala pridružiti še Gas Gasa enake prostornine in Husqvarna WR 250, a jih iz objektivnih razlogov zastopnikov žal nismo mogli uvrstiti na test.
No, vsekakor je realnost taka, da dvotaktniki pri nas počasi tonejo v pozabo, saj se velika večina endurašev odloča za štiritaktne stroje, ki dopuščajo udobnejšo in enostavnejšo vožnjo. To sicer še ne pomeni, da sta dvotaktna KTM-a slaba, nikakor ne! Kot smo ugotovili, sta cenovno zelo zanimivi alternativi za vse, ki se najraje vozijo po zelo zahtevnih (ekstremnih) terenih, kjer se pokažejo njune glavne odlike: lahkotnost v vožnji, okretnost tudi na najbolj zaprtem in tehničnem terenu ter majhna masa, ko je treba na roke prenesti motocikel prek ovire ali ga poriniti do vrha klanca.
Preden razkrijemo, kako so se izkazali na testu, naj predstavimo še testno ekipo, ki so jo sestavljali: nekdanji krosist in državni prvak (še v Jugoslaviji) Primož Pleško, Tomaž Pogačar, ki ni nikdar dirkal v motokrosu in je rekreativec v pravem pomenu besede, ter Matjaž Benedeti, brez večjih izkušenj v hard enduro motociklizmu. Pridružila se nam je tudi testna ekipa hrvaškega Moto Pulsa z Viktorjem Bolšecem na čelu ('profi'), ki je za vse zbrane profesor terenske vožnje. S stalno Avtomagazinovo testno zasedbo smo tako zaokrožili zelo širok spekter ljudi, ki se ali pa se bodo ukvarjali z endurom.
Najprej naj na kratko spregovorimo o zunanjosti in opremi naših tekmecev, ki se potegujejo za naziv najboljšega v blatu. V vseh primerih gre za natančno in dobro narejene motocikle, ki jih lahko naravnost iz škatle zapeljete na teren ali celo na dirko. Na tem področju so vsi razen Honde dobili največje možno število točk. Honda namreč peša le v opremi, saj nima merilnika hitrosti in števca prevoženih kilometrov kot preostali, poleg tega z njo ni mogoče voziti v prometu, ker filozofija tovarne zagovarja njeno uporabo na zaprtih stezah, kot na primer v ZDA.
Pri ocenjevanju motornih lastnosti in delovanju sklopke ter menjalnika sta največ točk dosegla Husqvarna TE 510 in KTM EXC 525. Motorja sta preprosto najučinkovitejša, saj vso moč brez težav preneseta na podlago, za kar je zaslužen velik navor. Sledi Husqvarna TE 450, ki je prav tako obdarjena z veliko mero moči in navora. Tu je še trojček Honda, KTM 450 in KTM 300, ki vsi potrebujejo nekaj več priganjanja za doseganje najboljših rezultatov in so zato za povprečnega voznika za odtenek zahtevnejši. Zadnje mesto, kar pa še ne pomeni, da razočara, je zasedel najmanjši, torej dvotaktni KTM EXC 250, ki zahteva nekaj več znanja za upravljanje ročice plina. O menjalnikih lahko zapišemo vse najboljše prav pri vseh, saj kakšne omembe vredne hibe nismo našli pri nobenem.
Pri poglavju o voznih lastnostih smo se znašli v precepu, kaj bo pretehtalo: ali za razred boljša in lahkotnejša vodljivost Honde na stezi za motokros (tu se je pokazala prednost osnove - kros motocikla) ali zanesljiva smerna stabilnost obeh Husqvarn in lahkotno, a tudi zanesljivo vodenje KTM-a EXC 525. Na koncu sta bila zmagovalca dva: Honda zaradi odličnosti na kros stezi, dobrih zavor in ergonomije, ter KTM 525, ki v ničemer ne izstopa tako močno kot tekmeci, a za njimi tudi v ničemer ne zaostane več kot za mišjo ’dlako’. Z boljšim občutkom na zavorni ročici, z nekaj več slokosti med nogami in lahkotnejšo vodljivostjo med počasno vožnjo bi se Husqvarni zavihteli tudi na vrh. Pri obeh dvotaktnikih smo pogrešali nekaj več mirnosti pri večjih hitrostih in prek grbin, a to je pač posledica majhne mase in manjše vztrajnosti, ki jo sicer pridelajo štiritaktni motorji.
Doživeli smo tudi manjše presenečenje: KTM EXC 450 je zaradi nemirnega značaja (predvsem slabša smerna stabilnost) zahteval od voznikov veliko zbranosti in moči ter je vsekakor malce razočaral. Kako zelo tesno si dihajo za vrat vsi tekmeci, pove tudi dejstvo, da se EXC 525 od večjega brata skoraj ne razlikuje, odločile pa so res malenkosti.
In potem je tu denar. Oba dvotaktnika sta s ceno nekaj več kot 1, 6 milijona tolarjev seveda vsaj za 200 tisočakov cenejša od preostalih, ki pa so si cenovno povsem blizu. Zaradi poceni servisov sta dvotaktnika vsekakor zmagovalca, a morda ne s tolikšno prednostjo, kot bi si morda mislili na prvi pogled. Štiritaktnik ne potrebuje olja v gorivu pa tudi ceno drži malce bolje.
Tako smo dobili tudi končnega zmagovalca - KTM-a 525 EXC. Dobro se še spomnimo, kakšna podivjana pošast je bila to pred nekaj leti, danes pa so ga zgladili in resnično približali uporabniku. Drugo mesto je pripadlo Husqvarni TE 450, tretje Husqvarni TE 510, med njima pa so bile le pičle tri točke razlike. Večja od njiju je pač za malce bolje pripravljene voznike. Na četrtem mestu sledi presenečenje: Honda in KTM EXC 450 si delita popolnoma enako število točk, ki sta si jih prislužila na povsem drugih ’bojnih poljih’. Honda z voznimi lastnostmi, KTM pa z opremljenostjo, največ pa je izgubil tam, kjer je CRF 450 X zmagala. Šesto mesto je dosegel KTM 300 EXC, ki svojega manjšega dvotaktnega brata premaga le po navoru in prožnosti motorja. Ta dva motocikla sta za specialiste in ’profije’, ki znajo obilico konj in brutalni značaj s pridom izkoristiti. Ta dva sta vsekakor tudi prva izbira za vse, ki jim srce hitreje bije samo ob misli na besedo ekstremno in ob vseh težkih vzponih, skalah, koreninah ter globokih blatnih pasteh.
Naj ta test zaključimo s stavkom enega od članov ekipe, ki pove vse: »Vsi motocikli so dobri, resnično med njimi ni tudi enega slabega.« To pa dokazujejo tudi ocene, saj tako tesnih rezultatov ne dobimo prav pogosto.
1. mesto - KTM 525 EXC
Cena testnega vozila: 1.950.000 SIT
Tehnični podatki
Motor: 510 cm3, štiritaktnik, 50 KM, masa: 115 kg, kontakt: Motor Jet (02/460 40 54), Moto Panigaz (04/234 21 00), Axle (05/663 23 77), HMC (01/5417123)
Hvalimo
moč, navor motorja
zavore
vodljivost
Grajamo
sicer izboljšan PDS še vedno ni najboljši na tehnično zahtevnem terenu in na kratkih grbinah
2. mesto - Husqvarna TE 450
Cena testnega vozila: 1.919.000 SIT
Tehnični podatki
Motor: 450 cm3, štiritaktnik, 51, 6 KM, masa: 118, 3 kg, kontakt: Zupin moto sport (051/304 794), Stonauro (01/561 58 40), Agromix (041/341 303), Gil motosport (041/643 025)
Hvalimo
moč, navor motorja
smerna stabilnost
lahkotnost
široka uporabnost
Grajamo
mehka sprednja zavora
teža
3. mesto - Husqvarna TE 510
Cena testnega vozila: 1.955.000 SIT
Tehnični podatki
Motor: 501 cm3, štiritaktnik, 53, 4 KM, masa: 120, 3 kg, kontakt: Zupin moto sport (051/304 794), Stonauro (01/561 58 40), Agromix (041/341 303), Gil motosport (041/643 025
Hvalimo
moč, navor motorja
smerna stabilnost
Grajamo
mehka sprednja zavora
teža
4. mesto - Honda CRF 450 X
Cena testnega vozila: 8.540 Euro
Tehnični podatki
Motor: 450 cm3, štiritaktnik, 44, 5 KM, masa: 121 kg, kontakt: As Domžale d.o.o., Blatnica 3A, Trzin (01/562 22 42)
Hvalimo
moč, vrtenje motorja
okretnost, lahkotnost
udobje
Grajamo
oprema
ni na voljo v Sloveniji
4. mesto - KTM 450 EXC
Cena testnega vozila: 1.878.000 SIT
Tehnični podatki
Motor: 450 cm3, štiritaktnik, 48 KM, masa: 114, 5 kg, kontakt: Motor Jet (02/460 40 54), Moto Panigaz (04/234 21 00), Axle (05/663 23 77), HMC (01/5417123)
Hvalimo
lahkoten
živahen motor
Grajamo
nemirnost pri večji hitrosti
motor uporabno doseže moč v
previsokih vrtljajih
izboljšan PDS še vedno ni najboljši na tehnično zahtevnem terenu in na kratkih grbinah
5. mesto - TM 300 EXC
Cena testnega vozila: 1.650.000 SIT
Tehnični podatki
Motor: 293 cm3, dvotaktnik, 50 KM, masa: 104, 5 kg, kontakt: Motor Jet (02/460 40 54), Moto Panigaz (04/234 21 00), Axle (05/663 23 77), HMC (01/5417123)
Hvalimo
moč motorja
zavore
vodljivost, lahkotnost
cena
Grajamo
ergonomija (nizko krmilo)
specializiranost uporabe
vedno pomisli, ali si vzel s seboj olje
6. mesto - KTM 250 EXC
Cena testnega vozila: 1.623.000 SIT
Tehnični podatki
Motor: 249 cm3, dvotaktnik, 42 KM, masa: 102, 6 kg, kontakt: Motor Jet (02/460 40 54), Moto Panigaz (04/234 21 00), Axle (05/663 23 77), HMC (01/5417123)
Hvalimo
moč motorja
zavore
vodljivost, lahkotnost
majhna masa
cena
Grajamo
ergonomija (nizko krmilo)
specializiranost uporabe
spet olje za mešanico in vse težave
povezane z njim
besedilo: Peter Kavčič
foto: Aleš Pavletič in Boris Puščenik (Moto Plus)