Prihaja sneg! Pripravite se na zimsko veselje na cestah

29. 11. 2017
Deli
Prihaja sneg! Pripravite se na zimsko veselje na cestah (foto: Matevž Hribar)
Matevž Hribar

Snega nas je letošnjo zimo že opozoril nase, zdaj pa vse kaže, da ga bomo tudi v nižinah kmalu videli več. Seveda pa zima rada pokaže zobe, tudi če ni snega, zato se je dobro vnaprej pripraviti na izzive, ki nam jih pripravlja.

V Sloveniji je zimska oprema, z izjemo obale, obvezna od 15. novembra do 15. marca. To pomeni, da moramo v tem obdobju na avtomobilih imeti zimske gume, ki imajo najmanj tri milimetre profila, lahko pa tudi letne gume in verige v avtomobilu oziroma nameščene na gumah, če vremenske razmere to zahtevajo. Če proizvajalec ni določil drugače, morajo biti vse gume enako velike ter enake vrste in zgradbe. Globino profila lahko najustrezneje preverite kar s kovancem za en evro, saj je njegov zlati rob širok prav tri milimetre. Zimske gume so lahko tudi nižjega hitrostnega razreda (največ za dva hitrost­na razreda), kot je predpisani s strani proizvajalca vozila v homologacijskem kartončku.

Preberite tudi test zimskih gum za sezono 2017/2018.

Priprava na zimo

Ne pozabite: pozimi, še posebej pa v snegu boste potrebovali dobre brisalnike in s primerno tekočino napolnjeno posodo za mokrenje vetrobranske šipe (dodatek proti zmrzali!), tisti pametni pa imajo v prtljažniku še rokavice, strgalo za led, odejo in manjšo (zložljivo) snežno lopato.

Naj vam led ne prepreči odhoda

Prvo pravilo, ki ga velja upoštevati, je, da imejte sredstvo proti zmrzovanju ključavnic v stanovanju ali hiši. Če ga boste namreč imeli v zmrznjenem avtomobilu, vam ne bo veliko pomagal.

Polna posoda za gorivo je vaš zaveznik!

Izkušnje kažejo, da boste v prvem snegu obstali na cesti zaradi prometnega zastoja, ki ga ponavadi naredijo tovornjaki. Zato so avtoceste večkrat popolnoma neprevozne, vozniki pa čakamo v nepreglednih kolonah. Poskrbite, da bo posoda za gorivo vselej vsaj polovično polna, da se boste tistih nekaj uric v koloni lahko ogrevali.

Videti in biti viden

Kadar čez noč vaš avtomobil prekrije snežna odeja, zjutraj vstanite pol ure prej in ga popolnoma očistite. Najpomembnejši deli so stekla, svetila, registrski tablici in nemoten dovod zraka do motorja (avtomobilska maska), vendar nikar ne pozabite na streho. Če jo boste preskočili, češ saj se bo sama rešila snežne odeje, potem ne boste le v prekršku (to vas lahko stane 120 evrov), ampak si boste naredili tudi škodo. Najmanjši glavobol bo povzročil zdrs (zmrznjenega) snega, ki vam poškoduje lak na avtomobilu, poleg tega pa lahko poškoduje tudi kakšnega nič hudega slutečega pešca, ki ste ga v tistem trenutku prehitevali. Če ste rojeni pod nesrečno zvezdo, vam bo zdrs težkega snega polomil brisalnike, pri nespametni vožnji s snegom naloženega avtomobila pa boste ob zdrsu povzročili še prometno nezgodo. Se torej splača spati deset minut več?

Naj vas nizek tlak ne zavede

Ko je mrzlo, vam bo manometer pokazal, da je tlaka v gumah manj, kot je v resnici. Pri 20 stopinjah boste namreč napolnili gumo s tlakom dva bara. Ko bo zunanja temperatura osem stopinj, bo ista naprava pokazala le še 1,9 bara!

Bodite pozorni na mostove in osojne spolzke ovinke

Na mostovih in osojnih ovinkih je veliko večja verjetnost, da je cestišče spolzko (poledica!), zato velja biti tam še posebej previden. A to ne pomeni, da se tam zmanjša hitrost, saj je na spolzkem to nevarno početje, temveč morate hitrost prilagoditi že prej!

Nežnost med vožnjo

Vožnja po snegu in ledu zahteva predvsem precej nežnosti. Popravki na volanu naj bodo čim manjši, pospeševanje in zaviranje naj ne bosta sunkovita. Zato upoštevajte večjo varnostno razdaljo in začnite prej nežno zavirati, predvsem pa izberite višje prestavno razmerje, ki pogonska kolesa manj obremenjuje.

Nikar panično!

Če ste ostali v globokem snegu, s seboj pa nimate verig, naj vas nikar ne zagrabi panika. Bolj kot boste panično pritiskali na plin, bolj bosta pogonski kolesi kopali pod sabo. Zato morate takrat nežno pospeševati, po možnosti večkrat pretakniti v vzvratno in prvo prestavo, da avtomobil počasi zanihate in ga spravite iz najhujšega. Mogoče vam bo pomagalo tudi besno zavijanje levo in desno ob hkratnem pospeševanju, da se pogonski kolesi izvijeta iz snežnega primeža. Če pa je položaj brezupen, obstaja v bližini še vedno kakšen kmet s traktorjem, ki vas bo nesebi­čno rešil iz zagate.

Verige so zlata vredne

Dandanes verige niso bavbav, zato se jih nikar ne bojte. Upoštevajte navodila za uporabo, predvsem pa jih namestite pred klancem, ne pa na sredini klančine, ko ste že naredili prometni 'zamašek'. Verige se (ponavadi) namesti na pogonska kolesa, pri štirikolesno gnanih avtomobilih pa jih morate namestiti na vsa štiri. Pri napačni namestitvi stabilizacijski sistem (poznan tudi kot ESP) namreč ne bo delal pravilno.

Lopata za sneg naj bo vedno v prtljažniku!

Zbit sneg pod avtomobilom je zoprna ovira, ki jo boste premagali le s pravo lopato. Ta naj bo lahka, aluminijasta, brez ostrih robov, ki vam lahko poškodujejo prtljažnik ali lak na avtomobilu, če ne boste previdni med kopanjem snega okoli avta.

Ali je štirikolesni pogon res zakon?

Če mislite, da lahko s štirikolesnim pogonom vozite po snegu brezskrbno, potem se hudo motite. Štirikolesni pogon vam bo pomagal le pri učinkovitejšem speljevanju in mirnejši vožnji skozi ovinke, vseeno pa vam 'štiri krat štiri' ne bo pomagal pri zaviranju. Prav nasprotno: če imate težkega terenca (ali bolj priljubljenega SUV-a), ga je na spolzkem še težje ustaviti!

Trese? Mogoče je le sneg!

Pogosto se zgodi, da se na notranjem delu platišč zagozdi toliko snega, da začne volanski obroč tresti. Takrat pomaga pol ure tople garaže ali ročno pranje avtomobila, ko mojstri s toplo vodo pod visokim tlakom odpravijo moteč kolesni dodatek. In volan ne bo več tresel ...

Novo na Metroplay: "Za vsako uro, ki jo vložimo v vadbo, dobimo nazaj 3 ure življenja" | Leon Bedrač, 2. del