Ja, seveda so klanci, prestrmi za vzpon s temle grizlijem (Yamaha, se opravičujem), a iz prve roke vam lahko zatrdimo, da pripleza marsikam. In ko ne gre več, je v pomoč še vitel.
Ker ne živimo ravno na Aljaski, so v naši preljubi deželici motorne sani le pogojno uporabne. Saj ne rečem – če imate res dovolj časa in prikolico, vikend tam nekje pod Krvavcem ali pa ste oskrbnik planinskega doma na Kofcah, je last upravičena in, vsaj v tretjem primeru, tudi racionalna.
Sicer pa si je za tistih nekaj prostih zimskih dni, ko vam zaprija divjati po belih strminah, bolj pametno (ah, pamet pa adrenalinski športi …) sani za tistih 300 evrov na konec tedna preprosto izposoditi.
Druga možnost za premagovanje belega pršiča je štirikolesnik, po domače ATV s štirikolesnim pogonom. Obut v prave gume se s snegom spopada zelo samozavestno, bolje od večine terenskih avtomobilov, a ko snega enkrat vrže čez kolena, ne gre več.
Zato je tu še tretja možnost: štirikolesnik goseničar. Od pomladi do pozne jeseni imate na vozilu nameščena kolesa s (terenskimi) gumami, za zimski čas pa jih zamenjate z gosenicami.
Apache se imenuje sistem ameriškega proizvajalca, gre pa za gosenice, prilagojene montaži na štirikolesno gnane ATV-je. Snamete kolo in ga nadomestite z gosenico.
Po besedah vodje servisa v podjetju Ski&Sea Marka Jagra lahko predelavo iz rjavega v polarnega medveda opravite tudi v domači garaži, če ste v mladosti imeli vsaj nekaj mehanične prakse s Tomosakiji.
Paleta Outlander, ki v ponudbi ameriškega proizvajalca Can Am spada med delovne štirikolesnike, sestoji iz modelov s 400, 500, 650 in 800 kubičnimi centimetri delovne prostornine in je bila za leto 2010 deležna nekaterih sprememb.
Spremenili so geometrijo sprednjega vpetja koles, zamenjali blažilnike spredaj in zadaj, za sedem odstotkov povečali moč pri 650-kubični različici, izboljšali dotok zraka do hladilnika tekočine, nataknili nova (lažja) aluminijasta kolesa, spremenili dizajn in, verjetno najpomembnejša novost, dodali DPS (Dynamic Power Steering) ali po domače 'servo balanco'.
Tako je, pri spreminjanju smeri vozniku pomaga elektromotor. Izbirati je mogoče med dvema stopnjama delovanja (MIN in MAX) glede na zahtevnost terena: med hitrejšo vožnjo (npr. na makadamski cesti) pride prav prvi program, pri počasnejšem 'plezanju' po tehnično zahtevni podlagi pa izberemo 'max assist' z več električne pomoči.
V katalogu obljubljajo, da z DPS-om opremljen štirikolesnik na krmilo prenaša manj sunkov s terena, a tega žal nismo mogli preizkusiti oziroma težko potrdimo, saj se z gosenicami opremljen štirikolesnik odziva na teren drugače kot običajni ATV.
Pomoč elektronike pa je s sistemom Apache prišla prav, saj zavijanje pri manjših hitrostih niti slučajno ni lahko opravilo. Ker je v stiku z gosenicami veliko več podlage (snega), je upor krmila pri zavijanju logično večji in iz enakega razloga ter zaradi večjega trenja gosenic (v primerjavi z gumami) nekaj moči pobere tudi samemu motorju.
Ne bomo trdili, da je 650 'kubikov' premalo, saj se tale stroj premika presenetljivo hitro, a vseeno – ko se odprta cesta rahlo vzpenja, moči za divjanje zmanjka in takrat adrenalinski odvisnik že tuhta, da bi se pri nakupu moral odločiti za 800-kubično različico.
Za varno premagovanje strmin je moči dovolj, saj je na voljo še reduktor, ki upočasni premikanje in omogoči plezanje po tako strmih klancih, da voznika prej stisne na veliko potrebo, kot bi odpovedal stroj, ali kot je rekel fotograf med iskanjem primerne lokacije za digitalno ovekovečenje Outlanderja: »Ti, samo da me ne boš stresel! «
Da pa ne bomo le hvalili – tudi vkopati se ga da. Tokrat je bilo sicer premalo snega, a se še dobro spomnim lanske predstavitve na Rogli, ko je voznik pred menoj pustil vklopljen le zadnji pogon (preklaplja se s stikalom na desni strani krmila) in sem skupaj z gmoto kovine in plastike obtičal v kupu napluženega snega ob cesti.
Niso pomagali ne štirikolesni pogon, ne reduktor in ne porivanje kolegov, potrebna je bila pomoč drugega na gosenice Apache postavljenega štirikolesnika.
Zato pa je imel tokratni testni primerek še en pripomoček, ki utegne v takih primerih priti prav – vitel, ki potegne do tono in 300 kilogramov težko breme. Torej lahko z Outlanderjem priskočite na pomoč tudi sosedu, ko bo vkopal neustavljivo Lado Nivo.
Vitel priznanega proizvajalca Warn lahko upravljamo izza krmila ali pa z daljinskim upravljalnikom (prek kabla), ki je pospravljen pod sprednjim prtljažnikom. Je del serijske opreme pri različici XT, poleg sistema DPS (Dynamic Power Steering), izboljšanega in hitrejšega diferenciala Visco-Lok QE, 12-palčnih aluminijastih platišč, bolj terensko ozobljenih gum, cevnih zaščit spredaj in zadaj ter ščitnikov rok.
Paket je torej izredno bogato opremljen, kar se pozna tudi pri ceni. Cena v vojaško (ali lovsko) grafiko obarvanega štirikolesnika z dodatnimi gosenicami Apache preseže 20 tisočakov.
Le v razmislek: Suzuki Jimny s štirikolesnim pogonom stane približno pet tisočakov manj, da ne govorimo, koliko ruskih Niv dobite za ta denar.
A zastopnik ponuja drugo matematiko: štirikolesnik (14.400 EUR) plus motorne sani (najcenejše v njihovi ponudbi stanejo 8.390 EUR) je več kot štirikolesnik plus gosenice Apache (20.594 EUR). Da o imidžu Lade Nive ne govorimo …
Tehnični podatki
Model: Can Am Outlander Max 650 XT z gosenicami Apache
Cena osnovnega modela: 13.900 EUR
Cena testnega vozila: 14.400 EUR + 6.194 EUR gosenice Apache
Motor: dvovaljni V, štiritaktni, tekočinsko hlajeni, 649, 6 cm? , 4 ventili/valj, elektronski vbrizg goriva.
Največja moč: n. p.
Največji navor: n. p.
Prenos moči: samodejni brezstopenjski menjalnik CVT, priklopljiv štirikolesni pogon, reduktor.
Okvir: jeklen cevni SST.
Zavore: spredaj dva koluta, zadaj enojni kolut.
Vzmetenje: spredaj dvojna A-roka z enojnim blažilnikom na kolo, 203 mm giba, zadaj posamične obese z enim blažilnikom na kolo, 229 mm giba.
Gume: 26 x 8 x 12, 16 x 10 x 12.
Višina sedeža od tal: 877 mm.
Posoda za gorivo: 16, 3 l.
Medosna razdalja: 1.295 mm.
Teža (suha): 326 kg.
Zastopnik: SKI&SEA, d. o. o., Ločica ob Savinji 49 b, Polzela, 03/492 00 40, www.ski-sea.si.
Hvalimo in grajamo
+ motor, menjalnik
+ bogata oprema
+ kakovostna izdelava, robustnost
+ terenske zmogljivosti
+ udobje
+ uporaben vse leto
-
cena- za zahtevnejše voznike v primeru gosenic primanjkuje moči
- naporno manevriranje pri majhnih hitrostih
Matevž Hribar, foto: Aleš Pavletič