Vozili smo: KTM EXC 2017

11. 8. 2016
Deli

KTM se kot vodilni evropski proizvajalec motociklov širi tudi v MotoGP, tam jih bomo leta 2017 videli z dirkalnikom, ki so ga v celoti razvili sami. Fino, in kakšno povezavo ima to z endurom?

Večjo, kot se zdi na prvi pogled! Ko sem bil nazadnje na obisku v avstrijskem Mattig-

hofnu, so novi oddelek razvoja še gradili. Podjetje raste hitro, da komaj dohajajo potrebe, in prav razvoj je eden od glavnih temeljev, na katerem sloni celotna zgodba o preporodu in uspehu.

Produktni vodja Joachim Sauer je na kratko povzel, zakaj je prav terenski motociklizem bistven za KTM: »Enduro in motokros je bil, je in bo ključna dejavnost, to so naše korenine, iz teh motociklov črpamo ideje, razvoj, to je naša filozofija, ki ostaja 'ready to race' in je del vsakega KTM-ja, ki zapusti tovarno.«

Ni skrivnost, da so v terenskem motociklizmu na vrhu, skupaj s Husqvarno si odrežejo največji kos pogače. Ker pa se na lovorikah ne sme spati, so zadnja leta trdo delali v razvoju in za sezono 2017 pripravili povsem nove enduro modele z oznako EXC – torej stroje za resno rekreativno ali tekmovalno rabo. Teh je osem, natančneje štirje modeli z dvotaktnimi motorji in imeni 125 XC-W, 150 XC-W, 250 EXC, 300 EXC ter štirje s štiritaktnimi motorji, 250 EXC-F, 350 EXC-F, 450 EXC-F, 500 EXC-F.

Zelo pavšalno lahko rečem, da so za osnovo vzeli okvir, motorje, menjalnike in predvsem kup idej iz aktualne motokros palete, torej modele, ki so jih predstavili lani in imajo letnico 2016. Vzmetenje ostaja namenjeno enduro rabi, zato zrak še ni izpodrinil olja in vzmeti. Sprednja kraka WP Xplor 48 vilic sta sicer različna, eden ima torej funkcijo blaženja, drugi dušenja povratka. S tem so prihranili pri teži in poskrbeli, da sprednje kolo še bolje sledi ukazom in je več časa v stiku s podlago. Zadnje vzmetenje ostaja enako, torej PDS-sistem z vpetjem neposredno na zadnjo nihajko. Gre za novo generacijo blažilnika WP XPlor z novo geometrijo in manjšo težo. Povsem nove so tudi plastike in sedež (na nekaterih mestih nižji za 10 milimetrov) ter akumulator. Starega, težkega, je zamenjal novi super lahki litij-ionski, ki tehta le 495 gramov in ima večjo kapaciteto. Kar 90 odstotkov motocikla je novega v primerjavi s staro generacijo.

Na zasebnem posestvu v okolici Barcelone sem imel na voljo celotno paleto in osem voženj po 45 minut na čudovitem enduro krogu, kjer trenirajo KTM-jevi dirkači za svetovno prvenstvo v enduru, ekstremni enduro in reli. 12-kilometrski krog je imel nekaj hitrih ozkih makadamskih cest, nekaj poti, kjer je bilo prostora le za širino enega krmila, nekaj zahtevnih in predvsem dolgih vzponov in spustov ter ogromno kamna in skal. Po vseh osmih krogih sem bil zdelan, kot da bi ves dan garal z motorko v gozdu, ampak tudi zelo zadovoljen.

