Pogovor z lastnikom KTM-a 990 Adventure s 163.000 kilometri: "Batne obročke in ležaje smo menjali preventivno."

O hibah KTM-ovega avanturističnega popotnika, predelavah, razliki med modeloma 950 in 990, najbolj primernih gumah za tak motocikel in kako voziti, da bomo podobno kilometrino preživeli brez nezgode.

Pogovor z lastnikom KTM-a 990 Adventure s 163.000 kilometri: "Batne obročke in ležaje smo menjali preventivno." (foto: Matevž Hribar) Matevž Hribar
20. 6. 2017

Po prevzemu testnega KTM-a 1090 Adventure sem se spomnil, da sem se pred nekaj leti pogovarjal z lastnikom predhodnega modela (990) z neko šestmestno številko na števcu prevoženih kilometrov. Pa sem ga šel obiskat in povprašat, kako se takle dvovaljni Avstrijec obnese na dolgi rok.

Cene Rakovec, leta 1960 rojen Ljubljančan, konstruktor in izdelovalec stojal za motocikle, je motorist od leta 1981 oziroma še od prej, če za motorje štejemo tudi Tomosove mopede. V garaži (in predvsem na cestah širom Evrope) je imel Gilero 500 Saturno, ČZ 175 Enduro, Laverdo 500, BMW-ja K100, Kawasakija KLR 650, nato zaradi starševstva nekaj močnejših skuterjev, potem pa KTM-e: LC4 640 Supermoto, 950 Adventure in od leta 2009 model 990 Adventure, ki je še vedno pri hiši. Pri zares spoštljivo dobrem stanju motocikla je kar težko verjeti, da ima ta stroj za seboj že 163.000 kilometrov.
Pogovarjala sva se o hibah, predelavah, razliki med modeloma 950 in 990 (tudi z 950 je prevozil dobrih sto tisoč kilometrov!), najbolj primernih gumah za tak motocikel in kako voziti, da bomo podobno kilometrino preživeli brez nezgode.

163.000 je lepa številka. Kje je nastalo največ teh kilometrov?

Največ se jih je nabralo na krajših relacijah, ker se vozim celo leto, razen pozimi, če je cesta pomrznjena. V času dopusta navadno prevozim nekje okrog 5.000 kilometrov, ostalo se pa nabere vsakodnevno, kar v povprečju nanese med 20.000 in 25.000 na leto. Najrajši se zapeljem na Jezersko in čez Pavličevo sedlo.

Kje je bil najdlje ta motor?

Na Portugalskem, ampak takrat sva šla z ladjo do Barcelone. Iz Ljubljane pa sem se najdlje peljal do Sicilije.

»Z motorjem sem kar zadovoljen. Če ne bi bil, ne bi imel že drugega pri hiši.«

In kako se obnese?

Z motorjem sem kar zadovoljen. Če ne bi bil, ne bi imel že drugega pri hiši. Ima pa seveda svoje hibe. Te moraš sprejeti, jih rešiti in potem zadeva funkcionira. Preventivno je potrebno menjati vodno črpalko, težave so tudi s spodnjo hidravlično črpalko sklopke, katero so mi zamenjali še v garancijskem roku. Imel sem težave z zadnjo zavoro, ker se zavorno olje pregreje zaradi bližine izpušne cevi. Če je motor zelo naložen, se zaradi segrevanja hitro uniči zadnja zračnica, zato sem dal notri debelejšo, prav tako sem enkrat menjal kolesni obroč zaradi majhnih razpok pri naperah, za kar ravno tako sumimo preveliko segrevanje zračnice. Ampak nikoli pa nisem obstal ob cesti zaradi mehanske okvare. Sklopka je še prva, prvi zavorni koluti so še prvi, zadnji kolut sem menjal le enkrat. Pri 141.000 kilometrih smo motor odprli in sicer ne zato, ker bi bilo notri kaj narobe, ampak zaradi puščanja olja med valjem in karterjem.

Je kadil?

Ne ne, ni kadil, mastilo je blok motorja. Puščalo je olje. Tesnilo je bilo celo, na aluminijastem bloku je porivalo ven olje. Grdo je bilo za videti, drugače je motor delal normalno.

Torej je bila mašina razdrta. V kakšnem stanju so bili vitalni deli?

Ja, 'šraufal' je Miha Jamnik iz Škofljice, zanj lahko rečem, da je res dober mehanik. Po tem, ko je razdrl motor, šla sva do enega možakarja, mislim, da je včasih delal kot razvojnik v Tomosu, ki je pregledal vse te zadeve, in je rekel, da če je motor že odprt, naj se menjajo glavni ležaji in batni obročki, ampak glede na obrabo sploh ne bi bilo treba. Imam fotografije, če te zanima, res je vse v dobrem stanju. Na notranji strani valja se še vidijo raze od tovarniške strojne obdelave.

»Nikoli nisem priganjal mrzlega motorja, vedno sem počakal, da se segreje.«

Lahko bralcem poveš kak nasvet za dolgo in srečno uporabo motorja?

Nikoli nisem priganjal mrzlega motorja, vedno sem počakal, da se segreje. In to ne le voda, ampak tudi olje! Zato sem namestil dodatni merilec temperature olja. Pa redno je treba menjati olje. Dolgo sem ga menjal na predpisanih 7.500 kilometrov, nato pa postopoma to dobo podaljšal celo do 13.000 km. Je pa to zelo odvisno od uporabe, od načina vožnje. Treba je tudi vedeti, da je za ta motor značilno, da 'kuri' olje. Če voziš bolj ostro, zlahka popije tudi do dva decilitra na tisoč kilometrov, sicer pa vsaj en deciliter.

Kakšna pa je razlika med 950 in 990? Novejši z elektronskim vbrizgom porabi manj goriva?

Ja, poraba je nižja, no bila je nižja (smeh). Zdaj, ko imam športne filtre in še nekaj predelav, se je poraba zelo približala tisti na 950 z uplinjačem. Sprva pa je z nakupom 990 poraba padla za najmanj liter v primerjavi z 950. Trenutno pa 990 'žre' pri lepi vožnji 6, če ga 'goniš' pa 9 litrov na sto kilometrov.

Kaj pa je na motorju predelano?

Imam Akrapovič izpušna lonca, enkrat sem jih dal že obnoviti v tovarno in sta zdaj kot nova. Motor ima lepši zvok, bolje 'diha'. Potem sem imel najprej K&N zračni filter do 90.000 kilometrov, zdaj pa ameriškega Rottweiler, ki omogoča dosti boljši pretok zraka, zato pa motor potrebuje več bencina. Motor je zdaj dosti bolj živahen, ampak ima tudi večjo porabo. Zamenjal sem tudi verižni prenos, zadaj ima verižnik šest zob več, zato sem moral kupiti tudi daljšo verigo.

Si prenos krajšal zaradi vožnje po terenu?

Ne, sploh ne. Všeč mi je, da je motor bolj odziven, predvsem se to pozna na zaviti cesti, v serpentinah.

Pa vzmetenje, je serijsko?

Tudi vzmetenje sem predelal, čeprav se je dalo delovanje precej popraviti z nastavitvami dušenja pri kompresiji in povratnem gibu. Motilo me je, da sem začel s stopalkami drsati po asfaltu, še posebej takrat, ko je motocikel obtežen s prtljago in sopotnico. Mojster Marko Dečman je spredaj in zadaj namestil progresivno vzmetenje Hyperpro.

Po terenu se kaj voziš?

Skoraj nič. Včasih se zapeljem na makadam, večinoma pa le po cesti.

Bom vseeno vprašal: zakaj potem enduro motor?

Všeč mi je položaj sedenja in pa delovanje vzmetenja na slabi cesti. Po 950 sem že hotel kupiti supermoto model SMT, pa je žena rekla, da bi Adventureja, ker se tako dobro in udobno počuti na njem.

»Motor je proti KTM-u malo len, a kar se tiče potovanja in lagodne vožnje. je Africa boljša.«

Si v zadnjem času preizkusil kak konkurenčen motor, na primer Hondo Africo Twin?

