Če že kaj, potem je treba Citroënu priznati, da si je v svoji dolgi zgodovini zasluženo prislužil status enega od najbolj domiselnih oblikovalcev avtomobilov.
Če prelistamo stare revije Avtomagazina oziroma če pogledamo še nekoliko bolj nazaj v čase, ko naša revija še ni izhajala, nas na to dejstvo, zapisano v uvodu, spomni kar nekaj njihovih modelov. Začnimo s predvojnim modelom Traction Avant, to je tisti, ki velja za prvi avtomobil s sprednjim pogonom. No, nekaj zaslug pri uvedbi prvega pogona so si pripisovali tudi pri znamki DKW, a zapisi v zgodovini govorijo v korist Citroëna. In Traction Avant je imel tudi samonosno karoserijo, takrat veliko novost v izdelavi avtomobilov. Sledil je legendarni 2CV ali spaček. Ta z vidika tehnologije v svet avtomobilizma ni prinesel nič novega, poskrbel pa je za rojstvo kulta. Ne smemo pozabiti na božansko lepega DS-a, ki smo mu pri nas rekli tudi žaba. O njem ni treba izgubljati besed, lahko pa si Slovenci štejemo v čast, da je imel pri razvoju in izdelavi njegovega vzmetenja svoje prste zraven tudi Tomos. In kako prestižen je bil SM z Maserattijevim motorjem! V novejših časih lahko v druščino inovativnih vpišemo modele Pluriel, C6 in Xsaro Picasso.
Model Xsara Picasso, ki smo jo pod drobnogled vzeli tokrat, je ob svoji predstavitvi veljal za ultimativni kompromis med prostornostjo, okretnostjo, prilagodljivostjo, dizajnom in ceno. Da so mu izbrali tako ime, ni naključje, saj so želeli z njim poudariti drugačnost. Podobno, kot je storil slavni slikar v 60. letih, ko je v eni izmed svojih blodenj pokracal prelepega DS-a. No, med potomci tega slavnega slikarja poblaznelih slik so se prav zaradi prodaje pravic do tega imena bile tožbe po sodiščih, a Citroënovi pravniki so s pravno-formalnega vidika zadevo izpeljali pravilno.
Ko za Picasso rečemo, da je drugačen, s tem mislimo predvsem na to, da so pri oblikovanju in konstruiranju zastopali različne filozofije. Takrat so bili kljub velikim težnjam po tovrstnih avtomobilih mali enoprostorci zelo klasični, prav nič avantgardni. Spomnite se Renaultovega Scenica in Oplove Zafire. Volkswagen takrat o kakšnem Touranu sploh še ni razmišljal, BMW pa je govoril, da nikoli ne bodo imeli avtomobila s sprednjim pogonom, kaj šele karkoli podobnega današnjemu modelu serije 2 Gran Tourer.
No, dejstvo je, da je Citroën, če je želel doseči preboj v tem razredu, hitro dojel, da mora za majhen denar ponuditi zelo prostoren in francosko udoben avtomobil. Zato je stavil na videz in centimetre. Manj pozornosti je bilo posvečene natančnosti izdelave, materialom v notranjosti in tudi konstrukciji karoserije. Kdo ve, morda je to razlog, da avtokleparji teh avtomobilov ne vozijo. Z njim se namreč ni pametno zaletavati, saj se stebrički in drugi vitalni deli karoserije menda krivijo in lomijo kot jogurtovi lončki.
Picasso se je na trgu obdržal dolgih 12 let, suvereno se je spopadal celo s svojim naslednikom in si, čeprav ga je pestilo precej težav, pridobil sloves hvaležnega avtomobila. Ciniki radi rečejo, da ta avtomobil danes vozijo tisti, ki si ne morejo privoščiti niti tega, da bi ga prodali, a resnica je taka, da ta avtomobil lastniki zvozijo do konca. Ker je to smiselno. Kot rečeno, seznam napak je dolg. Še zlasti to velja za modele prvih letnikov z dizelskim motorjem. Ti so se srečevali s težavami črpalk za gorivo, cevmi turbinskega polnilnika, turbinami, šobami in ventilatorji hladilnega sistema. Bencinski motorji so zanesljivi in jim razen pretirane žeje ni česa očitati. Do prve prenove so imeli težave z vodnimi črpalkami in nosilci motorjev, potem pa so težave tako rekoč izginile. Nekaj preglavic so povzročali še homokinetični zglobi in osi. To je, kar zadeva mehaniko, vse.
Pretirana želja po varčevanju pa se je pokazala marsikje drugje, a niti ne zelo moteče. Problemi z zapiranjem in zaklepanjem vrat prtljažnika so stalnica pri prvih modelih, obraba stranskih delov sedežev pa je zelo izrazita. Mehanizmi dviga stekel so bili problematični do leta 2003, do leta 2004 je poleg tega pogosto zatajilo tudi prezračevanje. Elektronika je povzročala težave pri delovanju radia, centralnega zaklepanja, delovanju informativnih zaslonov, osvetlitvi zaslonov in stikal in tako naprej. A vse to so večinoma napake modelov do prve velike prenove, ki se je zgodila leta 2004. Po prenovi so Picassoji postali bistveno manj problematični. Tu in tam je kakšni dami pod volanskim drogom pihalo pod krilo, sicer pa popolne tišine in brezvetrja v kabini avtomobila za tako malo denarja sploh ni korektno pričakovati.
Če vprašate mene, ali si ta avtomobil zasluži vašo pozornost, bom rekel, da si. Sploh če ste tiste vrste voznica, ki med sprednjim in zadnjim delom vozila razlikuje predvsem po položaju volana, ter če vozite varno. Pravijo, da kavbojke, polo majica in očala Ray-Ban nikoli ne bodo povsem iz mode. Podobno velja za avto Citroën Xsara Picasso.
Napisal: Tomažič Matjaž Foto: tovarna/arhiv AM
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere