Čarman Motosport svetuje: Kako dirkati v dežju?

27. 5. 2015
Deli

Med motoristi velja, da je za dirkanje po mokrem asfaltu treba imeti jajca. A to po besedah mehanika in nekdanjega dirkača Gašperja Čarmana ni čisto res, saj pravi, da je dober občutek pomembnejši od poguma. Zbrali smo nekaj nasvetov, ki vam bodo pomagali odpeljati hitrejši krog in se vrniti v bokse z motociklom (in ne na prikolici).

1. Pomemben je občutek. Ne vozite na silo. Agresivni manevri vas lahko spravijo v travo.

2. Vzmetenje. To mora biti nastavljeno mehkejše, temu pa je treba prilagoditi še hitrost dušenja. O podrobnostih težko govorimo, ker je treba pri nastavitvi upoštevati mnogo faktorjev (vozniški stil voznika, teža, gume, asfalt, tip vzmetenja, ...).

3. Prestavno razmerje. Nič ni narobe, če prestavno razmerje podaljšamo in s tem preprečimo, da bi se agregat na dodajanje plina odzival preveč eksplozivno. Uporabimo večji zobnik spredaj in/ali manjši zobnik zadaj.

4. Nadzor proti zdrsu. V kolikor motocikel to omogoča, delovanje elektronike nastavimo na bolj občutljivo. Enako velja za protiblokirni zavorni sistem (ABS). Seveda je treba upoštevati izkušnje in razmere. Univerzalnega recepta ni.

5. Gume. Ko pada dež, je seveda treba gladke (»slick«) gume zamenjati za dežne, ki omogočajo odvajanje vode in zato nudijo boljši oprijem. Poleg tega je pomembno, da prilagodimo tlak v plašču: medtem, ko se dirkaške gume za suho stezo polnijo z 1,1 bara (Dunlop KR 106/108 ali GP), je treba dežne gume napolniti vsaj 2,1 – 2,2 bara. Zakaj? Ker v tem plašču ni sistema N-TEC in ker bi se dezen na premalo napolnjenemu plašču preveč 'zapiral' in posledično ne bi več prihajalo do zadostnega odvajanja vode. Tudi prednja dežna guma se polni na 2,2 bara (hladna!).

Veliko dirkačev dela še eno napako – z grelci gume segrevajo na previsoko temperaturo. Pomembno je, da dežnih gum ne grejemo pretirano. Na treningu celo priporočamo, da gremo na dirkališče s hladno gumo in jo pogrejemo s samo vožnjo v dveh ali treh krogih. Tako bo guma najbolje delovala. V kolikor bomo gume segreli na 80°C, bodo prva dva kroga delovale idealno, nato pa se bo plašč v hladnem dežju shladil in ... Saj poznate: »Pojma nimam, kaj se je zgodilo. Kar naenkrat me je odžagalo!«

6. Oprema. Priporočamo, da preko zgornjega dela usnjenega kombinezona oblečete vodo nepropustno jakno. Hlače lahko ostanejo brez zaščite, saj so manj izpostavljene dežju. Pa še kolenski drsniki ostanejo uporabni. Pomembno je, da nas dežni jopič ne ovira pri gibanju (med presedanjem na motociklu) in da je dovolj oprijet, da pri visokih hitrostih ne plapola. S seboj je dobro imeti vsaj en par rezervnih rokavic, ena izmed elegantnih rešitev za sušenje mokre čelade pa je sušilec čelad Dry Helmet. ZELO pomembno je, da se nam med dirko ne rosi vizir na čeladi. Čist vizir (nikakor ne zatemnjen!) mora imeti pravilno nameščen vložek proti rosenju.

7. Položaj. Zaradi slabšega oprijema je pomembno motocikel v zavoju ohranjati čim manj nagnjen, kar dosežemo s presedanjem in s tem premikanjem težišča. Tako je motocikel ob enaki hitrosti skozi zavoj lahko manj nagnjen.

Toliko na kratko. V dokaz, da nasveti prihajajo iz ust izkušenega dirkača, prilagamo rezultate kvalifikacij in dirke v španski Valenciji. Obe vožnji sta bili odpeljani v dežju.

Pa srečno!

Ekipa Čarman Motosport

Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del