Preroške napovedi izpred dobrega desetletja se počasi uresničujejo. Vzdrževanje avtomobila iz obdobja preloma tisočletja je v marsikaterem primeru postalo predrago. In zato so tiste stare 'gajbe', ki še niso 'odrjavele' z naših cest, spet nekaj vredne.
V rubriki rabljenih avtomobilov smo se do tokratne številke revije Avtomagazin osredotočali na avtomobile, vredne od slabih pet pa tja do približno 15 tisočakov. Za marsikoga v naši deželi žal še vedno precej astronomski zneski. Resnično ni nič narobe, če vozite ali si želite voziti 20 ali več let star avtomobil. Da je le tehnično brezhiben. In takih avtomobilov, tehnično brezhibnih ali pa v vsaj tako solidnem stanju, da ga je mogoče za drobiž varno spraviti na cesto, v naših krajih ni malo. Pogosto se zgodi, da lastniki tak avto radi podarijo ali zanj zahtevajo zelo simbolično odkupnino. Nikar ne razmišljajte o rednih servisih in menjavi olja. Bog ne daj, ti avtomobili tega niso navajeni. To jim bolj škodi kot koristi. In kateri so tisti avtomobili, ki, čeprav bi bili v svetu razuma in izobilja odpisani, še premorejo potencial, da opravljajo vse funkcije vsakodnevnega prevoza?
GOLF 2
Če začnemo z enim od najbolj kultnih avtomobilov, ki je dolga leta predstavljal sanje slovenskega voznika, moramo obdelati Golfa. Golf druge generacije velja za neuničljiv avtomobil. Niti predstavljati si ne moremo, kakšne zlorabe je pripravljen ta avtomobil pretrpeti za zgolj kakšen deciliter starega olja. Daleč od tega, da se ti avtomobili ne bi pokvarili ali obrabili, vendar se tudi zelo poceni in preprosto popravijo. Njihova dobra lastnost je, da se skorajda vse komponente zelo enakomerno obrabljajo, zato jih ni malo, ki so brez posebnih težav prevozili pol milijona ali več kilometrov. Izberite dizla s petimi prestavami. Če želite res dobrega, boste za enak denar dobili eno generacijo novejšega.
FORD ESCORT (5. generacija)
Avtomobil, pri katerem se je pokvarilo vse, kar se je lahko. Lastniki so menjavali celo pedale. A tisti redki, ki jih danes še vozijo, kakšni stari gospodje, so vseeno zmožni opravljati funkcijo uporabnega 'dailyja'. Dizelski motorji v teh avtomobilih niso dobra izbira, bencinarji ne razočarajo. Če vam ta avto ni najbolj všeč, a ga lahko dobite zastonj, imejte v mislih, da je obstajal tudi model Cosworth. Ta je, čeprav je bila osnova narejena po modelu Sierra (tudi vzdolžno postavljen motor), s pomočjo turbopolnilnika takrat dobesedno pretepel takratne GTI, GSI, V-Tec in preostalo kompaktno dirkaško sceno. Cosworthov je bilo izdelanih samo 2.500 in so podobno vroča in iskana roba kot kultna Lancia Delta Integrale.
AUDI 100 (C3 in C4)
Če se iz kompaktnega razreda preselimo v srednjega, ne moremo mimo tega avtomobila. V tem segmentu bi vam lahko predlagali tudi kakšnega Mercedesa, a pri Mercedesih za tako malo denarja se dobesedno sliši, kako jih grize rja. Audi je s tega vidika gotovo boljša izbira. Izberite dizla, obnovite dizelsko črpalko in vozili se boste še leta. Bencinski motorji so nekoliko trmasti, žejni, vendar zelo trpežni. Če vam je ta avto všeč in ste našli primernega, naj vas stanje števca kilometrov ne skrbi preveč. Tam okrog 400 tisoč jih je potrebnih, da se motor in mehanika dobro utečeta, potem ga lahko začnete gnati, kot se spodobi.
ALFA ROMEO 156
Kdor želi za malo denarja kupiti resnično lep avtomobil, nikakor ne sme spregledati te lepotice. Z izjemo modela z menjalnikom Selespeed so se ti avtomobili v grobem izkazali za precej zanesljive in trpežne. Zelo primerna izbira za mazohiste, saj bo s tem avtomobilom skoraj vedno kaj malega narobe. Lučke v armaturni plošči so pač zato, da gorijo. Dobra stran je tudi, da so italijanski odpadi takoj za mejo polni teh vozil, zato je mogoče Alfo 156 hitro in relativno ugodno vedno spraviti v pogon. In v nekaterih je tako okusno izbrana kombinacija barv in materialov v notranjosti. Alfa je edini avtomobil, katerega usnje na sedežih se zlepa ne bo postaralo. Zelo podobna in primerna alternativa je BMW serije 3 (E36).
FIAT UNO/PUNTO
V razredu majhnih avtomobilov si vsekakor največ pozornosti zasluži Fiat. Res je, da so v tem segmentu močni tudi drugi proizvajalci, a Fiata boste najlažje dobili povsem zastonj. Motorji Fire so odlični, trpežni, skromni pri porabi in preprosti za vzdrževanje. Tudi preostala mehanika velja za preprosto. Njihova edina resna hiba je pravzaprav pločevina, ki jo pogosto močno razjeda rja.
ŠKODA FELICIA
Če želite najti star in poceni avtomobil z malo prevoženimi kilometri, se ozrite po Škodi Felicii. Ti avtomobili so se pogosto prodajali na ruralna področja, kjer je večino dnevnih premikov po vasi in bližnji okolici opravil traktor, 'Škodička' pa je v garaži čakala na nedeljsko mašo. Z vidika trpežnosti je zelo blizu pregovorno neuničljivemu Golfu 2. Dobro je, da ste močni v rokah, saj je servo volan v teh avtomobilih znanstvena fantastika. Največja slabost Felicie je prav tako močna nagnjenost k rjavenju.
Prihodnjič dalje: 4 x 4, enoprostorec, japonec, korejec, kabriolet ....
Napisal: Matjaž Tomažič Foto: tovarna/arhiv AM