Predstavnica voznikov motornih sani je na ministrstvo za okolje in prostor naslovila javno pismo, v katerem izraža nestrinjanje s čedalje pogostejšim policijskim preganjanjem voznikov motornih sani in negativno medijsko propagando o nevarnostih vožnje z motornimi sanmi. Njeno pismo objavljamo v celoti.
Spoštovani,
odločila sem se, da napišem tole javno pismo, saj smo uporabniki motornih sani v zadnjem času priča velikemu neupravičenemu preganjanju uporabe motornih sani s strani različnih institucij in posameznikov ter veliki negativni medijski propagandi o nevarnostih uporabe motornih sani ter kako se nikjer v Sloveniji ni dovoljeno voziti z motornimi sanmi, do sedaj pa uporabniki motornih sani sploh nismo imeli možnosti izraziti svojega stališča.
Najprej bi želela poudariti, da je vsak uporabnik motornih sani v Sloveniji državi Sloveniji plačal 20 % ddv ter ostale carinske dajatve ob uvozu. Država Slovenija pa tem kupcem ne omogoča prostora, kjer bi motorne sani lahko uporabljali.
Do sedaj smo bili uporabniki mnenja, da je vožnja z motornimi sanmi v državi Sloveniji dovoljena na cestah (poleg nekategoriziranih tudi javnih), ki so zaprte za promet oz. na cestah, na katerih se zaradi drugih okoliščin javni cestni promet ne opravlja (zaradi obilice zapadlega snega, katere so v zimskem času ne čistijo in so zaradi tega zaprte za javni promet). Med te ceste spadajo tudi gozdne ceste, razen kadar so le-te v skladu z 42. členom Zakona o gozdovih zaprte za ves promet.
Inšpektorji in policisti so glede na vsesplošno kaznovanje uporabnikov motornih sani najverjetneje prepričani, da se v Sloveniji NIKJER ni dovoljeno voziti z motornimi sanmi.
Uporabnike motornih sani kaznujejo kar na parkiriščih celo z grožnjami z odvzemi sani če bodo sani samo razložili iz prikolice. Policisti so dne 24. 1. 2009 zasegli sani uporabniku, kateri naj bi samo sedel na saneh pred hišo Ludranski vrh št. 23, Črna na Koroškem. Do danes ni prejel nikakršne informacije s strani pristojnih organov zakaj je bil izvršen zaseg sani. Iz vsega tega je sedaj v Sloveniji najverjetneje kaznivo dejanje že samo posedovanje motornih sani?
Na ministrstvu za okolje in prostor so prišli do spoznanja, da se časi spreminjajo in da prebivalci Slovenije niso več samo pohodniki in tekači na smučeh, temveč da obstajamo tudi ljudje, kateri se želimo rekreirati in preživljati svoj prosti čas tudi na drugačen način kot npr. motorno sankanje, gorsko in turno kolesarstvo . . , in da je potrebno tudi za te skupine poiskati prostor v naravnem okolju.
Vsled tega so na MOP ustanovili delovno skupino za ureditev vožnje v naravnem okolju, ki pa se je žal do okrogle mize , ki jo je dne 10. 12. 2008 organizirala Planinska zveza Slovenije, na kateri smo bili na lastno pobudo sicer brez povabila navzoči tudi nekateri uporabniki motornih sani, sestala do takrat samo enkrat.
Vsak dan smo v zadnjem času priča očitnemu medijskemu razglašanju s strani novinarjev, kako se z motornimi sanmi ni dovoljeno nikjer voziti, kako so motorne sani nevarne . .
Na tem mestu bi želela poudariti, da je po naših podatkih v Sloveniji več kot 3000 uporabnikov motornih sani in da kolikor nam je znano in smo s strani policije v lanskem letu prejeli dopis, da so motorne sani zelo varno prevozno sredstvo, kajti skoraj ni nezgod s telesnimi poškodbami, razen ene nezgode v letu 2006 s hudo telesno poškodbo ter neljube nezgode, ki se je v začetku januarja letos pripetila na Golteh, kjer se je sankač zaletel v drevo in pri tem umrl (kolikor nam je znano, je v 50-tih letih odkar obstajajo motorne sani bila to prva nezgoda s smrtnim izidom v Sloveniji).
V medijih pa to nesrečo povezujejo z nesrečami smučarjev na smučišču in res ne razumemo kaj ima to povezave s smučiščem, ko pa se je ta nezgoda pripetila na zasebnem zemljišču ob vikendu, res v kraju Golte, vendar ne na smučišču Golte.
