Primerjalni test: Razred 450 4T enduro

17. 3. 2005 | Peter Kavčič
Deli

Razred 450 4T je v enduru najbolj množičen, ti motorji ponujajo dovolj moči, da zadovoljijo amaterja in profesionalca, obenem pa so še vedno lahkotni in nezahtevni za vožnjo. Pri Avto magazinu smo tokrat naredili nekaj, kar pri nas ni uspelo še nikomur - zbrali smo vse motocikle tega razreda in jih skupaj preizkusili na najbolj zahtevnih terenih, ki jih lahko doživi enduro voznik. Ni odveč pripomniti, da smo bili po končanem testu dodobra utrujeni. A kaj zato, enduro ni bil nikoli lahek šport!

Motocikli, ki smo jih gnali po mešanem enduro terenu prek skal, blata, strmih klancev in celo snega, so vsi po vrsti športniki. Lahko celo rečemo, da so športni rekviziti, tako kot naprave v fitnes studiu. Razlika med tistimi za fitnes je predvsem v tem, da se tam mučimo v zaprtem prostoru, tu pa v naravnem okolju, kar je (vsaj za nas) bistveno bolj zabavno.

Hitrost, skoki, zvok motorja in nenehno nepredvidljive situacije na terenu so tisto, kar nas napolni z adrenalinom in človek lahko kaj hitro postane odvisnik. Po drugi strani pa je enduro tista zvrst motociklizma, ki vedno bolj pridobiva na veljavi. Marsikateri motorist je namreč ugotovil, da je sproščanje adrenalina po cesti vse prej kot varno in poceni početje. Ob vseh policijskih radarskih kontrolah in vedno bolj gostem prometu je vožnja s cestnim motociklom iz leta v leto bolj naporna in dolgočasna. Enduro je zato zakon!

Torej, naj vam predstavimo tokratne kandidate za laskavi naslov ’gospodarja srednjega sveta’: Husqvarna TE 450, Husaberg Fe 450 e, Gas Gas FSE 450, KTM EXC 450 Racing, KTM EXC 400 Racing, TM Racing EN 450 F in Yamaha WR 450 F Street. Vse poganjajo enovaljni, štiritaktni, vodno hlajeni motorji in prav vsi so od trenutka, ko zapeljejo s tekočega traku v tovarni, pripravljeni za dirke. Športniki v dno duše, z dirkalnim vzmetenjem in zavorami.

K tako velikemu projektu smo povabili tudi zunanje sodelavce Avto magazina, ti pa so uspešno zapolnili vsa področja motorističnega znanja in izkušenj. Naš Medo, ki sicer skrbi za tehnično popolnost videza lepotic v slovenskem Playboyu (menda ima zelo zahtevno, monotono in dolgočasno delo - oh, ti revež), je zastopal vse enduraše začetnike in zmerne rekreativce, Gabriel Horvat zagrizene rekreativce, Silvin Vesenjak veterane (slovenska enduro legenda, ki je sedaj vodilni pri AMZS-ju za enduro in trial) in Roman Jelen zahtevne profesionalne dirkače, ki v življenju ne počnejo drugega kot dirkajo.

Tako kot je bil pester izbor motociklov, je bil pester nabor Avto magazinovih testnih voznikov, saj določiti najboljšega ni enostavno delo. Motocikle smo ocenjevali celostno v vseh okoliščinah uporabe, vključno s ceno in stroški rednih servisov.

Na področju zunanjosti, torej dizajna, izdelave in opremljenosti, so bili v ospredju Husqvarna in oba KTM-a, nato so sledili Gas Gas, Husaberg, TM in Yamaha. Na področju motorjev, njegove moči in navora sta stopila v ospredje KTM 450 in Husqvarna. Oba sta se izkazala z močnim značajem, razlikovala pa sta se le minimalno. KTM je boljši na nekoliko bolj odprtih poteh, med hitro in tekočo vožnjo, Husqvarna pa se je izkazala z dobrimi sposobnostmi plezanja po zelo zahtevnem terenu v strme klance.

Yamahi in Husabergu je za uvrstitev v sam vrh manjkalo nekaj moči v najnižjem in srednjem območju vrtljajev, presenetil pa je KTM 400, ki kljub 50 kubikom manj v motorju ponudi veliko uporabne moči. Zmanjka mu kanček agresivnosti, ki jo premore njegov 450-kubični brat. Gas Gas je na motornem področju nekoliko šibak za najbolj zahtevne enduraše, TM pa je nasprotno močan, a ima to moč razporejeno v precej ozkem območju vrtljajev, kar pa so znali najbolje izkoristilti le izkušeni vozniki.

Kar zadeva menjalnik in sklopko, so dobili vsi razen Husaberga, Gas Gasa in TM-a vse možne točke. ’Berg’ je resnično malenkostno izgubil le pri menjalniku, medtem ko bi TM lahko imel natančnenjša menjalnik in sklopko. Gas Gas ima dober menjalnik in daleč najlažji poteg ročice sklopke (zelo primerno za šibke roke in ženske), edini je celo opremljen s sistemom proti blokiranju zadnjega kolesa, a občutek na sklopki bi lahko bil malce natančnejši in čvrstejši.

Na področju ergonomije in voznih lastnosti ponovno kraljujeta oba KTM-a. Poleg tega, da dopuščata možnost nastavitve predteka in krmila, že v osnovni nastavitvi omogočata najbolj sproščeno sedenje in gibanje veliki večini motoristov. V ovinek ’padeta’ kar sama, z največjo lahkoto spreminjata smer in tako na tleh kot v zraku delujeta najbolj lahkotna. Tesno, z zares malenkostnim zaostankom, jima sledi Husqvarna, ki v določenih trenutkih deluje za odtenek težja v rokah.

Nato sledijo Yamaha, ki ima nekoliko višje težišče in daje občutek velikega motocikla, sledita izenačena TM (sedenje in stoječ položaj sta boljša za majhne motoriste) in Gas Gas (v blatu se je izkazalo, da ima nekoliko visoko težišče). Nehvaležno mesto pa je pripadlo Husabergu, ki je najbolj tog in za spreminjanje smeri zahteva največ od voznika. Je pa zanimivo, da je bil najtežjemu vozniku (115 kg) všeč prav zaradi te togosti in bi sam izbral prav njega.

Pri vzmetenju pa je takole: Yamaha je bila očitno premehka (najbolj se je to pokazalo pri skokih) in bi do popolnosti potrebovala nekaj dodelave, po tehničnem terenu, kjer hitrosti niso visoke, je sicer premagovala ovire brez težav. Vsi ostali so dobro vzmeteni in precej izenačeni, izpostavili bi le težavo KTM-a, saj PDS ne zmore enako hitro in učinkovito blažiti udarcev prek hitrih skalnatih ali grbinastih delov, kot to počne konkurenca.

Presenetil nas je TM, ki je tu dobil največ točk. TM in Gas Gas imata zadaj odličen Öhlinsov blažilnik, Husqvarna soliden Sach Boge, KTM in Husaberg White Power PDS, Yamaha pa je vzmetena s Kayabo. Kar zadeva zavore, naj zapišemo le to, da so tu dobili vsi, razen Gas Gasa in TM-a, največje možno število točk. Španec in Italijan sta sicer zaostajala minimalno, poudarili pa bi, da smo vse ocenjevali na enduro in ne na motokros stezi.

Gledano na vsak posamezen motocikel kot na celoto smo seveda na koncu testa določili zmagovalca. Naj vam zaupamo le to, da je bila odločitev med prvim in drugouvrščenim najtežja, saj sta si motocikla zelo izenačena, ostali peterici do popolnosti manjkajo predvsem malenkosti in detajli, nobeden izmed njih pa ni absolutni poraženec ali ’outsider’, ki v blatu nima kaj iskati.

