S Tino čez bankino #8: Miran Stanovnik o delu testnega voznika pri ekipi KTM

14. 4. 2017 | Tina Torelli
Deli

Puščavski lisjak o tem, kako poteka testiranje novih reli specialk za tovarniško ekipo KTM.

Puščavskega lisjaka sem ujela na radar na nedavnem reliju Puščavski izziv, kateremu je kar devetnajstkrat zrl v oči. Tiste sipine pozna kot svoj žep, tam je slavil svoj najboljši rezultat v karieri in tam ga je nekoč na bojnem polju pobral reševalni helikopter. Večino največjih bitk so puščavski gladiatorji izbojevali na mogočnih sipinah puščave Rub' al Khali.

Letos se je Miran Stanovnik dirki na dveh etapah pridružil z izposojenim terencem in se pomeril v interni dirki z najuspešnejšem reli voznikom Slovenije vseh časov Andrejem Jerebom. A to je samo trač, ki nima nobene zveze z nadaljevanjem. Na uho so mi namreč prišle govorice, da je svoje dirkaške rokavice obesil na klin. Govorice seveda ne držijo, saj se za Puščavskim lisjakom še kako praši in to na testnih poligonih (že 16 let zapored!) zmagovalnega dakarskega motocikla KTM rally replica. Beseda odnehati bo namreč vedno počasnejša od dirkača, ki se je osebnostno zbrusil tam, kjer se končajo zemljevidi. Miran Stanovnik ne ve, ali se bo udeležil še kakšnega Dakarja, se pa spogleduje z bolj dakarsko dirko od Dakarja. Današja afriška Eco Race je najboljši približek tistega, v kar je nekoč verjel.


Miran, KTM je letos zabeležil že šestnajsto zaporedno zmago na reliju Dakar in del te zgodbe si kot testni voznik tudi ti. Kako se spominjaš zadnjega testiranja za model, na katerem so na preteklih treh relijih zmagali Marc Coma, Toby Price in Sam Sunderland?

Spomnim se prave saharske vročine. V Douzu, v Tuniziji, je bilo 49,9 stopinj Celzija. Tam imamo krožno progo, kjer testiramo vztrajnost motorja, 45 kilometrov stran pa je teren za testiranje vzmetenja. To je mešana trasa, kjer je nekaj kamenja, nekaj skal'c, kamelja trava in veliko peska.

Kdo vse je bil v zadnji testni ekipi za zadnji zmagovalni model?

Marc Coma, Ruben Faria, Chaleco Lopez,  Pål Anders Ullevålseter in moja malenkost. Štirje fantje in ata.

Kdo je ata?

Kdo? (Smeh)

Do zdaj si sodeloval na treh testiranjih?

Sodeloval sem na treh projektih, testiranj pa je bilo bistveno več. Sodeloval sem pri zadnjem 690-kubičnem modelu in zadnjih dveh 450-kubičnih. To ni delovno mesto, za katerega lahko napišeš prošnjo in te nato izberejo na razpisu. Če si pravi, te KTM opazi, nato pa postaneš del družine. Tega se ne da kupiti in vsak od top voznikov si lahko le želi, da pride notri, se česa nauči in dozori.

"To ni delovno mesto, za katerega lahko napišeš prošnjo in te nato izberejo na razpisu."

Kako torej komentiraš zmago Sama Sunderlanda, ki je od Honde prestopil h KTM-u in letos pri 27-ih letih v cilj Dakarja zapeljal kot zmagovalec?

Težko verjamem, da bi Samu to uspelo, če ga KTM ne bi družinsko vzgojil, če lahko to zelo subjektivno rečem.

KTM za leto 2018 napoveduje novo reli specialko? Boš ponovno v bojni vrsti testnih voznikov?

Alex (Doringer, op.a.) pravi, da bom. Ostajam v tekmovalnemu programu. Za najboljšimi rezultati na svetu, ki jih dosega KTM, mora biti zadaj tudi najboljša profesionalna testna ekipa: od razvojnikov, inženirjev, dobaviteljev, organizatorjev in navsezadnje tistih, ki znajo produkt preizkusiti in o tem tudi kaj povedati. Šele takrat se lahko zgodi nadgradnja.

Kako se je začelo tvoje sodelovanje z znamko KTM?

Fantje so me povabili zraven, ko so ugotovili, da imam dovolj konstantnih uvrstitev in da je v meni dovolj izkušenj, ki sem jih sposoben izraziti. Vzmetenja na primer se ne da meriti z računalnikom - človeška rit ima določene senzorje, možgani pa morajo biti te občutke nato sposobni pretvoriti v besede. V detajle. Vsako vzmetenje je kot zobna proteza - narejeno za točno določenega človeka. Lahko sta dva dirkača s posobnim stilom vožnje, kot se je poklopilo meni in Marcu Comi, a vzmetenje je še vedno obleka, šivana po človeku. Testiranje ima vedno dva dela: najprej testiramo vzmetenje, ki bo namenjeno kupcem serijskega KTM reli motorja, potem pa tovarniški in poltovarniški vozniki naredimo še test zase. Tu pa so drugi materiali in druga vzmetenja, premera 48 do 52 in to so vrednosti krat štiri v primerjavi s serijsko različico.

"Naloga testnega voznika je, da motor zakolje."

Kakšna je osnovna razlika med dirko in testiranjem?

Testiranje je včasih bliže smrtni nevarnosti kot dirkanje. Naloga testnega voznika je, da motor zakolje. Ga povsem uniči. Iščemo limit, s predpostavko, da je človek bolje pripravljen kot motor. Ves čas vozimo na limitator, na robu rdečega polja pri obratih. Testiranje je treba čim bolj prilagoditi dirkalnim pogojem, kjer je veliko adrenalina, najboljši tekmovalci pa imajo vsi čepe v ušesih. Ker ne slišijo vseh detajlev, mora agregat zdržati, tudi z obrati v rdečem polju. Poleg vzmetenja in vdržljivosti motorja pa se veliko posvečamo tudi sami geometriji motocikla.

Je torej na testiranju več adrenalina kot na dirki?

Na testiranju je drugačen adrenalin, je pa tudi drugačna mirnost, ker nisi osredotočen na navigacijo. Pozoren si na to, kako se motor obnaša in ob tem upoštevaš vse parametre: temperaturo, ki od jutra do večera zaniha tudi za 20 stopinj. Dvanajst ur dnevno smo na motorju, naredimo tudi po 1.100 kilometrov, a ni stresa, ki ga tekmovalec občuti na dirki.

"Če bi imel Marc težave, bi ustavil in mu pomagal v vsakem primeru."

Znano je, da imata s Como podoben slog vožnje. Je to botrovalo odločitvi KTM reli ekipe,da te 'zaposli' kot Marcovega vodonošo na njegovem zadnjem Dakarju?

Mogoče, a tega nisem nikoli preverjal. Niti ne vem, ali je to hotel Marc ali kdo drug. Pri tem je najbolj hecno to, da bi jaz to storil, tudi če se tega ne bi konkretno dogovorili. Če bi imel Marc težave, bi ustavil in mu pomagal v vsakem primeru. Kot sem že rekel, KTM je družina in vsi v njej dihamo na ta način.

Svoj zadnji največji uspeh si zabeležil prav tu v Abu Dhabiju na dirki Puščavski izziv.

Biti peti na dirki za svetovni pokal je rezultat, ki mi je res dal veliko zadoščenja, sploh ker na šestem mestu nato ni zmanjkalo tovarniških voznikov. To je dober občutek, glede na to, da bi vsaj polovici njih lahko bil oče, če bi mi že prvič uspelo. (Smeh)

Zakaj Miran danes pravi, da je "bogat kot norc, pa zato ne bo plačal kapitalskega dobička", pa si preberite v celotnem intervju v novem Motokatalogu. Na vas čaka v vseh trafikah po vsej Sloveniji, jaz pa vam želim, da bi v njem uživali vsaj toliko, kot mi, ki smo ga zakrivili.

Tekst: Tina Torelli
Fotografije: Giusy Concina in Tina Torelli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja