Kateri avtodom izbrati? (test)

14. 7. 2008
Deli

Proizvajalcev avtodomov ni toliko, kot je proizvajalcev osebnih vozil, jih je pa veliko. Enako kot v svetu osebnih vozil tudi pri avtodomih poznamo osnovne razrede, v katerih najdemo številne modele, vsak od njih pa ponuja še različne tlorise. Ponudba je torej ogromna in jo je nemogoče predstaviti v nekaj stavkih. Toda poglejmo vsaj, kateri razredi obstajajo ter njihove glavne prednosti in slabosti.

Snemljivi bivalniki

Snemljivi bivalniki so nekakšna vmesna stopnja med bivalnimi prikolicami in avtodomi. Po svoji funkcij. Nikakor pa to ne pomeni, da jih kupujejo ljudje, ki so se naveličali prikolic in hočejo vstopiti v svet avtodomov. Kupci tovrstnih bivalnikov so večinoma avanturisti z veliko začetnico. Nadgradnje so v največji meri prilagojene kesonom terenskih poltovornjakov (pickupov), montaža in demontaža sta sila preprosti, v notranjosti pa mlada družina najde dovolj prostora za prijetno bivanje. V nadstrešku je obvezno dvoj­no ležišče, pred njim jedilni del, ki se ponoči spremeni v dodatno ležišče, garderobna omara in kopalnica z WC-jem zasedeta eno stran stene, drugo pa kuhinjski del. Čeprav se na prvi pogled morda zdi nemogoče, imajo snemljivi bivalniki tudi vso potrebno električno, vodno in plinsko napeljavo in so lahko primerni tudi za zimska potepanja.

Prednosti:

+ snemljiva bivalna nadgradnja

+ preprosta montaža in demontaža

Slabosti:

- manj prostora za prtljago

- manjša posoda za vodo (60 l)

Dostavniki

Kot že ime pove, proizvajalcem avtodomov za osnovo v tem razredu služijo kar dostavniki, ki so sicer namenjeni prevozu tovora (furgoni). Najpogosteje so to različice s podaljšano medosno razdaljo in povišano streho, ki so tako najboljši kompromis med udobjem in hitrim premagovanjem daljših razdalj. Če je takšen avtodom namenjen dvema osebama, udobja ne manjka. Poleg dvojnega ležišča v njem najdete še uporabno velik kuhinjski del s hladilnikom, kuhalnikom in pomivalnim koritom, jedilni kot ter kopalnico s prho in WC-jem. Kadar je ležišče zadaj in postavljeno prečno, je pod njim velik prtljažni prostor. Prav ta prostor pa je navadno treba žrtvovati, če bi v notranjosti želeli imeti več ležišč. Obstajajo namreč tudi dostavniki oziroma vani, kot jih imenujejo nekateri proizvajalci, ki so namenjeni bivanju štirih ljudi.

Prednosti:

+ visoka hitrostna povprečja

+ okretnost

+ zmerna poraba goriva

+ videz dostavnika

Slabosti:

- prostorska utesnjenost

- malo odlagalnih mest

- manj primeren za zimo (izolacija)

Kompaktni avtodomi

Ta razred je najmlajši med vsemi, zanimivo pa je, da nekateri proizvajalci nanje ‘natikajo’ tudi oznako Van, čeprav ne gre za klasične dostavnike. Z dostavniki jih povezujejo predvsem zunanje mere, po videzu pa so veliko bližje polintegriranim avtodomom. Tudi ti so v večini primerov namenjeni dvema ali največ trem osebam, od katerih ena spi na zasilnem ležišču, ki ga je mogoče narediti iz jedilnega dela. Prav vsi imajo zadaj dvojno ležišče (ali dve ležišči), ki je največkrat postavljeno prečno, pod njim pa je relativno velik garažni prostor. Udobje in urejenost bivalnega prostora se lahko primerjata s tistima, ki ju srečamo v ‘polintegrirancih’, kar pomeni, da omaric ne primanjkuje, bivalni prostor ima vse, kar imajo veliki, le na nekoliko manjšem prostoru. Zaradi klasične gradnje, ki jo poznamo pri bivalnih avtomobilih, so stene izdatneje izolirane kot pri dostavnikih, manj je tudi vrat, zato so kompaktni avtodomi za potepanje v zimskem času primernejši.

Prednosti:

+ visoka hitrostna povprečja

+ okretnost

+ zmerna poraba goriva

+ garažni prostor zadaj

+ zadostno število omaric

+ boljša izolacija

Slabosti:

- za največ tri osebe

- nekoliko utesnjen bivalni prostor

Avtodomi z mansardo

Ti modeli so na cestah najštevilčnejši, kar bi lahko pomenilo, da so tudi najuporabnejši. V nadstrešku nad voznikovo kabino je vedno udobno dvojno ležišče, zaradi širine bivalnega prostora, ki je večja kot pri dostavnikih oziroma kompaktnih avtodomih, in dolžine, ki pri nekaterih modelih krepko presega sedem metrov, pa prav pri njih najdemo največ tlorisnih različic. Modela z manj kot štirimi ležišči na trgu ne boste našli, obstajajo pa takšni, v katerih lahko prespi do sedem oseb. Seveda je v povezavi s tem odvisna velikost garažnega prostora, ki je ponekod lahko tako velik, da vanj brez težav pospravite skuter, kolesa, kamp opremo in še kaj. V alkovnih, kot jim pravijo poznavalci, so kopal­nice navadno prostornejše, to velja tudi za kuhinjske kote in ležišča, omaric je dovolj, da se lahko družina na pot odpravi za dalj časa, vseeno pa nemogočega tudi tu ne smete pričakovati. Povedano z drugimi besedami, če je ležišč šest in če se na pot odpravi prav toliko oseb, zna biti bivanje tudi v tako velikem avtodomu rahlo utesnjeno.

Prednosti:

+ prostorna notranjost

+ družinam prilagojeni tlorisi

+ do sedem ležišč

+ velika garaža (modeli z manj ležišč)

+ pestra ponudba

Slabosti:

- velik zračni upor

- poraba goriva

- manjša potovalna hitrost

- občutljivost za bočni veter

- omejitve zaradi višine in dolžine

Polintegrirani avtodomi

Če odmislimo nadstrešek, so avtodomi iz tega razreda precej podobni modelom z mansardo in resnica je, da so, če pozabimo na dvojno ležišče nad voznikovo kabino, pri večini tudi tlorisi povsem enaki. Ne pa tudi kupci. Za te tipe bivalnih avtomobilov se večinoma odločajo starejši oziroma tisti, ki potujejo predvsem v parih in se niso pripravljeni odreči udobju. In prav potovanja so razlog, zakaj so ‘polintegriranci’ na trgu. Njihova aerodinamika je boljša, hitrosti so večje, poraba goriva manjša, hkrati pa zaradi izdatne širine (in dolžine) ponujajo dvema osebama obilo prostora. Kuhinjski del je prav tako velik kot pri sorodnih modelih z mansardo, kar pomeni, da v njem najdemo dovolj velik hladilnik, štedilnik, pomivalno korito in nemalokrat pečico, francoska postelja je največkrat v zadnjem delu in je postavljena vzdolžno (dve osebi lahko prespita na ležišču, ki nastane iz jedilnega dela), poleg postelje pa je običajno prostorna kopalnica z ločeno prho.

Prednosti:

+ visoka hitrostna povprečja

+ zmerna poraba goriva

+ prostoren bivalni prostor

Slabosti:

- za največ štiri osebe

- omejitve zaradi dolžine

- praviloma majhen prtljažni prostor

Integrirani avtodomi

Integrirani avtodomi so svojevrstni posebneži v svetu bivalnih avtomobilov. Že zato, ker bivalni del in vozniška kabina nista spojena med seboj, ampak je proizvajalec poskrbel tudi za prednji del. Nekateri bodo pomislili, da zato, ker je oblika tako skladnejša. Temu sicer ne gre oporekati, a pravi razlog se skriva v boljši prostorski izkoriščenosti prednjega dela, s katero se bivalni avtomobili v preostalih razredih ne morejo pohvaliti. Zaradi dodatne širine je bivanje v kabini (pri teh modelih sta prednja sedeža navadno vrtljiva) še prijetneje in prostornejše, prostor okoli lahko brez težav sprejme pet, šest pa tudi več oseb, ko je prijetnega pomenkovanja konec, pa izpod stropa preprosto potegnete veliko francosko posteljo, se uležete nanjo in trdno zaspite. Če neradi spite na posteljah, ki bingljajo s stropa, je tu še ena, prav tako udobna, in sicer v zadnjem delu, poleg prostorne kopalnice. Udobja pa ne boste pogrešali tudi nikjer drugje, če bo le vaš bančni račun prenesel nakup ? integrirani avtodomi namreč izmed vseh na trgu dosegajo najvišje cene.

Prednosti:

+ oblikovna skladnost

+ izkoriščenost vozniške kabine

+ dvižna postelja

+ zmerna poraba goriva

Slabosti:

- visoka cena

Matevž Korošec, foto: tovarne

Novo na Metroplay: Nik Škrlec iskreno o svoji najljubši tehniki pomnjenja