Protiblokirni zavorni sistem na hard enduro motociklu? Kar nekaj razlogov proti lahko naštejemo, a kljub temu so pri Husqvarni (ali bolje rečeno, BMW-ju) drugačnega mnenja.
Za začetek kratka zgodbica iz letošnje moto sezone: od Kranja proti Medvodam je ob asfaltni cesti še makadamska, na katero sem zavil s F 800 GS in po 'dakarsko' nabiral hitrost, dokler … Dokler ni zmanjkalo makadama. Zaviram. Pi…! S trzajočima ročicama prednje in zadnje zavore sem pot nazaj na cesto moral najti čez travnik. Seveda, mali GS ima (izklopljiv) ABS! Kakšno je (bilo) moje mnenje o elektronskem pomagalu zunaj asfalta, si lahko predstavljate.
Potem pa pozno jeseni dobimo vabilo na tehnološki dan z naslovom Husqvarna Off-Road ABS. Lokacija: park terenske vožnje Hechlingen, kjer vas z vašim ali njihovim motociklom lahko naučijo trikov vožnje zunaj cest.
Da skrajšam: Italijani in Nemci so staknili glave in manjše število hard enduro strojev TE 449 opremili s kilogram in pol težkim zavornim sistemom ABS. Ker gre za prototip, posoda za gorivo zadaj čudno štrli, vijaki hidravlične napeljave so malo rjasti in mastni, na enem od prototipov je ABS baje celo odpovedal. To je vozni park, ki ga za testne namene uporablja tovarna.
Senzorja hitrosti sta nameščena tako na zadnji kot prednji kolut, a v nasprotju z običajnim ABS-om zadnja zavora dovoli blokirati kolo, kar je na terenu nuja. Spredaj se ABS vklopi nad hitrostjo približno 7 km/h in dopušča nekaj več blokiranja kot sistemi, ki sem jih imel možnost preizkusiti do zdaj.
Vtis je po dobri uri preganjanja po različnih podlagah (pesek, trda zemlja, blato, mivka) razbil dvom o uporabnosti elektronskega pomagala na terenskem motociklu, a ne popolnoma. Nekje je strmemu spustu sledil oster levi ovinek in tam mi je dvakrat srce padlo v 'gate', ker sem zaradi popuščanja prednje zavorne čeljusti podvomil o uspešnosti speljanega manevra. Obakrat je 'zneslo'. Po drugi strani se je ABS pokazal v pozitivni luči ob zaviranju na gladkih koreninah.
Vprašanje: ali terenski motociklisti sploh potrebujemo ABS? Odgovor: ali so dirkači na cestnih hitrostnih raketah pred nekaj leti verjeli, da je elektronika lahko pametnejša od njihove desnice?
Intervju: Anton Mayer, razvoj zavornih sistemov
Koliko časa že razvijate sistem?
Idejo smo dobili leta 2005, prve teste smo opravili prav tu na terenskem poligonu v Hechlingenu. Začeli smo tako, da smo v enduro motocikel vgradili že obstoječi 'hardver' in spremenili le 'softver'.
Kaj želite doseči z dodatno elektroniko, ki se je enduraši raje izogibajo?
Vsak dan razmišljamo o novih idejah in o tem, kaj lahko izboljšamo. V vseh segmentih premikamo meje tehnike, tako v kategoriji superbike kot pri potovalnih motociklih. Terenski ABS je velik izziv, ki se ga še nihče ni lotil.
Kaj je največja težava?
Terenski motociklizem je zelo nepredvidljiv, zato je bilo najtežje prilagoditi že obstoječ ABS za različne podlage: trdo, mehko, drsečo. Težko je določiti parametre, ki bodo dobro delovali na različnih terenih. Iskali smo čim boljši kompromis med stabilnostjo motocikla in zmogljivostjo zavor.
Kdaj bo 'off-road ABS' doživel serijsko proizvodnjo?
Ta trenutek še ne moremo reči natanko, v katerem motociklu bo na voljo, a nedvomno gre za resen razvoj sistema, ki bo uporabljen na serijskih izdelkih. Kar razvijamo zdaj, je le tehnologija, ki je nato lahko uporabljena na širšem spektru motociklov znamk Husqvarna in BMW.
besedilo: Matevž Hribar, foto: Peter Musch
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere