Barcelona je mesto pod hribom Montjuic, znano med drugim po arhitektu Gaudiju, nogometnem klubu z istim imenom in dirkama MotoGP in F1. Januarja je vreme v katalonski prestolnici večinoma prijetno, čez dan so temperature skoraj spomladanske, jutra in večeri pa so vseeno še hladni. V vrvežu skoraj dvomilijonskega mesta sem preizkusil nov BMW-jev električni skuter CE 04.
Barcelona je kar pravšnje mesto za tak test, pa ne samo zaradi relativno ugodne klime. Bila je namreč prvo mesto v Španiji, v katerem je zasvetila električna žarnica; leta 1852 jo je za osvetlitev svojih prostorov uporabil domači lekarnar. Trideset let pozneje je bila v Barceloni, kot šesta na svetu, ustanovljena družba za proizvodnjo in prodajo elektrike.
In če ostanem pri zgodovini in jo povežem z električnimi dvokolesniki ter BMW-jem, je treba omeniti leto 2011, ko so pri BMW-ju predstavili prototip električnega skuterja Concept e, čemur je leta 2014 sledil Concept C evolution, CE 04 – naslednik prvega BMW-jevega električnega skuterja – pa je kot idejna študija ugledal luč sveta leta 2017. Bavarci so študijo negovali, pilili in izboljševali do lani, ko se je novembra 2021 začela njegova redna proizvodnja, v prodajnih salonih pa bo od spomladi dalje.
Urbana mobilnost
Dizajn CE 04 je napredno futurističen, minimalistično ostrorob z velikimi ploskvami ter nekaterimi originalnimi rešitvami – denimo z vpadljivim ravnim sedežem (za dva), pod katerim je prtljažni del s stranskim odpiranjem, kamor je moč shraniti čelado in kable za polnjenje. Ali pač le torbo in še kakšno reč. V oči padeta tudi polni kolesi, ki z okroglinama dopolnita oglatost centralnega dela. Pri določenih deli skuterja so uporabili tudi 3D tiskalnik.
Sicer s CE 04 pri BMW-ju uvajajo motoristični segment urbane mobilnosti, ki ima, tako kot drugi motoristični segmenti, določene značilne elemente – prepoznaven dizajn, nezahtevno rokovanje ter sproščeno držo voznika. Velike ploskovne površine so idealne za osebno poslikavo in individualizacijo izgleda.
Srce dvokolesnika je tekočinsko hlajen elektromotor z nazivno močjo 15 kilovatov in največjo močjo 31 kilovatov ter baterija s štiridesetimi litij-ionskimi celicami z zmogljivostjo skoraj 9 kilovatnih ur. To je dovolj za skuterjevo največjo hitrost 120 kilometrov na uro in doseg 130 kilometrov – seveda pa je ta odvisen od določenih elementov. Tudi od tega, kateri način delovanja agregata voznik izbere: ECO, »rain«, »road« ali »dynamic«. Zadnji je v naboru dodatne opreme dokupljiv.
Ima sistem za rekuperacijo energije, v katerem se baterija BMW-jeve pete generacije polni z regeneracijo. Baterijski sklop je sicer enak kot pri BMW-jevima avtomobilskima modeloma iX in i4. Polniti ga je mogoče z navadno gospodinjsko vtičnico, BMW-jevo vtičnico Wallbox ali na javni polnilni postaji. Z uporabo domačega priključka CE 04 do 80 odstotkov napolnite v treh urah, podoben čas je potreben tudi na javni polnilnici, pri vtičnici Wallbox in uporabi hitrega polnilnika pa se čas skrajša na 65 minut. Ob opcijskem vgrajenem polnilniku, ki zmore 6,9 kilovatne ure (serijski zmore prenesti 2,3 kilovatne ure).
Skuter je opremljen s sistemi ASC in DTC; v duhu časa in namena omogoča povezljivost z lastnikovim telefonom, preko katerega je moč preveriti denimo proste polnilnice v bližini, si zavrteti svoj najljubši glasbeni komad ali pa preveriti napolnjenost baterije. ABS zavorni sistem je samoumeven. ABS Pro in pametni pomočnik za klic v sili ECALL sta na voljo kot dodatna oprema, prav tako ogrevan sedež z vgrajenim naslonom ter električni sistem za vzvratno vožnjo.
Jep, v urbanem okolju, kjer šteje vsak centimeter, na mestu premikati 231 kilogramov težak skuter ni mačji kašelj, zato vzvratna prestava pri manevriranju na mestu pride še kako prav. Vsa svetila so zasnove LED, sistem prilagodljive osvetlitve s funkcijo Headlight Pro je prevzet iz motociklističnega sveta in je delo slovenske podružnice Hellinega koncerna. Slovenski prispevek k skuterju je tudi cevni okvir, ki je Hidrijin izdelek.
Po ulicah Gaudijeve zapuščine
Predno smo se podali na testiranja skuterja, so vsako jutro v hotelu testirali nas. Proti virusu. K sreči naša skupina motorističnih novinarjev ni bila pozitivna, v naslednjo pa je virus udaril in zato so nadaljnja testiranja CE 04 odpovedali oziroma prestavili. No, naš novinarski mehurček je tisto hladno sobotno jutro kljub soncu mencal pred hotelom, kjer so stali vzorno poravnani testni primerki.
Sonce je januarja v Barceloni še vedno prešibko, da bi oddajalo kakšno spodobno toploto, zato že na prvih metrih vožnje hvalim ogrevane ročke. Skuter ima brezkontaktni ključ, motor zaženem s pritiskom na gumb – tako kot pri BMW-jevih motociklih.
Razen tega, da se vklopi velik, barvni 10,25-palčni zaslon TFT z možnostjo razdeljenega zaslona s tehnologijo BMW Motorrad Connectivity in aplikacijo BMW Motorrad Connected, ki ponujata podatke o zmogljivosti, dosegu, času polnjenja ali priljubljenem seznamu predvajanja, naslednjem cilju ali telefonskem klicu, se ne zgodi – nič. Privijem ročico za »plin« (bolje: za dodajanje energije) in skuter se skoraj neslišno premakne. V vožnji oddajajo zvoke le pogonski jermen, ki ga žene, ter mehanski elementi električnega motorja. Ti so podobni nežnemu žvižganju.
Igram se z nastavitvami delovanja agregata, premaknem na opcijo delovanja agregata »dynamic«. Na najbolj hudo. Ustavim se pred rdečo lučjo semaforja in poslušam zvoke okoli sebe; ljudje strmijo v skuter in kažejo nanj. Slišim njihove komentarje; ne zavedajo se, da skuter ne oddaja nobenih zvokov in se čudijo njegovi pojavnosti. Nekateri ga tudi fotografirajo, predvsem mlajši so videti navdušeni. Ti so ciljna skupina – če bodo zanj zbrali za drobiž manj kot 12.000 evrov.
Natančno 11.900. Ob zeleni luči na semaforju privijem »plin« in skuter poleti do hitrosti 50 kilometrov na uro v 2,5 sekunde. Hudo. Dotok energije je neposreden, takojšen. Ko zaprem ročico za dodajanje moči, se dogajanje odvije v nasprotno smer, agregat »zavira« in hkrati polni baterijo. Ko se ga navadim, z odmerjenim dodajanjem in odvzemanjem energije, s pospeševanjem ali zaviranjem v bistvu zaradi učinka regeneracije sploh ne potrebujem sicer odličnih zavor.
Na skuterju se sedi udobno, prostora za noge bodo imeli dovolj tudi višjerasli vozniki. Sedež – če ga opazujete na fotografijah, deluje kot »dila« – je v resnici precej udoben in postavljen nizko, da človek kar zdrsne nanj in preko. Z več kot 1675 milimetrov medosne razdalje in 63,5-stopinjskim kotom vpetja glave bi, vsaj v teoriji, moral imeti voznik nekaj težav pri ostrem manevriranju, a zaradi nizkega težišča seveda ni tako. Pičim po hribu Montjuic navzgor po dolgih zavojih, kjer so bile nekoč motoristične dirke in dirke F1.
Dobro drži smer. Nobenega zvijanja in podrhtavanja ni bilo zaznati. Razgled z vrha hriba odpre pogled na Barcelono – pristanišče na desni, center mesta in katedralo La Segrada Familia, znamenito ulico La Ramblo s spomenikom Kolumbu – ter dalje v notranjost pokrajine. BMW pa s svojim novim električnim skuterjem odpira pogled v urbano brezogljično mobilnost prihodnosti, ki zna biti kljub odsotnosti motoristom tako dragega zvoka še kako vznemirljiva. Na voljo bo tudi model z zmanjšano nazivno in največjo močjo (11 in 23 kilovatov), ki ga bo moč voziti z vozniškim izpitom A1.
Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del