Avtomobilske kratice od A do Z

15. 2. 2010
Deli

Najpozneje pri nakupu avtomobila se vsak sreča z množico kratic, ki opisujejo različne avtomobilske sisteme. Ti igrajo še posebej veliko vlogo v tem zimskem času.

Eden izmed najpomembnejših sistemov je ABS (Anti-Blockier System ali Antilock Braking System), ki pomeni nadgradnjo klasičnega zavornega sistema. Elektronika nadzira vrtenje koles in preprečuje, da bi katero od teh pri zaviranju blokiralo, kar med zaviranjem omogoča vodenje avtomobila in načeloma skrajšuje zavorno pot.

ABS se lahko imenuje tudi drugače: ALB (Anti Lock Braking). Ta sistem je še posebej koristen na poledeneli ali zasneženi podlagi.

Z AFL (Adaptive Forward Lightning) Opel označuje napredne žaromete, ki med vožnjo osvetljujejo ovinek. Ta sistem skrbi za večjo varnost (večjo osvetlitev), v svoje avtomobile pa ga vgrajuje večina avtomobilski tovarn, le pod drugim imenom.

Zelo pomemben pri vožnji na slabši podlagi (voda, razlito olje, druga umazanija, sneg, led idr.) je tudi sistem, ki ga poznamo z več imeni (tudi ASC – Automatic Stability Control, najpogostejši je ESP – Electronic Stability Program), prav vsa pa pomenijo elektronski sistem, ki pri odnašanju s pomočjo zaviranja koles oziroma z drugačno porazdelitvijo moči vanje poskrbi, da se vozilo stabilizira, avtomobil pa zaradi tega ne zanese s ceste. ESP je rešil že marsikatero življenje, v vse več avtomobilov pa ga že vgrajujejo serijsko.

Nadgradnja tega sistema je sistem ASC + T (Automatic Stability and Traction Control), ki je tudi znan z več imeni (pri Volvu recimo ETC – Electronic Traction Control), vsa pa pomenijo sistem, ki preprečuje zdrs pogonskih koles. Če pri pospeševanju obstaja nevarnost zdrsa katerega od pogonskih koles, elektronika poseže v delovanje motorja in nekoliko zavre kolo, ki hoče zdrsniti. Speljevanje, posebej na ledeni cesti, je zaradi tega sistema lažje.

HDC pomeni Hill Descent Control, opisuje pa sistem, ki v povezavi z zavornim ABS-om ob strmejših spustih zavira vozilo in pomaga pri varni vožnji navzdol. Tudi ta sistem ima različna imena in pametni ključ, ki označuje način zagona, odklepanja in zaklepanja vozila brez uporabe klasičnega ključa. Če se v ključavnici vrat naredi led, je ta sistem Keyles-Go več kot dobrodošel.

PDC (Park Distance Control) pomaga pri parkiranju (avtomobil lahko reši pred kakšno ledeno oviro), saj s tipali v odbijačih spremlja dogajanje pred vozilom in za njim in v primeru zaznavanja ovir z akustičnimi in vizualnimi signali voznika opozori nanje. V dežju in zimskem vremenu (sneg, led) je treba paziti, da so tipala čista.

Še posebej v zimskem času je dobrodošlo, če je avtomobil opremljen s štirikolesnim pogonom, saj ga poganjajo vsa štiri kolesa, oprijem pa je zaradi tega boljši, a pri tem je treba vedeti, da se morajo kolesa poganjati – voznik mora »pritiskati« na plin.

Štirikolesni pogoni so različno označeni, od sistema AWD, 4Motion, 4Matic do xDriva. Ni enotnega štirikolesnega sistema, ampak jih je več vrst, med seboj pa se razlikujejo tako po načinu delovanja, sestavi kot po vplivu voznika nanje.

Pri nekaterih vozilih ni stikala ali gumba za ročni vklop štirikolesno gnanega načina, ampak vozilo pogon samodejno uravnava (dvo ali štiri), kar je še posebej značilno za večji del SUV-ov (Sports Utility Vehicle), za tako imenovane športne terence.

www.svetovalnica.net