Če bi bila zakonodaja o uporabi motornih sani urejena, najverjetneje niti do te prve smrtne žrtve v vožnji z motornimi sanmi ne bi prišlo. Zelo upam, da pri vaših zasledovanjih s helikopterji, ki se dogajajo v zadnjem času pri preplašenih sankačih, ne bo prišlo do kakšnih hujših nezgod. Kot se v sankaških krogih govori, gre za lov na sankače ter preganjanje sankačev v zasede, kot to delajo ponekod v Avstraliji ter Texasu, kjer govedo preganjajo v določena območja s helikopterji, kjer jih pričakajo represivni organi z inšpektorjem ter sodnikom.
Ne moremo verjeti, da je policist na POP TV javno izjavi, da bodo poostrili nadzor v naravnem okolju za motorne sani. Ali to pomeni, da ostalih kršiteljev v naravnem okolju pa ne bodo nadzirali?
Prav tako se javno napoveduje, da bodo v mesecu februarju opravili kar nekaj policijskih akcij s helikopterjih in s tem porabili ogromno davkoplačevalskega denarja, namesto, da bi država naš davkoplačevalski denar vložila v to, da bi vožnjo z motornimi sanmi v Sloveniji uredili in ne samo prepovedovali, kot je to običajna praksa do sedaj.
Ampak v Sloveniji je najlažje uporabo motornih sani kar prepovedati ter preganjati uporabnike, kot da bi država zanje našla prostor in s tem regulirala vožnjo z motornimi sanmi v naravnem okolju, nato pa izvajala nadzor nad uporabo z lastnimi policijskimi sanmi, kar bi nas davkoplačevalce sigurno manj stalo kot preganjanje s helikopterji, ter morebitne kršitelje tudi kaznovala. Sigurni smo, da bi se kršitve drastično zmanjšale, če bi država vožnjo z motornimi sanmi uredila.
Ne morem razumeti dejstva, da imajo urejeno uporabo motornih sani v vseh evropskih državah ter da imajo v svojo turistično ponudbo vključene vodene vožnje z motornimi sanmi.
Finski kraj Rovaniemi je tako znan predvsem zaradi svoje turistične ponudbe izletov z motornimi sanmi v divjino Arctic cirle, da ne govorim o vseh ostalih evropskih državah, kjer je to običajna turistična ponudba v smučarskih središčih (Italija, Francija, Avstrija, Nemčija, Slovaška, Bolgarija, Romunija, Hrvaška, Srbija . .
Skandinavske države, kjer so motorne sani običajno prevozno sredstvo v zimskem času – Slovenija se tako rada ponaša s Finsko in ne razumem, zakaj se ne more tudi pri motornem sankanju? ). Po naših informacijah so tudi vsi slovenski smučarski centri zainteresirani za tovrstno dodatno turistično ponudbo, saj je gost zahteven in želi še kaj več kot samo smučanje.
Prav tako ne morem razumeti negativne medijske propagande smučišč v Sloveniji v zadnjem času, ko se je zgodilo nekaj neljubih nezgod in to ob dejstvu, da imamo v Sloveniji dosti manj nezgod na smučiščih kot v tujini. Iz lastnih izkušenj vam povem, da imajo v Avstriji – Ischgl na 1800 m sredi smučišča helidrom z hangerjem za dva helikopterja, kjer je v zimskem času ves čas parkiran vsaj eden helikopter za prevoz ponesrečencev v bližnje bolnišnice in lahko vam povem, da je ta helikopter neprestano v zraku. Prav tako imajo zraven parkiranih deset motornih sani samo za potrebe reševanja, katere so v času odprtih prog vseskozi na terenu in vozijo ponesrečence.
S takšno medijsko izpostavljenostjo slovenskih smučišč, kako so le-ta nevarna, se jih spravlja v še bolj obubožan položaj kot so že in še več Slovencev in ostalih turistov se bo odločalo za smučanje v tujini, kjer poznajo izraz Apres-ski, saj kot poslušamo iz medijev, naj bi smučarjem v Sloveniji pričeli opravljati alkoteste . .
Včeraj sem prišla iz tekmovanja z motornimi sanmi v Trbižu-Italija. V Italiji, Švici, Nemčiji, Avstriji ter ostalih evropskih državah imajo prvenstva v tekmovanju z motornimi sanmi, da ne govorimo o skandinavskih državah, kjer imajo vsak vikend pozimi organizirano tekmovanje z motornimi sanmi skoraj v vsaki vasi.
V Avstriji so v decembru lansko leto organizirali tekmovanje z motornimi sanmi VIP oseb v samem središču mesteca Saalbach Hinterglem, kjer je kot predstavnik Slovenije z VIP osebo iz Avstrije tekmoval tudi Marko Jager, samo tekmovanje pa je sponzoriralo med drugimi tudi podjetje Hervis.
