Redek je motocikel v dvokolesnem svetu, ki bi imel takšen kultni status, kot ga ima Kawaskijev model Z. Porojen leta 1972, v časovnem okvirju, ko je bilo hedonistično hipijevsko gibanje na vrhuncu, ko se je zato krepilo vietnamsko protivojno razpoloženje. Takrat je svet pretresala afera Watergate, na Irskem je na 'krvavo soboto' angleški škorenj dušil Irce, na olimpijadi v Münchnu je Mark Spitz priplaval do sedmih medalj, skupina ABBA je začela svoj pohod na vrh pop glasbe, filmski Boter pa je navduševal filmoljube. Predstavljen je bil tudi prvi žepni kalkulator.
Tega leta je bila dirka za svetovno prvenstvo v motociklizmu tudi v naši nekdanji državi, 18. junija, na stari ulični stezi v Preluku pri Opatiji. Svetovni motoristični dirkariji je v tistem času vladal Giacomo Agostini, leta 1972 je bil okronan z naslovom svetovnega prvaka v razredu 500 kubičnih centimetrov. V kraljevskem razredu je tega leta s trivaljnim dvotaktnim Kawasakijem H1R nastopal tudi Anglež Dave Simmonds, in to precej uspešno, saj je zmagal na zadnji dirki sezone v španski Jarami, zeleni pa so bili v konstruktorskem seštevku četrti. Japonci so v motorizmu konec šestdesetih prevzemali primat, angleška motoristična industrija pa je bila, nasprotno, v zatonu. Prvi 'resnejši' japonski motocikel, ki je naznanil revolucijo in prihajajoče čase, je bila Honda CB750; prvi pravi japonski 'superbajk', dostopen širokemu krogu kupcev; 750 kubičnih centimetrov je bila takrat kraljevska norma. Kawasaki je s prvim modelom družine Z, ki so ga poimenovali kar Z1, leta 1972 letvico dvignil še više. Vrstni štirivaljnik je imel 903 kubičnih centimetrov, z nekaj več kot 80 'konjev', suh je tehtal 230 kilogramov, švignil je vse do 210 kilometrov na uro in bil tako najmočnejši in najhitrejši cestni japonski stroj, zdaj že z litrsko prostornino. Že v letih, ko je bil predstavljen, je nanizal nekaj pomembnih dosežkov: v ameriški Daytoni je postavil vzdržljivostni hitrostni rekord v 24 urah, Kanadčan Yvon Duhamel je z njim tam zabeležil hitrostni rekord kroga (256 kilometrov na uro), 'civilno' različico pa so na testih hvalili zaradi zveznega podajanja moči, odličnega vzmetenja in držanja smeri v zavojih.
Nasledniki
Od leta 1973 do 1976 je bil prenovljen model B (nekoliko močnejši, z bolj togim okvirjem) razglašen za najboljši motocikel v Veliki Britaniji. V tem času so jih izdelali okoli 85 tisoč. Družinska zgodba 'Ze' se nadaljuje tudi v drugi polovici sedemdesetih in osemdesetih. Leta 1976 je Z1 nadomestil Z900, tega pa naslednje leto model Z1000. Ta dva modela sta bila glavna stroja postapokaliptične zgodbe legendarne filmske klasike o Pobesnelem Maxu. Film (in nato še vsa nadaljevanja) je le še pognal priljubljenost 'Zejev' v višave, porodila se je celo določena motoristična subkultura občudovalcev tega, zdaj že kultnega modela. Njegovi geni so vpeti v model GPZ900R iz leta 1983, stroj, ki je s 16-ventilsko tehniko in tekočinsko hlajenim 908-kubičnim agregatom grel motoristična srca v še eni filmski klasiki, tokrat letalski, Top Gunu iz leta 1986. Tudi ta model se je kitil s krono takrat najhitrejšega cestnega motocikla, pičil je vse do 254 kilometrov na uro. Avion! V devetdesetih se marsikdo spominja modela klasičnih oblik, Zephyr je nekoliko spominjal na 'očeta' družine Z1, kot tudi model Z1000 iz leta 2003.
