Test: KTM 1290 Super Duke R (2020)Nadvojvoda je prava zver

S tem kratkim in zgovornim imenom so v razvojnem oddelku v Mattighofnu povedali vse. Gre za oznako, ki jo inženirji interno uporabljajo, ko govorijo o Super Duku 1290 R. Zverina, ki predstavlja vrh ponudbe pri KTM-u, ko je govora o slečenih 'naked' motociklih, ni zastonj motocikel za najbolj izkušene. Navdih zanj so črpali iz moto GP dirkalnika RC16.

Nadvojvoda je prava zver (foto: Uroš Modlic) Uroš Modlic
23. 11. 2020

Drzen, zelo unikaten in prepoznaven videz nakazuje moč in svojo divjo naravo z zelo jasno poudarjenimi linijami in velikim, masivnim izpuhom, hkrati pa lahko na njem najdemo podobnosti, ob katerih se pocedijo sline, ko pomislimo na super hitre kroge, ki bi jih lahko odpeljali s takšnim motociklom na dirkališču. KTM se tu ne šali.

Za Super Duka so zložili skupaj samo tiste najboljše in najdražje kose. Okvir oranžne barve na prvi pogled kaže neverjetno podobnost s superšportnim modelom RC8, ki na žalost že nekaj časa ni več v prodaji, in s katerim je pred leti KTM vstopil v svet cestnohitrostnega motociklizma.

A okvirja v resnici nista enaka. Z novo generacijo je Super Duke dobil vse, kar so prinesla zadnja leta razvoja. Ima najnovejšo elektroniko, Cornering ABS zadnje generacije, nad vsem pa bdi 16-osna enota za nadzor zdrsa zadnjega kolesa in delovanje ABS-a. Cevni okvir je kar za trikrat bolj tog od predhodnika in kar za 2 kilograma lažji. Zvarili so ga iz cevi večjega premera, a s tanjšimi stenami.

Celoten motocikel ima tudi spremenjeno geometrijo in novo vzmetenje, ki je nastavljivo. Ne s pomočjo elektronike in gumbov na krmilu kot pri nekaterih konkurentih, ampak na klasični motošportni način - s kliki. Na nov, lažji pomožni okvir iz kompozitnih materialov so neposredno pritrdili sopotnikov sedež in zadnjo luč ter tudi s tem privarčevali pri teži.

Tudi preostali deli motocikla so šli na resno dieto, saj je motocikel lažji za 15 odstotkov. Suh zdaj tehta 189 kilogramov. Samo pri motornem bloku so privarčevali 800 gramov, saj imajo zdaj odlitke s tanjšo steno.

Motorja, ki iz velikega dvovaljnika s 1.300 kubičnimi centimetri prostornine iztisne 180 'konjev' in 140 njutonmetrov navora, ne smemo podcenjevati.

S svojim videzom KTM 1290 Super Duke R človeka ne pusti čisto mirnega. Tudi zato in ker gre v resnici za superšportni motocikel brez oklepa, ki bi z lahkoto nizal konkurenčne čase na dirkališču, sem se oblekel v dirkaški kombinezon, nataknil najboljše škornje, rokavice in čelado, kar jih imam.

Takoj, ko sem sedel nanj, mi je bil položaj za krmilom všeč. Ne preveč naprej, ravno prav pokonci, da sem lahko močno prijel za široko krmilo. Klasične ključavnice nima, ker je že serijsko opremljen z daljinskim nadzorom ključavnice in ključem, ki ga med vožnjo varno spravite v žep. Ob pritisku na gumb za zagon motorja mi je takoj pognalo adrenalin po žilah, ko se je veliki dvovaljnik oglasil z globokim basom.

Na dvorišču sem še mirno ogrel motor in se spoznal z gumbi na levi strani krmila, prek katerih sem nato upravljal nastavitve in prikaze velikega barvnega zaslona, ki se izkaže z odlično preglednostjo tudi v soncu.

S fotografom Urošem sva se odpravila na slikanje na zavito cesto z Vrhnike proti Podlipi in nato še v klanec do Smrečja. Ker je šel s svojim avtomobilom, ga nisem čakal. Ni šlo, nisem mogel. Zver se namreč prebudi, ko vrtljaji poskočijo prek številke 5000. Joj, ko bi lahko z besedami vsaj približno opisal občutke strašljivega pospeška ob popolnem nadzoru nad dogajanjem pod kolesi in z motociklom. Fantazija! V drugi in tretji prestavi iz ovinka pospeši tako silovito, da se enostavno ni mogoče upreti poslušanju edinstvenega zvoka in občutkom, ki preplavljajo telo, ko v lepi, zvezni liniji pospešuješ proti naslednjemu ovinku.

Omejitve je s takšnim motociklom zelo težko spoštovati, mirna, trezna glava voznika je zato pogoj za varno vožnjo. Hitrosti po cesti, ki vijuga, so namreč brutalne. Na veliko srečo varnostna elektronika deluje vrhunsko. Čeprav je bil asfalt konec oktobra že malo hladen, kar je vedno slaba popotnica za dinamično vožnjo, sem imel dober nadzor tudi, ko so gume začele zgubljati oprijem. O kakovosti varnostnih sistemov sem se prepričal, ker tudi to ni zmotilo računalnika in tipal, ki skrbijo, da se moč med pospeševanjem učinkovito prenaša na zadnje kolo in da pri zaviranju motocikla ne spodnese.

Posredovanje sistema za nadzor pri zdrsu kolesa je mehko in te nežno opozori, da je bilo preveč nagiba in plina hkrati. Tu je KTM naredil zelo velik napredek. Podobno lahko zapišem za sprednji del. Zavore so odlične, dirkaška roba, močne in z zelo natančnim občutkom na ročici. Zaradi slabega oprijema je med močnim zaviranjem večkrat posredoval ABS, ki ima tudi funkcijo nadzora in doziranja zavorne moči v ovinku. Gre za zadnjo generacijo 'cornering' ABS sistema, ki ga je v motociklizmu prvi uveljavil prav KTM.

O zmogljivostih vsaj pri meni ni bilo dvomov že pred tem testom, saj sem vozil vse predhodnike. A tisto, kar me je presenetilo in kar moram izpostaviti, je raven izjemne vodljivosti in mirnosti, ki jo kombinacija vsega novega prinaša v vožnji. Na ravnini je miren, zanesljiv, prav tako suveren ob vstopu v ovinek, ko gre v idealno linijo z minimalnim naporom. Pri pospeševanju pa ni toliko 'počepa', ko se posede zadnji blažilnik in krmilo ne postane tako lahko kot prej.

To omogoča močnejše, hitrejše pospeške z bistveno več natančnosti pri izhodu iz ovinka. Ko sem ujel pravo razmerje plina, hitrosti in prestave, je KTM poleg konkretnega pospeška poskrbel še za malo več adrenalina z dvigom sprednjega kolesa. Pri tem mi ni bilo treba zapreti plina, ker je pravo mero izračunala elektronika, sam sem pa lahko le še vriskal pod čelado. Seveda je pametno elektroniko možno tudi izklopiti, a sam nisem čutil potrebe ali želje po tem, ker je cel paket že tako deloval zelo dobro.

A da ne bo pomote, KTM 1290 Super Duke R zmore tudi udobno in v zmernem tempu pripeljati na cilj. Zaradi ogromne zaloge moči in navora sem ovinke lahko brez težav prevozil tudi v dveh ali treh prestavah previsoko. Samo odprl sem plin, pa je lepo, zvezno pospešil brez obotavljanja.

Velik motor je uglajen, menjalnik odličen, ob tem moram povedati, da je 'quickshifter' oziroma pomočnik pri pretikanju zelo dobro opravljal svojo nalogo. Z njim sem se lahko peljal zelo hitro, po drugi strani pa tudi s počasnejšo, zelo umirjeno vožnjo nima težav. A moram priznati, da sem bil ob umirjeni vožnji ves čas v skušnjavi, da bi do konca odprl plin v naslednje pospeševanje.

Prav tako ni slaba cena. Dobro, 19.570 evrov ni malo, a glede na to, kaj ponudi v vožnji, in glede na obilo serijske opreme, ki jo dobite, je v tem prestižnem razredu 'hyper naked' motociklov zelo konkurenčen.

Iz oči v oči: Matjaž Tomažič

Tudi najbolj žlahtni 'vojvoda' ne more skriti svojih družinskih korenin. Da je KTM, kriči na vso moč, od trenutka, ko ga zajahaš. Res ni najmočnejši v svojem razredu, a vseeno menim, da je morda med vsemi celo najbolj oster. Njegova ostrina in lahkotnost v zavojih sta izjemni, način podajanja moči pa surov, če ne celo brutalen. Vseeno pa je na račun kompletnega paketa elektronike ob primerni nastavitvi lahko tudi spodobno krotek motocikel. Vsekakor bi vam ta KTM zameril, če mu ne bi občasno dovolili, da se zdivja na stezi. Zagotovo ni za vsakogar.
  • Osnovni podatki

    Prodaja: Axle, d. o. o., Koper, 05 6632 366, www.axle.si, Seles moto, d. o. o., Grosuplje, 01 7861 200, jaka@seles.si, www.seles.si.
    Cena osnovnega modela: 19.570 €
  • Tehnični podatki

    Motor: 4-taktni, 1.301cm3, dvovaljni V75°, tekočinsko hlajen
    Moč: 132 kW(180 KM)
    Navor: 140 Nm
    Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga, sistem prozi zdrsu zadnjega kolesa serijsko
    Okvir: jekleni cevni
    Zavore: spredaj 2 x kolut 320 mm Brembo radialno vpetje, zadaj 1 x 245 kolut, Cornering ABS
    Vzmetenje: nastavljivo vzmetenje WP, spredaj teleskopske vilice USD WP APEX 48 mm, zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP APEX Monoshock
    Gume: spredaj 120/70 R17, zadaj 200/55 R17
    Višina: 835 mm
    Posoda za gorivo: 16 l; poraba na testu: 7,2 l
    Medosna razdalja: 1.482 mm
    Teža: 189 kg
Hvalimo in grajamo
vozne lastnosti, natančna vodljivost
zelo unikaten videz
odlično delujoči asistenčni sistemi
motor, menjalnik
vrhunske komponente
zelo skromna vetrna zaščita
majhen sedež za sopotnico
enota za upravljanje z meniji zahteva nekaj potrpljenja za privajanje
Končna ocena

Zver je njegovo ime in menim, da preprosto ni boljšega opisa. To ni motocikel za neizkušene. Ima vse, kar ponuja najnovejša tehnologija, vrhunsko elektroniko, vzmetenje, okvir in motor, ki je uporaben za vsak dan na cesti in za obisk dirkališča konec tedna.