Pri BMW-ju so začeli izdelovati motocikle pred (nekaj več kot) 90 leti. Njihovo prvo motorno kolo R 32 iz leta 1923 je imelo boksersko zasnovo motorja. Pod njim se je podpisal legendarni Max Fritz. Tudi novi R 'devetdeset' jo ohranja. Je kot darilo tovarne sebi in vsem, ki so v zadnjih letih med plastično dvokolesno plimo z Vzhoda iskali nekaj več.
Ja, 90 let plus drobiž je minilo od leta 1923, ko so se Bavarci spustili iz zraka na zemljo, saj so se njihovi motorji vrteli le v zraku od leta 1917. Bokserska zasnova je postala njihov zaščitni znak – preživela je 90 let. Pretolkla je svetovno vojno, bila nosilka ponovno porajajoče se nemške motorizacije po njej, dosegala je tekmovalne uspehe v 50. in 60. letih, se takrat soočila z angleško dvokolesno industrijo ter ubranila evropski motoristični ugled, tudi ko so si dvokolesni svet podredili Japonci.
Novi trend – sodobni retro
A tudi japonskim raketam je pobegnil čas, krivljenje hrbta in obvladovanje 200-'konjskih' zveri na cesti ni več 'in'. Motoristična scena se v zadnjih petih letih ne kuri le nad klasičnim nabijanjem moči brez meja. Ljudje so ponovno odkrili prvinsko strast do vožnje in R nineT je odgovor na takšne zahteve. Hm, sicer na trgu ni edini; Ducatijeva serija Sports Classic pred slabim desetletjem je bila prezgodnji znanilec premikov, danes pa so tu Guzzi V7, Triumphov Thruxton ali Honda CB1100, če izberemo le nekatere.
Živ je tudi ponovno obujeni Royal Enfiled. A noben ni scene zakuril tako zelo kot zdaj R nineT. Motocikel je razprodan. Tudi Roland Stocknet, vodja projekta pri BMW-ju, pravi, da so nad odzivom trga presenečeni: »Nismo pričakovali takšne pozitivne reakcije. To je v podjetju že povzročilo težave, saj ne moremo zadostiti povpraševanju. Če denimo motocikel kot zaposlen v BMW-ju naročim danes, ga bom dobil šele leta 2015, saj imajo kupci absolutno prednost. Mislimo, da je vredno razmisliti tudi o ohranitvi legendarnega zračno hlajenega motorja. Bo pa to odvisno od evropskih določil o izpustih, ki se napovedujejo za leta 2017.«
Možnost izbire
Prav presenetljivo je, kako je že v podjetju odpisani motor našel novo vlogo in življenje. Ja, v R nineT-ju se vrti stari dobri, zračno hlajeni dvovaljnik, ne pa novi tekočinsko hlajeni stroj, ki poganja trenutno BMW-jevo floto. Veste, tam pred semaforjem, ko ga v prostem teku malce priviješ, ga 'rukne' in malce ritne, tako kot je znal nekoč le BMW. Kako prija ta 'oldskul' občutek mehanskega življenja med nogami!
Kot godi kleni dvovaljni zvok izpuhov naših, slovenskih korenin tam iz Ivančne. Ni agresiven, kje pa, a je vendarle konkreten. Ko pretaknem v prvo – menjalnik je, mimogrede, odličen – se odzove bliskovito. 110 'konjev' je ravno pravšnjih zanj. Uživam v dolgih zavojih, tudi v mestu je doma, recimo za parkiranje pred lokalom, heh. Vsestranski je. Motor je vpet v popolnoma nov cevni okvir in igra vlogo šasije. Sprednje nenastavljive Sachsove vilice so sposojene pri hišnem dirkaču S1000RR, zadaj je vzmetenje tipa BMW Paralever z enojno nihajko, kardanskim prenosom in enojnim blažilnikom.
Hej, celoten paket deluje kot vrhunska melodija, kjer ni potrebno dodatno uglaševanje ali igranje z nastavitvami. Odličen Brembov zavorni komplet monoblok s sprednjima kolutoma premera 320 milimetrov in štiribatno zavorno čeljustjo ima ABS, ki je del osnovne opreme. Sedi in vozi je njegova mantra, ki smo jo v preteklih desetletjih pogrešali. Zdaj jo imamo. Danes si generacija motoristov, tam med tretjo in četrto dekado življenja, želi 'tretje poti'. Furajo imidž z brado 'kao-upornika' in ni jim všeč športna, v fluorescentne kombinezone odeta športnost, Harleyjev krom jih odbija. Želijo si individualnosti in motoristično dušo. Hja, tale 'najnti' jo ima.
Osnova za predelave
A niso samo motor in tehnični detajli tisti, ki zaslužijo pozornost. Motocikel, ki ga je Oliju Stenegardu, vodji hišnih dizajnerjev, pomagal risati Ronald Sands, je mišljen kot osnova in izhodišče za nadaljnje predelave. Optično je stroj retrovideza – poglejte denimo vintidž sprednji žaromet z BMW-jevim logotipom na sredini – pri tem pa izstopa z nekaterimi rešitvami. Najdražji del paketa je posoda za gorivo: ročno je izdelana iz desetih metrov aluminija v Berlinu, nato jo pošljejo v Italijo na dodatno (fino) obdelavo oplat na njenih bokih, od tam pa spet nazaj v Berlin na barvanje. Huh, bogato!
Motociklu je mogoče po želji spreminjati zadek motocikla – lahko je cafe racer z 'bunko', s sedežem za dva ali pa tak brez zadka. Pri tem so na voljo trije tipi izpuhov, vsi so delo Akrapovičevih mojstrov. Dvojni deluje roadstersko, preostali varianti sta iz titana, eden potegnjen spodaj, drugi scramblerjevsko zgoraj, ob sedežu. In oh, nostalgija, osebna izkaznica motocikla, črna tablica, privita na okvir, je v slogu starih 'benfelnov'. Za drugo tablico, registrsko, je predviden prostor nad zadnjo osjo; če jo tam želite, boste poiskali sami rešitev. V nostalgično kategorijo spadajo tudi analogni merilniki klasičnega videza, ki jim je v sredini dodan digitalni del z vsemi potrebnimi informacijami.
Ustvarjanje vtisa
Na poti iz Kranja v Ljubljano, na stari cesti, tam pri Meji, z 'najntijem' zložno prehitim avtomobil, mišje sivega BMW-ja. Menda serije 3. Do Medvod me nato sledi, pri semaforju ujame, spusti šipo. »Kaj za vraga ...?« Voznik, bradač sredi tridesetih, navdušeno zakriči: »Hej, kva je pa to za en huuuuud stroj? Ful dobr' zgleda!« Potencialni kupec pač.
Zgodovina modela
2008 – Pricurljajo prve skice, koncept Lo Rider predstavijo na milanskem salonu. Harley Davidson se pritoži, da Bavarci kopirajo ime, zato ga preimenujejo v Custom Concept.
2012 – Tišina v naslednjih štirih letih sproži ugibanja, ali je projekt ukinjen, a tega leta se pojavijo prvi prototipi. Šok za sceno.
2013 – Projekt dobi ime R nineT in motocikel je uradno prestavljen teden dni pred salonom v Milanu, v prostorih BMW-jevega muzeja v Münchnu.
2014 – Začne se prodaja.
Tudi Rok Perko vozi R nineT
Tudi Rok Perko, naš smukač in osmoljenec olimpijskih iger v Sočiju, kjer je nesrečno padel, je ponosni lastnik nineT-ja. V Sloveniji je med prvimi. Zakaj ga je tako navdušil? Rok: »Pri R nineT-ju mi ni všeč samo motor, ampak tudi zgodba v ozadju. To je motocikel za resnično uživanje. Všeč mi je tako po dizajnerski plati kot po tehnični. Pri izdelavi so resnično mislili na vse detajle. Meseci, ko sem čakal nanj, so bili eni izmed mojih najtežjih do zdaj, dobesedno sem se tresel od navdušenja.«
Mnenje mojstra predelav Tomaža Capudra – Dreamachine
»To je krasen primerek motocikla za vrnitev ali pa vstop v segment trenutno najbolj priljubljenih modelov, cafe racerjev. Zelo mi je všeč, ker ponuja veliko možnosti za predelave ali pa le zgolj za kozmetične dodelave.«
Besedilo: Primož Jurman, foto: Saša Kapetanovič
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj