Zadnja leta se je KTM močno utrdil na vrhu terenskega motociklizma. Za modelno leto 2014 so predstavili nekaj izboljšav in povsem nov 250kubični štiritaktnik, za katerega se je govorilo, da naj bi po zmogljivostih postal nevaren 350kubičnemu modelu.
Seveda smo te govorice z veseljem preizkusili in na predstavitev novosti na Slovaško poslali našega testnega voznika Romana Jelena. Romana verjetno ni treba posebej predstavljati, saj je eden najuspešnejših nekdanjih profesionalnih motokrosistov. Še preden pa preberete vtise o novostih iz prve roke, na kratko preletimo glavne novosti, ki so značilne za nove modele hard enduro KTM-ov.
Celotna paleta modelov EXC-F, torej tistih s štiritaktnimi motorji, je dobila nov in lažji okvir ter nižji spodnji del vpetja vilic, kar zagotavlja natančnejšo vodljivost in boljšo oporo za nov sprednji blatnik. Povsem novo je tudi vzmetenje, sprednje vilice lahko zdaj nastavljamo brez uporabe orodja. Največja novost je EXC-F 250, ki je dobil povsem nov motor. Ta je narejen na osnovi motorja iz modela SX-F, s katerim KTM zadnja leta žanje uspehe v motokrosu. Novi motor je močnejši, lažji in se hitreje odziva na dodajanje plina.
Dvotaktni modeli so dobili kopico manjših, a vseeno pomembnih izboljšav za še več moči in lažjo vodljivost. Vsem pa so skupne nove plastike, ki sledijo modnim smernicam v terenskem motociklizmu, in nova maska z žarometom z boljšo svetilnostjo, da ponoči varno pripeljete domov.
Kako se novosti s papirja prenesejo na teren, pa Roman Jelen: »Če začnem pri najmanjšem, dvotaktnem EXC 125: je zelo lahek in vodljiv, nekaj težav nastane le pri vzponih v gozdu, ko mu zmanjka moči v spodnjem območju vrtljajev, ampak to je normalno za 125-kubični motor, zato ga je treba ves čas voziti v nekoliko višjih vrtljajih. Zelo me je zanimal EXC 200, ki je le nadgradnja, torej je podoben kot 125, lahek in vodljiv. Sem pa pričakoval nekaj več uporabne moči, a se motor zelo hitro in agresivno razvije v sredini in proti vrhu motorne krivulje, zato sploh ni tako nezahteven za vožnjo, kot sem sprva mislil.
Prijetno presenečenje je EXC 300, ki je kljub močnemu in največjemu motorju med dvotaktniki še vedno zelo lahek in obenem vodljiv. Za dvotaktni motor ima dober navor pri spodnjih vrtljajih. To je moja prva izbira, EXC 300 me je navdušil. To je tudi vrhunski motocikel za recimo endurokros. Preizkusil sem tudi vse štiritaktne modele. Seveda najprej novega EXC-F 250, ki je super vodljiv in še vedno dovolj močan pri nizkih vrtljajih, za lažjo vožnjo po gozdu, koreninah, kamnih in podobnem zahtevnejšem terenu.
Na hitrostnih preizkušnjah oziroma 'brzincih' si z njim lahko zelo agresiven, ker je precej bolj nežen kot motokros motocikel. Vzmetenje je dobro, a za moj okus premehko za hitrejšo vožnjo na 'brzincu' ali motokros stezi. To je sicer odvisno tudi od hitrosti voznika, verjetno bo za povprečnega enduro voznika vzmetenje kar pravo. Novinec torej ni razočaral! S tem je naslednji model na lestvici, EXC-F 350, dobil hišno konkurenco. Med vožnjo daje občutek lahkotnosti in dobre vodljivosti. Vzmetenje je podobno kot pri EXC-F 250.
Je dober plezalec v gozdu (tu je malce v prednosti pred EXC-F 250) in daje dober občutek na sklopki glede na to, da je hidravlična. Preizkusil sem tudi posebno serijo EXC-F 350 Sixdays, ki jo naredijo v omejenih količinah za najzahtevnejše. Motocikel se od osnovnega razlikuje po tem, da ima boljše vzmetenje, kar se je občutilo predvsem na 'brzincih'. Opremljen je še z Akrapovičevim izpuhom, tako da se motor lepše odzove na dodajanje plina že v spodnjem območju vrtljajev in nekoliko podaljša prestavna razmerja.
EXC-F 450 je zelo zanimiv motocikel, kar zadeva moč. Tukaj ne govorimo o agresivnosti kot pri 450-kubičnem kros motociklu, zato je tale enduro zelo vozen, kajti ni pretežak in je kljub 450 kubičnim centimetrom še vedno dobro vodljiv v gozdu. Motor ima sposobnost, da na slabih terenih res dela metre in še vedno ostane nežen ob dodajanju plina. Vzmetenje je za večino terenov dobro, le na 'brzincih' je spet nekoliko premehko zame. EXC-F 450 je absolutno moj prvi izbor med štiritaktniki.
Za konec sem si prihranil še najmočnejšega, torej EXC-F 500, ki ima v resnici 510 kubičnih centimetrov. Prav zanimivo je, kako teh 60 kubičnih centimetrov razlike spremeni značaj motorja in tudi značaj celotnega motocikla. Ima ogromno navora in ga lahko voziš tudi v višjih prestavah ter lažje po tehničnih sekcijah čez korenine in velike kamne. Njegova edina slabost je, da je najtežji med vsemi, kar pomeni, da ni za vsakega voznika, ampak za bolj izkušene. Z njim lahko zelo uživaš,« zaokroži svoje vtise o novih modelih naš Roman Jelen. KTM z modelnim letom 2014 nadaljuje začrtano smer in ostaja zvest svojemu izročilu.
Besedilo: Peter Kavčič in Roman Jelen