Ste morda vedeli, da so v dobrih 125 letih vsi proizvajalci skupaj proizvedli okrog tri milijarde avtomobilov, od katerih jih danes po svetu vozi le dobra tretjina?
Ob predpostavki iz uvoda se seveda vsak, ki ga vsaj malo zanimajo avtomobili, vpraša, kje in kako je končala dobra milijarda in pol avtomobilov, ki je svojim lastnikom tako ali drugače odslužila. Odgovor je pravzaprav otroško preprost – v stiskalnicah avtoodpadov ter v reciklažnih procesih, kjer so vsaj nekaterim njihovim delom uspelo najti neko novo, morda bolj srečno življenje. Vseeno pa je med vsemi tudi nekaj takih, ki so imeli dovolj sreče, da so zanje poskrbeli ter jih za nas in zanamce ohranili skrbni lastniki, ljubitelji in zbiratelji.
Medtem ko samo v Evropi zasebniki in dražbene hiše kupcem trenutno ponujajo okrog 30.000 avtomobilov, starejših od 40 let, na globalnem nivoju pa bi morala biti številka vsaj dvakrat višja, pa podatkov o tem, koliko avtomobilov je svoj srečni pokoj našlo v muzejih ter zasebnih ali tovarniških zbirkah, praktično ni mogoče zbrati. Seveda razmere na trgu niso pravi pokazatelj stanja oziroma števila ohranjenih avtomobilov in motociklov, vseeno pa se boste kot ljubitelj avtomobilov verjetno strinjali s tezo, da si prostor v takšni ali drugačni zbirki zasluži primerek praktično vsakega avtomobila in modela.
Malo za nas in tiste, ki se avtomobilov, ki so že davno nazaj izginili s cest, še vedno spominjamo, v prvi vrsti pa za tiste, ki prihajajo za nami. O tem, kako zelo avtomobilska zgodovina zanima v dobo tehnologije rojeno generacijo Z, bi sicer lahko na široko razpravljali, vseeno pa ni nič narobe s tem, da verjamemo, da tudi med mladimi obstaja nekaj v pravo smer obrnjenih odklonov. Zato se tokrat posvečamo avtomobilskim muzejem. No, pa tudi zato, ker ima lahko na izletu ali počitnicah tudi ata rezerviran svoj trenutek v zabaviščnem parku za prave moške – avtomobilskem muzeju.
2000 avtomobilom posvečenih mest
Mednarodna zgodovinska komisija (Commission Historique Internationale – CHI) je odsek Svetovne avtomobilistične zveze, katerega namen je združevanje avtomobilskih muzejev z vsega sveta, v svojih registracijskih pa ima po evidencah okrog 2000 muzejev, v katerih glavnino eksponatov predstavljajo avtomobili in motocikli.
Pomembno je vedeti, da avtomobilski muzeji svojih pogosto tematsko obarvanih stalnih in začasnih razstav ne namenjajo zgolj avtomobilom, ampak tudi samemu razvoju prometa in transporta. Tudi to je lahko razlog, da se muzej ne obišče samo enkrat, poleg tega pa tako muzeji kot lastniki zasebnih zbirk svoje razstavne prostore nenehno dopolnjujejo in izpopolnjujejo.
Kdor meni, da v eni ali več dvoranah zbrana avtomobilska pločevina ni zanimiva, živi v veliki zablodi. Zgodbe, ki pogosto spremljajo razstavljene avtomobile, so tako navdihujoče kot tudi strašne, a mnogokrat tudi zelo fascinantne. Tehnični dosežki, dirkaške zgodbe, vojne usode ter blišč in bleda, ki jim je bilo v zadnjem stoletju drugega tisočletja priča človeštvo, so vsakič magnet za radovedne ter hkrati poživitev za tiste, ki se imajo, kar se tiče avtomobilizma, za dobro poučene.
