Na Hrvaškem lahko za štiri evre dobite natančno informacijo o točnem številu prevoženih kilometrov vašega avtomobila, pri nas pa stvar ni tako preprosta.
Medtem ko na Hrvaškem že od leta 2008 vsi centri za tehnične preglede ob vsakoletnem tehničnem pregledu vozil vodijo tudi evidenco prevoženih kilometrov, pa je zgodba v Sloveniji povsem drugačna. AMZS sicer omogoča priklop vozila na poseben tester (za to je treba plačati približno 30 evrov), a je rezultat odvisen od znamke avtomobila, kar pomeni, da včasih pokaže tudi število kilometrov (predvsem pri nemških avtomobilih), včasih pa tudi ne (japonski avtomobili). Vseeno AMZS kupcem rabljenih vozil ponuja tako imenovani pregled pred nakupom, kjer avtomobil strokovno pregledajo, priključijo na diagnostični tester, pri obširnejšem preverijo tudi optiko podvozja, izpušne pline itd., za kar je potrebno približno 100 evrov za osnovni in 180 evrov za obširni pregled. A kot rečeno, ne zagotavljajo podatka o prevoženih kilometrih. In zakaj so ti tako pomembni? Ker je to za prodajalca preprost postopek, ki lahko prinese velik dobiček.
Zmanjševanje števila prevoženih kilometrov je ponekod kaznivo dejanje, za katero je v nekaterih državah zagrožena tudi zaporna kazen. Zavesti kupca rabljenega avtomobila v zmoto je nepravilnost, ki jo je mogoče dokazati in kaznovati. Odkar so številni uradni servisi in centri za pomoč voznikom začeli obvezno dokumentirati prevožene kilometre, ugotavljanje realnega stanja prevoženih kilometrov ni več tako težko delo. Poleg tega ima vse več novih avtomobilov tako imenovano črno skrinjico, iz katere je mogoče razbrati številne podatke o vozilu in njegovi rabi, prav tako seveda število prevoženih kilometrov, ki se zapisujejo tudi v servisni knjižici avtomobila. To pomeni, da je kupec delno zaščiten tudi pri kupovanju rabljenega vozila po načelu videno-prodano ali ko je vozilo kupljeno v poškodovanem stanju. Uvajanje čistega poslovanja je iz dneva v dan bolj prisotno in ni obšlo niti trgovine z rabljenimi avtomobili. Kar se je nekoč še dopuščalo, se v marsikateri državi že najstrožje kaznuje. Pri odkritju manipuliranja s prevoženimi kilometri rabljenega avtomobila lahko prevaranta prijavite policiji. Če tudi oni ugotovijo kaznivo dejanje oziroma potrdijo vaše domneve, lahko nato podate predlog za uvedbo postopka oziroma goljufa ovadite.
Seveda je zmanjševanje prevoženih kilometrov staro vsaj toliko, kot je stara trgovina z rabljenimi avtomobili. Število prevoženih kilometrov je za marsikoga najpomembnejši podatek pri nakupu rabljenega avtomobila. Posledično lahko prodajalec z zmanjševanjem prevoženih kilometrov preprosto poveča vrednost rabljenega vozila. Brez težav se lahko vrednost 10 let starega avtomobila srednjega razreda z zmanjšanjem prevoženih kilometrov za 50.000 kilometrov dvigne za najmanj 1.000 evrov. To pa je tudi glavni in najpogostejši razlog, zakaj se prodajalci starih avtomobilov odločijo za omenjena nečedna dejanja. Iz omenjenega lahko sklepamo, da če rabljenega avtomobila ne kupujete od znanca ali avtomobil nima priložene servisne knjižice z vpisanimi rednimi servisi (ki jih je tudi mogoče preveriti), nikar lahkomiselno ne nasedajte majhnemu številu prevoženih kilometrov rabljenega avtomobila. Seveda to ne velja samo za Slovenijo, temveč tudi za druge evropske države, kjer so prodajalci rabljenih avtomobilov še bolj pregnani. Tudi če kupite rabljen avtomobil denimo v uglednih državah, kot so Nemčija, Avstrija ali Švica, ne mislite, da ste zaščiteni pred takšnimi prevarami. Na internetnih straneh lahko najdete številne oglase, ki ponujajo zmanjševanje prevoženih kilometrov, ne glede na državo, in jasno je, da se nekateri prodajalci odločijo za takšne usluge. Navsezadnje to niti ni kaznivo dejanje! Kaznivo dejanje se stori šele ob prodaji, če prodajalec ne poda kupcu pravega stanja prevoženih kilometrov na rabljenem avtomobilu. Omenjeno pa je kljub visokim kaznim še vedno zelo pogosto v skoraj vseh državah EU. Tudi avtokluba, nemška DEKRA in avstrijski ADAC, potrjujeta: skoraj vsakemu tretjemu rabljenemu avtomobilu, ki se prodaja, je zmanjšana kilometrina. In to največkrat za okroglih 100.000 km! Žal nekatere ugotovitve kažejo, da je v Sloveniji ta odstotek še višji – skoraj 70 odstotkov rabljenih avtomobilov, ki so bili na prodaj, ima prirejeno število prevoženih kilometrov. Prirejevanje kilometrov je zdaj preprostejše in hitrejše kot nekoč, ko je bilo treba ročno premikati številke na števcu kilometrov. Na avtomobilski računalnik je treba priključiti posebni modul, s pomočjo računalniškega znanja in nelegalne programske opreme pa se potem brez težav priredijo podatki v avtomobilskem računalniku. Tudi v Sloveniji obstajajo taki mojstri, ki pa jih vendarle ne moremo obsojati kar vse povprek, saj njihovo delo ni zgolj negativno. Vpis pravega števila kilometrov je prav tako potreben, kadar je avtomobil oziroma instrumentna plošča poškodovana in jo je treba zamenjati z novo, ki seveda nima prevoženih kilometrov, ko se seli celotna elektronika iz enega v drugi avtomobil ali ko se v avtomobilu zamenja motor in želi lastnik 'šteti' prevožene kilometre z novim motorjem. V takem primeru je nastavitev kilometrov na število kilometrov, prevoženih na poškodovanem avtomobilu, povsem upravičeno oziroma celo zaželeno. K takim nastavitvam in strokovnjakom se zatekajo tudi uradni servisi, saj sami te možnosti ponekod nimajo oziroma jim takih dejanj ne dopušča uradna diagnostična oprema. Ta včasih dopušča zgolj možnost resetiranja kilometrov na pooblaščenih servisih, kadar želijo na uradnem servisu ponovno nastaviti na ničlo prevožene kilometre, ki so nastali med prevozom in dostavo vozila v prodajne salone, seveda s ciljem, da se kupcu preda novo vozilo (ki v resnici tudi je) z nič prevoženimi kilometri. Vendar se ne bojte, slednje je na uradnem servisu mogoče narediti le na avtomobilih, s katerimi v času prevoza in priprave ne prevozijo več kot 100 kilometrov.
Dejstvo je tudi, da za popolno prevaro ni dovolj le zmanjšati število prevoženih kilometrov na merilnikih na armaturni plošči. Večina novejših avtomobilov podatek o številu prevoženih kilometrov hrani tudi v osrednjem avtomobilskem računalniku, pa je tako treba prevarati tudi tega. Hkrati je treba iz posebnega servisnega dnevnika izbrisati vse prijavljene okvare in narejena popravila. Na primer: če ob priključitvi avtomobila na diagnostični računalnik na uradnem servisu ta pokaže, da je bila žarnica zadnje luči zamenjana pri 144.568 kilometrih, avtomobil pa jih ima v trenutku postopka prevoženih zgolj 94.568 kilometrov, je povsem jasno, da je nekdo mešetaril s prevoženimi kilometri. Kot rečeno, je postopek preprost in novodobnim računalničarjem ne vzame več kot pet minut časa, stane pa približno 50 evrov za avtomobil, star deset let. A ne mislite, da je to lahko zaslužen denar, saj dobra oprema za take posege brez težav stane 10.000 evrov in več. Jasno, tudi na tem področju se pojavljajo kitajski ponaredki, ki pa dela ne opravijo tako temeljito, poleg tega lahko avtomobilsko elektroniko tudi močno pokvarijo. S poškodovanjem elektronike na dražjem avtomobilu posledično nastane škoda, precej večja, kot je cena 'kitajske robe'. Seveda pa vsi avtomobili niso tako preprosti. Predvsem novi, luksuzni modeli zapisujejo število prevoženih kilometrov na več delih, in ne zgolj na merilniku prevoženih kilometrov. Zapise je mogoče najti na ključu, ključavnici, ABS-sistemu, osrednji enoti menjalnika, v različnih servisnih modulih in celo vzvratnih ogledalih. Najbolj so zaščiteni nemški avtomobili, torej znamke Audi, BMW in Mercedes-Benz, pa tudi Volvo, na primer, saj se pri njih (in še nekaterih) podatek o prevoženih kilometrih zapisuje celo v 12 različnih modulih, razvrščenih na različnih delih avtomobila. Hkrati ima vse več avtomobilskih proizvajalcev svoje lastne banke podatkov s celotno zgodovino servisiranja vsakega avtomobila. Pri nekaterih znamkah se kopica podatkov iz vseh modulov avtomobila (med njimi tudi število prevožnih kilometrov) v centralno bazo podatkov pripiše prav vsakič, ko serviser na avtomobil priključi diagnostično napravo, kar pomeni prav vsakič, ko avtomobil pride na servis. Med prvimi so podatke začeli zbirati pri Audiju – samodejno se sproži alarm pri avtomobilu, ki je bil denimo že drugič pripeljan na redni servis pri 60.000 prevoženih kilometrih. Hkrati je vse več avtomobilov v današnjem času opremljenih s SIM-kartico, ki omogočajo povezavo z internetom, posledično pa tudi povezavo z informacijskim sistemom pooblaščenega servisa. Tako se nekateri podatki avtomobila že samodejno zapisujejo v centrali, kar pomeni, da bodo nekoč tudi povsem realna SMS-sporočila, ki jih bo pošiljal računalnik pooblaščenega servisa in 'vabil' na redne servise. Da bo obenem zapisoval tudi število prevoženih kilometrov, pa verjetno ni treba posebej poudarjati.
Iz vsega zapisanega lahko sklepamo, da danes ni več tako zelo težko ugotoviti realnega stanja prevoženih kilometrov rabljenega avtomobila. Zgolj popolnoma nepoučeni kupci bodo še nasedli laskanju prodajalca in zgodbam o malo prevoženih kilometrih. Da pa bi izvedeli pravo stanje prevoženih kilometrov, se morate vsaj malo potruditi. Verjemite, splačalo se vam bo.
Pripravil: Sebastjan Plevnjak
CARFAX (Vehicle History Reports)
Naj vam poročilo o zgodovini rabljenega avtomobila olajša nakup
Dvomov in vprašanj ob nakupu rabljenega vozila je veliko. Prva vprašanja se vedno nanašajo na zgodovino vzdrževanja, število prevoženih kilometrov in morebitno poškodovanost vozila. Zgodovina vzdrževanja je običajno razvidna iz servisne knjižice, število prevoženih kilometrov in poškodovanost pa se lahko prikrijeta z dobrim vizualnim stanjem vozila. Nikakor ne smemo odmisliti tudi primerov, ko je bilo vozilo tako hudo poškodovano v prometni nesreči, da je bilo označeno kot neprimerno za nadaljnjo uporabo ali pa celo oddano v razgradnjo, a je bilo kljub temu popravljeno.
Na vprašanje, v kakšnem stanju je rabljen avtomobil, lahko odgovori le strokovnjak, ki ima ustrezno tehnično znanje in vpogled v zgodovino vozila, njegov nasvet pa je še kako dobrodošel kupcem rabljenih vozil pri njihovi odločitvi o nakupu določenega avtomobila. Če želite podatke o tem, kakšen je v resnici avtomobil, ki ga želite kupiti, se torej obrnite na pooblaščeni servis znamke vozila, ki ga kupujete, ali pa na neodvisno podjetje, ki se ukvarja s tem (pri nas je to na primer AMZS ob pomoči mednarodne družbe Carfax Europe).
Kaj je Carfax
Carfaxovo poročilo o zgodovini vozila je vezano na 17-mestno identifikacijsko številko vozila VIN (Vehicle Identification Number). S takšno številko je označeno vsako vozilo, vtisnjena je na karoseriji in poleg tega navedena tudi na identifikacijski tablici. Vsi dokumenti v nadaljnjih postopkih so vezani na to številko.
KAJ JE V POROČILU CARFAX?
Kupec lahko s pomočjo Carfaxovega poročila pridobi informacije o zgodovini rabljenega avtomobila, tudi če je bilo vozilo ukradeno ali celo namenjeno razgradnji. Na podlagi omenjenih informacij se lahko kupec odloči za nakup avtomobila ali pa ne in si posledično prihrani dodatne stroške vzdrževanja in popravil.
V sodelovanju s slovenskimi ministrstvi je podjetje Carfax ugotovilo, da je bilo za 1.250 vozil, ki so bila uvožena v Slovenijo, naknadno ugotovljeno, da so bila namenjena za razgradnjo ali pa ukradena v tujini.
Podjetje Carfax s poročili o zgodovini vozila omogoča kupcem vozil prepoznavanje morebitnih poneverb v zvezi z vozilom. Kupci, ki si pridobijo Carfaxovo poročilo, vedo, da so kupili varen avtomobil z znanim poreklom.
Kdo nosi odgovornost: Vrtenje oziroma zmanjševanje kilometrov je povsem legalno, a ga je treba prijaviti.
Zmanjševanje števila kilometrov na avtomobilskem merilniku ni kaznivo. Postopek je povsem legalen in se šteje kot ponujanje strokovne usluge. Pravno gledano, lahko vsak lastnik na svojem avtomobilu dela, kar želi. Šele ko se kupca rabljenega avtomobila ne obvesti o spremembah na merilniku kilometrov, nastane prevara. Četudi se je pri prodaji avtomobila zgodila prevara z zavajanjem kupca o stanju prevoženih kilometrov, je po zakonu kriv tisti, ki je kupca prevaral (torej prodajalec), in ne tisti, ki je storitev (prilagajanje stanja prevoženih kilometrov) opravil. Mojster, ki je storitev opravil, poleg plačane strokovne usluge nima nikakršnega dodatnega interesa in zaslužka v delu, ki ga opravlja.
Zaporna kazen: V Avstriji deset, na Hrvaškem pet let
V večini evropskih držav so kazni za tovrstne prekrške precej ostre. Kdor v Avstriji ob prodaji avtomobila prikriva realno stanje prevoženih kilometrov, tvega deset let zaporne kazni. Kot zadnja v vrsti evropskih držav se je Hrvaška prav tako dobro pripravila na morebitne prevarante: tistemu, ki sebi ali drugi osebi omogoči okoriščanje na račun prikrivanja oziroma lažnega podajanja, po 236. členu kazenskega zakonika grozi od šest mesecev do pet let zaporne kazni, pri omogočanju koristi manjše vrednosti je zagrožena leto dni zaporne kazni.
Kako odkriti lažne kilometre?
1. Odpeljite avtomobil na pooblaščeni servis oziroma izpostavo AMZS – če se pokažejo napake iz zgodovine avtomobila, so bili zagotovo prirejeni prevoženi kilometri.
2. Preverite servisno zgodovino avtomobila – na vsakem uradnem servisu vodijo evidenco prevoženih kilometrov.
3. Preverite stanje kilometrov na tehničnih pregledih oziroma izpostavi AMZS
4. Preverite listke s podatki o menjavi olja – morda jih je prodajalec pozabil odstraniti.
5. Če avtomobil v zadnjih šestih mesecih ni imel prevoženih kilometrov, bodite še posebno pozorni.
6. Če lahko, pokličite predhodnega lastnika – vprašajte, koliko prevoženih kilometrov je imel avtomobil, ko ga je prodal.
7. Preverite notranjost avtomobila – očiščena in z dodatno opremo opremljena notranjost ni zagotovilo za malo prevoženih kilometrov.
Kakšne so vaše pravice?
Zvezo potrošnikov Slovenije smo vprašali, kakšne so pravice potrošnika, ki je odkril, da so ga ogoljufali na ta način.
»Pri prevrtenem števcu na avtomobilu ima potrošnik možnost pri prodajalcu uveljavljati stvarno napako. Hkrati lahko zaradi suma goljufije vloži tudi prijavo na policijo.
Na splošno velja, da kadar je predmet pogodbe med prodajalcem in potrošnikom rabljena stvar, lahko potrošnik pravico iz naslova stvarne napake uveljavlja v letu dni od nakupa, pogoj pa je, da o napaki pisno obvesti prodajalca v dveh mesecih od dneva, ko je bila napaka odkrita. Napako je treba natančneje opisati, prodajalcu pa omogočiti, da avtomobil pregleda. Potrošnik od prodajalca po lastni izbiri lahko zahteva: odpravo napake (tu najbrž manj primerno), vračilo dela plačanega zneska v sorazmerju z napako, zamenjavo ali pa vrnitev plačanega zneska. Pri težavah s prodajalcem lahko za pomoč pri reševanju reklamacije potrošnik zaprosi tudi Tržni inšpektorat RS. Vse navedeno velja le, če je potrošnik avtomobil kupil od pravne osebe.
Pri nakupu avtomobila od fizične osebe pa potrošnika določbe Zakona o varstvu potrošnikov ne ščitijo. Zoper prodajalca lahko potrošnik uveljavlja zahtevek z naslova stvarne napake v skladu z določili Obligacijskega zakonika. To pa lahko stori tako, da v osmih dneh od takrat, ko je bila napaka odkrita, o tem obvesti prodajalca. Napako lahko uveljavlja najkasneje v šestih mesecih od nakupa. Če pa sporazumna rešitev s prodajalcem ni možna, lahko potrošnik svoje pravice uveljavlja le še na sodišču.«
Boštjan Okorn, vodja primerjalnega testiranja in strokovnjak za tehnologijo
Zveza potrošnikov Slovenije, Frankopanska 5, 1000 Ljubljana
Kako preveriti v tujini
Centri za pomoč voznikom in izpostave za opravljanje tehničnih pregledov že od leta 2008 na Hrvaškem zapisujejo število prevoženih kilometrov vsakega avtomobila, ki opravi tehnični pregled. Zadostuje, da se voznik z osebno izkaznico in prometnim dovoljenjem oglasi na katerikoli enoti za opravljanje tehničnih pregledov, kjer lahko za približno 30 kun (okoli štiri evre) pridobi vpogled v bazo prevoženih kilometrov. Seveda tako kot v Sloveniji nastanejo težave, kadar je vozilo uvoženo, saj vsaka država drugače vodi evidenco omenjenih informacij. V Belgiji (iz katere tudi v Slovenijo pride veliko rabljenih avtomobilov) je podatek enako dosegljiv vsem, podobno je v Veliki Britaniji, v Nemčiji (od koder pride v Slovenijo verjetno največ rabljenih avtomobilov) pa za ta podatek trdijo, da je osebne narave in ni dosegljiv na vpogled.