Misija avtodom: 7 zlatih pravil ob nakupu novega avtodoma

V začetku septembra je v Düsseldorfu že tradicionalno potekal eden največjih sejmov počitniških prikolic in avtodomov – Caravan salon. Povpraševanje po avtodomih in tovrstnem načinu preživljanja prostega časa je v vzponu. Ponudba še nikoli ni bila tako pestra, a tudi pasti in dvomov, ki prežijo na kupce, je temu primerno veliko. Za pomoč smo se obrnili na strokovnjaka, ki ni le odličen poznavalec avtodomarske scene, temveč je z njo povezan tako poslovno kot prostočasno. 

Misija avtodom: 7 zlatih pravil ob nakupu novega avtodoma (foto: Adria Hub (adria-mobil.com)) Adria Hub (adria-mobil.com)
22. 9. 2022

Le kdo bo znal bolje svetovati, kot nekdo, ki že vrsto let uživa v avtodomarskem načinu preživljanja prostega časa?

Matevž Korošec je produktni vodja v podjetju Adria Mobil, je tudi sam dolgoleten uporabnik avtodoma. Nekdanji novinar Avto magazina je bil zato pravi naslov, pri pripravi članka v pomoč vsem tistim, ki se bodo v kratkem pridružili krogu ponosnih lastnikov avtodomov.

Za naš članek je strnil nekaj misli o tem, na kaj morate biti ob nakupu novega lepotca pozorni. 

Zlato pravilo št. 1

Pri nakupu avtodomov izbirate med štirimi osnovnimi razredi:

alkoven (avtodomi z izbočenim zgornjim delom vozila oziroma mansardo, v kateri je varno pospravljeno ležišče za dve osebi),

pol-integriran (bivalna nadgradnja  je združena s kabino proizvajalca vozila, ob doplačilu je mogoče izbrati tudi dodatno ležišče za dve osebi, ki se spusti s stropa),

integriran (avtodomi, pri katerih je na šasijo baznega vozila postavljena celotna nadgradnja, ki vključuje tudi vozniško kabino) in

bivalni kombiji oziroma Vani (osnovo predstavlja kombi, ki je predelan za potrebe počitnikovanja).

Obstaja še peti razred, kjer je govora o samostojnih bivalnih nadgradnjah prilagojenih nameščanju na terenska pick-up vozila vendar, ker je ta razred zelo »nišen« se mu tokrat ne bomo podrobneje posvečali.

Pred nakupom je potrebno temeljito razmisliti o prednostih in slabostih posameznega razreda. Najbolj priljubljeni so pol-integrirani avtodomi, ki so dosti nižji od alkovnov, zato običajno zaradi aerodinamične optmiziranosti omogočajo višje hitrosti in nižjo porabo goriva.

»Pri tem je potrebno razumeti, da dodatna postelja, kadar je spuščena, onemogoča uporabo jedilnega dela,« pojasnjuje Matevž Korošec in dodaja: »V tem primeru je morda smiselno razmisliti o nakupu alkoven avtodoma, daj veliko ljudi zgornjo posteljo uporablja tudi za shranjevanje, štiričlanski družini pa nudi precej več udobja ter prostora.«

Ob tem opozori, da so alkoven avtodomi precej višji, posledično pa potujejo počasneje in so bolj potratni.

Integrirani avtodomi po drugi strani sodijo med najdražje na trgu, nudijo pa veliko udobja in prostora. So pa posledično dražja tudi popravila tovrstnih avtodomov in nakup dodatnih delov.

Bivalni kombiji po drugi strani pa omogočajo hitro vožnjo, a je bivalni prostor ožji in primeren predvsem za dve osebi. Manj primerni so za uporabo v zimskih mesecih, saj hladen zrak v hipu prodre v prostor.

Zlato pravilo št. 2

»Naj vas ob nakupu ne zavede. Številni avtodomi na prvi pogled izgledajo dosti bolj prostorni, kot v resnici so. Kupci so običajno premalo pozorni na malenkosti. Kam boš pospravil jakne in plašče? Kam bodo šli smučarski kombinezoni? Dobrodošle so tudi drobne odlagalne površine, ki pogosto ostanejo spregledane,« svetuje nekdanji novinar in produktni vodja ene vodilnih karavaning znamk na trgu.

Predlaga, da se prepričate o prostornosti kuhinje in njenih elementov, pa o primerni garderobni omari, kamor boste pospravili svoja oblačila.

Zlato pravilo št. 3

Ob nakupu dobro razmislite, koliko oseb bo avtodom istočasno uporabljalo.

»Izberite avtodom s toliko fiksnimi ležišči, kolikor bo stalnih uporabnikov. Če kupujete za štiričlansko družino, potem so priporočljiva štiri fiksna ležišča. Prvi teden ali dva vam podiranje in vnovično postavljanje jedilne mize v posteljo in nazaj še ne bo šlo na živce, sčasoma pa se boste spraševali, kaj vam je tega potrebno,« polaga na srce sogovornik.

Zlato pravilo št. 4

Pri nakupu bodite pozorni na lastne potrebe in ponujene tlorise avtodomov. Priporočljiva je temeljita samorefleksija, ki vam bo dala odgovore o tem, kdaj boste avtodom uporabljali, kakšen je vaš življenjski slog itd.

Številni avtodome uporabljajo le v poletnih mesecih, spet drugi se z njim odpravijo tudi na smučanje. Nekateri ga uporabljajo le za daljši dopust, spet drugi se z njim odpeljejo na lepše vsak vikend.

»Če na počitnicah raje počivate, potem vam velik shranjevalni boks ne pomeni prav veliko. Če pa aktivno preživljate prosti čas, pa bodite pozorni, da bo dovolj velik za kolesa, deske, sup in ostalo športno opremo. Sploh če so kolesa dražja, jih je dobro pospraviti v boks,« svetuje Matevž Korošec.

Zlato pravilo št. 5

Pogosta napaka, ki jo ljudje ob nakupu naredijo je, da varčujejo pri moči motorja.

»Pogosto vzamejo prešibak motor, v primerjavi z velikostjo avtodoma,"ugotavlja Korošec.

Osnovni, vstopni motorji so prvenstveno namenjeni le najmanjšim avtodomom.

V ozir je namreč potrebno vzeti, da nadgradnja skupaj s pohištvom in vso vgrajeno opremo prinese precej dodatne teže in ko temu prištejete še vse, ker želite s seboj vzeti na pot, to dobesedno kliče po dodatnih konjskih močeh. Nič drugače ni niti pri potovalnih kombijih,« svari sogovornik.

Osnovni motorji danes ponujajo med 130 in 140 konjskih moči in ti so, kot že napisano, primerni predvsem manjše avtodome ali potovalne kombije, ker bosta potovala predvsem dva.

Za vse ostalo pa raje izberite močnejše motorje, da boste lahko na avtocesti normalno prehiteli počasen tovornjak in se varno pripeljali na vrh klanca.

Zlato pravilo št. 6

Prav tako ne varčujte pri izbiri ogrevanja. To je največkrat zagotovljeno s sistemom Truma, ki omogoča razpihovanje toplega zraka. Pri večjih avtodomih izberite najzmogljivejšo peč. V primeru  Trume to pomeni modele, ki nosijo oznako 6.

»Sploh pa, če boste avtodom uporabljali pozimi, se je pametno odločiti za najmočnejšo različico ogrevanja,« poudarja produktni vodja Adria Mobila.

Zlato pravilo št. 7

Ob nakupu avtodoma velja premisliti tudi o vseh s tem povezanih stroških. Avtodom je, kljub vse večjemu povpraševanju, še vedno luksuz.

»Avtodom je vreden svojega denarja. Kar povprašajte lastnike. Z lepa se temu načinu življenja nismo pripravljeni odpovedati. Na drugi strani pa je rentabilnost tega luksuza pod vprašajem. Le redkim se nakup resnično izplača, ob misli na stroške in dni, ki jih bodo dejansko preživeli na poti,« pove sogovornik.

Preberite si še: Rabljeni avtomobili: Kako in kakšen avtodom kupiti? (vsi odgovori na enem mestu)

Stroški namreč niso povezani le z nakupom. Določen strošek predstavlja tudi kasko zavarovanje vozila, ki je, roko na srce, v primerjavi z osebnimi avtomobili dokaj ugodno, saj so nesreče z avtodomi precej redke. A pozor!

Avtodoma pri večini slovenskih zavarovalnic ne boste mogli zavarovati za primer poškodb na parkirišču. Nezanemarljiv strošek je tudi depo, kjer bo avtodom parkiran za čas, ko ga ne boste uporabljali. Če živite v hiši, je zagata rešena. Veliko lastnikov namreč avtodome parkira kar na javnih površinah, kar po zakonu ni dovoljeno.