Muzeji niso samo avtomobilske zbirke
Avtomobilski muzeji niso vedno posvečeni zgolj avtomobilom, ampak zelo pogosto tudi pomembnim ljudem, ki so ogromno doprinesli k razvoju avtomobila in motocikla. Pestrost zbirk ne pozna meja, te so namreč lahko javne ali zasebne, posvečene samo določenemu obdobju ali znamki, samo avtomobilom, samo pomembnim izumom in inovacijam, samo nekdanjemu 'vzhodnemu bloku' ali pa samo najprestižnejšim avtomobilom, namenjenim monarhom in pomembnim svetovnim voditeljem. Zbirke pogosto dopolnjujejo tudi konceptni avtomobili ter povsem običajni avtomobili, ki so bili del pomembnih dirk, ekspedicij, uspehov in tudi tragedij.
Nikakor ne gre pozabiti na praviloma zaprte tovarniške zbirke, ki pa se tu in tam občasno odprejo na ogled javnosti, ki si lahko ogleda praktično vse avtomobile svoje priljubljene znamke. Še več, zelo redko se zgodi, da je kakšen eksponat iz teh tovarniških trezorjev celo naprodaj.
Če kdo, potem lahko vpogled v svoje vrhunce pokažejo predvsem tovarne, ki financirajo zasebne zbirke ali pa imajo svoje lastne muzeje. Ker denar ni problem, je poskrbljeno tudi za razstavne kulise in učinke, ki jemljejo sapo.
Muzeji na cestah
Pogosto društva ljubiteljev starodobnikov organizirajo manjša lokalna ali pa večja mednarodna srečanja lastnikov starodobnih vozil. Nekaj odmevnih mednarodnih relijev starodobnih vozil je bilo po osamosvojitvi organiziranih tudi v Sloveniji. To so bili časi, ko je svoje eksponate na ceste postavil celo Tehniški muzej Slovenije, a verjetno se kaj podobnega ne bo več zgodilo.
Predvsem zaradi režimskih ureditev je domača veteranska scena relativno skromna. S tem ne mislimo na skromnost v številu udeležbe na različnih dogodkih, še manj pa na tamkajšnje vzdušje in srčnost slovenskih ljubiteljev avtomobilske zgodovine, ampak na skromnost v smislu avtomobilskega prestiža. Ne trdimo, da na naših srečanjih ni mogoče uzreti kakšnega zares zanimivega in dragocenega starodobnika, a o tem, kar lahko vidimo že v sosednji Italiji, lahko pri nas le sanjamo. Vseeno pa smo za tiste, ki vas ogled teh srečanj zanima, na naši spletni strani objavili seznam pomembnejših dogodkov in srečanj lastnikov in ljubiteljev starodobnikov.
Malce zares in malce za šalo pa tistim, ki si želimo ogledati avtopark iz naše polpretekle zgodovine, niti ni treba odpotovati daleč. Dovolj je, da obiščemo sosednjo Hrvaško, predvsem zaledne predele vzdolž njihove riviere. Tam so avtomobili iz 70. in 80. let na cestah še vedno predmet vsakdana. Za nas, generacijo X, je to spomin na mladost.
Razlogov za ogled avtomobilskih muzejev je torej kar nekaj in gotovo obstaja tudi kakšen razlog, da tega ne storite. Vendar se trenutno ne spomnim nobenega dobrega, zato članek nadaljujemo z nekaj predlogi za obisk muzejev in zbirk, ki jih kot ljubitelj avtomobila in njegove zgodovine na svojih morebitnih dopustniških popotovanjih ne bi smeli spregledati. Želimo vam prijeten ogled. A
Slovenija
Tehniški muzej Slovenije – Bistra
Zahvaljujoč tovarnarju Francu Galletu, ki je propadlemu in razpuščenemu samostanu vtisnil podobo graščine, imamo Slovenci danes enega izmed najboljših muzejev, posvečenih tehniki in industriji. Ta je svetovno znan tudi po svoji zbirki avtomobilov, v kateri pa so tako pomembni avtomobilski primerki naše nekdanje skupne države kot tudi zbirka limuzin nekdanjega predsednika Tita.
Cena vstopnice: odrasli 6,50 EUR, otroci 4,00 EUR
Muzej motociklov Grom – Vransko
Tudi v globalnem merilu muzej motociklov na Vranskem predstavlja eno izmed največjih in najpestrejših zbirk motociklov na svetu. Poleg samih motociklov in zgodovine motociklizma si lahko ogledate tudi muzejsko delavnico, v kateri motocikle tudi restavrirajo.
Cena vstopnice: odrasli 8,00 EUR, otroci 5,00 EUR
Muzej IMV – Industrija motornih vozil – Novo mesto
Prisrčen majhen muzej na obrobju Novega mesta, v katerem je stalna razstava slovenskega avtomobilskega proizvajalca IMV, iz katerega je pozneje nastala tovarna Revoz. V muzeju so na ogled postavljene številne različice priljubljenega kombija IMV, njegovega predhodnika na osnovi DKW, kamp prikolice znamke Adria ter seveda kolekcija vozil znamke Renault.
Cena vstopnice: odrasli 3,00 EUR, otroci brezplačno
Muzej starih avtomobilov Soteska – Straža pri Novem mestu
Majhen ogledni depo starih avtomobilov, ki muzeološko niso posebej opredeljeni, so pa vsekakor stari znanci naših cest.
Cena vstopnice: ni podatka
Avstrija
Vonier Rolls Royce Museum – Dornbirn
Ena največjih zasebnih zbirk kraljevske avtomobilske znamke. Skupaj je razstavljenih več kot 1000 eksponatov, ki so tako ali drugače povezani z znamko Rolls Royce.
Cena vstopnice: odrasli 8,00 EUR, otroci 4,00 EUR
Stainz Karl Rieter Museum – Stainz
V bližini mesta Gradec je zbirka z več kot 200 razstavljenimi avtomobili, ki jih je strastni zbiralec Karl Ritter začel zbirati kot mladenič. Muzej posnema ambient nekdanjih avtomobilskih delavnic, med razstavljenimi avtomobili pa se najdejo tudi znamke Cadilac, Rolls Royce, Porsche, Jaguar in celo Bugatti.
Cena vstopnice: 7,00 EUR
Ferdinand Porsche Museum – Matsee
Približno pol ure vožnje od Salzburga stoji muzej, posvečen inženirskim dosežkom Ferdinanda Porscha, katerih vrhunec je seveda znamka Porsche. A Ferdinand je, preden je ustanovil svojo lastno znamko, veliko delal za takrat prestižni Daimler, kot prvi pa je že na začetku 20. stoletja izdelal hibridni avtomobil z električnim in bencinskim motorjem.
Cena vstopnice: odrasli 13,00 EUR, otroci 6,00 EUR
Nemčija
Audi Transport Museum – Ingolstadt
Muzej je približno 80 kilometrov severno od Münchna, spada pa med tiste, ki ga, če se potikate po tistih koncih, enostavno morate obiskati. Z vstopom v dvigalo vstopite v časovni stroj, ki začne čas šteti leta 1899, torej takrat, ko Audi sploh še ni bil Audi. Na popotovanju skozi čas boste spoznali več kot 80 avtomobilov, ki so zaznamovali nastanek in razvoj znamke Audi.
Cena vstopnice: odrasli 10,00 EUR, otroci 4,00 EUR
Mercedes Benz Museum – Stuttgart
Pravijo, da od tam prihajajo najboljši avtomobili, zato je Mercedes pripravil dih jemajočo razstavo z več kot 160 avtomobilskimi eksponati in več kot 1500 eksponati, ki vam bodo pomagali izvedeti vse o znamki in inovacijah, ki jih je ta znamka prinesla v svet avtomobilizma.
Cena vstopnice: odrasli 8,00 EUR, otroci 4,00 EUR
Porschejev muzej – Stuttgart
Če ste si v Stuttgartu že ogledali muzej znamke Mercedes, si nikar ne pozabite vzeti časa še za ogled Porschejevega, v katerem je razstavljenih 80 avtomobilov. Na voljo sta dva načina ogleda, kronološki in direktni, v obeh primerih pa boste začutili duha te slavne znamke.
Cena vstopnice: odrasli 8,00 EUR, otroci 4,00 EUR
BMW Welt Experience – München
Po mnenju številnih je BMW-jev muzej eden izmed najboljših na planetu. V muzeju, ki se dotika tovarne in si je mogoče ogledati tudi del proizvodnje avtomobilov, se prepletajo eksponati preteklosti, sedanjosti in prihodnosti. Vse skupaj je podkrepljeno z izvrstno avdio-video platformo, zato ne preseneča, da je ta muzej postal ena izmed največjih bavarskih turističnih znamenitosti.