’Gospodar’ srednjega razreda hard enduro motociklov je po Avto magazinovem izboru nihče drug kot KTM EXC 450 Racing. Predstavlja najboljši serijski paket motocikla, s katerim si lahko polepšate konec tedna z izletom v naravo ali pa ko greste lovit sekunde na enduro dirko. Kot boste lahko prebrali v ocenah, pa ni dobil petice, do popolnosti bo prišel, ko bodo v Mattighofnu izboljšali nastavljivost vilic (to pomanjkljivost je opazil le profesionalni voznik Roman Jelen) in zadnji blažilnik PDS, ki je vpet neposredno na nihajko, premalo dojemljiv za blaženje zaporednih neravnin na razriti podlagi.

Prav zaradi tega pobere nekaj več moči vozniku (potreben je odločen stisk krmila), če ta hoče obdržati motocikel v želeni smeri in na obeh kolesih. Motor, ergonomija, lahkotna vodljivost, opremljenost in kakovost izdelave pa si zaslužijo vse pohvale.

Z minimalnim zaostankom pičlih dveh točk mu diha za ovratnik Husqvarna. Tako tesnega izida nismo zabeležili še nikoli, odkar ocenjujemo motocikle. Husqvarna je izgubila dvoboj le zaradi malenkost manjše prilagodljivosti ergonomije in malenkost večje teže, ki se občuti med hitrim spreminjanjem smeri in med letenjem po zraku. Za presenečenje je poskrbel mali KTM EXC 400, ki je dovolj zmogljiv za premagovanje težkih enduro terenov, je še nekoliko okretnejši od 450-kubičnega modela, manjka pa mu nekaj agresivnosti v motorju.

Je odličen za začetnike, ki potrebujejo nezahteven enduro motocikel. Na četrtem mestu sledi Husaberg, ki se je izkazal z najbolj ugodno ceno in poceni servisom ter močnim motorjem, šepa pa pri vodljivosti. Peto mesto si je prislužila Yamaha, njena glavna hiba je premehko vzmetenje, sicer pa si želimo še več japonskih enduro motociklov po Yamahinem zgledu (vse je na svojem mestu in vedno deluje). Šesto mesto je pripadlo Gas Gasu.

Španska znamka k nam šele prihaja (sodelovali smo z avstrijskim zastopnikom, ki razmišlja o širitvi na slovenski trg, sicer pa je Avstrija tako ali tako vsem blizu). Navdušil nas je z nezahtevnostjo, natančno in dovršeno izdelavo in kakovostnim vzmetenjem, ki se izkaže v pravih enduro pogojih, za boljšo oceno pa potrebuje predvsem močnejši motor in nekoliko nižje težišče. Zadnje mesto je pripadlo TM-u. Italijanski specialist in butični izdelovalec je predvsem tekmovalno orožje za zavite enduro teste (’špaget’), kot jih vozijo na dirkah.

Navduši s kakovostnimi komponentami, razočara pa z ozkim območjem uporabne moči motorja in menjalnikom. A tudi on bi lahko z minimalnimi dodelavami postal veliki zmagovalec. To pa je že naslednje poglavje endura, ki je rezervirano predvsem za tekmovalce, ki jim ni težko nameniti nekaj sto evrov za razne predelave in nastavitve po osebnih željah.

Še nekaj - ne zamudite naslednje številke Avto magazina, kjer boste lahko prebrali, kdo je zmagovalec v kraljevem enduro razredu 500-kubičnih motociklov.

1. mesto: KTM 450 EXC Racing

Cena testnega vozila: 1.890.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 447, 92 cm3, uplinjač Keihin MX FCR 39, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik (PDS)

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.481 mm

Višina sedeža od tal: 925 mm

Posoda za gorivo: 8 l

Suha masa: 113, 5 kg

Zastopnik: Motor Jet, d. o. o., Ptujska c., 2000 Maribor, tel.: 02/460 40 54, Moto Panigaz, Kranj, tel.: 04/20 41 891, Axle, Koper, tel.: 02/460 40 54

HVALIMO IN GRAJAMO

+ prodajno servisna mreža

+ močan motor

+ natančna in lahkotna vodljivost

- nemiren na grbinastem terenu

Ocena: 4, točk: 425

2. mesto: Husqvarna TE 450

Cena testnega vozila: 1.930.700 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen, 449 cm3, uplinjač Mikuni TMR, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.460 mm

Višina sedeža od tal: 975 mm

Posoda za gorivo: 9, 2 l

Suha masa: 116 kg

Zastopa in prodaja: Gil Motosport, k. d., Mengeš, Balantičeva ul. 1, tel.: 041/643 025

HVALIMO IN GRAJAMO

+ močan in prožen motor

+ vzmetenje

+ izdelava

- teža

Ocena: 4, točk: 425

3. mesto: KTM EXC 400 Racing

Cena testnega vozila: 1.860.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 398 cm3, uplinjač Keihin MX FCR 37, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik (PDS)

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.481 mm

Višina sedeža od tal: 925 mm

Posoda za gorivo: 8 l

Suha masa: 113, 5 kg

Zastopnik: Motor Jet, d. o. o., Ptujska c., 2000 Maribor, tel.: 02/460 40 54, Moto Panigaz, Kranj, tel.: 04/20 41 891, Axle, Koper, tel.: 02/460 40 54

HVALIMO IN GRAJAMO

+ prodajno servisna mreža

+ nezahteven in učinkovit motor

+ natančna in lahkotna vodljivost

- nemiren na grbinastem terenu

Ocena: 4, točk: 401

4. mesto: Husaberg FE 450

Cena testnega vozila: 1.834.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 449 cm3, uplinjač Keihin MX FCR 39, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik (PDS)

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.481 mm

Višina sedeža od tal: 925 mm

Posoda za gorivo: 9 l

Suha masa: 109 kg

Zastopnik: Ski&sea, d. o. o., Mariborska 200a, 3000 Celje, tel.: 03/492 00 40

HVALIMO IN GRAJAMO

+ močan motor

+ cena in servisi

- togost

Ocena: 4, točk: 370

5. mesto: Yamaha WR 450 F

Cena testnega vozila: 1.932.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 449 cm3, uplinjač Keihin, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 130/90 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 250 mm, zadaj kolut premera 245 mm

Medosna razdalja: 1.485 mm

Višina sedeža od tal: 998 mm

Posoda za gorivo: 8 l

Suha masa: 112 kg

Zastopnik: Delta Team Krško, d. o. o., CKŽ, 8270 Krško, tel.: 07/49 21 444

HVALIMO IN GRAJAMO

+ močan motor

+ kakovost izdelave

- premehko vzmetenje

Ocena: 4, točk: 352

6. mesto: Gas Gas FSE 450

Cena testnega vozila: 1.882.944 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 443 cm3, elektronski vbrizg goriva, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.475 mm

Višina sedeža od tal: 940 mm

Posoda za gorivo: 6, 7 l

Suha masa: 118 kg

Zastopnik: Gas Gas Vertrieb Austria, BLM Marz-Motorradhandel GmbH, Tragosserstrasse 53 8600 Bruck/Mur - Avstrija. www.gasgas.at

HVALIMO IN GRAJAMO

+ prijazen motor

+ vzmetenje

+ izdelava

- primanjkljaj moči

- visoko težišče

Ocena: 3, točk: 345

7. mesto: KTM EXC 400 Racing

Cena testnega vozila: 2.050.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 449 cm3, uplinjač Mikuni TDMR 40, el. zagon

Prenos moči: 5-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 270 mm, zadaj kolut premera 245 mm

Medosna razdalja: ni podatka

Višina sedeža od tal: ni podatka

Posoda za gorivo: 8 l

Suha masa: ni podatka

Zastopnik: Murenc Trade posredništvo in prodaja, d. o. o., Nova Gorica, tel.: 041/643 127

HVALIMO IN GRAJAMO

+ močan motor

- cena

- menjalnik

Ocena: 3, točk: 333

Peter Kavčič, foto: Saša Kapetanovič