Retro je moderno
V zadnjem letu so iz Japonske curljale govorice, ki so namigovale, da pri Kawasakiju morda razmišljajo o obuditvi mita, o vrnitvi v preteklost, o iskanju navdiha pri prvem modelu Z1. Skice, računalniške animacije in renderji so bili bolj kot ne zbirka želja scene, ki se navdušuje nad sodobno oblikovanimi klasičnimi motocikli. Nič oprijemljivega. Nič potrjenega. Do letošnjega salona v Tokiu … Tam so ga Japonci vendarle prikazali. Poimenovali so ga Z900RS. Retro Sport. Ikar je ponovno vstal: na fotografijah je deloval zelo podoben Z1, v istih barvnih kombinacijah, a s sodobno tehniko in rešitvami.
Nov stroj ali kopija? Kawasaki se je precej pozno odzval na retro trend, a konkretno in na premišljen način. Morikazu Matsimura, vodja oblikovalcev, ki je zrisal novega 'Zeja', pove, da je ta poklon, in ne kopija Z1, in da so se precej mučili z detajli, da bi v klasično silhueto vtkali sodobno tehniko. Stilski pristop so poimenovali moderna klasika. Ciljna skupina kupcev je starih od 35 do 55 let. Oblikovali so posodo za gorivo, da je dobila klasično kapljasto obliko, luči so LED in – poglejte podobnosti 'račjega' zadka! Kolesa sicer nimajo naper, od daleč pa spominjajo nanje, tako kot so podobna okrogla vzvratna ogledala. Posebno pozornost zaslužijo klasični merilniki, ki se zgledujejo po starih, vmes je s ščepcem moderne tehnike nekaj sodobnega digitalnega številčja. Hočete še en detajl? Igli na števcih v mirovanju počivata pod enakim kotom kot pred skoraj štirimi desetletji, barvne kombinacije z bleščicami verno posnemajo originalne odtenke. Huh!
Fideuà, Gaudi in japonska tehnika
V Barceloni in okolici je lahko decembra sitno hladno in kljub sončnemu vremenu je naše testne dneve na novem 'Zeju' motil mraz. Na parole na balkonih stavb, ki pozivajo k samostojnosti Katalonije, se navadiš, kot tudi na večjo prisotnost policije. Tudi na fideuàjo, kulinarično lokalno različico paelle (ta je sicer doma nekoliko južneje, v Valencii) v tapasih, in mojstrovine arhitekta Gaudija. Za telo in dušo. Za strast pa še dvokolesni 'Ze'. In 'Ze' gre. Gre v zavoje proti zaledju Barcelone, ki se kot tanka kača spretno vijejo čez hladno špansko pokrajino, gre tudi skozi živahen promet tja gor proti Montjuïcu nad mestom, kjer so pred desetletji na ulični stezi prirejali legendarne cestne dirke. Široko krmilo in neprisiljena drža sta razlog za nasmeh tudi po celodnevni rajži. Hrbet in predel pod njim ne bolita. Zvok, ki prihaja iz (sicer samo) enega izpušnega lonca na desni strani, je prijetno basovsko globok, ko zaprem plin, celo lepo zagrgra. Menda so se posebno ukvarjali z njim. Verjamem, da bo Akrapovičev sistem, ki je že v ponudbi mojstrov iz Ivančne, te elemente le še okrepil. Motocikel deluje lahko v rokah, z odzivnim vzmetenjem ga je bilo pravo veselje ovijati na kombinacijah tesnih zavojev – prav tako se tam izkažejo radialno vpete sprednje zavore in menjalnik s kratko prvo prestavo. Agregat je živahen, močnejši kot v 'stritfajtarskem' modelu Z900 je v spodnjem in srednjem območju. Tam ima tudi več navora, da ni treba nenehno pretikati. Hej, ima tudi sistem za nadzor zdrsa zadnjega kolesa. Udarci vetra v telo so kljub pokončni drži zmerni in tudi pri višjih hitrostih niso težavni. Nekoliko bolj športno utripajoča srca pa bo grela modelna različica Cafe v strupeno zeleni dirkaški Kawasakijevi barvi iz sedemdesetih, s sprednjim mini ščitom in krmilom, zavihanim navzdol v slogu 'kliponov', sedež posnema dirkaškega. Cafe bo okoli pol jurja dražji od brata.
Ha, veste, da za lepo ohranjenega Z1 danes dobite več kot 20 tisočakov? RS je lahko vaš za nekaj več kot polovico cene, zanjo pa dobite zelo kakovostno izdelan stroj, ki s štiri desetletja sodobnejšo tehniko močno presega svojega vzornika. Z njim pa v paketu kupite še na vso moč privlačno zgodbo in zgodovino modela. Ter veliko strasti. Ta pa nima cene, kajne?
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del