Poročilo, ki ga tokrat pišem, je mnenje avtomobilista - z izkušnjami motorista. Pišem kot prebivalec našega velemesta. Največkrat začnem dan za volanom sicer prijaznega dizelskega avtomobila, toda v neprijaznem okolju. Stres. Zabasane so ceste, zabasana in vse redkejša so dovolj poceni parkirišča. Sprostitev prinese le veliko preklinjanja. Vse to zjutraj, namesto zajtrka.
V takšnih razmerah postaja mesto z bližnjo okolico za življenje in ustvarjalno delo skrajno nezanimivo. Preveč časa in živcev pustimo na ulicah. To pa ne moti državnih služb, uprav in podobnih negospodarskih dejavnosti, da se ne bi širile v mestnem središču. In posledično vanj, pač zaradi urejanja poslov, prihajajo državljani od blizu in daleč. Zato tudi življenje nezaposlenih poteka - za volanom.
Peš se veliko ne opravi. Javni promet? Oni dan sem hote preizkusil mestni avtobus na glavni cestni žili skozi mesto. Avtobus je videti enak, kot je bil v mojih dijaških časih leta 1972. Minimalno udobje, malo zraka, brez klimatske naprave, umazano. Skratka, v vseh pogledih odbijajoče.
Ljubljanska županja je naklonjena prepovedim za avtomobile. Nič novega, tako je bilo že pred sto leti, ko je v mesto pripeljal Codelli. Ni edina. Seveda je to preprosteje od učinkovite reorganizacije javnega transporta ali odpiranja parkirišč za razumno ceno. Zelena alternativa pa daje prednost pešačenju ali biciklu. No, do neke razumne razdalje in ne prevečkrat zapored to seveda gre, nato pa se soočimo z lastnim neprijetnim vonjem znoja.
Italija, z rimskim županom na čelu, je našla učinkovito alternativo avtomobilsko-avtobusnemu infarktu z uporabo skuterja in večjih motorjev: za majhne razdalje moped, za daljše vožnje ali več udobja večji skuter. Tako se vede tudi policija.
Ulice mestnega središča imajo brezštevilna parkirišča za motocikle. Rešitev ni idealna, toda do cilja se da pripeljati hitro, udobno in poceni. Zato je Italija postala najobetavnejši trg v Evropi. Ne preseneča torej, da je Yamaha za predstavitev svojega novega superskuterja s 500-kubičnim motorjem izbrala Rim z okolico.
Bolj avto kot motor
Ta Yamahin skuter je z velikostjo in razkošnostjo nekaj tako zelo novega in na udobje odmerjenega, da zmede misli. To je nova dimenzija, ki zahteva miselni obrat. Zahteva vsaj tako velik preskok, kot je prehod iz avtomobila s klasičnim menjalnikom v tistega s samodejnim. Mnogi tega ugodja tehnike še niso sposobni dojeti.
Ta skuter je po kakovosti in (ne)zahtevnosti vožnje bolj avtomobil kot motocikel. In je bolj motocikel kot skuter, kakršnega smo poznali še do včeraj. Za razumevanje, kaj vse lahko omogoča, so besede premalo. Potrebna je testna vožnja. Šele takrat se lahko vozniku v vsej dimenziji posveti, kako se da brez velikega odstopanja od življenjskih navad premostiti prometne neprijaznosti.
Zakaj takšen skuter?
Je udoben. Z ravno prav velikimi kolesi je stabilen na cesti. Je dobro vzmeten. Ima odlične zavore in motor, ki streže z zmogljivostmi denimo srednje velike Alfe ali Audija: v 7, 5 sekunde pospeši od 0 do 100 km na uro. Največja hitrost je 160 kilometrov na uro, potovalna hitrost brez muke pa 140 kilometrov na uro. 500-kubični dvovaljni štiritaktni motor pridela brez vibracij dobrih 40 KM.
Poanta pa ni v količini moči, ampak v prihajanju te moči na svet. Raste mehko in krepko, motor je solidno elastičen. Vse skupaj zaokroži izredno natančno delujoč sklop avtomatske sklopke, povezane z menjalnikom tipa CVT, ki skladno s spreminjanjem vrtljajev prilagaja prestavno razmerje. Na dvesto kilometrov dolgi poti iz mesta čez gorske prelaze, podobne Vršiču, in nazaj po avtomobilski cesti je skuter nizal kilometre kot najudobnejši kabriolet.
