Kateri bolj leti – 450 ali 350? To vprašanje si zastavlja marsikdo, ki tehta, kam vložiti svoje prihranke za nove enduro podvige.
besedilo: Peter Kavčič, foto: Saša Kapetanovič
Da rečemo bobu bob, smo oba, torej KTM EXC 350 F in EXC 450, zapeljali na poligonu JernejLes, ki je mešanica mototokros steze, 'singeltreka' in zahtevnega endura.
Poleg novega 350 EXC-F smo postavili Stanovnikov 450-kubični model
Lahko bi sicer naredili le test nove Tristopetdesetke, ki smo jo imeli na preizkušnji, a bi ji nekaj manjkalo, ker bi vprašanje ostalo. Tako smo k sodelovanju povabili še legendo domačega dirkanja in dakarskega zvezdnika Mirana Stanovnika, ki se je testu pridružil z velikim veseljem in zraven pripeljal še svojega KTM-a EXC 450. Ta je bil nekoliko dodelan, opremljen z Akrapovičevim izpuhom, ki je že tako močnemu motorju dodal nekaj navora in moči. Skratka, primerjava ni povsem pravična do manjšega KTM-a, a vseeno lahko po vožnjah z obema na isti dan, na isti stezi podamo nekaj ugotovitev, ki vam bodo (verjamemo) pomagale ugotoviti, kateri je ustreznejši za vas.
Od daleč so razlike komaj opazne
Bežen pogled na oba motocikla, parkirana drug ob drugem, površnemu očesu ne razkriva velikih razlik. Okvir, plastika, sprednje vilice, nihajka, vse je pravzaprav enako, malenkostne razlike so v drobnih detajlih. A ko s pritiskom na gumb zaženeš oba motorja, se večji takoj oglasi z nekoliko bolj zamolklim basom (dobro, nekaj je tudi posledica tekmovalnega izpuha), po nekaj odpeljanih ovinkih pa je takoj jasno, na katerem sediš. Še preden razkrijemo vtise z vožnje, naj poudarimo, da smo bili nad novimi motorji navdušeni, saj neposredni vbrizg goriva deluje odlično!
100 'kubikov' razlike: Podivjani bik in malo manj podivjani bik.
Ko visoko v sedlu sediš na enem ali drugem in ju primeš za krmilo, velike razlike ni čutiti, ko pa priviješ plin, takoj postane jasno, kdo je kdo. 450 je podivjani bik, 350 pa, no, ja ... malo manj podivjani bik. Veliki KTM ima namreč več vztrajnosti oziroma gibalne mase so v njem drugačne in mu dajejo težji občutek kot pri 350-kubični izvedbi.
Ogromna razlika je, ko se pripelješ v ovinek. Tristopetdesetka se kar sama od sebe potopi v zavoj, medtem ko je treba Štiristopetdesetko usmeriti z več moči in odločnosti. Posledično večji motor zahteva tudi boljšega voznika, ki je sposoben ohranjati raven koncentracije vsak trenutek vožnje in ki ve, kam usmerjati pogled med vožnjo. Rezultat dobre telesne pripravljenosti in tehnike vožnje je večja hitrost v neposredni primerjavi z manjšim motorjem. Nekje se tudi mora poznati več moči in navora, največja prednost pa je predvsem to, da je za tekočo in hitro vožnjo treba precej manj pretikati prestavno ročico menjalnika.
Prostorninsko večjega je mogoče voziti v prestavi višje
Ovinke in tehnično zahtevne dele steze se s 450-kubičnim motorjem prepelje v 'prestavi višje', kar pomeni manj dela in boljši čas. A nismo vsi rekreativci tako dobro pripravljeni, kot zahteva 450-kubični motor, in prav tu pride EXC 350 F v prednost. Ker je lahkoten za premetavanje po ovinkih in na tehnično napornem terenu manj utruja, lahko dlje ostajaš zbran in pripravljen na pravilno reakcijo, kadar je treba. Skratka, vožnja z manjšim KTM-om je manj zahtevna in za rekreativca nedvomno prijetnejša, saj bo manj stresnih situacij. Da pa bi se mali lahko kosal z večjim, ga je treba konkretno prignati v vrtljaje, odpreti plin in ga tako tudi držati. 350 se vrti lepo, z izjemno lahkoto, in pod čelado se ti smeji, ko s polnim plinom drviš čez grbine ali skačeš. Vozniki, ki so jim blizu dvotaktniki, bodo na manjšem KTM-u nedvomno uživali, saj je občutek do neke mere precej podoben.
EXC-F 350 je konkurenčen tudi na dirkah v razredu E2
Kaj sicer obe prostornini pomenita na dirkah, smo v sezoni 2011 lahko spremljali na svetovnem prvenstvu v enduru, kjer se je na startu pojavilo kar nekaj 300-invečkubičnih motociklov v razredu E2 (motocikli s prostornino nad 250 cm3 in do največ 450 cm3). KTM je imel sicer nekaj smole in je njihov prvi voznik Johny Aubert s EXC 350 F moral predčasno končati sezono, a na dirkah, ki jih je odpeljal, je dokazal, da je 350-tka povsem kos 450-kubičnim konkurentom. Ne nazadnje je v tem najbolj množičnem razredu skupno zmago dirko pred koncem slavil Antoine Meo na Husqvarni TE 310, ki je po prostornini še nekoliko manjša od KTM-a. Torej očitno dober voznik lahko kompenzira nekaj manj navora in moči z bolj lahkotno vodljivostjo.
