Zbrali smo 40 nasvetov izkušenih motoristov, inštruktorjev in dirkačev. Le zato, da boste v tem, kar počnete najraje, postali še boljši in preživeli.
1. Vozite
Preprosto, to je najboljši nasvet, ki vam ga lahko damo. Le z vajo, tj. redno vožnjo, boste svoje znanje poglobili in ga še utrdili. Res pa je, da pri tem vsaj malo razmišljajte, kaj delate dobro in kje škriplje. Na lastnih napakah se največ naučimo. Zelo toplo priporočamo tudi obisk katerega od treningov varne vožnje.
2. Brezhibnost, kaj je že to?
Žal se to vprašamo tudi mi, kadar zagledamo motocikel, obut v zlizane gume brez profila, z zamaščeno verigo, slabimi zavorami, z zračnostjo v ležajih in oljem vsepovsod. Varen motocikel je le vzdrževan motocikel. Ni treba, da je nov, le redno vzdrževan naj bo.
3. Predvidevajte
Razlika med dobrim in slabim motoristom je v predvidevanju. Dober motorist pravočasno prepozna pasti na cesti, opazuje reakcije drugih voznikov v prometu in temu prilagodi vožnjo. Slab motorist misli le nase in je trdno prepričan, da je najboljši. No, morda je Valentino Rossi malce boljši od njega, pa še to le zato, ker ima boljši motocikel.
Brane Legan: inštruktor varne vožnje
4. Popravljajte tuje napake
Pravilo številka ena dobrega voznika je, da s svojim znanjem in izkušnjami rešuje druge nepazljive udeležence v prometu. Saj res, tako reši tudi sebe!
5. Čelada
To je daleč najpomembnejši del zaščitne opreme. Kakšna bo na vaši glavi, prepuščamo vam, mi zaupamo le priznanim proizvajalcem z ustreznimi certifikati in homologacijami. Na Kitajskem jih ni prav veliko.
6. Velikost je pomembna
Ko pomerjate različne čelade, si jih tesno zapnite, potem pa jih poskusite potegniti z glave ali jih zasukati. Tista, ki ostane na glavi in ne tišči, je prava. Prevelika ali nekakovostna čelada bo sicer ob padcu odletela z glave. Za kar najboljše prileganje poskusite tudi zamenjati različne velikosti ličnic.
7. Je predraga
Dobro, pravkar ste kupili nov motocikel za milijon in pol ali celo za dva milijona tolarjev. Zdaj pa še oprema. »Koooliko pravite, da stane čelada, gospod prodajalec, 40.000 tolarjev? A nimate kaj cenejšega? « Kakovostne čelade za motocikle stanejo vsaj toliko, to je spodnja meja. Če se vam zdi preveč, prodajte motocikel in pojdite raje lovit ribe – je varneje in ceneje.
8. Rosenje
To je nadležna slabost mnogih čelad v mrzlih ali deževnih dneh. Zares prava rešitev je vložek proti rosenju ’pin-lock’, sicer pa pomaga, če izdihujete zrak navzdol ali če vizir z notranje strani obrišete s krpico proti rosenju.
Igor Jerman, dirkač v endurance dirkah
9. Pihanje
Zoprno pihljanje v oči je ne le moteče, ampak tudi nevarno, saj moti vašo zbranost. Zato preverite, ali je vizir dobro pritrjen in nastavljen v mehanizmu odpiranja. Če zračni tok prihaja iz spodnjega dela, namestite nekaj, kar bo preprečilo vdor curka zraka. Še bolje pa bo, da si omislite drugo čelado, v kateri vam ne bo pihalo v oči.
10. Hrup
Nekatere čelade so zelo glasne zaradi svoje oblike ali zgradbe (štrleči deli na školjki, preveč odprt spodnji del) ali pa je glasen sam motor. Rešitev so poceni penasti čepki za v ušesa, kakršne uporabljajo gozdarji.
Miran Stanovnik, puščavski dirkač, inštruktor enduro in varne vožnje
11. Ne prehitevajte
Večina nezgod pri prehitevanju se zgodi, ker voznik avtomobila, tovornjaka ali traktorja nenadoma zavije levo v križišču ali na stransko cesto in grobo izsili motorista, ki ga je prehiteval. Nasvet: ne prehitevajte v križiščih in dovozih s stranskih cest.
Brane Legan, inštruktor varne vožnje
12. Opazujte
Preden prehitite avto ali kolono pred sabo, se prepričajte, ali vas je voznik pred vami opazil. Potem prehitite. Seveda pa vas ne more opaziti, če ga nameravate prehiteti s trikrat večjo hitrostjo.
13. Prilagodite hitrost
Kakorkoli obrnete, hitrost je še vedno tista, ki je za večino najnevarnejša. Ko se po navadni cesti vozite s hitrostjo 130 kilometrov na uro, v eni sekundi prevozite 36 metrov. Sto metrov pred vami na cesto zapelje traktor, ki vas ni opazil zaradi prometnega znaka ali drevesa, ki vas na tej razdalji popolnoma zakrije. Povprečen reakcijski čas, da se vklopi alarm v možganih, je ena sekunda. Torej ste traktorju bliže za 36 metrov, še vedno pa vozite s hitrostjo 130 kilometrov na uro, kar sploh ni veliko, saj vaš motor potegne krepko prek 200 kilometrov na uro. Da se ustavite, vam torej ostane še 64 metrov. To vam bo morda tudi uspelo, če imate dobre zavore in gume in če je asfalt v dobrem stanju, ali pa boste traktor vsaj obvozili. Če pa se po isti cesti vozite s hitrostjo 200 kilometrov na uro, boste v reakcijski sekundi prevozili 54 metrov in s precejšnjo hitrostjo treščili v traktor. Veste, da je traktor narejen iz železa, vaše telo pa ima gostoto vazelina? !
14. V naselju po predpisih
Nihče si ne želi imeti na vesti otroka, ki je neprevidno prečkal cesto. Zato v naseljih vozite s predpisano hitrostjo. Pri hitrosti 50 kilometrov na uro namreč še vedno potrebujete 26 metrov do popolne zaustavitve, pri hitrosti 70 kilometrov na uro pa 43 metrov.
Brane Legan, inštruktor varne vožnje
15. Bodite vidni
Črna je morda modna in je vedno dobro videti, a motorist na cesti je že tako trikrat manjši od povprečnega avtomobila. Zato se oblecite v živahne barve in si nataknite vidno čelado. Siva in črna sta barvi asfalta, zato se zlijete z barvo ceste in za nepazljivega avtomobilista izginete.
16. Dolga luč podnevi
Motoristi gredo že tako marsikomu na živce, zato ne uporabljajte še dolgih luči podnevi, saj vas ta svetloba ne bo rešila, ampak bo prej koga zaslepila, posledica pa bo nesreča.
17. Zmanjšajte tempo
Če se vam pogosto dogaja, da vas na cesti izsiljujejo, je prava le ena rešitev: zmanjšajte hitrost! Preprosto prehitri ste.
18. Pomladna utrujenost
Ko smo že pri izsiljevanju, spomladi se ljudje za volanom še ne zavedajo, da s prvimi cveticami na travniku iz garaž pokukajo tudi motoristi.
19. Glasen izpuh rešuje življenje
Pa kaj še! Ropotajoče zverine so, prvič, za na dirkališče, drugič pa gre hrup ljudem na živce. Če ste hitri, vam ne pomaga niti 120 decibelov iz izpuha. Avtomobili so danes dobro zvočno izolirani, potem pa morate upoštevati še glasbo iz avtoradia … Ste dojeli bistvo?
20. Vozite po svojem pasu
Če še niste pomislili, da je v levih ovinkih treba voziti vsaj po sredini, če že ne bližje zunanjemu (desnemu) robu voznega pasu, si poglejte sliko motocikla in tovornjaka. Če bi motorist zapeljal bolj levo, bi bil odbijač tovornjaka bogatejši za eno veliko krvavo packo. Ker ste v ovinku nagnjeni, glava seže precej dlje na nasprotni vozni pas, kot misli večina.
Brane Legan, inštruktor varne vožnje
21. Glejte voznika pred vami v obraz
Ko čakate v križišču ali pa se mu približujete, preverite, ali vidite voznika avtomobila v obraz. Če se njegovo obličje skriva za A-stebričkom, ste lahko stoodstotno prepričani, da vas ni opazil.
22. Prsti na zavori
Praviloma bi morala biti med vožnjo na zavorni ročici vedno pripravljena dva prsta, da stisneta zavoro, če je to potrebno. Morda to na odprti avtocesti ob umirjeni vožnji ni tako pomembno, v mestu, še zlasti tam, kjer so avtobusi, pešci in križišča, pa bodite v vsakem trenutku pripravljen na kritično zaviranje.
