Kako so na cenikih razvrščena vozila na avtocestah, kako na trajektih, za katere države potrebujemo zeleno karto, kje lahko preverimo stanje na mejnih prehodih in še kaj.
Pred začetkom glavne turistične sezone objavljamo nekaj uporabnih informacij, ki bodo prišle prav pri počitnikovanju na jugu ter uporabne povezave, na katerih lahko preverite cenik cestnine na Hrvaškem.
Vozila na hrvaških avtocestah so razdeljena na pet razredov:
- IA: motocikli, trikolesniki in štirikolesniki (ATV-ji)
- I: motorna vozila z dvema osema z višino do 1,9m in težo do 3,5t
- II: motorna vozila z dvema osema in višino nad 1,9m, a z maso do 3,5t ter vozila z dvema osema z višino do 1,9m in do 3,5t, ki vlečejo priklopno vozilo, ne glede na število osi in višino priklopnega vozila
- III: motorna vozila z dvema ali tremi osmi in maso, višjo od 3,5t, motorna vozila z maso nad 3,5t, ki vlečejo priklopno vozilo z eno osjo ter motorna vozila iz razreda II, ki vlečejo priklopno vozilo, ne glede na število osi priklopnega vozila
- IV: motorna vozila s štirimi ali več osmi in maso nad 3,5t, motorna vozila z dvema osema in maso nad 3,5t, ki vlečejo priklopno vozilo z dvema ali več osmi ter motorna vozila s tremi osmi in maso nad 3,5t, ki vlečejo priklopno vozilo ne glede na število osi
V Sloveniji višina nad prvo osjo, na Hrvaškem višina
Pomembna razlika za lastnike osebnih vozil je višina, ki loči razreda II in III, saj v Sloveniji velja za ločnico višina vozila nad prvo osjo (do 1,3m razred 2A, nad 1,3m razred 2B). Medtem ko višino vozila (za Hrvaško avtocesto) najdemo v tabeli s tehničnimi podatki v vsaki knjižici z navodili za uporabo vozila ali v homologacijskem kartončku, podatek o višini nad prvo osjo večinoma tam ni (seznam izmerjenih vozil najdete na strani dars.si).
Poglejmo si primer vožnje po avtocesti preko Zagreba (Lučko) v Split (izvoz Dugopolje): motorist bo plačal 105 kun, avtomobilist 174 kun, voznik kombija (lahko je tudi potniški Renault Trafic) 339 kun, voznik 'šleparja' pa 607 kun.
vir: hak.hr
Če bi se želeli ogniti avtocesti: Ljubljana – Split po stari cesti
Če jo bomo iz Ljubljane do Splita urezali po avtocesti, bo vožnja trajala približno 5 ur (531 km), medtem ko je razdalja pri vožnji preko Kočevja, mimo Plitviških jezer, in skozi Knin precej krajša – le 424 kilometre, a je zato predviden čas daljši za debeli dve uri.
vir: Google zemljevidi
Razmere na mejnih prehodih
Zelo pomemben faktor, ki bo vplival na izbiro poti, pa bo letos tudi gneča na mejnih prehodih. Za zgoraj omenjeno pot vsekakor priporočamo izbiro mejnega prehoda Vinica, pred vsako potjo pa velja klikniti na spletno stran promet.si in pogledati trenutne čakalne dobe na večjih mejnih prehodih.
Kategorizacija vozil za avtoceste in trajekte ni enaka
Če načrtujete počitnice na hrvaških otokih in se tja odpravljate s kombijem, naj vas ne preseneti, da vozila niso razvrščena po enakih merilih kot na hrvaških avtocestah. Meji, ki ločita osebna vozila od kombijev, sta višina 2 metra in dolžina 5 metrov (in ne višina 1,9 m ter masa 3,5 t kot na avtocesti).
Primer: trajekt Split – Hvar (Stari Grad)
- Potnik … 33 kn
- Otrok 3-12 let … 16,5 kn
- Kolo … 38 kn
- Motorno kolo … 70 kn
- Trikolesnik ali štirikolesnik … 104 kn
- Avtomobil do 2 m višine do 5 m dolžine in z največ 9 potniki … 160 kn
- Avtomobil nad 2 m višine, nad 5 m dolžine in z največ 9 potniki … 276 kn
- Prikolica do dolžine 3 m … 84 kn
- Prikolice in bivalniki
Do 5 m … 276 kn
5,01 – 7 m … 345 kn
Nad 7 m … 451 kn
vir: cenik za sezono 2017
Zelena karta – v katerih državah jo potrebuje slovenski voznik?
Cena zelene karte v Sloveniji je le 4,2 evra, medtem ko na mejnih prehodih za ta papir lahko plačate petkrat višji znesek. V večini držav EU ni več nujna, je pa priporočljiva, medtem ko jo slovenski voznik mora pokazati pri potovanju v naslednje države:
Albanija, Belorusija, Bosna in Hercegovina, Črna gora, Iran, Izrael, Maroko, Moldavija, Rusija, Tunizija, Turčija in Ukrajina.
vir: amzs.si
Še nekaj nasvetov za prijetno pot na dopust
- Pred odhodom namenite avtomobilu nekaj časa in preverite tekočine (olje, hladilna tekočina, tekočina za pranje stekel), tlak v gumah (tudi v rezervni). Če sami niste vešči, ga na kratek preventivni pregled zapeljite do mehanika.
- Pomislite, kje v avtomobilu je nameščena dvigalka za menjavo gume. Če je mogoče, naj bo spravljena tako, da vam v primeru defekta ne bo potrebno iz avtomobila zložiti vse prtljage.
- Izogibajte se poti v kritičnih urah (petek popoldne, sobota dopoldne).
- Pozanimajte se o alternativnih cestnih povezavah.
- Tudi če uporabljate navigacijsko napravo, naj bo v avtomobilu še avtomobilska karta.
- Vzemite na pot dovolj tekočine in lahkih prigrizkov za potnike. Ne pozabite na postanke! Če je že šofer trmast, ga vsaj potniki prepričajte, naj si vzame čas za premor - magari s trikom, da mora nekdo na stranišče.
Matevž Hribar
Novo na Metroplay: Maja Keuc iskreno o življenju na Švedskem in kaj jo je pripeljalo nazaj