Razlika se čuti tudi pri zaviranju
A preden strnemo opažanja v zaključek, še eno, morda za marsikoga pomembno dejstvo. Med vožnjo se precej razlike čuti v zaviranju. Večji motor povzroča več zaviranja zadnjega kolesa, ko zapreš plin, manjši pa tega učinka nima prav veliko. To pomeni, da je treba nekoliko bolj pritisniti na zavore za enako učinkovito zaviranje. Zavore in vzmetenje ter komponente, ki sestavljajo oba motocikla, pa naj bodo to plastika, ročice, krmilo ali merilniki, so vrhunske kakovosti in predstavljajo vrhunsko ponudbo. Motocikel lahko sestavljen iz škatle zapelješ naravnost na dirko ali na resno enduro turo, potrebna nista niti ena predelava ali obisk trgovine z dodatno opremo za terenske motocikle. Za to si KTM zasluži čisto petico!
Iz oči v oči: Miran Stanovnik
Kar nekaj časa sem razmišljal, katerega bom vozil v letošnji sezoni. Na koncu sem se odločil za 450, predvsem zato, ker je tudi moja dakarska specialka opremljena z motorjem enake prostornine in se trening in dirke s 450-kubičnim enduro motociklom bolje podajo v mojo zgodbo. Misli s tega testa bi pa strnil takole: 350 je za rekreativce idealen, lahkoten in nezahteven, za resno dirkanje pa bi izbral 450.
Iz oči v oči: Matevž Hribar
Neverjetno, kakšna razlika v okretnosti! Ko sem s 350-kubičnega presedel na 450-kubičnega EXC, bi v zaprtem ovinku skoraj odpeljal naravnost v praprot. 'Mali' je ubogljiv kot dvotaktnik, a (tako kot dvotaktnik) zahteva bolj pozornega voznika, ki bo znal pravilno izbirati prestave, saj je razlika teh 100 'kubikov' v spodnjem območju vrtljajev še vedno občutna. Pri 350-tki sta me motile le slabše prižiganje (stvar nastavitve elektronike?) in prelahkoten prednji del motocikla, ki v zavoju, zlasti med pospeševanjem, rad izgubi oprijem – a s prilagoditvijo načina vožnje (položaja na motociklu) bi to verjetno odpravili.
Tehnični podatki: KTM EXC 350 F
Cena testnega vozila: 8.999 EUR
Motor: enovaljni, štiritaktni, tekočinsko hlajeni, 349,7 cm3, neposredni vbrizg goriva, Keihin EFI 42 mm.
Največja moč: n. p.
Največji navor: n. p.
Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga.
Okvir: cevni krom-molibden, pomožni okvir iz aluminija.
Zavore: spredaj kolut premer 260 mm, zadaj kolut premer 220 mm.
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP premer 48 mm, zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP PDS.
Gume: 90/90-21, 140/80-18.
Višina sedeža od tal: 970 mm.
Posoda za gorivo: 9, 5 l.
Medosna razdalja: 1.482 mm.
Teža brez goriva: 107,5 kg.
Prodajalci: Axle, Koper, 05/663 23 66, www.axle.si, Moto Center Laba, Litija – 01/899 52 02, www.motocenterlaba.com, Seles RS, 041/527111, www.seles.si.
Hvalimo: lahkotnost v vožnji, zavore, motor se izredno lepo vrti v visoke vrtljaje, kakovost izdelave, kakovostne komponente.
Grajamo: prelahek sprednji del v standardni nastavitvi vzmetenja in geometrije vilic ter križev, cena.
Tehnični podatki: KTM EXC 450
Cena testnega vozila: 9.190 EUR
Motor: enovaljni, štiritaktni, tekočinsko hlajeni, 449,3 cm3, neposredni vbrizg goriva, Keihin EFI 42 mm.
Največja moč: n. p.
Največji navor: n. p.
Prenos moči: 6-stopenjski menjalnik, veriga.
Okvir: cevni krom-molibden, pomožni okvir iz aluminija.
Zavore: spredaj kolut premer 260 mm, zadaj kolut premer 220 mm.
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP premer 48 mm, zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP PDS.
Gume: 90/90-21, 140/80-18.
Višina sedeža od tal: 970 mm.
Posoda za gorivo: 9, 5 l.
Medosna razdalja: 1.482 mm.
Teža brez goriva: 111 kg.
Prodajalci: Axle, Koper, 05/663 23 66, www.axle.si, Moto Center Laba, Litija – 01/899 52 02, www.motocenterlaba.com, Seles RS, 041/527111, www.seles.si.
Hvalimo: odličen motor, zavore, kakovost izdelave, kakovostne komponente.
Grajamo: cena.