Brane Legan, inštruktor varne vožnje
23. Brusilka
Če pri hitrosti vsega 50 kilometrov na uro padete brez prave zaščitne opreme, je tako, kot bi si privoščili nepričakovan piling kože z električno brusilko oziroma fleksarico, da bo jasnejše. Zato si le nataknite tiste rokavice in jopič, pa četudi greste le po kruh v trgovino.
24. Stisnite jo nežno
Pri zaviranju vedno uporabite dva prsta. Nikoli vseh, ker bo sila zaradi panike prevelika in bo kolo zablokiralo. Naučite se uporabljati tudi zadnjo zavoro, predvsem pa počnite to nežno.
Brane Legan, inštruktor varne vožnje
25. Brez panike
»Ko opazujem ljudi, kako vozijo, vidim, da se mnogi preveč zaganjajo. Na ravnini plin do konca, potem panično zaviranje. Povem vam, da ni nevarnejšega početja. Skrivnost tekoče in tudi hitre vožnje je v tem, da vse zaviranje opraviš še pred ovinkom. Vsako zaviranje namreč postavi motocikel iz ravnotežja. Zato zavirajte prej kot pozneje in vstopite v ovinek z umirjenim in s stabilnim motociklom. Tako boste lahko tudi prej začeli dodajati plin. Nežno noter, hitro ven je vsa skrivnost varne vožnje.«
Brane Legan, inštruktor varne vožnje
26. Stran od ljudi
Kdor se hoče naučiti dobro zavirati, naj se zapelje do večjega parkirišča, kjer ni prometa, in tam preizkusi zaviranje na sprednjo, le zadnjo in na obe zavori hkrati. Postavite si določeni predmet na asfalt kot oporno točko za začetek zaviranja in potem večkrat ponovite zaviranje pri enaki hitrosti. Začnite s hitrostjo 50 kilometrov na uro in občutite razliko.
27. V mokrem naj zavira motor
Zaviranje v mokrem je nekaj, pred čimer ima večina velike oči. A ni tako strašno, pomembna je nežnost na zavorah, predvsem pa si pomagajte z zavornim učinkom motorja. Tako boste vozili nežneje, kar bo na koncu hitreje.
Aleš Hlad, supermoto dirkač
28. Ko se zapre ovinek
Takrat nikakor ni čas za paniko, ampak za pravilno reakcijo. Če ste bili prehitri in mislite, da vam ne bo uspelo izpeljati ovinka, le usmerite pogled v smer vožnje, kjer je rešitev. Motocikel bo šel tja, kamor kaže vaš pogled. Če boste gledali rob ceste, jarek ali drevo, boste končali natanko tam. Ljudje v takšni paniki zmrznejo, čeprav jim gume dopuščajo še vsaj pol toliko nagiba.
Aleš Hlad, supermoto dirkač
29. Vadite pogled
Da ne boste zganjali panike, ko se boste znašli v zoprni situaciji, že prej vadite svoj pogled. Peljite se po črti, a ne glejte pred kolo, ampak le črto. Takoj ko boste pogledali stran, boste zapeljali z nje. Isto velja tudi, ko morate zapeljati skozi ozek prehod. Vedno glej tja, kamor želiš, da gre motocikel, in ne v oviro. Izkušnja iz gorskega kolesarjenja ali endura: če gledaš skalo na poti, boš šel naravnost tja, če gledaš mimo, si rešen.
Miran Stanovnik, puščavski dirkač, inštruktor enduro in varne vožnje
30. Cikcak
Vožnja v skupini je lahko zelo nevarna, če se s kolegi napačno postavite drug za drugim. Gosji red je napačno in nevarno zaporedje, zato vedno vozite v cikcakasti formaciji. Tako boste pred sabo pridobili veliko več prostora za zaviranje, če gre kaj narobe. Med prehitevanjem vedno glejte, da boste pustili tudi nekaj prostora za tistega, ki vozi za vami.
31. V blato
Vsak cestni motorist bi moral vsaj enkrat poskusiti vožnjo s kros ali enduro motociklom. Ko se enkrat privadite, da se motocikel premika pod vami, da mu opleta zadek, boste vedeli, kaj lahko pričakujete v podobni situaciji na cesti, in se boste znali pravilno odzvati. Danes je mogoče dobiti poceni rabljene motocikle, lahko pa se vpišete na kak krajši tečaj.
Miran Stanovnik, puščavski dirkač, inštruktor enduro in varne vožnje
32. Vozite v svojem tempu
Med vožnjo v skupini ne precenjujte svojih zmogljivosti in vozite v svojem tempu. Manj izkušeni vozniki morajo biti takoj za vodjo skupine, ki je najizkušenejši, na koncu pa naj bodo izkušeni motoristi in ne začetniki, sicer bo vožnja nočna mora. Če kljub temu vidite, da so drugi prehitri, upočasnite in vozite s hitrostjo, ki vam ustreza.
33. Pozor, drsi
Križišča, tla pred semaforji in zunanji pas v krožišču so vedno najbolj drseči deli cestišča zaradi olja in drugih mastnih tekočin, ki jih avtomobili in tovornjaki puščajo na tla. Zato tam vozite še posebej previdno. Drseče so tudi vse označbe na asfaltu (prehod za pešce, črte, napisi), granitne kocke za tlakovanje, bitumenske zaplate na asfaltu in železni pokrovi jaškov. V dežju pa so vse naštete stvari in mesta še vsaj enkrat bolj spolzki.
34. Luknje in grbine
Vsaka neravnina na cesti vrže motocikel iz ravnovesja. Boljše kot je njegovo vzmetenje, manjši je ta vpliv. Sicer pa velja, da zato prek grbin in lukenj vozimo s stalnim plinom ter ne zaviramo in ne pospešujemo.
35. Mimo parkiranih avtomobilov
Ko se vozite mimo parkiranih avtomobilov, ohranite razdaljo vsaj meter in pol. Tako se boste izognili trčenju z nekom, ki vas je spregledal, ko je zapeljal pred vas.
36. Varnostna razdalja
Predvidevanje je mati modrosti, dober pregled naprej pa tisto, kar vam bo dalo dovolj prostora in časa, da namesto bušk odnesete celo kožo. Zato nikoli ne vozite tik za avtomobili ali še manj za tovornjaki in avtobusi. Vsaj tretjino večja varnostna razdalja vam bo razkrila pogled na cesto, tako pa boste precej zmanjšali možnosti nesreče.
Brane Legan, inštruktor varne vožnje
37. Vreme
Preverite vremensko napoved, preden se z motociklom odpeljete na daljšo pot. Izkušeni motoristi pravijo, da ni slabega vremena, je le slaba oprema. Vremenu primerno se je treba obleči, pa bo užitek večji.
Marijan Božič, BMW
38. Gume
Gume na vašem motociklu so vredne več kot zlato. Če se želite voziti varno ali hitro, boste to dosegli le z ustreznimi gumami glede na model motocikla in izkušenost. Dirkalna guma nikakor ni priporočljiva za cestno rabo, saj njena zgradba ne blaži neravnin na cesti, poleg tega je narejena za drugačen način obrabe. Danes je na trgu mogoče dobiti že zelo dobre gume, ki so zelo zmogljive na cesti, obenem pa omogočajo veliko užitkov tudi na dirkališču.
Ivo Sitar, vodja prodaje in trženja pri Sitar Pneumatic
39. Kreditna kartica
Površina, s katero ima guma stik s podlago, je manjša od kreditne kartice. Pri hitrosti več kot 200 kilometrov na uro je to zelo zahtevna naloga za tako majhen kos gume. Zato je treba redno preverjati tlak v gumah in jih pravočasno zamenjati, ko se obrabijo.
Gregor Plaskan, Bridgestone
40. Sprostite se
Skrivnost hitrih časov na dirkališču je v tem, da se ne zaganjate. Ne zavirajte kot nori, ne pospešujte kot nori, ne bodite krčeviti. Sprostite se in časi se bodo sami od sebe izboljšali. Zavirajte pravočasno in nežno dodajajte plin.
Berto Camlek, trenutno najhitrejši na Grobniku
41. Ogrevanje
Nikoli ne škodi, če najprej ogrejete motor, gume, vzmetenje, svoje telo in glavo, preden se začnete zares voziti. Zato nikdar ne pritiskajte na polno, takoj ko sedete na motocikel, ampak šele po nekaj kilometrih oziroma krogih.
Boštjan Skubic, redni udeleženec 200 milj Daytone
42. Preverite stanje
Pred vsako vožnjo preverite stanje motocikla. Prepričajte se, da ne pušča olje, da so gume cele, dovolj polne in ne preveč obrabljene. Preverite tudi, ali delujejo luči in smerokazi.
Novo na Metroplay: Ajda Rotar Urankar in David Urankar iskreno o zakonu in težki življenjski preizkušnji