Ja, Africo sem peljal pred nekaj meseci, zanimalo me je, kako se obnese samodejni menjalnik in moram priznati, da je motor vrhunski, DCT zelo dobro deluje. Motor je proti KTM-u malo len, a kar se tiče potovanja in lagodne vožnje, je Africa boljša. Moti me edino to, da nima nobenih možnosti nastavitev vzmetenja. Nastavlja se lahko samo prednapetost na zadnjem blažilniku, to je pa vse.

Ja, po cesti kar precej plava …

Res je, ampak po slabih cestah se zelo lepo pelje. Jaz sem Africo vzel za dva dni, da sem šel lahko po cestah, ki jih dobro poznam, da sem res lahko poizkusil peljati tako, kot s svojim. Samodejni menjalnik ima svoje zakonitosti in moraš to malo upoštevati, ni namenjano, da bi vozil zelo ostro, je pa presenetljivo dobro prestavljal navzdol. Motocikel je zagotovo zanimiv in če bi se trenutno moral odločiti med BMW-jem R 1200 GS in Africo Twin, bi kljub manjši moči verjetno vzel Africo. Če bi le imela dodatno nastavitev vzmetenja. No, novega GS-a še nisem vozil, sem pa starega, zračno hlajenega. Kar se tiče ovinkov in voznih lastnosti, je super. Ponuja pa precej drugačen občutek podajanja moči. Čeprav ima v primerjavi s KTM-om podobno največjo moč in sta motorja na cesti primerljivo hitra, imaš na KTM-u občutek, da bolj 'butne'.

Si peljal katerega od novih velikih KTM-ov?

Ja, peljal sem 1190 R od prijatelja. Zanimiv stroj. V spodnjem območju vrtljajev ni take razlike, ko se pa malo bolj zavrti, pa res ustreli kot top.

Mnenje o ABS-u in nadzoru proti zdrsu zadnje gume?

Za ABS je dobro, da je postal del obvezne opreme, mislim, da je to velika prednost. Tudi 'traction control' glede na moč novih motorjev pride zelo prav. Kar se pa tiče polaktivnega vzmetenja pa mislim, da ga ne potrebujem. Če bi vzel novega KTM-a, bi vzel R izvedbo samo zaradi tega, ker ima ročno nastavljivo vzmetenje in 21-palčno kolo spredaj. Čeprav se ne vozim po terenu.

Ja enim je veliko kolo všeč, enim pa ne. Drugače se vozi, motor bolj pada v ovinek …

Ja, meni je to všeč.

Katere gume se najbolje obnesejo?

U, ja, gum sem veliko preizkusil. Trenutno sem najbolj zadovoljen s Continental TKC 70. So najboljši kompromis za vse razmere: za mokro, suho … Te, ki jih vidiš tule, imajo trenutno 10.000 kilometrov. Tudi do 13.000 kilometrov sem naredil, ampak navadno jih prej zamenjam. Tudi Trailattack so za moje pojme hude gume, tako 'enka' in 'dvojka', s tem, da se mi 'dvojka' zdi boljša v mokrem. Potem sem preizkusil tudi Mefo in Goldentyre, slednja mi v dežju ni bila preveč všeč.

Kot prva vgradnja so bile na 990 Pirelli gume, kajne? Meni so bile zelo všeč.

Ja, mislim, da je oznaka MT 90. Odlična guma, ampak če potuješ po avtocesti, jo kar hitro 'požre'.

»Če bi imel ABS, verjetno ne bi zdrsnil pod avtomobil.«

Si doživel kakšno prometno nesrečo?

S tem motorjem niti ene, sem imel pa eno manjšo s 640 Supermoto, ker mi je nekdo ven zapeljal s stranske ceste. Na polno sem zaviral v rahlem nagibu in … Če bi imel ABS, verjetno ne bi zdrsnil pod avtomobil.

Morda še kakšen nasvet, kako preživeti 160.000 km brez nesreče?

Vedno razmišljam v tej smeri, da nimam absolutne prednosti, tudi če jo po predpisih imam. Se pravi, predvidevati je treba. Pa pridobiti čim več izkušenj.

Matevž Hribar
foto: Matevž Hribar