Okvir, vzmetenje in gume zagotavljajo visoko raven varnosti in tako se ne sme zgoditi, da bi reakcija vozila prestrašila neukega motorista. Tudi v ostre nagibe gre zelo logično in tudi grbast asfalt ga ne zmede v ravnotežju. Zavore: obe ročici sta na krmilu, kar je podobno biciklu in torej domače večini ljudi.
Pri ostrem zavijanju pa moti, da voznik s krmilom lahko uklešči svoje koleno. Vsak skuter malo zavaja: položaj voznika je zamišljen z bolj iztegnjenimi nogami (kot v avtomobilu), kar je sicer v redu. Toda pri hitrostih, manjših od 30 kilometrov na uro, ni več pravega ravnotežja in motorist začne »kriliti« z nogami. Takrat pa se med zavijanjem lahko ujameš v krmilo. Pri tem je treba biti pozoren.
Sedi se v direktorskem fotelju in tudi dama zadaj ima dovolj prostora. Prtljaga je razporejena pod celotnim sedežem in ni vrag, da se ne bi dalo varno voziti prenosnega računalnika, torbic, zložljivega dežnika in kar je še krame, ki jo poslovni človek nosi s seboj.
Čeladi se je treba privaditi. Noge, telo, dragocene čevlje in obleko ščiti pred nesnago in prepihom plastična karoserija z (za 185 cm visokega voznika malce prenizkim) vetrnim ščitnikom. Tako se ni treba bati za vnetje zob, sinuse in podobne tegobe, ki menedžerje napadajo v najlepših letih. Revija Men's Health priporoča športno aktivnost za večanje odpornosti telesa. To se obrestuje tudi za pisalno mizo.
Dobro, ta skuter strehe nima. Če pogledate statistiko, tudi pri nas prav pogosto ne dežuje, pa še vremenarji kar dobro napovedujejo prihodnost. Toda v rahlem prščcu izpod neba je moški, odet v angleški povoščen plašč, videti vsaj sveže, če že ne seksualno mikavno.
Izognite se tradiciji
V Sloveniji ni tradicije vožnje avtomobila s samodejnim menjalnikom. Večina meni, da »vožnja izgubi čar«. Skuter s temi merami, tehniko in seveda ceno je precej nenavadno vozilo in opazno odstopa od tradicije ter odpira povsem novo področje. Prinaša prepletanje avtomobilizma z neko netradicionalno vejo motociklizma.
Zanimivo je, da se je mogoče peljati 160 kilometrov na uro in da dobro pospešuje do 130 kilometrov na uro. To je pravzaprav za vožnjo iz potrebe in za vožnjo brez motorističnega (pred)znanja zelo inteligentno vozilo. Cena? Ugodje je od nekdaj dostopno le tistim, ki imajo denar.
Cena: 7.195, 59 EUR (Delta Team Krško)
Tehnični podatki
Motor: 4-taktni - vrstni dvovaljni - sistem proti valjem ležečega bata za dušenje tresljajev - tekočinsko hlajen - 4 ventili na valj - dve odmični gredi v glavi, gnani z verigo - 66 × 73 mm - prostornina 499 cm3 - avtomatska večploščna sklopka v oljni kopeli, prenos moči do kolesa prek dveh sistemov tihih verig z verižniki v nihajni roki in zobniškega prenosa na kolo
Največja moč: 29, 4 kW (40 KM) pri 7.000 vrt/min
Največji navor: 45, 8 Nm pri 5.500 vrt/min
Gume:
spredaj 120/70-14
zadaj 150/70-14
Zavore:
spredaj kolut 282 mm
zadaj kolut 267 mm
Mere in masa:
dolžina 2235 mm
medosna razdalja 1575 mm
višina sedeža od tal 795 mm
posoda za gorivo 14 litrov
masa z vsemi tekočinami 197 kg
Besedilo: Mitja Gustinčič
Foto: Patrick Curtet, Mitja Gustinčič
Motor: | 4-taktni - vrstni dvovaljni - sistem proti valjem ležečega bata za dušenje tresljajev - tekočinsko hlajen - 4 ventili na valj - dve odmični gredi v glavi, gnani z verigo - 66 × 73 mm - prostornina 499 cm3 - avtomatska večploščna sklopka v oljni kopeli, prenos moči do kolesa prek dveh sistemov tihih verig z verižniki v nihajni roki in zobniškega prenosa na kolo |
---|---|
Navor: | 45,8 Nm pri 5.500 vrt/min |
Zavore: | |
Teža: |