Če se strga veriga – zamenjaš. Ko se polomi ročica sklopke – kupiš novo. Če 'zariba' motor in v drobovju polomi ležaje, ojnico, bat in še ventile – mehanik za jurja in pol naredi generalno. Z našim telesom je drugače ...
besedilo: Matevž Hribar, foto: Matej Memedovič
Praske se zacelijo, zvini pozdravijo, tudi polomljene kosti s pomočjo svedrov, ploščic in vijakov znajo zložiti. Obstajajo pa poškodbe, ki pustijo trajne posledice, in vrat je eden najbolj izpostavljenih delov telesa. Ker mora glavi omogočati gibanje, ga težko zaščitimo tako kot glavo, trup ali noge – z neposredno zaščito izpostavljenega dela. Predstavljajte si ščitnik vratu, kot so ga imeli vitezi. Ne, vožnja z njim ne bi bila mogoča. S Hansom, kot ga uporabljajo v formuli 1, tudi ne, saj mora imeti motoristova glava omogočeno gibanje v vseh smereh.
Zato so se zaščite vratu lotili drugače: z omejitvijo giba glave. Nove ovratnice delujejo tako, da s čelado zaščiteni glavi omejujejo skrajne gibe v vseh smereh. Kot tisti vijaki ob glavi okvirja, ki preprečujejo pretiran zasuk krmila. Strojniki bodo razumeli: ovratnica je 'distančnik'.
Kaj svetujemo? Ne kupujte ovratnice na slepo, ampak se s svojo čelado in ščitnikom hrbtenice (ali t. i. želvo) odpravite v trgovino, kjer vam bo prodajalec nastavil pravo velikost. Nepravilno nameščena, prevelika ali premajhna ovratnica lahko naredi več škode kot koristi!
Je ovratnica nujna? Hja, če pogledate film 'On any Sunday' iz leta 1971, boste videli, da so bili včasih dovolj odprta čelada, kavbojke in vojaški gojzarji ... Izbira je vaša – zdravje pa tudi.
Alpinestars Bionic Neck Support
Dirkači bodo veseli njegove preproste razstavljivosti in pralnosti, saj je izdelan iz trdih materialov (brez tkanine). Torej ne bo nič narobe, če ga boste obesili na krmilo motocikla in oprali z visokotlačnim čistilcem. Prileganje trupu se nastavlja z distančniki na predelu, ki nalega na ramenski del. Prodajalec sicer navaja, da se lahko uporablja brez pritrdilnih paščkov, a vam tega ne svetujemo, saj se na terenu lahko preveč premika. Priloženi elastični paščki so bolj zasilna rešitev, priporočamo nakup dodatnih trakov.
teža: 980 g
cena: 249,95 EUR
www.motocenterlaba.com
Leat GPX Club II
Verjetno najbolj izpopolnjena zaščita za motoristov vrat je tudi najdražja. Omogoča največ finih prilagoditev in se lepo prilega trupu. Deloma je izdelan iz tkanine in je tako prijeten na otip, a zato nekoliko manj pripraven za pranje po blatni 'furi'. Leatt ima v ponudbi tudi različico za cestne enduro motocikle in celo za športne cestne motocikle, ki jo lahko nosite čez usnjeni kombinezon z grbo.
teža: 880 g
cena: 405 EUR
www.motoextreme.si
Moveo Dynamic
Prednost Movea je univerzalna velikost, saj jo lahko uporabljajo različno veliki motoristi (ali kolesarji!), treba je le prilagoditi obseg ovratnice. Na pogled je Moveo podoben Leattu, a izdelan iz drugačnih, trših materialov. Preprosto se pere in daje vtis odlične robustnosti. Ponujajo še različico Carbon za 390 evrov.
teža: 820 g
cena: 290 EUR
www.velo.si
Ortema
Nemški specialisti za ščitnike in opornice so se zaščite vratu lotili nekoliko drugače. Njihova ovratnica je zelo tanka in lahka, na zadnjem delu pa namesto na hrbtenico nalega na lopatice. Žal je nismo imeli priložnosti stehtati, a lahko z gotovostjo rečemo, da je po občutku lažja skoraj za polovico.
teža: nismo je imeli priložnosti stehtati, a je zagotovo najlažja od vseh
cena: pribl. 400 EUR
www.ortema.de
Mnenja voznikov
Rok Rus, motokrosist, Suzuki RMZ 250
Po mojem mnenju Ortema omogoča zelo dobro gibljivost vratu na levo in desno stran, kar pomeni, da se nekoliko bolje počutiš pri zavojih. Alpinestars, kot smo ga imeli nastavljenega na Brniku, je imel zame osebno preveč prostora med opornico in čelado. Tako omogoča boljši občutek za vožnjo, a ob tem večje možnosti za morebitne poškodbe. Opornica Moveo je nekakšna kopija Leatt-Bracea, ki je samo drugačnega videza. Leatt je gotovo najbolj izpopolnjena opornica, vseeno pa ima dve negativni strani: prva je ta, da ti onemogoča precejšnjo gibljivost v predelu vratu, druga pa, da če nimaš ustreznega ščitnika za prsni koš in ti 'sede' na ključnico, je ob taki namestitvi možnost poškodbe ključnice večja.
Marko Vovk, enduraš, KTM LC4 (redni uporabnik ovratnice Leatt)
Preden sem preizkusil ščitnik za vrat Leatt GPX Club II, sem bil v dvomih glede gibljivosti vratu, toda takoj po prvi uporabi so ti izginili. Ovratnica ne omeji gibanja do te mere, da bi bilo moteče. Presenečen sem bil nad njeno lahkotnostjo. Pred prvo namestitvijo sem potreboval približno pol ure, da sem si ovratnico s priloženimi distančniki nastavil na velikost, kjer se je popolnoma prilegala telesu. Namestim jo pod ščitnike za hrbtenico, saj se tako najbolj prilega telesu. Nekateri jo namestijo na ščitnike, vendar pa meni ta način ni ustrezal.