Kako smo na prizorišču ene izmed najtežjih enduro dirk na svetu preizkusili nove KTM-e z vbrizgom goriva.
Vbrizg goriva pri dvotaktnih motorjih je v svetu endura velika revolucija. Sliši se absurdno, toda ekstremne obremenitve motorjev na terenu so vse do zdaj pomenile prednost za motorje, v katere prek sistema lamel mešanica zraka in goriva prihaja prek uplinjača. KTM je kot velesila v enduru prvi na svetu predstavil vbrizg goriva na dvotaktnih specialkah.
13 dolgih let čakanja od prvega prototipa do danes
Projekt 'vbrizg goriva' za dvotaktne enduro motocikle KTM je trajal dolgih 13 let predno so ga lahko spravili v serijsko proizvodnjo. V vmesnem času so se na japonskem odločili, da ne verjamejo več v dvotaktnike in so jih nehali razvijati, medtem je udarila kriza, zgodil se je razcvet ekstremnega endura in izjemni porast zanimanja trga za dvotaktne motorje. Dvotaktniki so še kako živi!
Prav tu, v najbolj ekstremnih pogojih, je KTM v zadnjem letu intenzivno testiral, Andreas Lettenbichler, tovarniški dirkač in testni voznik, pa je priznal, da so bili šokirani na dejstvom, da za dirko Roof of Africa, ki poteka visoko gorah v južni Afriki, niso potrebovali prav nobenega nastavljanja motorja: »Običajno smo porabili vsaj en dan, da smo optimalno nastavili motor za dirko, ki je prav na tem področju zelo zahtevna, saj so spremembe v nadmorski višini zelo velike in lahko slaba nastavitev poleg nepravilnega delovanja motorja pripelje tudi do okvare motorja. Dvotaktnik mora namreč tudi med spusti dobiti nekaj goriva, da se motor maže, sicer lahko zablokira. Tokrat smo pa popoldne že pili pivo v senci poleg hotela.«
Erzberg, naš poligon za test KTM-ov EXC 300 TPI in EXC 250 TPI
KTM je v terenskem motociklizmu ta hip številka ena in svojega primata ne nameravajo izpustiti iz rok. Zato so trdo garali in zavrgli vsaj tri zgrešene koncepte, ki se na terenu niso izkazali (kdo ve, koliko so nam jih zamolčali), ampak na to, kar so pripravili, so sedaj zelo ponosni. Upravičeno!
Vsaj po prvem vtisu sodeč lahko rečem, da je to ta hip najboljši dvotaktni enduro motor, kar sem jih vozil do sedaj v moji 20-letni karieri novinarja. Kako zelo verjamejo v nova modela dokazuje dejstvo, da so nas gnali na zloglasno železno goro Erzberg, kjer je KTM doživljal izjemne uspehe in po celem dnevu mučenja na težkih in strmih terenih lahko priznam, da me je bilo na enduro motociklu strah kot morda še nikdar, a hkrati lahko samo čestitam razvojnikom, ki so naredili prvi dvotaktni enduro motor z neposrednim vbrizgom goriva na svetu. Dvotaktni motor se prek Dell'Ortovega sistema premera 39 mm napaja z mešanico bencina in olja za mazanje bata, valja in glavne gredi. Olje se toči v ločeno posodo (0,7 litra) in zadostuje za 5 do 6 polnjenj posode za gorivo, ki sprejme 9 litrov čistega bencina.
Motorna elektronika so 'možgani' delovanja motorja
Motorna elektronika, ki se nahaja pod sedežem, je izredno zapleten sistem, ki določa čas vžiga in količino goriva na podlagi informacij, ki jih dobi od merilnika zračnega tlaka, položaja ročice plina ter temperature olja in hladilne tekočine. Voznik zato ne potrebuje nobenega prilagajanja, edino kar je še ostalo starega, je gumb za hladen zagon. Glede na obremenitev motorja elektronika sproti določa razmerje mešanice, kar pa v praksi pomeni, da je poraba olja za polovico manjša, poraba goriva pa celo do 30 odstotkov manjša. V celem dnevu vožnje, kjer smo sicer res imeli postanke za fotografiranje in kosilo, sta KTM-a EXC 300 in 250 TPI porabila manj kot 9 litrov bencina.
Prevozili smo odseke z dirke Red Bull Hare Scramble
Na železni gori te najprej njena velikost osupne, dobiš spoštovanje, ko pa se zapodiš v strme klance, najprej pomisliš, ali je tu sploh možno peljati. Ko pa vidiš, da je že kdo peljal pred tabo na tej isti strmini, ti odleže in zbereš pogum ter odpreš plin. Vozili smo se po številnih ozkih in zelo tehničnih stezicah, kjer so nagajale korenine ali pa tudi kak kos pozabljene železne cevi, ves čas sem moral biti na preži, ker je vse skupaj zelo nepredvidljivo in za ovinkom lahko čaka luknja ali pa strm spust ali vzpon.
Potem je tu še skalovje, tega res ne manjka. Prek ogromnih skal na odseku 'Karl's dinner' sem na srečo prevozil le ravninski del, vzpon sva pa s kolegom iz Finske poizkusila in sicer ob bučnem aplavzu ostalih in pametnejših novinarjev, ki so vse skupaj varno opazovali z razdalje, bolj klavrno končala vsak s svojim motorjem obrnjenim na glavo. Tu lahko pohvalim kakovost plastike in novo zaščito hladilnikov (nov in močnejši dizajn, ki ne potrebuje dodatne aluminijaste zaščite), saj poškodb na motociklu ni bilo. Predvsem pa so prišli do izraza natančnost hidravlične sklopke, uporabna moč, nizka teža in odlično vzmetenje.
EXC 300 TPI ima kar 54 'konjev, EXC 250 TPI pa je izredno lahkoten
Maksimalna moč in natančna vodljivost pa sta prišla do izraza, ko sem navijal plin v drugi ali tretji prestavi v na videz nemogoče vzpone, kot je zloglasni 'pipeline'. O spustih ne bom izgubljal besed, ker so mi bili najbolj grozljivi. Kajti, ko enkrat prideš na vrh 1.500 metrov visoke gore, je treba enkrat tudi dol, kajne? Ko si na vrhu previsa in pod seboj sploh ne vidiš, kam se boš zapeljal, je treba kar fino prebrskati po žepih, da najdeš svoja 'jaj**', oziroma pogum. Ampak ugotovil sem, da oba nova enduro modela ponudita več, kot potrebujem, ali bolje rečeno, mi pomagata, da se sam bolje peljem na terenu.
Ker se je poslovil klasični uplinjač, temperatura zraka in nadmorska višina ne delata več preglavic, posledično pa to pomeni, da oba motorja ves čas delujeta optimalno.
Krivulja moči je izredno linearna in tistega dvotaktnega nenadnega sunka, ki je večini običajnih voznikov povzročal preglavice ali pa jih celo strašil, ni več. EXC 300 TPI nikakor ne skriva moči (pri KTM-u navajajo 54 'konjev') pri najvišjih vrtljajih. Brez težav ga voziš v tretji prestavi in ko je treba potegniti iz ovinka, se takoj odzove z odločnim pospeškom. Moči je vedno dovolj in če znaš, ga lahko voziš izredno hitro. Morda še pomembneje: na njem lahko narediš tudi kakšno napako ob vznožju vzpona, saj te navor in moč rešujeta, če nimaš znanja kot mojster Johnny Walker.
EXC 250 TPI je 250 malenkost šibkejši, a to razliko v moči najbolj pokaže med vožnjo v najbolj strmih klancih. Tu se naredi razlika: če narediš pod hribom napako, dosti težje pridobiš potrebno hitrost in inercijo, da te pripelje na vrh. Malenkost manjšo moč v primerjavi s 300-tko sicer uspešno kompenzira z lahkotnejšo vodljivostjo na tehnično zahtevnejšem terenu in na ovinkastem enduro testu ter na ozkih in zavitih stezicah, kjer se pozna manjši vpliv vrtečih se mas v motorju. Prelaganje iz zavoja v zavoj ali prekladanje prek ovir na roke je lažje.
Ergonomija, vzmetenje, zavore in kakovost, tako pri izdelavi, kot uporabljenih komponentah so na najvišji ravni. Krmilo je od proizvajalca Neken, vzmetenje WP, ročice Odi s sistemom zategovanja z vijakom, kolesa Giant s CNC rezkanim pestom, posoda za gorivo je prosojna in ima vgrajeno črpalko za gorivo in merilec nivoja goriva. Kovani križi dopuščajo kar štiri nastavitve položaja krmila. Če pa vse to ni dovolj dobro za vas, imate na voljo še z dodatno opremo izboljšano izvedbo Sixdays, ki je tokrat v grafikah francoske zastave, saj bo dirka jeseni v Franciji.
Zato tudi nekako razumem, da je cena pri dobrih devetih tisočakih nekako upravičena, po drugi strani pa je odraz stanja na trgu. Dvotaktni KTM-i za enduro so že tradicionalno vsako leto najprej razprodani in bojim se, da bodo tele oranžne enduro specialke razgrabili kot tople žemljice. V prodajna salona v Kopru in v Grosuplju pridejo konec junija ali najkasneje v začetku julija. Prvo manjšo serijo pa so že razgrabili vsi, ki bodo dirkali na Romaniacsih in na Erzbergu.
Peter Kavčič
foto: Sebas Romero, Marko Campelli, KTM
Tehnični podatki
Motor (EXC 250/300 TPI): enovaljni, dvotaktni, tekočinsko hlajeni, 249/293,2cm3, vbrizg goriva, električni in nožni zagon motorja.
Menjalnik, pogon: 6-stopenjski menjalnik, veriga.
Okvir: cevni, krom-molibden 25CrMo4, dvojna kletka.
Zavore: spredaj kolut 260 mm, zadaj kolut 220 mm.
Vzmetenje: spredaj nastavljive obrnjene teleskopske vilice WP Xplor 48 mm, 300 mm giba, zadaj nastavljiv enojni blažilnik WP, gib 310 mm, vpetje PDS.
Gume: 90/90-21, 140/80-18.
Višina sedeža (mm): 960 mm.
Posoda za gorivo (l): 9 l.
Medosna razdalja (mm): 1.482 mm.
Teža (kg): 103 kg.
Prodaja: Axle Koper tel: 30 377 334 Seles Moto Grosuplje tel: 041 527 111
Cena: 250 EXC TPI - 9.329 EUR; 300 EXC TPI - 9.589 EUR