Zmanjševanje teže sem občutil na čisto vsakem motociklu, saj so s tem tudi centralizirali maso, kar se ne terenu takoj občuti. Manj je inercijskih mas, ki želijo motocikel postavljati pokonci, premetavanje levo-desno je še lažje, ovinki zato natančneje in hitreje izpeljani. Lahkotnost je res ena od lastnosti, ki se mi je trdno vtisnila v spomin in je skupni imenovalec vseh novih KTM-jev za enduro. Vzmetenje je naravnano tekmovalno, kar pomeni, da počivanja ni, je pa veliko zanesljivosti, ko jo potrebuješ. Ovinek lahko odpelješ s kirurško natančnostjo, hlod ali skalo pa napadeš z zanesljivostjo in odločnostjo. Všeč mi je bilo tudi, da si lahko delovanje vilic prilagajaš sproti brez orodja, čeprav sem jih vedno pustil v serijski nastavitvi, ki je v bistvu povsem zadovoljila moje želje in godila stilu vožnje. Časa za igranje z nastavitvami ni bilo, raje sem se posvetil temu, da preizkusim vse modele. V bistvu sem izpustil le 125 in 150 XC-W, ki sta tudi edina modela brez možnosti registracije.

Euro 4 regulativa je naredila svoje, in dokler KTM ne bo imel neposrednega vbrizga goriva in olja, ta homologacija ne bo mogoča. Dvakrat pa sem vzel v roke EXC 350, ki je po mojem mnenju najbolj vsestranski in uporaben enduro za večino voznikov. Enkrat z originalnim izpuhom in enkrat z Akrapovičevim kompletnim izpuhom, ki se je izkazal kot idealna nadgradnja, saj mu je dodal nekaj moči, več prožnosti in še boljše odzivanje na dodajanje plina. Zame popolna kombinacija! Enako primerjavo sem naredil tudi z 250 EXC in postal navdušen nad tem, kako lahkotno se vozi ta stroj. Idealen je za fante, ki znajo držati plin odprt tudi, ko je teren zahteven in grbin veliko, torej za vse z motokrosističnim ozadjem, medtem ko je obenem najprimernejši za začetnike, saj motor ni brutalen, zaradi manjše inercije pa v celotni štiritaktni paleti tudi najlahkotneje vodljiv. 350 EXC je torej najbolj vsestranski, lahkoten in dovolj močan ter z navorom, ki ga lahko pridno izkoristiš pri pospeševanju iz ovinka in za plezanje v hrib, 450 pa je stroj za vse, ki so tudi fizično pripravljeni na vožnjo z enduro motorjem. Moči je vedno dovolj, presenetljivo lahkoten je in predvsem zelo hiter. Najmočnejši model, 500 EXC, pa ni za vsakogar. S 63 'konji' moči je vedno preveč! Pritoževanje nad tem, da moči ni dovolj, pomeni, da se lahko prijavite v KTM-jevo tovarniško ekipo za enduro in reli ali pa za obisk zdravnika. Užitek v klancih in na hitrih makadamskih cestah je srh vzbujajoč!

In ko sem že pri ekstremih, pridem tudi do dveh, ki sta namenjena prav temu, ekstremnemu enduru! Dvotaktnika 250 in 300 EXC si v osnovi delita povsem nov motor. Ta je kompaktnejši, lažji, z bistveno manj tresljaji. Vedno pa sta me razveselila z eksplozivnostjo, bliskovitim odzivom na plin in lepo razporejeno krivuljo moči, ki voznika ne utruja ali spravlja v kočljive situacije. Zaradi nizke teže in električnega zaganjalnika, ki je po novem končno integriran v ohišje motorja, je odličen stroj za povsod, kjer so pogoji težki. Navdušujoča je tudi misel na poceni vzdrževanje in nezahtevno servisiranje.

Ker me kolegi enduraši sprašujejo, ali je razlika med starimi modeli velika, naj še vam odgovorim z enim stavkom, ki sem se ga že kar navadil: »Ja, razlika je velika, so lažji, motorji močni, z zelo uporabnimi krivuljami moči, vzmetenje deluje super, že stara generacija je bila odlična, ampak ob novih modelih je jasno, da je preskok tako velik, da so enduro KTM-ji za leto 2017 povsem nova zgodba.«

bese­di­lo: Peter Kavčič, foto: Marco Campelli, Sebas Romero, KTM

Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere