Primerjalni test: Razred 500 enduro

Pozor, to ni za vsakogar! Predstavljamo vam tri hard enduro motocikle kraljevega 500-kubičnega razreda. Moči je dovolj, vprašanje je le, ali jo lahko obvladate.

31. 3. 2005

V prejšnji številki Avto magazina smo obdelali 450-kubične dirkalnike srednjega razreda, ki so idealna izbira za veliko večino enduro voznikov, saj so dovolj močni in lahkotni v vožnji. Razred 500 cm3 4T pa je samo za najbolj izkušene in fizično odlično pripravljene voznike. Na tokratnem primerjalnem testu so se tako med seboj pomerili trije: Husqvarna TE 510, Husaberg FE 550 in KTM EXC 525 Racing. Vsi so brezkompromisneži, s kakovostnimi komponetami, nastavljivim vzmetenjem in že od tovarniške škatle dalje pripravljeni za dirko.

Glede na zunanjost lahko zapišemo, da ima vsak svoj značaj, Husqvarna predstavlja ličen izdelek italijanskega dizajna, KTM je najbolj slokih linij in kot celota zelo lepo oblikovan, Husaberga poznamo v tej obliki že nekaj let, torej ni ravno najmodernejši, po drugi strani pa s svojo drugačnostjo (zračni filter ni pod sedežem, ampak v okvirju pod posodo za gorivo) navdušuje vse, ki jim to veliko pomeni. A kakorkoli že, tudi Husaberg je oblikovan špartansko in predvsem uporabno. Tako kot na drugih dveh tudi tu nismo našli kiča in odvečne krame.

Pripravljeni na boj? Ko se med seboj pomerijo tile trije, zemlja kar frči po zraku, okolico pa napolni zvok močnih štiritaktnih motorjev.

Po motorni plati sta si KTM in Husqvarna zelo izenačena. Sicer sta njuna značaja različna, saj KTM nabere večino moči v višjem območju vrtljajev, Husqvarna pa prav po traktorsko vleče že od spodaj. Na hitrih kolovozih je bil tako KTM v manjši prednosti, v težkem in tehnično težko prevoznem terenu pa je blestela Husqvarna. Husaberg ima motor, ki je sicer podobno močan, njegov potencial pa bodo znali najbolje izkoristiti izkušeni enduraši, saj mu v spodnjem delu krivulje naraščanja moči primanjkuje nekaj odločnosti, ko pa pride do sape v višjih vrtljajih, je bolje, da se voznik močno oprime krmila, saj takrat njegova moč surovo eksplodira. Zato je vožnja z njim nekoliko bolj adrenalinska, saj je obvladovanje podivjanega 'Berga' divje opravilo.

Če je na področju dizajna in motorja Husaberg v primerjavi s konkurentoma izgubil za malenkost, je glede voznih lastnosti tu še nekoliko bolj zaostal. Husqvarna in KTM sta zelo okretna in lahkotna v vožnji (najbolj KTM). Husqvarni se pozna nekoliko višje težišče in zato zahteva nekaj več napora pri hitrem in agresivnem spreminjanju smeri (tu KTM kraljuje), Husaberg pa deluje v rokah nekoliko okorno in togo. Na nezahtevni podlagi se to niti ne opazi tako močno, do prave razlike pa pride na razritem terenu, kjer mora motocikel z vzmetenjem vred delovati usklajeno in ravno prav mehko.

Ko smo že pri vzmetenju: KTM in Husaberg imata zadnji White Powerjev blažilnik vpet neposredno na zadnjo vilico (PDS), kar pa jima povzroča težave prav na prej omenjenem terenu. Prek lukenj Husqvarna poleti kot peresce. Sachov blažilnik, vpet v sistem ročičevja, je tu pač v prednosti. Na sprednjem koncu, pri teleskopskih vilicah, so vsi trije bolj izenačeni. Husqvarnine Marzocchijeve vilice so nekoliko boljše na slabem terenu, White Powerjeve vilice (KTM in Husaberg) pa na ravnejši površini.

Vsi trije motocikli so, če potegnemo črto, precej izenačeni. Husaberga odlikuje špartanski videz in drugačnost ter divji motor, ki pa žal ne ponuja dovolj prožnosti in moči v nižjem in srednjem območju vrtljajev. Motocikel je izdelan kakovostno in če ne bi bil tako tog in neokreten pri hitrem spreminjanju smeri, bi se lahko potegoval tudi za zmago. Tako pa mu pripada tretje mesto, čeprav ima Avto magazinovo oceno štiri (tako kot druga dva). Njegov adut je tudi nižja cena (servis je poceni), saj je od konkurentov cenejši za približno 100 tisočakov.

To pa je že zajeten kup dirkalnih gum. KTM je bil všeč praktično vsem in bi glede na to moral zmagati. Dejstvo pa je, da sam motocikel potrebuje agresivnega voznika, za to pa terja tudi nekaj več fizične moči in voznika bolj utrudi kot na primer Husqvarna. Pri KTM-u je potrebno na razritem terenu krmilo močneje poprijeti in računati s kakšno nepričakovano brco zadnjega konca v zrak. Če vas to ne moti, imate svojega zmagovalca.

Kdo je tokratni zmagovalec, torej ni več skrivnost: Husqvarna! Ima vse, kar potrebuje vrhunski enduro dirkalnik. Njena največja prednost je njeno zadnje vzmetenje in zato je mirna, ko jo vozite po slabem terenu. Zaradi močnega in prožnega motorja je ni ovire ali klanca, ki bi kar tako ustavila nekdaj švedsko, danes italijansko kraljico enduro športa. Ko bodo v Vareseju motociklu še nekoliko znižali težišče, pa si bo verjetno prislužila tudi oceno pet.

1. mesto: Husqvarna TE 510

Cena testnega vozila: 1.972.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 501 cm3, uplinjač Keihin FCR, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD premera 45 mm), zadaj enojni hidravlični blažilnik

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.460 mm

Višina sedeža od tal: 975 mm

Posoda za gorivo: 9, 2 l

Suha masa: 116, 5 kg

Zastopa in prodaja: Gil Motosport, k. d. Mengeš, Balantičeva ul. 1,

tel.: 041/643 025

HVALIMO IN GRAJAMO

+ močan in elastičen motor

+ vzmetenje

+ izdelava

- teža

Ocena: 4, točk 435

2. mesto: KTM 525 EXC Racing

Cena testnega vozila: 1.956.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 510, 4 cm3, uplinjač Keihin MX FCR 39, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD premera 48 mm), zadaj enojni hidravlični blažilnik (PDS)

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.481 mm

Višina sedeža od tal: 925 mm

Posoda za gorivo: 8 l

Suha masa: 113, 8 kg

Zastopa in prodaja: Motor Jet, d. o. o., Ptujska c, 2000 Maribor,

tel:02/460 40 54, Moto Panigaz, Kranj tel.: 04/20 41 891, Axle, Koper, tel.: 02/460 40 54

HVALIMO IN GRAJAMO

+ prodajno servisna mreža

+ močan motor

+ natančna in lahkotna vodljivost

- nemiren na grbinastem terenu

Ocena: 4, točk 415

3. mesto: Husaberg FE 550

Cena testnega vozila: 1.834.000 SIT

Motor: 4-taktni, enovaljni, tekočinsko hlajen. 549, 7 cm3, uplinjač Keihin MX FCR 41, el. zagon

Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga

Vzmetenje: spredaj nastavljive hidravlične teleskopske vilice (USD), zadaj enojni hidravlični blažilnik (PDS)

Gume: spredaj 90/90 R 21, zadaj 140/80 R 18

Zavore: spredaj 1-krat kolut premera 260 mm, zadaj kolut premera 220 mm

Medosna razdalja: 1.481 mm

Višina sedeža od tal: 925 mm

Posoda za gorivo: 9 l

Suha masa: 109 kg

Zastopa in prodaja: Ski&sea, d. o. o., Mariborska 200a, 3000 Celje,

tel.: 03/492 00 40

HVALIMO IN GRAJAMO

+ drugačnost

+ cena in servisi

- togost

Ocena: 4, točk 375

Peter Kavčič, foto: Sašo Kapetanovič