Cena vstopnice: 10,00 EUR
Muzej transporta in mobilnosti – München
Bogata in čudovita kolekcija cestnih vozil obiskovalce popelje skozi čas. Poleg avtomobilov in motociklov so razstavljeni tudi avtobusi, tovornjaki, tramvaji, vlaki in številna druga cestna prevozna sredstva. Muzej, v katerem tudi Nemcem ni težko priznati, da so se nekoč veliko naučili od drugih.
Cena vstopnice: odrasli 6,00 EUR, otroci 3,00 EUR
Italija
Heritage Hub
Za nas je morda nekoliko daleč, vseeno pa si ob prvi priložnosti, zlasti če ste ljubitelj italijanskih avtomobilov, oglejte muzej, posvečen predvsem trem znamkam – Fiatu, Alfi Romeo in Lancii. Vsekakor muzej, v katerem bi tudi tisti, ki na italijansko avtomobilsko industrijo gledajo zviška, lahko zboleli za vsaj srednjo težko obliko zaljubljenosti v omenjene znamke. Ste vedeli, da je bil prvi avtomobil s samonosno karoserijo Lancia in da je TDI v bistvu plod italijanskega znanja. Res je, vse, kar danes šteje, so naredili Italijani.
Cena vstopnice: 21,00 EUR
Dva muzeja Ferrarija – Modena, Maranello
Ponos italijanske avtomobilske industrije ima kar dva muzeja, ki ju pravi bencinski odvisniki ne bi smeli preskočiti. Vsak je osredotočen na različno tematiko. Muzej v Modeni je med drugim bolj posvečen tudi samemu Enzu Ferrariju, v Maranellu pa je več pozornosti namenjene tudi temu, kako rdeče lepotce izdelujejo. Poleg vodenih ogledov je na voljo tudi dodatna ponudba, v okviru katere lahko preživite dan z ogledom tovarne in podobno.
Cena vstopnice: odrasli od 17,00 EUR naprej
Lamborghinijev muzej – Bologna
Muzej so leta 2016 pod vodstvom Stefana Domenicallija v celoti prenovili, zbirko pa dopolnili tako, da je v njem na ogled celotna flota avtomobilov znamke Lamborghini, ne manjkata pa niti ikonični 350 GT in Sesto Elemento.
Cena vstopnice: odrasli 15,00 EUR, otroci 5,00 EUR
Ford Gratton Museum – Gorica
Tisti, ki se na ogled zanimivosti ne bi želeli odpeljati daleč čez mejo, na odličen muzej naletite že tik za slovensko mejo, v Gorici, kjer je zasebni muzej enega največjih trgovcev z vozili znamke Ford v Italiji. Paolo Gratton je muzej uredil tako, da pročelje spominja na nekdanjo tovarno v Trstu, razstava pa je jasno poleg Forda posvečena tudi prvi ljubezni gospoda Grattona – Alfi Romeo. Razstavljenih je tudi nekaj motociklov, del razstave pa je posvečen tudi zgodovini avtoakustike.
Cena vstopnice – ni podatka
Francija
Muzej Reims Champagne Automobiles – Reims
Ljubitelji francoskih znamk boste na svoj račun prišli v Franciji. Muzej v Reimsu je eden izmed petih največjih francoskih muzejev, razstavljenih pa je več kot 230 avtomobilov, najstarejši pa se ponaša z letnico 1908. Na ogled je postavljenih tudi nekaj avtomobilov, ki so bili izdelani v samo nekaj primerkih, precej pa je tudi motociklov. Otroci bodo uživali na oddelku, kjer so razstavljeni starinski avtomobilčki na pedale in vitrina, v kateri je kar 5.000 avtomobilskih modelčkov.
Cena vstopnice: odrasli 8,00 EUR, otroci 4,00 EUR
Hrvaška
Tehniški muzej Zagreb – Zagreb
Tehniški muzej v Zagrebu je poleg cestnemu prometu precejšnji del razstave posvetil tudi tovornemu prometu, navtiki in aviaciji. Avtomobilska zbirka vsebuje eksponate, katerih proizvodni razpon sega od zgodnjih 20. let pa vse do konca tisočletja, na ogled pa so postavljene tudi lokomotive.
Cena vstopnice: odrasli 5,00 EUR, otroci 2,5 EU
Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del