Test: Tomos E-lite

Uh, elektrika je zadnje čase v redakciji Avto magazina kar pogosta tema, zgodilo se je celo, da smo imeli hkrati na testu električni avto in električni skuter.

Test: Tomos E-lite (foto: Matevž Hribar) Matevž Hribar
6. 2. 2012

Naj si ljubitelji motornega ropota še tako zatiskamo oči, elektrika nas je dohitela – na avtocesti še ne, v mestu in primestju pa zagotovo!

Zmogljivosti, ko govorimo o pospeških in navoru, so nesporno konkurenčne vsemu, kar gre na nafto, žgoče vprašanje pa je, ali je taka električna stvarca uporabna tudi v resničnem življenju, tu v Sloveniji, kjer ponekod še vedno ni signala za telefon, kaj šele za internet.

Zato ne bomo veliko zgrešili, če rečemo, da bo vsak, ki se bo vozil z električnim mopedom, nekakšen pionir, prvi med sebi podobnimi. Električni skuter, kot je ta Tomos, je bolj kot sila uporabna zadeva za vožnjo v službo ali drvenje po mestu nekakšen modni dodatek. Ne nazadnje niti ni tako poceni, če ga primerjamo s podobno zmogljivim bencinskim konkurentom, saj se njegova cena ustavi šele pri dobrih 2.700 evrih.

A na pogled je luštkan, v moško črni ali modri kombinaciji prava stvar za sodobnega ekološko ozaveščenega meščana, medtem ko je v rožnati kombinaciji zadetek v polno pri ženskah. Veste, v sosednji redakciji so punce, ki vsak mesec poskrbijo, da dobite svež slovenski Cosmopolitan, in joj, ko bi vsaj lahko slišali vzdihljaje občudovanja. Dekleta, ki so modne strokovnjakinje, že vedo, kaj gre k najnovejšim torbicam ali paru čevljev.

E-lite, kot so ga pomenljivo poimenovali v Kopru, je soliden izdelek, na katerega je Tomos lahko ponosen in z njim tudi vsak Slovenec, ki da nekaj na tradicijo in bogato zgodovino podjetja na Obali. Kapo dol, da so se izvlekli iz krize, saj 'razturajo' v ZDA in v severnem delu Evrope, poleg tega se jih je prijel sloves, da izdelujejo trpežne in do okolja prijazne mopede (kar mi sicer že dolgo vemo).

Da pa električni malček, oblikovan po sodobnih merilih modernih retro skuterjev, služi svojemu namenu, skrbi kup uporabnih detajlov. Držali so se preverjenega recepta, torej klasične skuterske konstrukcije iz jeklenega okvirja, para teleskopskih vilic spredaj, nihajke z elektromotorjem zadaj in velikim prtljažnikom pod sedežem. Ima vse in celo več od tega, kar smete od sodobnega skuterja pričakovati. Električno spuščanje osrednjega stojala, recimo, vzvratno prestavo, gumb z oznako 'boost', da pospeši malo hitreje, kadar je potrebno, možnost izbire s preprostim preklopom gumba med gospodarno vožnjo in malo porabe ali maksimalnih zmogljivosti in žal večje porabe elektrike.

Tovarniški podatek navaja, da zmore 40-voltni in 1.350-vatni motor brez 'krtačk' odraslega potnika prepeljati 40 kilometrov daleč ob gospodarni vožnji in v izvedbi, ki gre 45 km/h (obstaja tudi skuter, ki je omejen na 25 km/h, torej za kolesarske steze, brez uporabe čelade). No, mi ga nismo božali in smo ves čas na polno kurili akumulator pod sedežem. Vozili smo se s polno močjo, pogosto posegali po gumbu za pospeševanje in osrednje stojalo spuščali s pritiskom na gumb (kar mu pobere veliko elektrike) in na koncu ostali s prazno baterijo po 25 kilomet­rih prevožene razdalje, kar sploh ni tako slabo, če pomislimo, da se avtomobilisti hvalijo z dosegom 110 kilometrov. Za ponovno svežo zalogo elektrike je treba priloženi kabel vključiti v najbližjo vtičnico za dve uri in vožnja se lahko nadaljuje. Edini minus je rezerva, ki je zmanjka po treh kilometrih, potem pa ali peš naprej ali pa čakati, da se baterija vsaj malo napolni.

Mestna vožnja z njim je tisto, kar mu pristaja, en akumulator (ki tehta le 8,5 kg) imaš doma, drugega pa v mopedu in si varen. Če ste velikan z več kot 100 kilogrami, ta skuter morda ni za vas, saj je relativno majhen in kompakten, za povprečno raslega moškega ali žensko pa je povsem dovolj velik. Medosje namreč meri 1.170 milimetrov, kar je ob zmogljivostih povsem dovolj, da se pelje zanesljivo in lahkotno. Tudi zavore, čeprav bobnaste, so povsem kos temu, kar E-lite zmore. Če želite narediti nekaj za manj hrupa v mes­tu in če je verjeti, da je elektrika res bolj 'eko' od bencina in vam to veliko pomeni, se lahko zdaj vozite tudi z izdelkom domače motoindustrije.

bese­di­lo: Peter Kavčič, foto: Matevž Hribar

  • Osnovni podatki

    Prodaja: Tomos d.o.o.
    Cena testnega modela: 2749 €
  • Tehnični podatki

    Motor: elektromotor, brez 'krtačk', 48 V, 1.350 W
    Prenos moči: samodejni, možnost izbire vožnje naprej-nazaj
    Okvir: jeklen cevni
    Zavore: spredaj boben (80 mm), zadaj boben (95 mm)
    Vzmetenje: spredaj klasične teleskopske, zadaj enojni blažilnik
    Gume: 80/100-10, 80/100-10
    Višina: Višina krmila od tal: 1.005 mm
    Posoda za gorivo: Akumulator: LiFePO4, 48V/10Ah, 2 uri za napajanje do polne kapacitete
    Medosna razdalja: 1.170 mm
    Teža: 63 kg
Hvalimo in grajamo
videz
skoraj neslišno delovanje
nezahteven za vožnjo
do okolja prijazen pogon
velik prtljažnik
odlični merilniki s prikazovalnikom razdalj in količine elektrike
cena
avtonomija z eno polno baterijo ob polni obremenitvi
pri vožnji v strm klanec mu je treba pomagati z nogami