Veliko slovenskih tekmovalcev osvaja prva mesta na tekmovanjih z motornimi sanmi v evropskih državah, pa jim v Sloveniji tekmovanja ne moremo organizirati, ker je to pri nas prepovedano.
V Sloveniji nič od zgoraj navedenega ni mogoče, saj imamo zakon, ki prepoveduje kakršnokoli organiziranje voženj v naravnem okolju. To pomeni, da najverjetneje nekateri posamezniki, ki to spodbujajo, želijo celotno območje Slovenije spremeniti v divjino, v kateri ljudje ne bodo imeli več prostora?
V Kranjski Gori so želeli letos organizirati srečanje prodajalcev avtomobilske verige, katerega so pogojevali z vodenim izletom z motornimi sanmi po končanih predavanjih. Le-tega v Sloveniji nismo uspeli urediti, zato so se odločili in izpeljali to srečanje v bližnji Avstriji, kjer jim je pa to bilo omogočeno.
Prav tako so v začetku januarja želeli najeti za simpozij zdravnikov v Kranjski Gori motorne sani, kar pa zaradi vsesplošne prepovedi zopet ni bilo mogoče.
Potem pa se v Sloveniji sprašujejo nekateri, zakaj smo nezanimiva turistična destinacija – najverjetneje zaradi tega ker je ljudi strah priti v Slovenijo, kjer je vse prepovedano.
Takšni primeri se dogajajo vsak dan in iz tega lahko sklepate, da so skupine ljudi v Sloveniji ki si želijo uporabe motornih sani in da tako ni problem v državljanih Slovenije, temveč v državi, ki v vseh teh letih, ko opozarjamo tudi s strani uporabnikov motornih sani, ni uspela urediti voženj z motornimi sanmi tudi v dobro samih uporabnikov.
S strani uporabnikov motornih sani želimo in zahtevamo od države Slovenije, katere državljani smo, da nam v najkrajšem možnem času omogoči uporabo motornih sani v Sloveniji.
Predlagamo, da se določijo poti, kjer bo vožnja s sanmi dovoljena, da so te poti tudi na območjih smučarskih središč, kjer bi se tudi dovolila izposoja motornih sani. Poti bi vključevale tudi gorske koče, katere v zimskem času razen z motornimi sanmi niso dostopne (in so le te že sedaj v zimskem času odprte in se preživljajo z gostinsko ponudbo, ki jo nudijo uporabnikom motornih sani).
Država naj dovoli uporabnikom motornih sani, da sani razložijo na primernem in varnem mestu ter da lahko uporabijo cestišče, s tem, da se peljejo po skrajnem desnem robi ceste in da ne smejo presegati hitrosti pešča, da lahko dostopijo do dovoljene poti, kar sedaj ni mogoče. To cestišče mora država ustrezno signalizirati, da bodo tudi drugi uporabniki te ceste seznanjeni, da je možnost srečanja z motornimi sanmi.
Strinjamo se s tem, da se v Sloveniji evidentirajo motorne sani ter da se tudi dvignejo kazni za morebitne kršitelje, temveč šele ko bo država določila poti, po katerih bo vožnja z motornimi sanmi dovoljena ter zakonsko omogočila uporabnikom sani dostop do teh poti.
Skrajno nepošteno je, da se po početju peščice uporabnikov motornih sani sodi vsem uporabnikom motornih sani. Vsi vemo, da takšni kršitelji obstajajo tudi v cestnem prometu, da se pod vplivom alkohola ne sme voziti, pa vendar obstajajo kršitelji, kateri povzročajo številne nezgode. Pa kljub temu država ne prepove pitja alkohola ter tudi ne vožnje z motornimi vozili.
Uporabniki motornih sani v Sloveniji smo mnenja, da se nam godi krivica in diskriminacija, zato se bomo primorani organizirati in o dogajanju v Sloveniji seznaniti evropske institucije, v kolikor se v kratkem ne bo premaknilo na bolje za nas uporabnike sani.
Vemo in verjamemo, da je v Sloveniji dovolj prostora tako za smučarje, tekače, lovce, planince, kolesarje, uporabnike motornih sani ter ostale, potrebna je le volja za ureditev in določitev prostora za vsako skupino. Kot je to že v večini evropskih držav urejeno.
Za kakršnekoli dodatne informacije oziroma pomoč pri ureditvi problematike sem vam z veseljem na razpolago.
Ksenija Povše
e-mail: ksenija@ski-sea.si
tel: 041-612-222